hoi,
Dan heb ik waarschijnlijk ook nog wat vragen over de decoder, vroeger nog op een treinenclub gezeten tijdens het begin van de digitalisering, die ervaring heeft me zeker doen besluiten analoog te blijven rijden! Ik heb er in die tijd wel ervaring mee opgedaan verder gegaan daarmee niet.
Het huidige digitaal is eigenlijk niet te vergelijken met de vroegere digitaal. Zeker bij Märklin zijn behoorlijk wat ontwikkelingen geweest. Decoders en centrales zijn zoveel beter geworden. De ontwikkelingen zijn de laatste jaren relatief snel gegaan.
Digitaal heeft een aantal voordelen:
-
Allereerst: Digitaal rijden staat niet gelijk aan rijden met de computer! Je kan gewoon je treintjes digitaal laten rijden maar je wissels en seintjes met analoge knopjes bedienen.
-
Meerdere treinen tegelijk: Zonder aanpassingen in de baan kan je met twee treintjes op de baan rijden. Zelfs tegengestelde rijrichtingen zijn mogelijk.
-
Verlichting:: Verlichtingen van de lok zijn schakelbaar via de centrale. En branden ook als de trein stil staat. Zelfde geldt voor binnenverlichting van rijtuigen.
-
Geluid: Treintjes zijn te voorzien van geluid. Rijgeluiden e.d. Sommige mensen vinden het helemaal geweldig. Anderen vinden het helemaal niets. Deze geluiden zijn schakelbaar via de centrale.
Maar ja misschien speelt er ook een stukje nostalgie mee om analoog te rijden.
Dat is voor veel mensen de reden om niet over te stappen

Mijn
neefjes en nichtjes kunnen zo overweg met het digitale

Die hanteren de Multimaus alsof ze nooit anders gedaan hebben. Heerlijk tegelijk met zijn tweeën rijden op het spoor. Lampjes aan / uit. Ze zijn ook gelukkig met de speciale
de Neefjes en Nichtjes-treinbaan. Die gebruiken ze nog analoog.
Ik heb wat met de oude loks, rijtuigen, enz. vroeger was er veel meer variatie dan tegenwoordig dat maakt het echt aantrekkelijk.
Dat van variatie begrijp ik niet echt. Er komt nu meer materieel uit dan ooit. Bij alle fabrikanten worden tig varianten van modellen geproduceerd. Het is niet alleen modern materieel maar ook het oudere materieel uit tijperken III, IV. Voor de Nederlandse markt is ook weer meer belangstelling. Leveranciers zoals Roco, Piko en Artitec brengen nog wel eens wat ouder Nederlands materieel uit. Materieel waar je vroeger alleen maar van kon dromen.
Het belangrijkste is plezier aan je hobby beleven. Gelukkig geeft dit forum je de vrijheid omdat te kunnen, digitaal analoog rijden of verzamelen het maakt niet uit!

Zekers.

Veel plezier!
Groet Ronald.