Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

KP13 - retro spoor 0 baantje - jugendstil

Gestart door antonv maandag 08 februari 2021, 10:14:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
KP13 - retro spoor 0 baantje - jugendstil
Er moet in mijn hobbykamer nog een 3de baantje komen, ook takelbaar net zoals mijn M-rail baantje en met dezelfde afmetingen.
Alles moet netjes op elkaar passen.
Het moet weinig of niks voor stellen, gewoon de gelegenheid bieden mijn oude spoor 0 treinen te laten rondrijden.
Omdat het materiaal er is en kunnen keren altijd leuk is toch met 2 keerlussen, al is dat niet helemaal volgend de filosofie van die tijd, met het oorspronkelijk materiaal, alhoewel het 3-rail is kon dat niet omdat de buitenste rails afzonderlijk gebruikt werden voor vooruit en achteruit rijden. Er zitten motoren in met veldwikkelingen maar zonder omschakelrelais.
Ik heb alles echter omgebouwd naar digitaal en de buitenste rails met elkaar verbonden, niet direct om er digitaal mee te rijden maar om analoog per loc de rijrichting te kunnen kiezen en vrij te zijn van de polarisatie van de rails.
Natuurlijk in de geest van de tijd alles perfect symmetrisch  ;)
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
Het lijkt wel werk al die baantjes  :D
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
't Ja en dan te zeggen dat ik alles al getekend had voor 3 banen passend in het vorig (afgekeurde...) ontwerp van ons nieuw huis...
Maar erg vind ik het niet, in tegendeel, 't zit er zelfs dik in dat ik alles nog eens opnieuw teken ;-)
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
Toch maar weer iets veranderd, behalve 2 keerlussen kan er nog dubbelspoor rondom bij.
Meer moet dat toch niet zijn  ;)
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
Derde keer goede keer, hoop ik.
2 ovalen
station met 3 sporen waarbij het middelste spoor kan dienen als uitwijkspoor voor beide ovalen
op het buitenste ovaal kunnen vanaf het station 2 treinen om beurten rondrijden
op het binnenste ovaal kan ondertussen gerangeerd worden of kunnen ook afwisselend 2 treinen rondrijden
de 2 keerlussen zijn zowel bruikbaar voor het buitenste ovaal als het binnenste ovaal om treinen te keren maar dienen vooral om wagons te keren die langs de ene kant een haak- en aan de andere kant een beugelkoppeling hebben, anders kunnen ze niet van de rechtste naar de linkse opstelsporen gebracht worden
enfin, hierop kan alles wat nodig is
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
En voor wie dergelijke symmetrische baantjes een beetje raar vind, ik heb mij nog ferm ingehouden als je bekijkt wat Märklin, ja het huismerk, presenteerde in een oude spoor 0 catalogus  :)
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
Die eerste heeft wel wat weg van een klaverbladknooppunt.
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
Beiden lijken wel slotracebanen. Oh wacht, daar zat Märklin ook ooit in!
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
En zo integreerden ze vroeger een draaischijf, niet in een BW maar gewoon ergens in de baan om er los over te rijden  :)
Ze hadden bij Märklin al altijd baanontwerpers met een onbegrensde fantasie...
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
Mooie platen Anton :thumbup:
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
Nog een paar:
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
Holy Moly! Wat aten of dronken ze toen?
Het is pure waanzin! 

Heel raar is het ook allemaal niet. In coca cola zat van oorsprong niet alleen cafeïne, maar ook echt coke. Jazeker, cocaïne. En er was wel meer gewoon in de apotheek verkrijgbaar wat nu onder de Opiumwet valt.

En dan krijg je kennelijk dit soort dingen! Echt vet!

Alleen haak ik af....

Vrolijke groet,

Peter
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
Misschien werkte het wel omgekeerd en waren deze ontwerpen geen gevolg van het het gebruik van roesmiddelen maar dienden ze net als roesmiddel. Ik kan mij voorstellen als je de jeugd daar een paar uurtjes laat mee spelen ze heel wat minder aan het lachgas zullen zitten  ;)
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje
Onderschat onze voorouders niet hé, er waren er die dit konden bedienen zonder iTrain of Koploper!
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje - jugendstil
Zien eten doet eten  ;)
Dus heb ik mij ook eens gewaagd aan zo een jugendstil ontwerp, natuurlijk met materiaal dat ik op voorraad heb, en onderschat het niet, het vraagt toch een zeker doorzettingsvermogen om iets bruikbaars te maken.
Daar met Koploper een treintje of 8 laten op laten rond rijden zou moeten kunnen.
4 op de 2 buitenste twisted ovalen en 4 op de verbonden cirkels er binnen lijkt mij haalbaar.
En oh ja, ik heb vandaag de 20ste bestraling gekregen van mijn radiotherapie. Het kan daar aan liggen... Benieuwd wat het wordt na de geplande 38 sessies  ;) 
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje - jugendstil
Hoi Anton,

Nou... Ik zou het stiekem toch houden bij (één van) de eerste plannen die je presenteerde  ;).

Hopelijk gaat het nog een beetje, na al die bestralingen?

Groeten,
William
Re: KP13 - retro spoor 0 baantje - jugendstil
William, ik voel van al die bestralingen nog echt niks, 't wordt naar 't schijnt erger als je naar de laatste sessies toe gaat.
Dus nog maar snel nog een beetje ontwerpen terwijl het nog gaat  ;)