Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin 3000 BR89 esu locpilot

Gestart door Rubenhouten vrijdag 12 februari 2021, 11:13:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Goedemorgen forum leden,

Ik ben nieuw hier op het forum, Ruben Bonefaas, 37 jaar en woonachting in Houten. Nu mijn zoontje 6 jaar geworden is, tijd om de oude liefde weer van zolder te toveren. Heb een baantje neergelegd met "oude" marklin M rails en een "nieuwe" witte 6647 transformator aangesloten. Ik heb nog een oude BR89 Marklin 3000, omschakel relais deed het niet meer dus gelezen op het forum en uitgekomen dat een ESU lokpilot standaard een prima vervanging is. Ik rijd nog volledig analoog. Veel gegoogled en gezien dat ik ook een ombouwset nodig heb, dus ook ombouwset 60943 aangeschaft.

Nu heb ik een concrete vraag, moet de motor ook nog aangesloten worden op de massa? Of is het voldoende om de lokpilot met de massa te verbinden om vervolgend de motor op de lokpilot aan te sluiten. En zo ja, wat is de beste plaats om de massa verbinding te leggen, Is dit de plek waar het omschakelrelais heeft gezeten?

Ik ben verder niet technisch aangelegd en heb "helaas" ook geen meet apparatuur voor doormeten van electra. Hoop dat iemand kan aangeven of de motor nog moet worden verbonden met de massa, dat is mijn concrete vraag.

Alvast dank voor jullie reacties, lees de berichten altijd met veel plezier en bewondering.

Groeten uit Houten, (hopenlijk snel weer een beurs!!)
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Decoder aan rail en puco.
Motor aan decoder.

Ombouw met lokpilot ===> klik
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Hi Ruben,

In deze loc zit het motor huis vast aan het chassis = massa.
Soms zit er op de motor een massa lipje of ergens op het chassis.
Zelf verbind ik alle massa punten (of maak ze zelf)  met elkaar b.v. in gelede locs bij draaistellen enz.
De decoder dus aan de massa en aan de sleper.
Verdere aansluiting van de decoder mogen nooit aan de massa zitten.

groet
Harald
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Citaat van: Rubenhouten op vrijdag 12 februari 2021, 11:13:19
Ik heb nog een oude BR89 Marklin 3000, omschakel relais deed het niet meer dus gelezen op het forum en uitgekomen dat een ESU lokpilot standaard een prima vervanging is. Ik rijd nog volledig analoog.

Welke decoder (artikelnummer) heb je precies? De lokpilot standaard rijd niet op analoge wisselstroom banen.
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Goedemiddag,

dank voor alle snelle en duidelijke reacties, ik heb de 53611 Esu LokPilot Standard. Welke zou ik dan het beste kunnen kopen? Motor inbouwen in inmiddels gelukt. Heb de decoder ook aangesloten (gesoldeerd) maar hij doet inderdaad helemaal niks.

Is een Esu Lokpilot 4.0 een goed alternatief? Hoeft dus verder niks te kunnen alleen vervanging van het omschakelrelais.

Wederom dank voor de reacties, leuk om nu actief deel te nemen aan het forum.

Groet, Ruben
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Ja hoor, lokpilot v4 rijdt wel analoog wisselstroom, en de opvolger ervan, de lokpilot v5 ook.
Wel opletten, niet de DCC versies kopen, die rijden namelijk niet analoog wisselstroom.
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Hi Ruben,

Wat heb je met de motor gedaan, omgebouwd naar een gelijkstroom motor ?

groet
Harald
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Ja ik heb hiervoor de Marklin set 60493 gebruikt. Ik geloof dat hiermee de motor gelijkstroom wordt...toch?
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Goedemiddag, weet je toevallig artikelnummer van de ESU V4 die het sowieso op analoog moet doen?

Dank alvast,

Groet, Ruben
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
De V4 is nauwelijks nog verkrijgbaar en vervangen door de V5, deze is geschikt: https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=1088856

Gr, Ben.
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Eenvoudige vraag : wat voor trafo wordt er gebruikt ?
De oude blauwe ?
Dat bestaat er grote kans dat de decoder opgeblazen wordt bij het veranderen van de rijrichting.
Zie de handleiding pag. 38 !

Cees


Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Super, ga ik die bestellen. Andere tips waar ik op moet letten zijn uiteraard welkom. Nog even 1 check. Ik kan de esu decoder dus voor de massa aansluiten op het lipje wat door Marklin wordt meegeleverd bij de motor?

Groet Ruben
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Hoi Kees,

nee dit had ik al gelezen, gebruik de "witte" 66471 van Marklin.

Groet, Ruben
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Ja het lipje dient om de massa van de decoder aan te sluiten.
Lipje vastzetten met een schroef van  het motorschild.

Cees
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Goedemiddag allen,

hartelijk dank voor alle reacties. Zojuist de ESU59610 besteld. Uiteraard zal ik het resultaat hier melden!

Groet, Ruben
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Citaat van: Rubenhouten op vrijdag 12 februari 2021, 11:13:19
Ik heb nog een oude BR89 Marklin 3000, omschakel relais deed het niet meer dus gelezen op het forum en uitgekomen dat een ESU lokpilot standaard een prima vervanging is. Ik rijd nog volledig analoog. Veel gegoogled en gezien dat ik ook een ombouwset nodig heb, dus ook ombouwset 60943 aangeschaft.
Als je analoog blijft rijden had je toch beter de veldwikkeling behouden en het omschakelrelais gerepareerd of vervangen (kun je overal gratis krijgen van ombouwers naar digitaal) want een allstrommotor loopt analoog veel beter dan een DC motor. De permanent magneet remt het anker direct af bij wegvallen van de stroom door het anker, de uitloop van de motor met veldmagneet wordt zo wat naar nul gereduceerd. Dus heel plots stoppen bij uitschakelen van de  stroom en heel gevoelig voor kleine spanningsonderbrekingen...
Ik ben ten andere bezig al mijn oude locs die ik ooit omgebouwd had naar digitaal met dc motor opnieuw te voorzien van de veldspoel om er weer analoog mee te rijden.
Als je naar dc ombouwt met decoder kun je er beter digitaal mee rijden dan analoog, dat wordt de uitloop gesimuleerd.
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
 @citaat Een 6-jarige (zie eerste bericht) let daar niet zo op. En als hij ouder wordt of papa krijgt zin in meer dan heb je al een goede basis voor digitaal rijden.
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Voor een zesjarige die op niets let koop je voor minder dan de prijs van een decoder een net 2de hands analoog locje dat veel beter rijdt dan een omgebouwde....
Mijn advies blijft, alleen kosten doen aan ombouw als je digitaal gaat rijden.
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Goedenavond allemaal,

Inmiddels de esu Locpilot v5 zoals hierboven beschreven ingebouwd. Netjes gesoldeerd conform de handleiding. Als ik hem nu op de baan zet...bromt de loc wat maar er gebeurd verder niets. Iemand  nog tips wat dit zou kunnen zijn? Rood zit aan de sleper, zwart aan de massa, oranje aan het achterste motorblad (rechts) en grijs (links). Heb wel de condensator verwijderd, maar las dat dit geen probleem zou moeten zijn. Alvast bedankt voor de hulp!
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Plaats eens een foto(s)

groet
Harald
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Hi Ruben,

Het kan zijn dat één van de schroeven, waarmee het motorschild vast is geschroefd, te lang is en aan de andere kant tegen één van de tandwielen komt en de boel blokkeert.
Je kunt dit snel vaststellen door de schroeven even losser te draaien en dan nog eens testen of de loc rijdt.
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Goedenavond Kappa,
Dat was inderdaad het geval. Schroeven er iets uit gedraaid en loopt nu. Weet iemand hoeveel mm de schroeven zouden moeten zijn? De originele van de oude motor zijn te kort. Of is het gewoon trial and error en stukje bij beetje korter maken. Maar voor nu al dank voor deze tip! Superblij met mijn 1e omgebouwde motor. Dank allen!q
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
1 mm eraf halen.
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Het kan ook dat je ze moet omwisselen.
Sommige hebben één 12mm en één 14mm nodig.
Mvg. Marcel
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
 @citaat
@citaat
Zelf doe ik er gewoon een of twee ringetje(s) er tussen (of het aard lipje op een andere plek) dan wordt het schroefje vanzelf korter.

groet
Harald
Re: Marklin 3000 BR89 esu locpilot
Dank allen, ga ik even aan de gang hiermee. Heb nu dus wel een lokpilot standaard over. Kan ik daar nog iemand blij mee maken? Heb wel de stekker er af geknipt. Stuur maar even een persoonlijk bericht bij interesse.

Groet, Ruben