Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

digitale adressen Märklin seinen

Gestart door Tjoekedoris zondag 07 februari 2021, 20:37:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitale adressen Märklin seinen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
digitale adressen Märklin seinen
Beste mensen,

Seinen die op de modelbaan komen, moeten worden voorzien van een digitaal adres.
Wanneer je deze aansluit op een aparte decoder bijv. digikeijs, dan krijgt het sein het adres afhankelijk van de decoder en de aansluiting.
Precies zoals bij wissels.
Althans daar ga ik van uit.

Maar de nieuwe lichtseinen van Märklin hebben een eigen decoder en deze moet je doormiddel van een dipswitch van een digitaal adres voorzien.
Mag een adres van een sein overeenkomen met hetzelfde adres voor een locomotiefdecoder of geeft dat onherroepelijk problemen?

Enerzijds kan ik me dat voorstellen, anderzijds is rij informatie voor een locomotief heel anders dan schakel informatie van een sein.
Waarmee ik zou zeggen dat het theoretisch mogelijk zou kunnen zijn.
Wie kan mij wijzer maken?


Re: digitale adressen Märklin seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: digitale adressen Märklin seinen
Wisseladressen en lokadressen zijn volledig los van elkaar te zien.
Re: digitale adressen Märklin seinen
Het heeft inderdaad niets met elkaar van doen en het gekke is dat ik mij die vraag die Martin nu opwerpt, nog nooit gesteld heb. Gewoon aangenomen en aan de slag gegaan.
Soms pakt dat gewoon goed uit...

Groet,

Peter
Re: digitale adressen Märklin seinen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: digitale adressen Märklin seinen
Ja, ik had al wel een vermoeden dat het niet nodig was. Helemaal top.
Ik heb nog wel een andere vraag.

Op dit moment heb ik alvast 3 Märklin voorseinen gekocht. Deze worden gekoppeld aan de hoofdseinen, met andere woorden de draden steek je in de uitgang naast de uitgang van de decoder van het hoofdsein.
Nu wil ik ook een paar voorseinen plaatsen op tracés waar fysiek GEEN hoofdsein komt, bijv. net voor een tunnelingang, om aan te duiden dat er een hoofdsein aan komt.
In iTrain staat er natuurlijk wel een sein op het schakelbord, bijv. voor het inrijden van de schaduwstations en bij verborgen wissels.
Hoe kan ik nou die voorseinen koppelen aan die "fictieve" hoofdseinen, als het voorsein maar 2 draden heeft ?
Kan ik daarvoor een losse decoder voor aanschaffen of gaat dat niet werken?
Of moet ik daarvoor de Märklin M83 kopen?, maar ook daar moeten 3 draden in.
Re: digitale adressen Märklin seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: digitale adressen Märklin seinen
Je kan de standaard 74xxx hobbyseinen wel op een decoder aansluiten. Die kent maar 2 seinbeelden.
aansluiten voorsein zonder fysiek hoofdsein
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
aansluiten voorsein zonder fysiek hoofdsein
Die moeten dan waarschijnlijk op de M84 decoder aangesloten worden.
Ik denk dat dan een Viessmann voorsein 4010 of 4030 ook een goede optie is.
Die hebben de seinbeelden Vr0, Vr1 en Vr2 en die hobbyseinen van Märklin hebben alleen Vr0 en vr1.
De voorseinen van Viessmann hebben alleen nog weer een seinstuurmodule per sein nodig (5220) volgens mij.
En die moet je dan nog weer aansluiten op een decoder of heb ik dat mis of is een seinstuurmodule alleen voldoende?

Re: digitale adressen Märklin seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: digitale adressen Märklin seinen
Die moet inderdaad op een decoder aangesloten worden. Eentje die de beide polen kan ompolen. Märklin heeft een decoder die dat kan. Ook de Viessman zul je aan moeten sluiten. Ik weet niet wat je uit wil beelden? De 4010 kan in principe direct aan een decoder. Heb je 2 opties: Je schakelt 3 standen en gaat met dioden de groen/geel schakelen of je neemt ene decoder die 4 uitgangen apart aan kan sturen.

VR2 heb je alleen nodig als je langzaam rijden wilt kunnen aankondigen. Als je dat niet nodig hebt, kan het ook makkelijker door gewoon rood/groen te schakelen.
Re: digitale adressen Märklin seinen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: digitale adressen Märklin seinen
Thnx. Laurent.  :thumbup:
Het is me nu helder.
Ik weet nu goed wat te doen.