Citaat van: edmajo op maandag 22 februari 2021, 20:29:48Tafels staan klaar ontbrekende rails zijn vandaag aangekomen en .... plan klopt niet. Ik krijg er een punthoofd van, ken je dat ?
Wat klopt er dan niet aan?
Tot nu toe heb ik met mijn plannen twee soorten situaties gehad waar het niet klopte. In het ene geval bleek ik de ruimte die ik tot mijn beschikking had niet goed had opgemeten, waardoor het simpelweg niet paste. Wat me ook wel is overkomen is dat ik bij het leggen van de rails een foutje had gemaakt. Dat valt pas op als het later op een heel andere plaats slecht aansluit, of als bepaalde rails blijken te ontbreken als bijna alles ligt. Die ontbrekende rails ligt dan steevast al ergens waar hij niet hoort. Alles controleren dan maar weer...
Als je alleen met diesels en stoomlocomotieven gaat rijden, is 8 cm al erg krap, met e-locs kom je in de problemen. Ik ga bij het ontwerpen uit van e-locs en wil daarvoor minimaal 90 mm hoogteverschil tussen sporen die boven elkaar liggen (dan moeten de pantografen al naar beneden). Voor de vrije ruimte gaat de hoogte van de C-rail er nog vanaf, evenals de dikte van de ondersteuning van de bovenste sporen. Als het ergens nét niet past, kun je die ondersteuning plaatselijk dunner maken dan normaal, dan kun je met een beetje minder toe.
Gelukkig is bij jouw laatste plan 90 mm best haalbaar. Het meest kritische punt is aan de achterkant, daar waar het gele spoor voor het eerst onder andere sporen komt (de sporen met de oranje streep). Ik ga er vanuit dat de stationssporen vlak moeten liggen. Dat hoeft niet per sé, maar als je ze op een helling legt, kun je er nooit wagons achterlaten want die rollen weg. Je kunt echter de daling al inzetten bij de wisselstraat aan de uitgang van het station. De kortste weg tussen het station en het kritische punt is groen gemarkeerd, daar moet het hoogteverschil gemaakt worden.
Een daling moet altijd geleidelijk ingezet worden. Een vuistregel is dat het verschil in daling tussen twee rails maximaal zo'n 1% mag zijn, anders wordt de 'knik' te groot. Iets minder is natuurlijk beter. Hieronder staat een voorbeeld waarbij de overgang van vlak naar 3% dalen is uitgesmeerd over 5 rails. De rails direct naast de wissel dalen al met 0,5%. Op zo'n knik aan het begin van een daling kunnen treinen wat gemakkelijker ontsporen of contactproblemen krijgen en kunnen wagons spontaal ontkoppelen. Als je zoiets bouwt, moet je dan ook door te testen uitproberen welke 'knik' jouw treinen nog aankunnen.
In het voorbeeld komt het hoogteverschil op het kritische punt uit op 86 mm. Dat vind ik te krap, ik zou liever iets willen aanpassen. Het oranje zijspoortje weglaten bijvoorbeeld, dan is er geen probleem meer. Of dat oranje spoortje een paar mm naar boven laten lopen en er een dunne ondersteuning onder maken. Of toch iets sterker dalen dan 3%. Of de overgang van vlak naar 3% dalen uitsmeren over minder rails. Mogelijkheden genoeg.
P.S. Helemaal los van de hoogtes heb ik nog wat anders veranderd. Hoewel de afwijking in het voorste stationsspoor in jouw ontwerp geen probleem mag zijn, past het zo net wat beter. Het verschil zit in het blauwe traject in de verkleinde inzet.