Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

nieuwe baan EPIII 400x125

Gestart door edmajo zaterdag 06 februari 2021, 23:39:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: nieuwe baan EPIII 400x125
Anton, ik was aan het denken:

"Kleinere hoogteverschillen" het gele spoor (schaduwspoor) heeft een hoogte nodige van 7 cm, tussen dat spoor en de brug (spoor erboven) zou ik toch vlgs mij minstens 8 cm moeten hebben, om het wat fatsoenlijk laten uitzien. Dan heb ik al 15 cm op een lengte van zeg maar 3.5 mtr meter. dat is dan een stijgingspercentage van 4.2 %... of ik moet het schaduwspoor op die plaats wegen houden cq inkorten => voorbeeld Rob.  Tafels staan klaar ontbrekende rails zijn vandaag aangekomen en .... plan klopt niet. Ik krijg er een punthoofd van, ken je dat ? :-)

Grtn Eddy
Re: nieuwe baan EPIII 400x125
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: nieuwe baan EPIII 400x125
Citaat van: edmajo op maandag 22 februari 2021, 20:29:48Tafels staan klaar ontbrekende rails zijn vandaag aangekomen en .... plan klopt niet. Ik krijg er een punthoofd van, ken je dat ? :-)
Wat klopt er dan niet aan?

Tot nu toe heb ik met mijn plannen twee soorten situaties gehad waar het niet klopte. In het ene geval bleek ik de ruimte die ik tot mijn beschikking had niet goed had opgemeten, waardoor het simpelweg niet paste. Wat me ook wel is overkomen is dat ik bij het leggen van de rails een foutje had gemaakt. Dat valt pas op als het later op een heel andere plaats slecht aansluit, of als bepaalde rails blijken te ontbreken als bijna alles ligt. Die ontbrekende rails ligt dan steevast al ergens waar hij niet hoort. Alles controleren dan maar weer...




Als je alleen met diesels en stoomlocomotieven gaat rijden, is 8 cm al erg krap, met e-locs kom je in de problemen. Ik ga bij het ontwerpen uit van e-locs en wil daarvoor minimaal 90 mm hoogteverschil tussen sporen die boven elkaar liggen (dan moeten de pantografen al naar beneden). Voor de vrije ruimte gaat de hoogte van de C-rail er nog vanaf, evenals de dikte van de ondersteuning van de bovenste sporen. Als het ergens nét niet past, kun je die ondersteuning plaatselijk dunner maken dan normaal, dan kun je met een beetje minder toe.

Gelukkig is bij jouw laatste plan 90 mm best haalbaar. Het meest kritische punt is aan de achterkant, daar waar het gele spoor voor het eerst onder andere sporen komt (de sporen met de oranje streep). Ik ga er vanuit dat de stationssporen vlak moeten liggen. Dat hoeft niet per sé, maar als je ze op een helling legt, kun je er nooit wagons achterlaten want die rollen weg. Je kunt echter de daling al inzetten bij de wisselstraat aan de uitgang van het station. De kortste weg tussen het station en het kritische punt is groen gemarkeerd, daar moet het hoogteverschil gemaakt worden.

Een daling moet altijd geleidelijk ingezet worden. Een vuistregel is dat het verschil in daling tussen twee rails maximaal zo'n 1% mag zijn, anders wordt de 'knik' te groot. Iets minder is natuurlijk beter. Hieronder staat een voorbeeld waarbij de overgang van vlak naar 3% dalen is uitgesmeerd over 5 rails. De rails direct naast de wissel dalen al met 0,5%. Op zo'n knik aan het begin van een daling kunnen treinen wat gemakkelijker ontsporen of contactproblemen krijgen en kunnen wagons spontaal ontkoppelen. Als je zoiets bouwt, moet je dan ook door te testen uitproberen welke 'knik' jouw treinen nog aankunnen.

In het voorbeeld komt het hoogteverschil op het kritische punt uit op 86 mm. Dat vind ik te krap, ik zou liever iets willen aanpassen. Het oranje zijspoortje weglaten bijvoorbeeld, dan is er geen probleem meer. Of dat oranje spoortje een paar mm naar boven laten lopen en er een dunne ondersteuning onder maken. Of toch iets sterker dalen dan 3%. Of de overgang van vlak naar 3% dalen uitsmeren over minder rails. Mogelijkheden genoeg.

P.S. Helemaal los van de hoogtes heb ik nog wat anders veranderd. Hoewel de afwijking in het voorste stationsspoor in jouw ontwerp geen probleem mag zijn, past het zo net wat beter. Het verschil zit in het blauwe traject in de verkleinde inzet.
Re: nieuwe baan EPIII 400x125
Citaat van: edmajo op maandag 22 februari 2021, 20:29:48
"Kleinere hoogteverschillen" het gele spoor (schaduwspoor) heeft een hoogte nodige van 7 cm, tussen dat spoor en de brug (spoor erboven) zou ik toch vlgs mij minstens 8 cm moeten hebben, om het wat fatsoenlijk laten uitzien. Dan heb ik al 15 cm op een lengte van zeg maar 3.5 mtr meter. dat is dan een stijgingspercentage van 4.2 %... of ik moet het schaduwspoor op die plaats wegen houden cq inkorten => voorbeeld Rob.  Tafels staan klaar ontbrekende rails zijn vandaag aangekomen en .... plan klopt niet. Ik krijg er een punthoofd van, ken je dat ? :-)
Zoals je het eerst bedacht had en met het water over het onderste (verborgen gele) spoor moest had je een hoogteverschil nodig van 20cm, of je moest 2 bruggen zichtbaar onder elkaar leggen, wat geen zicht is.
Je haalt die 20 cm ook nooit, kijk maar naar de tekening van Rob.
Ik zou mij beperken tot 10cm en de haven aansluiten langs de voorkant van de baan in plaats van achteraan, vooraan liggen dan wel 4 bruggen naast elkaar maar dat kan toch beter dan 2x2 boven elkaar achteraan.
Re: nieuwe baan EPIII 400x125
Citaat van: antonv op dinsdag 23 februari 2021, 09:47:33
Citaat van: edmajo op maandag 22 februari 2021, 20:29:48
"Kleinere hoogteverschillen" het gele spoor (schaduwspoor) heeft een hoogte nodige van 7 cm, tussen dat spoor en de brug (spoor erboven) zou ik toch vlgs mij minstens 8 cm moeten hebben, om het wat fatsoenlijk laten uitzien. Dan heb ik al 15 cm op een lengte van zeg maar 3.5 mtr meter. dat is dan een stijgingspercentage van 4.2 %... of ik moet het schaduwspoor op die plaats wegen houden cq inkorten => voorbeeld Rob.  Tafels staan klaar ontbrekende rails zijn vandaag aangekomen en .... plan klopt niet. Ik krijg er een punthoofd van, ken je dat ? :-)
Zoals je het eerst bedacht had en met het water over het onderste (verborgen gele) spoor moest had je een hoogteverschil nodig van 20cm, of je moest 2 bruggen zichtbaar onder elkaar leggen, wat geen zicht is.
Je haalt die 20 cm ook nooit, kijk maar naar de tekening van Rob.
Ik zou mij beperken tot 10cm en de haven aansluiten langs de voorkant van de baan in plaats van achteraan, vooraan liggen dan wel 4 bruggen naast elkaar maar dat kan toch beter dan 2x2 boven elkaar achteraan.

Je zou ook eens beter moeten aanduiden wat zichtbaar is en wat verborgen spoor is, dat kan makkelijk in Wintrack, want nu is het echt onduidelijk wat er zichtbaar blijft.
Re: nieuwe baan EPIII 400x125

In het voorbeeld komt het hoogteverschil op het kritische punt uit op 86 mm. Dat vind ik te krap, ik zou liever iets willen aanpassen. Het oranje zijspoortje weglaten bijvoorbeeld, dan is er geen probleem meer. Of dat oranje spoortje een paar mm naar boven laten lopen en er een dunne ondersteuning onder maken. Of toch iets sterker dalen dan 3%. Of de overgang van vlak naar 3% dalen uitsmeren over minder rails. Mogelijkheden genoeg.

P.S. Helemaal los van de hoogtes heb ik nog wat anders veranderd. Hoewel de afwijking in het voorste stationspoor in jouw ontwerp geen probleem mag zijn, past het zo net wat beter. Het verschil zit in het blauwe traject in de verkleinde inzet.
[/quote]

OK Rob, alweer dankjewel. Dat ga ik bekijken zoals hierboven beschreven  :thumbup:
m vr gr Eddy
Re: nieuwe baan EPIII 400x125
Ik ga de sporen leggen en denk dan een beter overzicht te hebben van hoe het er dan daadwerkelijk gaat uitzien en wat effectief kan.
Tot hier toe " MILLE GRAZIE" voor de mensen die hun tijd hebben gegeven aan hun input qua ontwerpen en om met mij mee te denken. Voor de vlgd update kan mogelijks effe duren omdat er ondertussen buiten werk op mij wacht.

m vr gr
Eddy
Re: nieuwe baan EPIII 400x125
Hallo collega's,

ik had vlgs het banenplan de rails gelegd, maar vond dat het station te veel overheerste, ook liet het idee van de haven mij niet meer los. Ik heb daarom de rails gelegd rekening houdend met wat  ik allemaal wilde en dan tot deze opstelling gekomen... Niet alle sporen (haven en BW zijn reeds gelegd) In het havengedeelte is de grote brug voor de scheepvaart en de kleine voor het vrachtverkeer. De stad komt hoger dan het station omdat de sporen naar het schaduwstation verdwijnen in een tunnel... Wat vinden jullie ervan ?

Vraagje : Moet ik de voorgaande ontwerpen verwijderen voor plaats te besparen op de server of mag dat allemaal blijven staan ?

collegiale groeten Eddy