Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf

Gestart door MotorBob zaterdag 06 februari 2021, 21:25:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Groet aan iedereen,

Hier komt een draad met het verhaal van mijn conversie van de Märklin/Fleischmann draaischijf van twee rail naar enkele rail, de meest voorkomende draaischijf constructie in Duitsland. Zoals met vele zaken, hadden ze daar ook een 'Einheitsbauart' vastgelegd, onder meer geproduceerd door Vögele.
Het zijn draaischijven met een centrale drager, en één enkele rail aan de buitenkant. Omdat slechts één kant aangedreven werd door een elektromotor werden deze draaischijven geleed uitgevoerd. Met andere woorden: ze bestonden uit twee helften, die in het midden, over de centrale drage (Königstuhl) aan mekaar gekoppeld waren, zodat elke helft van de brug belast werd. En, door de locomotief centraal te plaatsen, werd genoeg wrijving gewaarborgd voor de aandrijving (in onze modelwereld gebruiken we daartoe tandwielen, maar niet zo in het bedrijf).
Hieronder een uit het web geplukte foto van zo'n standaard draaischijf. (bron: klik hier , lic. :  klik hier). Ik had dus het snode plan genomen om de Märklin draaischijf van de middenrail te ontdoen...

Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Omdat ik ook hier mijn verhaal vanuit het verleden reconstrueer, geef ik meteen het eindresultaat. Ter inspiratie van gelijkgezinden. Er is trouwens niets mis met de standaard draaischijf van ons merk, behalve het bedieningshuis. Dergelijke huizen werden alleen toegepast wanneer het ging om elektrolocomotieven. De bovenste vensters lieten de bediener toe om te verifiëren of de pantograaf wel degelijk naar beneden gehaald werd alvorens te draaien. Is dus alleen correct als je ook bovenleiding voorzien hebt over de schijf. Leuk, maar voor een stoomfan als mezelf niet aan de orde. Dus dat verander je best. Zie later in dit draadje, ik moet beginnen bij het begin...
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
OK, hier gaan we dan. Het eerste waar ik aan dacht is dat er een inspectie kanaal ontbreekt. Inderdaad, deze draaischijf hangt heel diep in de put (of de put is maar net diep genoeg gemaakt - hoe je het bekijkt) om nog reparatie of inspectie toe te laten onder de brug. Je komt er niet meer aan ! Wat men deed is een inspectiekanaal voorzien, die onder de buitenrand doorging om daar, via een ladder, toegankelijk te zijn voor personeel.
De hele draaischijf netjes gedemonteerd, en alleen de grondplaat overgehouden. En nu, als eerste test, dat kanaal frezen. Met een ietwat bangelijk hart toch doorgegaan. Gebruikte daartoe een fijn toestelletje van Proxxon (mijn favoriete leverancier van bewerkingsmateriaal), kantelbaar en met freeskop.
In dit stadium was ik nog niet zeker of het allemaal zou lukken, dus netjes de middenrail laten staan tot nog toe. Nu, wat me hierbij tegenviel is de gegolfde vorm van het kanaal.  :( . In elk geval wist ik nu dat het materiaal zich gewillig liet frezen. Dus toch doorgaan met het weghalen van de middenrail.
Mmm, maar dan valt alles uit mekaar, niet ? (of 'toch', zoals het in Nederland klinkt).
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Aaaah, zal ik durven? Hoe fixeer ik dat centrum zonder de alignatie te verstoren?
Hieronder mijn oplossing: uit plastic onderdelen passende cirkels gezaagd (zien er uit als hout, maar zijn plastic), en met het hete lijmpistool vastgezet, en nog eens korte metaalschroeven gebruikt voor de stevigheid (ik was als de dood voor een verschuiving van de koningsstoel).
Eens dat gefixeerd kon ik aan de andere kant 'rustig' verder frezen: de hele centrale rail weg... Alleen toch voorzicht met niet te diep te gaan. Zoals zichtbaar is, blijft er een lichte oneffenheid. Misschien zou ik nu verder durven gaan, nu ik weet dat alles houdt. Noteer ook de uitsparingen voor het behoud van de centrale printplaat met connectoren. Ik heb helaas geen foto meer van de opvulling van de nu ontstane gleuf. Werd gedaan met een of andere pasta, weet ook niet meer welke, maar is niet relevant. Nadien is de hele put met een bijkomende (papier)laag afgewerkt.
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Nu, de volgende stap is de brug zelf aanpakken. Die is nu, door het ontbreken van de middenrail, te 'zwak' uitgevoerd. De drager profielen moeten dus dieper komen, zie allereerste foto. Bovendien zit er een hoop materiaal aan dat we best wegfrezen (jammer genoeg geen foto's). Dan, met plasticard (geweldig materiaal!) het frame 'verstevigd' in de vorm zoals het hoort te zijn. L-profielen aangebracht volgens het voorbeeld, en tenslotte gaf dat een erg bevredigend resultaat, precies zoals ik wou hebben. Een foto van de constructie van de zijwanden en eentje gepresenteerd in de drager. Best ok leek me. Noteer ook de extra bodemplaat (ook plasticard in dit geval, maar later nog gewijzigd)
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Na een eerste verfbeurt en wat wheatering een druktest gedaan met mijn geliefde BR44
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
De aandachtige expert lezer zal zich misschien de vraag stellen: waar is het hendeltje heen om de draaischijf manueel vrij te maken? Die is inderdaad niet meer aanwezig, wegens mijn nieuw buitenframe. Omdat ik ook wel bedacht ben op mogelijke calamiteiten heb ik het volgende bedacht : onder de middengeleider plaat heb ik een extra sleuf gefreesd, net boven de behuizing van de aandrijving. Met een schroevendraaier is het een fluitje van een cent om nu de brug vrij te maken uit de tandwiel sleuf, en ze manueel te verdraaien. Onderste foto toont deze sleuf in het vrije middengedeelte
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Met de laatste foto heb ik al het gewijzigde huis vrijgegeven. Zoals eerder gezegd, het oorspronkelijke huis moet van die dakvensters ontdaan worden. Geen zware ingreep, gaat vlot. Ik heb meteen ook de deur uit het huis gehaald om het open te kunnen zetten. Als dak heb ik uit een restje een golfplaten stuk gesneden en opgelegd. Hier en daar wat opvulwerk, wat schilderwerk en het ziet er al beter uit. Kacheltje en personeel toegevoegd, en een Weinert schijnwerper (om 's nachts de vergrendeling van de brug te controleren) toegevoegd.
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Dat is lef hebben! Maar zeer doordacht uitgevoerd en met heel fraai eindresultaat.
Het is een felicitatie waard!

Groet,

Peter
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Maar nu, er zit heel wat profielwerk onder de brug. Die moeten we nog nabouwen. Omwille van de stevigheid heb ik hier geopteerd voor het gebruik van messing profielen en soldeerwerk. Voor de plaatsing had ik alleen de foto's die ik kon bemachtigen, maar ik denk wel dat ze conform de standaard geplaatst zijn. Hieronder wat foto's van deze profielen. Mooi, zo in deze koperkleur. Maar mag natuurlijk niet blijven ....
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 06 februari 2021, 22:49:03
Dat is lef hebben! Maar zeer doordacht uitgevoerd en met heel fraai eindresultaat.
Het is een felicitatie waard!

Groet,

Peter

Bedankt Peter. Ja, ik geef toe dat ik er met een benepen hartje aan begon, maar ik geef ook toe dat ik er veel langer over nadenk dan eraan te werken. Sommigen uit mijn omgeving vinden dit raar, maar het heeft me zelden ontgoocheld. Gevolg is wel dat het trager vooruit gaat. Maar een af,  :D :D :D

Groetjes,
Bob
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Van het één komt het ander... De fijne profielen voor het subframe contrasteren nu met de nogal flink uitgevoerd borstwering van de originele brug. Oorspronkelijk dacht ik ze te behouden - dus al bijgekleurd, maar besliste toen om ze ook te vervangen door een messing versie. Die netjes aansloot bij de onderliggende steunprofielen...
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Nog een woordje over de werkgroef. Die is uitgevoerd ook in plasticard, met L-profieltjes aan de bovenkant. Er is een doorgang onder de rail, die normaliter aansluiting geeft op een luik, vlak langs de rand. Omdat ik dit niet meer in het blinde aansluitstukje kon maken, heb ik het luik wat meer naar achteren gelegd. Best ok voor het personeel :D. Noteer de greep om het luik te openen  :) De laatste twee foto's zijn in het huidige stadium genomen. Dus al heel wat details aangepast tov. de vorige foto's.
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de draaischijf
Nog twee - voorlopige - afsluiters: na wat verfwerk ziet ze er behoorlijk uit. Maar nu nog de aandrijving op niveau krijgen. Wordt vervolgd één van de komende dagen...

Tot dan,

Groetjes,

Bob
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Nog even wat opnames van de finale versie, nog vòòr ik beslist had om ze op digitaal om te bouwen. Leuke babbel in het huisje, terwijl Jef zijn tas buiten heeft laten staan...
De originele (fake) toegangssignalen staan nog gemonteerd hier.

Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Na enige tijd uitproberen toch overgegaan op de inbouw van een Boll's decoder klik hier. Dus, brug er terug uit voor een uitvoerige operatie. De aandrijving blijft in principe gelijk, maar het slotsysteem wordt vervangen door een optische sensor.  De eerste foto toont een patroon dat moet aangebracht worden op het tandwiel, en dat door een fotodiode gelezen wordt. Werkt perfect. Aanrader. Het mooie is dat de decoder ook de lichtsignalen regelt, én verlichting in het huisje voorziet. Bovendien is de decoder uitgerust met een vertragingsmechanisme van de motor, eens de eindpositie benaderd wordt. En dan gaat het sein nog niet onmiddellijk op 'vrij', het duurt even (de stuurman moet immers de vergrendeling verzekeren) Superleuke details die het nog spannender maken. Voor de bekabeling van dit alles is het wel wat wringwerk. Ik heb omleidingen voorzien langs de buitenkant van het frame om de koningsstoel niet te hinderen. De printplaat past netjes in het frame. Noteer de vernieuwde wanden en sporen van het freeswerk om ze te kunnen plaatsen.
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Zo, en hiermee kom ik tot het einde van dit verhaal. Nog een nachtopname van het verlichte huisje, een luchtfoto met zicht op de toegang tot het inspectie kanaal.

Twee foto's die aantonen hoe ik de schijf er terug kan uitlichten: er zijn 3 eindrailstukjes samengekleefd, die ik makkelijk verticaal kan uitheften, en die precies toelaten om de brug er langs daar uit te lichten. Indien ze niet in de juiste stand staat en ze niet geregeld krijg, kan ik de motor met tandwiel handmatig via de aangeduide sleuf vrijmaken en naar de juiste stand roteren.

Tenslotte nog een eindzicht, genomen vanuit de kolenkraan (die gast die daarin zit heeft altijd het beste spektakel, maar hij beseft het niet altijd  :D)

Groetjes,

Bob

PS: altijd bereid om bij te staan. Ondertussen heeft Bolls nieuwere versies van zijn decoder...
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Werkelijk prachtig gedaan!

Respect voor de ombouw!

Ik heb zelf nog een "oude" marklin 7286 liggen die "overleden" is.
( analoog doet deze het prima maar digitaal is 1 bak ellende)

Nu een Nieuwe Fleischmann wisselstroom uitvoering op mijn baan.

Toch mis ik ook de seinen op de draaischijf en verlichting in het huisje.

Mag ik bij u aankloppen voor advies over de decoder die u gebruikt heeft?
Wellicht trek ik dan ook de stoute schoenen aan :D

Nogmaals diep respect.

MVG Stephan
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Citaat van: stephan op zondag 07 februari 2021, 22:50:25
Mag ik bij u aankloppen voor advies over de decoder die u gebruikt heeft?
Wellicht trek ik dan ook de stoute schoenen aan :D

Dag Stephan,

Bedankt voor de woorden van appreciatie. Het is werk dat ik ongeveer 14 jaar geleden gedaan heb, en wou het toch eens delen met onze gemeenschap. Voorheen zat ik op de Marklin-users.net, maar het is toch leuker om binnen je eigen taal te kunnen communiceren. Èn we zitten ook dichter bij mekaar.

Nu, misschien heb je de link naar de decoder gemist (ik ben nog de mogelijkheden van dit forum aan het ontdekken). Het is een decoder geleverd door Gerd Boll uit Lampertheim, Duitsland. Ik geef nog eens de link, én een tweede hieronder, voluit :

https://www.bmbtechnik.de
https://www.bmbtechnik.de/schaltdecoder/schiebebühnendecoder/

In bijlage de documentatie (pdf) van de decoder die ik ingebouwd heb. Dat was in 2006... Wellicht heeft hij nu nieuwere versies, ook met geluid neem ik aan.  Oeps, teruggefloten door het forumbeleid. Kan geen pdf doorsturen. Mocht je hem echt willen, stuur me een PM (via mijn profiel)

Wat ik vergeten te vertellen was in mijn verhaal, is dat de seinen uit het gamma van Viessmann stammen, maar dat zal je misschien zelf al ontdekt hebben  ;)

De inbouw valt overigens nog wel goed mee. Wel is het motortje soms wat nukkig. Ik heb de mijne vervangen, maar weet niet meer dewelke. Een medelid hier heeft het ook daarover, ik voeg nog even de links toe hoe hij het aangepakt heeft (Haradigi) :

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg1312271#msg1312271
over de Boll inbouw, en

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg1322373#msg1322373
over de vervangingsmotor van SB.

Laat maar weten of je eruit komt. Bij twijfel, vragen maar  :D

Groetjes,

Bob





Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Hoi Ben,
Interessante tip, bedankt. Voorlopig loopt mijn schijf wel ok, maar toch interessant voor een volgende ingreep.

Groetjes,

Bob
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Hoi Bob,

Bedankt weer voor je uitgebreide verslag! Een vraag: zie ik het nu goed dat je de C-rails rechtstreeks op de schijf hebt aangesloten? Is dat ook een hobby-projects, of heb ik wellicht iets gemist en kan dit gewoon?

Groeten,
William
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Dag William,

Goede vraag, bedankt ! Ik heb dat wat over het hoofd gezien. De draaischijf accepteert enkel K-rails. Dat heb ik ook zo gelaten, maar heb dus de C rails via een verbindingsrail C->K 180 mm laten overgaan (Märklin onderdeel 24922). Maar, o ramp: vermits de K met de bielsen plat op de basis ligt, en de C rail op een balast, zijn die overgangsrails schuin (!) afgewerkt. Lopen dus naar beneden (van C naar K). Om alles mooi horizontaal te krijgen heb ik de rand van de verzaagde put met een afzonderlijke (houten) ring verhoogd, zodat dit euvel uit de voeten was. Ik voeg wat foto's toe die dit hopelijk illustreren. Op de eerste zijn die overgangsrails goed te herkennen. De twee volgende tonen de verhoogde rand, om alle rails in eenzelfde horizontaal vlak te krijgen.

Daarna voeg ik nog twee detailfoto's toe, die de verticale wand van de echte put tonen, eerst origineel. Maar omdat we nu met een andere aandrijving werken, kunnen we nu ook deze wand 'aankleden'. Heb dat gedaan met gewoon tekenkarton, en het vereiste schilderwerk natuurlijk. Klein detail, maar wel leuk. De tandheugel moeten we helaas wel laten zitten...

Groetjes,

Bob

Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Hi Bob,

Die draaischijf heb je behoorlijk toegetakeld met die inspectie put, overigens wel heel mooi geworden.
Ook de aangepaste brug is prachtig, daar ga ik hard over nadenken.
Ook de handel weghalen en een gleufje in het midden is een goed idee en ook die uitneembare (vier) stopstukjes is handig.
Als de brug aangepast gaat worden kan ik ook direct de nieuwere decoder gaan monteren de DSD2010 van Boll en met geluid.
Zo blijf ik wel bezig maar het wordt steeds mooier, je ziet wel wat het gaat worden.

groet
Harald
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Ik heb de aansluiting met C-rails zo gedaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=43978.msg793276#msg793276
Beetje meer werk maar zonder al die lelijke raillasjes rond de draaischijf  ;)
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Dag Anton,

Dat is inderdaad heel mooi gedaan door jou. Best wat aanpaswerk, maar het resultaat mag er zijn. Als ik ooit opnieuw begin, doe ik het zo :D. Op mijn Bw heb ik die raillasjes onder het extra zwarte ballast verstopt. Leuk te zien dat je in elk geval (ook) geen schrik hebt om de zaag te hanteren. Dat is één van de reden voor mijn voorkeur voor dit type rail. Het wordt super eenvoudig om verbindingen te maken onder de ballast. Op heel mijn baan het ik nergens zitten friemelen met aanpasstukjes, maar gewoon: meten, recht afzagen, aankleven, twee soldeerdraades en hup, maatwerk is klaar. Ook voor de wisselstraten geeft dit leuke mogelijkheden  :P Zie foto.

Groetjes,

Bob

Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Dat is precies zoals ik het ga doen, ik ga mij aan de vaste vorm houden en de lengte aanpassen naar believen, zoals met hout dat je koopt, dat zaag je toch ook op lengte  ;)
Wat ze ook mogen vertellen over C-rail, correct geballast is het 1000x mooier dan de bejaarde K-rails, daar kun je doen wat je wilt maar het lompe railprofiel en de bij de wissels ronduit afzichtelijke puko's (eigenlijk veel te groot om nog van puko's te spreken...) blijven heel prominent zichtbaar. En dan nog die raillasjes bij K-rail, dat is toch echt niet meer van deze tijd... Dat heb ik zelfs niet bij mijn oude blikken spoor 0 rails  :)
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Citaat van: Haradigi op dinsdag 09 februari 2021, 23:07:08

Als de brug aangepast gaat worden kan ik ook direct de nieuwere decoder gaan monteren de DSD2010 van Boll en met geluid.
Zo blijf ik wel bezig maar het wordt steeds mooier, je ziet wel wat het gaat worden.


Dag Harald,
Inderdaad, zo blijven we bezig. De idee voor de nieuwe decoder met geluid trekt me zeker aan, maar ik ga nog even door met wat ik nu heb, anders geraakt de rest niet vooruit. Leuk te horen dat je eraan denkt om jouw brug aan te passen. Dat is wel veel werk, en als je de twee rails wil behouden is er wel wat speurwerk nodig om de details van de constructie te achterhalen, zeker wat het frame onder betreft. De gelede brug, zoals mijn model, was meer verbreid en daar vond ik dan ook makkelijker foto's waar de details goed zichtbaar zijn. Nu, jouw kuil ziet er toch gewoon perfect uit, dus die zou ik zeker niet veranderen. Prachtig hoe je die bodemplaat gestructureerd en verweerd hebt. Top, afblijven zou ik zeggen. Ook je bedieningshuis ziet er perfect uit. Als ik mag, dan zou ik alleen de brug railingen nog vervangen. Ik weet ook niet of die inspectieputten altijd aanwezig waren, want bij de dubbele railsystemen is er wel voldoende plaats (mits wat gym) om eronder te geraken.

Groetjes,

Bob
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Hallo Bob,

Wat is dat voor spul onder je Rails?
Dempt dat goed en waar haal je dat?
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de draaischijf
Citaat van: ronxp op woensdag 10 februari 2021, 12:58:10
Wat is dat voor spul onder je Rails?

Dag Ron,

Dat is Track-Bed van Woodland. Prima spul. Je kan het in matten of in spoorbreedte krijgen (net wat breder dan de C-rail. Dempt prima, ben er tevreden over. Verschil is duidelijk, want in mijn Bw heb ik dat niet liggen, en daar hoor je de locs binnendenderen  :)  Aanrader.

Groetjes,

Bob