Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wielen voor oude rijtuigen 346

Gestart door Vanderstangetjes vrijdag 29 januari 2021, 22:01:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielen voor oude rijtuigen 346
Beste mensen,

onlangs heb ik een rijtuig 346 van iemand overgenomen. Daar blijken wielen onder te zitten, die lijken wel van pertinax of zoiets gemaakt te zijn. 'houten wielen'. En zo rijden ze ook. Voor geen meter dus. Het rijtuig zwabbert als een dronkemannetje.

Wie o wie kan mij helpen aan vier assen met de juiste metalen wielen? mag uiteraard tegen vergoeding.
eventueel losse wielen is ook al goed, dan kan ik die op de assen zetten.

De moderne puntgelagerde asjes passen in ieder geval niet, die heb ik wel liggen.

Op de foto's de verkeerde en de goede wielen, spreekt verder wel voor zich denk ik.

Alvast bedankt! (en ik hoop dat ik in het goede draadje heb gepost)

Jeroen
Re: Zoek wielen voor oude rijtuigen 346
De belangrijkste maten had ik blijkbaar niet aangegeven;
(ik dacht dat een verwijzing naar een artikelnummer wel voldoende was)
wat is dit forum toch enorm leerzaam, blij mee!

Nu alsnog op de foto.

Hopelijk meldt zich iemand?
Re: Zoek wielen voor oude rijtuigen 346
Re: Zoek wielen voor oude rijtuigen 346
Willy bedankt, dat is een mooie verwijzing. Zie nog veel meer mooie hebbedingetjes daar!  :thumbup:
Re: Zoek wielen voor oude rijtuigen 346
Hallo Jeroen, ik heb die wielen wel liggen.
Mvrgrt.
Jo
Re: Zoek wielen voor oude rijtuigen 346
Re: Zoek wielen voor oude rijtuigen 346
LS
Let op: Ritter rekent minimaal 20,00 port .Soms wil Elmar het in een enveloppe verzenden,maar dat moet je dan van te voren vragen..
Jo heeft ook nog veel "oud"spul liggen.
Groet Koos
Re: Zoek wielen voor oude rijtuigen 346
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Zoek wielen voor oude rijtuigen 346
@Cees,
Niet l*llig bedoeld hoor maar je verwijst naar Stummelachsen echter Jeroen zoekt kleine Nadelachsen. Dat in de advertentie staat geschikt voor 341-349 klopt niet helemaal. De 1e series hadden deze wielen maar de latere uitvoeringen niet. Goed kijken welke productiejaar jouw wagen of lok of ander artikel komt als je iets gaat bestellen anders ben je duur uit met vooral verzendkosten uit Duitsland.
groet´n
Dirk
Re: Zoek wielen voor oude rijtuigen 346
Hallo allemaal,

dankjewel voor alle reacties. Inderdaad zijn er veel verschillende assen in omloop.
ik zal even verslag uitbrengen van alles wat weer geleerd/ontdekt heb. Dan kunnen latere lezers er hopelijk ook hun voordeel mee doen.

Sommige rijtuigen uit de serie 346 hebben 'zapfenachse' (penassen) met 25 mm aslengte. Het uiteinde van de as is 1mm doorsnede, in het midden zijn ze 2 mm.

Drie van mijn rijtuigen hebben 'stummelachse' (ontdekte ik nu pas). Die zijn overal even dik, 2mm. Die rijtuigen hebben ook grotere asgaten in de draaistellen.

De doorsnede van de wielen is 12 mm (gemeten over het loopvlak).

Er is op ebay een handelaar, die verkoopt bij een wieldoorsnede van 12mm wel zes verschillende aslengtes: 24,8mm, 25mm, 25,2mm, 25,4mm, 26mm en 27,4mm.

In de rijtuigen 346 passen assen van 24,7-25mm.

Lid Stoombr38 (Jo) heeft tegen een kleine vergoeding nieuwe assen naar mij opgestuurd en die passen precies. Die zijn in zijn schuifmaat 24,7 en in de mijne 25mm :-) (maar mijn schuifmaatje stamt uit de oertijd) Dus de beste tip die ik kan geven is: vraag Jo! en hij helpt je, top!

Na het plaatsen van de nieuwe assen ging het niet direct helemaal goed, het rijtuig 'sleepte'. Dat kon ik oplossen door de zijkanten van de wielstellen iets uit te buigen. Je ziet het verschil niet eens, maar gewoon even met de vingers een beetje druk naar buiten uitoefenen. Daarna liepen de wieltjes soepel.

Hieronder nog een foto van de stummelachsen en de zapfenachsen (geweldige Duitse woorden weer :-))

groet van Jeroen
Re: Wielen voor oude rijtuigen 346
Dirk,

Ook niet l****g bedoeld maar ik tracht slechts een helpende hand te bieden.
Ebay.de brengt in veel gevallen uitkomst omdat in ons buurland  nu eenmaal de bakermat van Märklin ligt en dus veel artikelen beschikbaar zijn, dus ook reserve of vervangende onderdelen.
Zelf heb ik die wagons niet dus het nameten van asdikte en -legnte alsmede wielomtrek is dus voor mij niet weggelegd.

Cees
Re: Wielen voor oude rijtuigen 346
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Wielen voor oude rijtuigen 346
 @citaatGeeft niet. Stummelachsen, Nadelachsen, Jeroen spreekt van Zapfenachsen, Spitzlagerachsen en dan nog AC en DC uitvoering het zijn het ook zoveel soorten en maten.
Re: Wielen voor oude rijtuigen 346
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Wielen voor oude rijtuigen 346
Ik heb hier nog een doos vol met naaldassen. Mocht iemand iets nodig hebben, laat het maar weten met een pb.

Groet, Willem
Re: Wielen voor oude rijtuigen 346
LS
Als er iemand nog naalden in hooibergen zoekt?😊
Groet, Koos