Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail

Gestart door Peter1981 zaterdag 06 februari 2021, 12:16:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum, ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Peter en nieuw in de digitale Märklin wereld. Vroeger heb ik wel analoog een baan gehad. Nu toch de hobby weer opgepakt waarbij het bouwen en de scenery voor mij het belangrijkste zijn. Wanneer het "af" is is het natuurlijk wel de bedoeling om alles goed te laten functioneren zonder botsingen en dergerlijke.

Mijn eerste aanzet voor een baanplan, nog niet in aanbouw, eerst alles uit proberen maar wordt hopelijk wel binnen een paar maanden gestart met de bouw van deze baan.

Nu ik mijn eerste aanzet voor de baan heb waarbij ik hooguit met 5 a 6 locs wil gaan rijden wil ik er wel voor zorgen dat de baan in blokken ingedeeld kan worden. Mijn vraag aan dit forum is: Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik in 2 rijrichtingen kan rijden en de verschillende locs niet kan laten botsen. Dat heet hoe kan ik de blokken aanmaken en de wissels automatisch laten werken met een MS2, of heb je hier reeds een CS3 voor nodig. Welke schakelrails en of seinen kan ik hiervoor het beste gebruiken en welke delen moet kan ik het beste isoleren om botsingen te voorkomen?

Bijgevoegd mijn baanplan, dit bestaat uit 3 lagen met 2 maal een enkelvoudige Helix waarbij in beide gevallen 2 in-uitgangen zitten. Nu wil ik dat er geen loc op een gedeelte van de baan komt waar al een loc rijdt, of stilstaat, zodra er een loc rijdt op het gedeelte moet de wissel omgaan zodat er geen 2de loc op het stuk baan kan komen.

Ik ben benieuwd naar de opties die ik heb, plus de gedachtes over het baanplan van de forumleden.

Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Altijd dezelfde vraag, wat wil je uitbeelden, wat stelt het voor?
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Ik wil linksonder waar er te rangeren is een containeroverslag maken, verder wil ik een mooie scenery met bergen bouwen, ik hoef niet perse iets speciaals uit te beelden.
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Een leuke scenery met bergen biedt de mogelijkheid om daarin een schaduwstation te creëren: altijd leuk om een gevarieerd treinbegeleider te krijgen. Ook Böden bergen goed mogelijkheden voor klimspiralen. Als je vanuit een bergconstrictie ook naar zichtbare baandelen kunt komen, krijg je een boeiend rijbedrijf!

Door keerlussen in de baan te hebben om door de baan als 'hondebot' te bouwen, krijg je een dubbelspoor voor een groot dee van de baan. Dit geeft ook een dynamischer rijbedrijf.

Voor het rangeerbedrijf / containerterminal is een locwissel of het verplaatsen van een containersleep vanaf een afkoppelspoor naar een rangeer(kop)spoor een leuke variatie. Dit vraagt wel opstellengte en heeft impact op het baanontwerp.

Mvrgr
Robert
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Ook niet onbelangrijk, zorg dat je overal goed bij kan.
Ik heb het idee dat de baan her en der erg diep is. Ga er maar van uit dat alles meer dan 70 cm reikwijdte oncomfortabel werken is. Tenzij je met mangaten gaat werken.

Verder, er wordt in het zichtbare gedeelte erg veel gebruik gemaakt van bochten van 90o .
Zelf ben ik daar een beetje allergisch van  ;) met wat meer schuine lijnen ziet het er wat spannender uit.

Natuurlijk is dit ook maar mijn mening, als je zelf maar tevreden bent.
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Hoi Peter,
Misschien heb je hier iets aan:
https://youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw

Ik raad je aan om met iets eenvoudigs te beginnen. Ovaaltje met 2 wissels en een inhaalspoortje. Kijken hoe het werkt met melders en blokken.
Wat voor centrale ga je gebruiken

Veel plezier met je hobby.
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Ik wil met een open onderbouw werken vlakken van 50 * 50 zodat ik vanaf onder iig overal nog bij kan. Plus aan de zijkanten ervoor zorgen dat er openingen zijn om overal nog bij te kunnen. Scenery afwerken met Noch Terra-Form.

Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Citaat van: AlbertG op zaterdag 06 februari 2021, 13:55:27
Hoi Peter,
Misschien heb je hier iets aan:
https://youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw

Ik raad je aan om met iets eenvoudigs te beginnen. Ovaaltje met 2 wissels en een inhaalspoortje. Kijken hoe het werkt met melders en blokken.
Wat voor centrale ga je gebruiken

Veel plezier met je hobby.

Bedankt voor de tip, hier had ik zelf ook al aan gedacht en heb al een kleine baan gelegd, het gaat mij er vooral om hoe ik met blokken kan werken en hoe deze te isoleren zijn. Is er een maximaal stuk wat je kan isoleren, of kan dat ook een spoor zijn van 4 meter, of is dit onhandig en niet werkbaar.

EDIT Fred, Citaat en berichtje uit elkaar gehaald, leest beter.
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Hoi Peter,
Ik weet niet wat je precies bedoelt met een 'geïsoleerd stuk van 4 meter'. Is dit een blok met aan beide kanten een melder? Ik ga er even van  uit dat je het zo bedoelt.

Je kan het krijgen zo je het hebben wil. Of het stuk nu 1 meter of 4 meter is maakt niet uit, althans in technisch opzicht.
Als je treinen bijna 4 meter lang zijn dan heb je blokken nodig waar die treinen in passen.
Maar stel je voor dat je treinen niet langer zijn dan 1 meter, dan is een blok van 4 meter niet logisch, tenminste zo denk ik er over.
Voor een testbaantje is een lengte van 4 meter dan niet handig lijkt me.
De lengte van de blokken moet dus in verhouding zijn tot de grootte van je baan en de lengte van je treinen.

Mijn advies aan jou:
Maak een testbaantje met een paar korte blokken, een paar wissels en laat daar een paar locomotieven op rijden. Dan leer je begrijpen je hoe het werkt. Daarna kun je opschalen naar een grote baan.
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Citaat van: Peter1981 op zaterdag 06 februari 2021, 12:16:57
(...) hoe kan ik de blokken aanmaken en de wissels automatisch laten werken met een MS2, of heb je hier reeds een CS3 voor nodig. Welke schakelrails en of seinen kan ik hiervoor het beste gebruiken en welke delen moet kan ik het beste isoleren om botsingen te voorkomen?
Deze vragen vind je op dit forum elders beantwoord. Je wilt het digitaal doen, dus kijk je bij de rubriek Digitale Besturing (alle merken).
Je hebt een MS2? Dan kom je in de subrubriek Digitale Märklin Besturing terecht.

Je wilt weten of het kan met alleen een MS2 of ook met een CSx, dan kijk je in de 3railwiki of dat kan.
Als je daar niet uit komt, dan stel je in die subrubriek je vraag, want daar heb je meer kans op antwoorden van mensen die jouw keuzen hebben gemaakt. Ik heb die keuzen niet gemaakt, en zou ze ook niet willen maken.
Maar ik kan je wel vertellen dat je voor wat jij digitaal wilt (blokken maken, blokgestuurd rijden) een Central Station nodig zal hebben of pc-software.

Met een MS2 alleen kom je er niet, tenzij je de baanautomatisering analoog laat (en dus stopplaatsen moet isoleren), en de MS2 alleen gebruikt om digitaal te kunnen rijden. Ik heb digitale banen gezien die zo werken.

Maar dit alles hoort niet thuis in de rubriek Banenplan Ontwerpen.

Jouw keuze kan het ontwerp wel beïnvloeden, want er zijn ontwerpsituaties die je analoog geautomatiseerd liever vermijdt, en je digitaal geautomatiseerd juist graag aangaat, zoals kopsporen en kruiswissels (engelsmannen) buiten beeld en buiten armbereik.
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Om even bij het ontwerp van het baanplan te blijven: de vraag van Anton vind ik zeker relevant.
Waarschijnlijk had hij dezelfde gedachte als ik bij de eerste aanblik. Het ziet eruit als een speelbaan zonder verdere ideeën.
Dat mag uiteraard, want iedereen is vrij om deze hobby op een eigen manier in te vullen, maar om goed advies te kunnen geven is dit wel heel moeilijk (voor mij althans  >:-D).

Ik snap nl niets van dit soort ontwerpen. Het lijkt mij teveel op de ontwerpen die Marklin (e.a.) in hun voorgeprogrammeerde boekjes laten zien. Veel rondjes om de kerk, geen duidelijk stationaspect waar je echt iets mee kan. Je geeft aan dat je een rangeer/annex containeropslagterrein wil maken. Ik zou zeggen: ontwerp dat eerst tot in detail . Welke sporen heb je nodig, hoe lang moeten ze zijn. Is het overslag naar een schip, dan plaats je havensporen etc. Dan heb je en aansprekend thema en blikvanger. De rest zou voor mij bijzaak zijn. Je legt aan/afvoersporen aan naar een schaduwstation voor afwisselend treinverloop, of je maakt ergens nog een ander station met een thema en verbindt dit dan met elkaar.
Nu heb je een paar inhaalsporen en enkele doodlopende sporen aan een relatief klein cirkeltje gezet. Het lijkt net of dat het eerste baantje was, waar later een en ander aan is uitgebreid/vastgeplakt.

Het klinkt allemaal misschien wat lomp, maar ik probeer of er iets meer logica achter het plan te krijgen is..

gr. Gertjan

Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 09 maart 2021, 17:39:33
Het klinkt allemaal misschien wat lomp, maar ik probeer of er iets meer logica achter het plan te krijgen is..
Ik heb het gevoel dat ik dit ontwerp al menigmaal heb zien langs komen in deze rubriek.

Het is de aankleding die bepaalt wat het wordt.

- tijdperk (VI, yes?)
- land (type treinen)
- vlak of juist bergachtig (yes, bergachtig)
- stad, dorp, industrie (olie, staal, rollen, pijpen, schroot), haven (goederen, personen, visserij),
  containerterminal (yes, containers, dus vanaf tijdperk VI?),
  goederenoverslag, houtverwerking

- hoeveel treinen, goederenwagons, personen treinen moeten er in beeld kunnen zijn/op de baan kunnen staan?
- in principe enkelspoor of dubbelspoor
- zijn lussen of keerdriehoeken van belang?
- e-locs en/of diesel (van belang voor type spoorwerkplaatsen, loc-loodsen, en container terminal)

Dat wensenlijstje miste ik ook. En heb ik nu een beetje ingevuld. Maar ik kan er nog niets mee.

Als ik ergens niets mee weet, zoek ik naar foto's. Laten de mijne nou net onvindbaar zijn.
Lat ik er een paar beschrijven:

1. Zwolle, 2014, demonstratiedag foto, havencontaineroverslag:
Een modulebaan met een containerschip aan de haven, en een container terminal kraan die containers over laadt op een trein. Het interessante van die baan (afgezien de lengte): het schip, de 3 sporen in de kade (met klinkertjes tussen de rails), de achtergrond (stad), en de bedrijvigheid op de kade.

2. Biel-Nord, 2012, grootspoorfoto, containerterminal in de bergen
In bergen zijn terminals nooit direct omgeven door bergen. Het terrein moet vlak zijn, en kilometers lang.
Terminals liggen in de Alpen per definitie in vlakke, brede dalen, met een omgeving die hooguit Brabantse hellingen heeft met bloeiende zonnebloemen (biobrandstof). Zo'n terminal als dient voor overslag van de ene trein naar de andere (soort sorteerstation). Niet voor overslag van een container naar wegverkeer. Saai, saai, saai.

Als je op je baan een containerterminal zet, bedenk dan minimaal 3 dingen:
1. hoe bereik ik levendigheid?
2. hoe ver mogen de bergen er vandaan?
3. wat doet die terminal (trein<->vrachtwagen, trein<->trein, schip <-> trein)?

Bedenk dat onder een terminal kraan geen bovenleiding kan lopen, en dat de wagons met diesel-locs verplaatst worden tot onder de kraan (diesel faciliteiten), en bedenk dat je de terminal niet in een hoek van de baan weg kunt proppen (de treinlengte steekt aan beide zijde van de kraan nog een stuk uit).
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan, Nieuw in de digitale wereld met 3 rail
Laten we nog eens naar die terminal kijken.
Wat wil je ermee, wat kan hij, en kan dat digitaal ook aangestuurd worden?

Een voorbeeld van een terminal staat in het draadje van Firstborneagle
Met deze foto:

De suggestie op die baan is duidelijk: containers worden van en op vrachtwagens getild.

Nou rijdt Arend digitaal, maar z'n automatisering is analoog.
Dus deze kraan kan waarschijnlijk wel rijden maar niet echt laden en lossen.

Maar hij schrijft er later over alsof dat wel geautomatiseerd kan.

Met o.a. deze foto:


Wat zou je nodig hebben om laden en lossen digitaal gestuurd te kunnen doen?

Treinherkenning, wagonlengte, en bloklengte om een containerwagon (de container op een treinwagon) exact te kunnen lokaliseren. En dat kan niet met een CS2 of CS3, dus zul je moeten zoeken naar PC-software die dat wel kan, en als die er niet is, dan zul je met arduino zelf iets moeten maken.

En je hebt een mechanisme nodig om de container zo beet te pakken dat hij niet kantelt en niet draait tijdens hijsen en laten zakken. Daar zijn op zich al enkele draadjes over vol geschreven. Want bijvoorbeeld het Faller mechanisme schiet daarin tekort. Dat is een technisch probleem. En heeft o.a. te maken met de constructie van de container-grijpers.

Je moet die container ook exact kunnen plaatsen op zowel de treinwagon als op de vrachtwagen, en in de juiste richting.

Faller heeft voor AMS en voor  FCS beide een containerterminal gemaakt.

Die van AMS was verder geautomatiseerd dan die voor FCS, want er was in voorzien dat container vrachtwagens ook achteruit konden rijden voor laden en lossen, en achteruit rijden kan met het FCS niet.
Dat achteruit rijden werd gebruikt om een schakelaar te raken die het laden/lossen activeert.
Met FCS moet dat anders.

Dat achteruit rijden met AMS had bovendien als voordeel dat de vrachtwagen exact recht stond, geleid in een korfje.
Met FCS moet je de positie van de vrachtwagen op een andere manier vast stellen, en zekeren t.o.v. de terminal-kraan. Een van die manieren is met magneten, en een andere met barcode reader.

Enfin, speelsheid te over voor de grijze cellen.