Citaat van: Gertjan H op dinsdag 09 maart 2021, 17:39:33
Het klinkt allemaal misschien wat lomp, maar ik probeer of er iets meer logica achter het plan te krijgen is..
Ik heb het gevoel dat ik dit ontwerp al menigmaal heb zien langs komen in deze rubriek.
Het is de aankleding die bepaalt wat het wordt.
- tijdperk (VI, yes?)
- land (type treinen)
- vlak of juist bergachtig (yes, bergachtig)
- stad, dorp, industrie (olie, staal, rollen, pijpen, schroot), haven (goederen, personen, visserij),
containerterminal (yes, containers, dus vanaf tijdperk VI?),
goederenoverslag, houtverwerking
- hoeveel treinen, goederenwagons, personen treinen moeten er in beeld kunnen zijn/op de baan kunnen staan?
- in principe enkelspoor of dubbelspoor
- zijn lussen of keerdriehoeken van belang?
- e-locs en/of diesel (van belang voor type spoorwerkplaatsen, loc-loodsen, en container terminal)
Dat wensenlijstje miste ik ook. En heb ik nu een beetje ingevuld. Maar ik kan er nog niets mee.
Als ik ergens niets mee weet, zoek ik naar foto's. Laten de mijne nou net onvindbaar zijn.
Lat ik er een paar beschrijven:
1. Zwolle, 2014, demonstratiedag foto, havencontaineroverslag:
Een modulebaan met een containerschip aan de haven, en een container terminal kraan die containers over laadt op een trein. Het interessante van die baan (afgezien de lengte): het schip, de 3 sporen in de kade (met klinkertjes tussen de rails), de achtergrond (stad), en de bedrijvigheid op de kade.
2. Biel-Nord, 2012, grootspoorfoto, containerterminal in de bergen
In bergen zijn terminals nooit direct omgeven door bergen. Het terrein moet vlak zijn, en kilometers lang.
Terminals liggen in de Alpen per definitie in vlakke, brede dalen, met een omgeving die hooguit Brabantse hellingen heeft met bloeiende zonnebloemen (biobrandstof). Zo'n terminal als dient voor overslag van de ene trein naar de andere (soort sorteerstation). Niet voor overslag van een container naar wegverkeer. Saai, saai, saai.
Als je op je baan een containerterminal zet, bedenk dan minimaal 3 dingen:
1. hoe bereik ik levendigheid?
2. hoe ver mogen de bergen er vandaan?
3. wat doet die terminal (trein<->vrachtwagen, trein<->trein, schip <-> trein)?
Bedenk dat onder een terminal kraan geen bovenleiding kan lopen, en dat de wagons met diesel-locs verplaatst worden tot onder de kraan (diesel faciliteiten), en bedenk dat je de terminal niet in een hoek van de baan weg kunt proppen (de treinlengte steekt aan beide zijde van de kraan nog een stuk uit).