Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Starten met scenery

Gestart door Retrotreintje zaterdag 06 februari 2021, 09:10:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Starten met scenery
Lid sinds: 2021

offline
Starten met scenery
De bouw van de baan gaat stilletjes vooruit en zodus ben ik aan het kijken naar de scenery.
Ik heb zo wel in gedachten welke stijl en wat ik erbij wil.
Veel leuke dingen tegengekomen etc.
Maar ik heb daar absoluut geen ervaring mee.
Nog nooit zoiets gemaakt feitelijk.

Dus hoe begin je daar in godsnaam aan? :D
Maken jullie op voorhand een plan met wat waar komt.
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat jullie alles ineens kopen, gaat toch gauw om
een hoop geld.

Zijn er sites of manieren om wat te leren om bv bergen, gras etc. te maken.
Om de huisjes minder "plastiek" te laten uitzien.
Noch heeft wel veel info, maar zijn er nog andere.

Alvast bedankt.

Groeten,

Lionel
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Starten met scenery
Ik ben al een aantal jaren bezig met het bouwen van gebouwen voor op mijn baan. Ik koop, omdat het zoals je aangeeft soms best prijzig is, steeds weer wat dingen die ik of nodig heb of die ik mooi vind. Ik let goed op aanbiedingen bij leveranciers, zo ben ik nu bezig met een kathedraal (130598) van Faller die ik in december heb aangeschaft voor 130 euro ipv 220 O:-D

Mbt je vraag over de plastic look kan ik in mijn geval kort zijn. Ik schilder alles. Ik gebruik hiervoor zowel de kwast met vallejo verf als de airbrush met Vallejo model air.

Over je vraag mbt bergen en gras enzo maken heb ik laatst de live stream die hier op het forum gedeeld was. Dat topic ging volgens mij over Sculptamold. Maar daar kun je veel van opsteken, vond ik.
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2018

offline
Re: Starten met scenery
Beste Lionel,

Ik zelf ervaar het altijd als enorm lastig om een plan te maken. Het werkt voor mij verreweg het beste om eerst een collectie gebouwen etc. te verzamelen en te bouwen. Je kunt dan alles (of een deel) al een keer neerzetten en zult dan zien dat je met een boel schuiven uiteindelijk op iets uitkomt wat je bevalt. Dit op voorhand moeten bedenken is erg lastig. Wellicht kom je er achter dat er toch nog een gebouw ontbreekt, etc. Begin met 1 bouwpakket waarvan je denkt dat je het zeker op de baan wil, de rest komt dan vanzelf.

Hetzelfde eigenlijk wel voor het landschap. Ik gebruik isolatiefoam (XPS) wat ik al grof in stukken breek. Ik stapel dit dan al in een vorm om te kijken hoe het staat. Ik zet het tijdelijk vast met wat spijkertjes en hete lijm. Als de formatie me bevalt bedek ik het geheel met gips.

Wat betreft de info. Deze Youtube kanalen hebben enorm veel informatie over het maken van landschap, bomen, water en ga zo maar door.
https://www.youtube.com/user/marklinofsweden
https://www.youtube.com/channel/UCjRkUtHQ774mTg1vrQ6uA5A
https://www.youtube.com/user/avontuurinminiatuur

Ik hoop dat je hiermee een beetje bent geholpen!
Veel succes!

Groet,
Tom

Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2016

offline
Re: Starten met scenery
Hoi Lionel , er is zo veel over  dit probleem  geschreven op dit forum dat er vast iets staat wat ook bij jouw plan in  de buurt komt . Je  maakt een schets  en verzamel stukjes hout en fijn gaas dat lijm je met hete lijm (lijmpistool) aan elkaar ,voor dat je het weet heb je een karkas van een berg . Ik zelf smeer daar flexibele tegellijm op  1 kilo aanmaken gebruiks aanwijzing staat op de zak. Ongeveer 1cm dik, te koop in elke bouwmarkt ,het is  sterk , goedkoop , en makkelijk  te verwerken , ongeveer  een  uur lang met troffel , spatels . Zorg  wel dat overal de rails bereikbaar is via achter - onderkant of door de berg op te tillen . Veel proefrijden tijdens de bouw met je langste lok en wagen de kleur  is het moeilijkste als je een achtergrond foto hebt van gebergte verwerk dan die kleur ook in je berg . Tegellijm is goed te verven en zakt niet door het fijne gaas met opbrengen. Groeten  Klaas.
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Starten met scenery
Zelf maak ik een summier plan met wat waar moet gaan komen. Niet met specifieke bouwpakketten maar gewoon stadsbebouwing, buitenwijken, woonhuizen, industrie etc. Als dat, met betrekking tot de gegeven riumte, een beetje naar mijn zin is ga ik eens kijken welke bebouwing ik het beste kan gebruiken in het thema en wat ik mooi vind. Dan langzaam aan het een en ander kopen en bouwen. Geen enkel bouwpakket bouw ik zo uit de doos. Laat je fantasie eens spelen en kijk naar de werkelijkheid. Dan kom je tot verrassende dingen qua verlichting, inrichting, kleurstelling enzovoort. Een ding moet je goed in je oren knopen, haastige spoed is zelden goed. Soms duurt het maanden tot een pakket het eindstadium heeft bereikt. steeds weer nieuwe ideeen en mogelijkheden ontdekken is het leukste en dan krijg je iets wat van jezelf is en geen eenheidsworst.
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Starten met scenery
kijk eens naar de livestream van afgelopen december bij Bentink Apeldoorn.
3 dagen lang een module bouwen met veel toelichting over materiaalgebruik, technieken en de aanpak hoe e.e.a. te realiseren.

stream 28 december j.l.


https://www.youtube.com/watch?v=9NqnptSToAI
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2016

offline
Re: Starten met scenery
Er zijn al heel veel tips gegeven. Zelf heb ik veel gehad aan het boekje ' modellbahn leivht genacht , profi' van Faller. En inderdaad, de profi-editie.
Sommige dingen zijn wat achterhaald, maar de meeste technieken staan erin beschreven. Die vind je nu ook op al die mooie YouTube filmpjes die hierboven genoemd worden. Daardoor is het nog beter te volgen. En er zijn nu zoveel spullen om realistische scenery te maken; grasvezels, groene vlokken, imitatie loof voor bomen.
En dan de techniek: 3d printen, lasersnijden, CNC frezen. Dat hoeft allemaal niet, maar ik weet van mijzelf dat iets langs een liniaal afsnijden al moeilijk is.
Met de computer kun je strak tekenen en de machines doen het precisiewerk!
Maar daar hoef je niet mee te beginnen.

Succes,

Peter

Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2010

offline
Re: Starten met scenery
hoi,

Veel mensen (o.a. hier op het forum) willen graag alles van te voren precies weten hoe en wat. Bang om "fouten" te maken. Denken dat je met het mooiste gereedschap en materialen het mooiste kan maken. Een oud gezegde geeft "Oefening baart kunst". Dat is hier ook het geval. Het is vooral: Proberen, proberen en proberen. Dus gewoon echt zelf proberen. Lekker aan de gang. Vooral vragen stellen. Vraag aan mensen of je een keer langs mag komen. Als het weer mag: Kijk op beurzen bij baantjes. Stel daar de vragen aan de bouwers hoe ze iets gedaan hebben. De meesten bijten niet en leggen graag het een en ander uit.

Citaat van: Retrotreintje op zaterdag 06 februari 2021, 09:10:32
Dus hoe begin je daar in godsnaam aan? :D Maken jullie op voorhand een plan met wat waar komt.

Ik heb wel een beeld wat ik wil gaan doen met mijn baan. Dat had ik al bij het begin van de bouw. Ik weet namelijk wat ik zelf leuk vind om te uit te beelden. Voor de elementen is het vaak een idee wat komt op borrelen. Je komt iets tegen op beurzen. Of onderweg kom je iets tegen en dan denk je: "Dat is iets leuks!". Bij mij beginnen dan de raderen te draaien om te kijken of het past. Of het idee uit te werken is. Op internet zoeken naar mogelijkheden. Eventueel eens bespreken met iemand. Dus wat schetsen / Printen / knippen en uitleggen. Als ik dan denk dat het goed gaat is het verder klooien naar uitvoeringsfase. Het is een keer starten met bouwen en knutselen. Het zal niet altijd in één keer lukken.  Dan is het gewoon weg mieteren en opnieuw beginnen. Daarom ook vaak aan de gang met "proefstukjes". Zo heb ik wel ideeën voor een aantal zaken op mijn baan. Dat zit vaak nog in de "schetsfase". Goed, daar hebben meer mensen last van  :)

Citaat van: Retrotreintje op zaterdag 06 februari 2021, 09:10:32
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat jullie alles ineens kopen, gaat toch gauw om een hoop geld.

Vaak zie je iets op een beurs of winkel. Dan neem ik het mee.  Gras / struikjes / vezels e.d. koop ik op onregelmatige basis. Ik heb meestal wel hier een goede basisvoorraad liggen. :) Ik grijp eigenlijk nooit mis. Ook bepaalde oude materialen verzamel ik voor hergebruik.

Citaat van: Retrotreintje op zaterdag 06 februari 2021, 09:10:32
Zijn er sites of manieren om wat te leren om bv bergen, gras etc. te maken.

Tja .... Kijk eens in de diverse bouwdraadjes op de diverse Fora: BeneluxSpoor.Net, Forum Modelspoor Magazine en hier op het eigen forum natuurlijk. In de bouwdraadjes wordt heel veel technieken en methodes getoond. Daar wordt vaak ook uitleg gegeven. In mijn bouwdraadjes probeer ik dat ook aan te geven hoe iets gemaakt wordt.  Zo zijn er meer forumleden die dat doen.

Je kan ook eens kijken op Youtube  bijvoorbeeld Bentink Modelspoor heeft een groot aantal demo's en workshops online staan. De Australiër Luke Towan heeft ook veel staan.

Of een keer in de bieb of op marktplaats / forum op zoek gaan naar leuke hobbyboeken en tijdschriften. Soms bied iemand voor een zacht prijsje wel een paar jaargangen aan van een modelspoorblad aan. Dat kan dan ook een goede informatiebron zijn.

Citaat van: Retrotreintje op zaterdag 06 februari 2021, 09:10:32
Om de huisjes minder "plastiek" te laten uitzien. Noch heeft wel veel info, maar zijn er nog andere.

Daar zijn verschillende methodes voor. Dat is vaak ook een kwestie van uitproberen. De een vind de potlood en poeder methode super. De andere pakt de airbrush erbij. Vaak is het ook gewoon uitproberen. Ik klooi ook maar een beetje aan  :)

Groet Ronald.
Re: Starten met scenery
Dag Ronald,

Bedankt ook voor jouw tips.
Inderdaad, niet te snel. Denk dat mijn kleine baantje sowieso een project wordt van meerdere jaren.
Ik heb namelijk ook nog andere bezigheden, die tijd vragen.

Niet echt bang om fouten te maken. Maar ik wil het er wel zo goed mogelijk laten uitzien.

Als je die werkjes van Noch ziet, dat is echt prachtig, maar dit zijn dan ook professionals. Die hele
dagen niets anders doen.
Staat ook vermoedelijk teveel scenery op, want ja, het is uiteraard hun handel :D

Citaat van: ks1985 op zaterdag 06 februari 2021, 09:25:44
Mbt je vraag over de plastic look kan ik in mijn geval kort zijn. Ik schilder alles. Ik gebruik hiervoor zowel de kwast met vallejo verf als de airbrush met Vallejo model air.

Dag Koen,

Een air brush heb ik hier nog ergens liggen, van toen ik ooit is geprobeerd had auto maquettes in mekaar te steken.
25j geleden :? Geen succes, maar het toestel ging wel goed.
Precies blij dat ik hem nog niet wegggedaan heb O:-D
Daar zal ik mij ook is in moeten verdiepen dus.


Citaat van: ~TomM op zaterdag 06 februari 2021, 10:32:22
Ik zelf ervaar het altijd als enorm lastig om een plan te maken. Het werkt voor mij verreweg het beste om eerst een collectie gebouwen etc. te verzamelen en te bouwen. Je kunt dan alles (of een deel) al een keer neerzetten en zult dan zien dat je met een boel schuiven uiteindelijk op iets uitkomt wat je bevalt. Dit op voorhand moeten bedenken is erg lastig. Wellicht kom je er achter dat er toch nog een gebouw ontbreekt, etc. Begin met 1 bouwpakket waarvan je denkt dat je het zeker op de baan wil, de rest komt dan vanzelf.

Dag Tom,

Zo dacht ik het ook een beetje aan te pakken. Iets kopen, kwestie van een beetje te kijken en te plaatsen.
En mij zo een idee te vormen hoeveel er kan geplaatst worden.

Citaat van: ~TomM op zaterdag 06 februari 2021, 10:32:22
Hetzelfde eigenlijk wel voor het landschap. Ik gebruik isolatiefoam (XPS) wat ik al grof in stukken breek. Ik stapel dit dan al in een vorm om te kijken hoe het staat. Ik zet het tijdelijk vast met wat spijkertjes en hete lijm. Als de formatie me bevalt bedek ik het geheel met gips.

In eerste fase dacht ik gewoon mij te proberen een beeld te vormen door wat doek of papier ofzo wat vorm te geven.
En dan pas het landschap te maken.


Citaat van: Klaas op zaterdag 06 februari 2021, 11:37:37
Ik zelf smeer daar flexibele tegellijm op  1 kilo aanmaken gebruiks aanwijzing staat op de zak. Ongeveer 1cm dik, te koop in elke bouwmarkt ,het is  sterk , goedkoop , en makkelijk  te verwerken , ongeveer  een  uur lang met troffel , spatels . Veel proefrijden tijdens de bouw met je langste lok en wagen de kleur  is het moeilijkste als je een achtergrond foto hebt van gebergte verwerk dan die kleur ook in je berg . Tegellijm is goed te verven en zakt niet door het fijne gaas met opbrengen. Groeten  Klaas.

Dag Klaas,
Eerste keer dat ik hoor over tegellijm. Maar is precies een goed alternatief.
Is dit niet wat te zwaar?
Het proefrijden zal zeker moeten gebeuren.


Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 06 februari 2021, 11:44:55
Zelf maak ik een summier plan met wat waar moet gaan komen.

Dag Henk,

Was ik ook beetje van plan. Een basic plan maken om van te vertrekken, en dan zien we wel.
Ik ga proberen per "zone" te werken:
- station
-stad
-water
-bergen
-...


Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 06 februari 2021, 12:49:33
En dan de techniek: 3d printen, lasersnijden, CNC frezen. Dat hoeft allemaal niet, maar ik weet van mijzelf dat iets langs een liniaal afsnijden al moeilijk is.
Met de computer kun je strak tekenen en de machines doen het precisiewerk!
Maar daar hoef je niet mee te beginnen.

Dag Peter,

Het 3d printen en machinaal laten maken, is wat ver van mijn bed voorlopig :D
Zal al blij zijn als de standaard huisjes wat kunnen "gepimpd" worden en er realistisch uitzien.
Al doende zal ik wel zien ;)
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2010

offline
Re: Starten met scenery
hoi,

Citaat van: Retrotreintje op zaterdag 06 februari 2021, 16:15:17
Niet echt bang om fouten te maken. Maar ik wil het er wel zo goed mogelijk laten uitzien.

Oefenen en gewoon doen. Dat is de enige manier. Het goed uitzien is niet alleen een goed landschap maar ook goede verlichting. Een bepaalde kleurstelling in de verlichting kan een heel ander beeld van het landschap geven.

Citaat van: Retrotreintje op zaterdag 06 februari 2021, 16:15:17
Als je die werkjes van Noch ziet, dat is echt prachtig, maar dit zijn dan ook professionals. Die hele dagen niets anders doen. Staat ook vermoedelijk teveel scenery op, want ja, het is uiteraard hun handel :D

Valt wel mee. Je kan nog al wat kwijt op een klein stukje. Zeker als je wat in de detaillering gaat. Kijk maar eens bij de filmpjes van Bentink met Martin Welberg, Eric en Lars op 't Hof.

Citaat van: Retrotreintje op zaterdag 06 februari 2021, 16:15:17
In eerste fase dacht ik gewoon mij te proberen een beeld te vormen door wat doek of papier ofzo wat vorm te geven. En dan pas het landschap te maken.

Dat is dan alleen als "proberen" voor het echte landschap zou ik dan uitwijken naar XPS. Dat werkt een stuk beter dan aan het klooien met doek / papier en dat bedekken papiermaché.

Citaat van: Retrotreintje op zaterdag 06 februari 2021, 16:15:17
Eerste keer dat ik hoor over tegellijm. Maar is precies een goed alternatief. Is dit niet wat te zwaar?

Gewicht: Bij de meeste mensen is dat geen probleem vinden ze  :) Een alternatief is Sculptamold. Hier en op het buurforum BeneluxSpoor al een paar keer voorbij gekomen.

Citaat van: Retrotreintje op zaterdag 06 februari 2021, 16:15:17
Was ik ook beetje van plan. Een basic plan maken om van te vertrekken, en dan zien we wel. Ik ga proberen per "zone" te werken:

Schets het plan voor jezelf. Kan heel grof met alleen de zones. Als je de baan / plaat hebt liggen kan je met dozen e.d. wel een mockup van het landschap maken. En zo kijken of het bevalt.

Groet Ronald.
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2006

offline
Re: Starten met scenery
Als je meer wilt weten over scenery, begin dan eens met een goed boek erover te lezen. Dat kan zijn "Praktisch Handboek Modeltreinen" of "Noch Ratgeber Modelllandschafstbau" of "Faller leicht gemacht" of "Woodlands Guide to modelscenery" of  ...
Daar staan tientallen tips in van ruwbouw tot uiteindelijk afwerking.
Ga vooral ook kijken in de natuur en trek foto's van welk landschap je wil maken.
Ga voor bergbouw voor hedendaagse producten als Sculptamold of ER Hydrofibre.
Sommigen kopen hier een halve bouwmarkt op  (uit onwetendheid ?) en hun resultaat is soms bedroevend te noemen.
Een rotsformatie is in de natuur niet ontstaan met plamuurmessen maar uit breuken van de aardkorst waarbij je duidelijk "laagjes" ziet die in een bepaalde richting lopen.
Maar zoals hier al werd aangegeven : eerst kleine testlandschapjes maken.
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2019

offline
Re: Starten met scenery
Ikzelf maak geen strakke planning.
Ik heb in mijn hoofd wel iets in het genre van: industriezone, stationzone, stad, platteland.

Waarom? Als je alles op voorhand minutieus zit te plannen en uit te tekenen ziet het er snel onnatuurlijk uit (Een mens heeft de neiging om strakke lijnen te gaan gebruiken ipv natuurlijk ogende grenslijnen)
Bijvoorbeeld, toen ik bezig was aan mijn kloosterdiorama heb ik plots beslist om er middenin een huisje bij te "planten", omdat het leuk leek op dat moment. Het toevoegen van het huis gaf het dio direct meer diepte en natuurlijkheid.
In realiteit vloeit een industriezone ook zachtjes over in platteland of stad.

Ik maak zelf enkel dio's/modules en geen modelspoorbaan in één geheel. Daardoor kan ik héél veel oefenen en opnieuw beginnen  ;)

PS: onderschat niet hoeveel scenery(details) er op een kleine oppervlakte gaan
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2017

offline
Re: Starten met scenery
Hoi Lionel,

Ik ben ook pas 3 jaar bezig met mijn baan, en ook zonder ervaring.
Maar, ik keek/kijk/lees veel op bijv dit forum, en zoek ook filmpjes op youtube.
Je doet dan veel ideetjes op en dan kijk je naar wat je al hebt en maakt daar een plannetje voor.
Ik koop ook niet alles, maar probeer van allerlei soorten materialen iets te maken, bijv:
-schuurpapier als weg
-schuurgaas voor een hoog hek
-3mm dik ondervloerplaat voor trottoir of muur
-stukjes schuurspons voor een heg
-luciferhoutjes om een schutting mee te maken, enz
Mijn laatste project, waar ik nu mee bezig ben, is het maken van een berglandschap. Opgebouwd uit 5cm dik piepschuim en bewerkt met sculptamold. Met dit laatste had ik ook geen ervaring en heb ik vragen gesteld in een topic. Prima geholpen met tips. Heb de berg nu op kleur gebracht en ga nu beginnen met het 'aankleden' van het landschap.

Dus, gewoon kijken/ideetjes opdoen en rustig aan de slag gaan. Geeft ook veel voldoening als het dan lukt. En als het niet direct lukt, doe je het nog een keer of probeer je iets anders.

Succes, Coen

Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2016

offline
Re: Starten met scenery
Hoi  Lionel, het  gewicht van tegellijm valt erg mee, bij mij is ongeveer 23 kilo verdeeld over 7 vierkante meter en de hoge kant zit ook nog vast aan latwerk aan de muur. Groeten , Klaas.
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2006

offline
Re: Starten met scenery
Hier de link met er-decor. Is ook te koop in NL.
https://www.er-decor.be/?pagina=producten
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Starten met scenery
Citaat van: Dontor op zaterdag 06 februari 2021, 19:41:29
Ikzelf maak geen strakke planning.
Ik heb in mijn hoofd wel iets in het genre van: industriezone, stationzone, stad, platteland.

Waarom? Als je alles op voorhand minutieus zit te plannen en uit te tekenen ziet het er snel onnatuurlijk uit (Een mens heeft de neiging om strakke lijnen te gaan gebruiken ipv natuurlijk ogende grenslijnen)
Bijvoorbeeld, toen ik bezig was aan mijn kloosterdiorama heb ik plots beslist om er middenin een huisje bij te "planten", omdat het leuk leek op dat moment. Het toevoegen van het huis gaf het dio direct meer diepte en natuurlijkheid.
In realiteit vloeit een industriezone ook zachtjes over in platteland of stad.

Ik maak zelf enkel dio's/modules en geen modelspoorbaan in één geheel. Daardoor kan ik héél veel oefenen en opnieuw beginnen  ;)

PS: onderschat niet hoeveel scenery(details) er op een kleine oppervlakte gaan

Dat ligt ook aan het tijdperk wat je wilt uitbeelden en heel sterk aan de regio. Kijk maar eens in Nederland naar moderne industrieterreinen. Met de lineaal getekend, een sloot erlangs en daarnaast sta je alweer midden in een weiland of akker. Niks vloeiende overgang of natuurlijke grenslijnen. Maar verder heb je wel gelijk.
Nog altijd het oude Adagio "oefening baart kunst" en van fouten leer je het meest. Verder wat betreft dat Sculptamold, inderdaad prima spul om van alles van te maken maar duur. Voor een schijntje van die kosten maak je het zelf zonder veel moeite. Ik moet wel want het spul is hier niet te krijgen.
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2016

offline
Re: Starten met scenery
Om de plastic look van je gebouwen weg te halen, is het aanbrengen van een dun laagje Cif of zilverpoets soms al voldoende. Eventueel kleur je het vooraf met een drupje verf grijs. Het doel is voegen voor de bakstenen muren te maken. Het overtollige spul veeg je na droging met je vinger of met een doekje weg en je hebt niet alleen netjes gevoegd, maar ook een beetje grauwsluier over het geheel.

Verder is het aanbrengen van een 'wash' met sterk verdunde donkerbruine/zwarte verf een bijna instant succes. Gewoon lekker volkliederen met de kwast. Laat het mengsel er maar afdruipen (zet je bouwwerk op oude krant of keukenpapier).
Eventueel tijdens het drogingsproces nog wat deppen of wegvegen als je patronen (kringen) ziet ontstaan die je niet mooi vindt.

Groet,

Peter
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Starten met scenery
Hoi Lionel,

Ik lees net over je vragen en dilemma's en natuurlijk ook over de adviezen en goed raad die hier worden geboden. Alles wat de forumleden hier schrijven is waar. Er is niet één methode en er is geen richtlijn om tot een door jou gewenst resultaat te komen. De één maakt bergen van tegellijm, de ander van gaas met kranten en gips of van piepschuim met sculptamolt. Weer een ander zweert bij krantenpapier gedrenkt in behangerslijm.
Ikzelf gebruik 10 cm dik XPS dat ik in de gewenste vorm snijd. Sommigen doen daar dan weer iets overheen maar ik beschilder de XPS rechtstreeks. Het is dus wat Ronald aangeeft: proberen, proberen en nog eens proberen en je komt er achter wat je zelf het meest aanspreekt en wat voor jou het meest met de werkelijkheid overeenkomt.
En blader flink door dit forum en de door anderen al genoemde heen.

Het meest ideale is dat je voor dat je begint al een beeld hebt van deze baan wil ik bouwen en hier maak ik een stad en daar een kolenmijn of steengroeve. Dit was bij mij niet het geval. Ik heb eerst een baan gebouwd en ben nu pas bezig met het plannen maken voor de scenery. Geen ideale situatie maar voor vele leden wel heel herkenbaar denk ik. Ik kom er nu ook achter dat mijn liefhebberij eigenlijk nog meer zit in het knutselen met allerlei materialen dan in het rijden met de treinen. Ik kan mij daar de komende tijd nog behoorlijk in uitleven. En het lijkt mij ook niet de bedoeling dat het ooit afkomt Lionel.

Veel succes en plezier.
Groet,
Wim
Re: Starten met scenery
Ik ben zeer benieuwd naar hoeveel scenery er op mijn baan kan.
Dat alles zo een beetje moet "groeien" is logisch.
Maar de basis van het idee moet er wel zijn, denk ik.
Weten waar ongeveer de stad, de ontspanning, het water etc komt.
Kwestie van zowel de grote bruggen als de kleinere overgangen etc in te plannen.
Als je die later moet toevoegen, wordt dat een hele karwei vrees ik.

Ik ga sowieso een boek van Noch kopen. Ben zeer gecharmeerd door hoe zij diengen aanpakken.

Het idee van die Sculptamold en ER hydrofibre ben ik niet ongenegen.
Ga ik mij zeker in verdiepen.
Maar als je naar al die  landschappen van bv Noch kijkt. Die werken eerst met
stokjes etc. en dan er een soort doek over. En dan links en rechts nog wat
rotsen bijkleven.
Is een hele andere aanpak dus.

Het trukje met Cif lijkt mij geweldig! Ga ik onthouden.

Ik denk dat ik ga starten met een basisschets. En wat "scenes" te kopen die
ik er zeker in wil. Op die manier kan ik wat oefenen en krijg ik al resultaat.
Dat gaat misschien een beeld geven van hoe ik verder moet.

Lionel
Re: Starten met scenery
Lid sinds: 2010

offline
Re: Starten met scenery
hoi,

Citaat van: Retrotreintje op zondag 07 februari 2021, 13:00:05
Maar als je naar al die  landschappen van bv Noch kijkt. Die werken eerst met stokjes etc. en dan er een soort doek over. En dan links en rechts nog wat rotsen bijkleven. Is een hele andere aanpak dus.

Het is zeker een andere methode. Of het een simpelere methode is dan bijvoorbeeld werken met XPS is de vraag. Ik heb volgens mij nog een paar van die NOCH-systemen liggen. Mocht je belangstelling hebben stuur mij dan maar een PB (persoonlijk bericht). Dan kijk ik of ik ze nog heb. Een restant uit een erfenisverkoop. Je mag ze dan voor klein prijsje overnemen. Dan kan je het zelf uitproberen  :)

Groet Ronald.