Fijn dat je er zelf al uit bent ....
Ik had een probleem bij een standaard wissel (die heb ik een langere strijkregel gegeven).
Type C-wagons ontspoorden (30,3 cm), maar alleen met het laatste draaistel van de laatste wagon, en alleen als ik van de gebogen rails naar de wisseltong reed. Achteraf bleek de wagonkap niet correct op het frame te zitten.
Daar kwam ik jaren later achter door meten van de exacte wagonlengte (een cm te lang).
Boogwissel 2268/2269 heb ik na enige problemen vervangen door Piko-A boogwissels met peco puko's.
Die problemen gingen niet om de tong (die ging bij mij goed om), maar om de strijkregel (die werd stuk gereden).
Uiteindelijk bleek dat de wielafstand van de loc (die 'm stuk reed) op 14.5 stond in plaats van op 14.0 mm.
(Geen Märklin loc, maar eentje met Japanse zaag wielen).
Het voordeel van die Piko-A boogwissels is de grotere boogstraal, het nadeel waren de holle tongscharnieren van de wissels van voor 2018. Die heb ik gevuld met punaises (en constructielijm), want zware HAG-locs van zo'n 700 gram drukten de scharnieren plat. Inmiddels hebben Piko boogwissels massieve scharnieren, maar ze zijn ook ruim een tientje duurder geworden.