Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Trein stop bij nemen bocht wissel 2268

Gestart door peterp vrijdag 05 februari 2021, 21:29:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trein stop bij nemen bocht wissel 2268
Mijn twee treinen stoppen allebei (ontspoort)  bij de wissel 2268 K rail. Volgens mij is er al eens wat over geschreven maar kan het niet terug vinden. Excuses. Als de trein rechtdoor gaat is er geen probleem.  Probleem gevonden geloof ik. Ik bedien deze wissels nog met de hand en w.s. wordt de tongwissel niet voldoende weggedrukt. Als ik de bediening vast houd ontspoort hij niet meer Kan niet achten op de servo's  :)
Re: Trein stop bij nemen bocht wissel 2268
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Trein stop bij nemen bocht wissel 2268
Fijn dat je er zelf al uit bent ....

Ik had een probleem bij een standaard wissel (die heb ik een langere strijkregel gegeven).
Type C-wagons ontspoorden (30,3 cm), maar alleen met het laatste draaistel van de laatste wagon, en alleen als ik van de gebogen rails naar de wisseltong reed. Achteraf bleek de wagonkap niet correct op het frame te zitten.
Daar kwam ik jaren later achter door meten van de exacte wagonlengte (een cm te lang).

Boogwissel 2268/2269 heb ik na enige problemen vervangen door Piko-A boogwissels met peco puko's.
Die problemen gingen niet om de tong (die ging bij mij goed om), maar om de strijkregel (die werd stuk gereden).
Uiteindelijk bleek dat de wielafstand van de loc (die 'm stuk reed) op 14.5 stond in plaats van op 14.0 mm.
(Geen Märklin loc, maar eentje met Japanse zaag wielen).

Het voordeel van die Piko-A boogwissels is de grotere boogstraal, het nadeel waren de holle tongscharnieren van de wissels van voor 2018. Die heb ik gevuld met punaises (en constructielijm), want zware HAG-locs van zo'n 700 gram drukten de scharnieren plat. Inmiddels hebben Piko boogwissels massieve scharnieren, maar ze zijn ook ruim een tientje duurder geworden.