Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

voedingen geschikt?

Gestart door JWS vrijdag 05 februari 2021, 10:38:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
voedingen geschikt?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
voedingen geschikt?
Beste mensen,
Mijn oude blauwe trafoos brommen dat het een lust is, iets te veel  aar mijn smaak. Ik overweeg een witte 6002 te kopen, vraag me af of die ook bromt?

Nou heb ik hier nog liggen
1. electronische trafo voor halogeenlampen, 35-105 W 11,5volt eff. AC.     
2. Lader voor Li-ionaccu, 21,5 volt DC,  2,4 A.

Ik dacht eraan om 1 via een gelijkrichter in te zetten in de voeding van draaibrug, wisseldecoders etc,  en/of  no 2 via een stepdown converter (?). Lijkt dit alles een beetje verstandig?

Met groet,
Jan Willem
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2007

offline
Re: voedingen geschikt?
Mijn eerste vraag zou zijn, waar ga je een witte 6002 kopen?
Misschien is dan een 60041 een betere oplossing. (als je iets wil kopen)
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2014

offline
Re: voedingen geschikt?
Wat wil je eigenlijk voeden dan,en met wat van spanning?
Lader valt sowieso af die is daar niet voor bedoelt. Heb al meerdere keren gehad dat een acculader bij de 2 of 3 accu in storing viel te warm zijn niet gemaakt om continu te leveren. En ook de automatische werking van accu type en capaciteit werking zal problemen opleveren.
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: voedingen geschikt?
Koop gewoon een elektronische voeding bij Alie gestabiliseerd en beveiligd.
Zie b.v. hier

groet
Harald
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: voedingen geschikt?
Ha heren,
Dank voor de reacties zover.

Ik wil mijn IB 650 voeden, kan denk ik alleen met AC, min 52 VA? Vandaar die 6002...Overal 2e hands te koop.

En de rest van de besturing bij voorkeur op DC, denk aan 15 volt........Het idee van Harald sluit daar op aan, maar ik heb een hekel aan wegdoen van goedwerkende apparaten, vandaar...
Wat is wijsheid?

groet,
Jan Willem
Re: voedingen geschikt?
ACTS.zuid
gast

Re: voedingen geschikt?
Citaat van: JWS op vrijdag 05 februari 2021, 12:54:21

Ik wil mijn IB 650 voeden, kan denk ik alleen met AC, min 52 VA?

Wat is wijsheid?


De gebruiksaanwijzingen volgen, daarin staat precies wat je nodig hebt.

Bruikbare transformator
52 –100 VA, max. 18V wisselspanning
b.v. Uhlenbrock transformator 70VA, art. nr. 20 070


52VA is dus echt het minimum, er kan 3A geleverd worden aan het spoor en verder nog max. 1,7A aan interne verbruik en op de bussen.

Gr, Ben.
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2019

online
Re: voedingen geschikt?
Citaat van: Haradigi op vrijdag 05 februari 2021, 12:33:49
Koop gewoon een elektronische voeding bij Alie gestabiliseerd en beveiligd.
Zie b.v. hier

groet
Harald

Mijn advies zou zijn om dit soort lichtnet gekoppelde apparatuur gewoon van een bekende fabrikant te kopen. Met dat ali spul weet je nooit wat je in huis haalt qua veiligheid. Denk aan de gevaarlijke action laders etc.

Ik zou beter slapen als ik wist dat de gebruikte spullen voldoen aan brandveiligheid, aanraakveiligheid en radiostorings normen.

Mijn advies zou eerder liggen bij zoiets: Link


Voor de voeding van de IB heb je inderdaad een wisselspannings trafo nodig. Dit omdat de booster in de IB hier zowel een positieve als negatieve spanning uit genereerd.
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: voedingen geschikt?
Citaat van: Haradigi op vrijdag 05 februari 2021, 12:33:49
Koop gewoon een elektronische voeding bij Alie gestabiliseerd en beveiligd.
Zie b.v. hier

groet
Harald

Hey Harald, gebruik jij hier eentje van? En zo ja in welke configuratie? Heb al lang zitten spelen met het idee om er zo eentje te kopen, maar durf niet goed.
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2018

offline
Re: voedingen geschikt?
Ik zou inderdaad met voedingen uit China wel oppassen. Maar bijvoorbeeld die Mean Well voeding die 2 post hierboven wordt aangehaald is ook te koop op Ali in de officiële Mean Well shop daar. Soms goedkoper, soms duurder. In dit geval scheelt het vooral verzendkosten (maar je moet er wel weer langer op wachten en garantie is lastiger).
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: voedingen geschikt?
Citaat van: svvander op vrijdag 05 februari 2021, 22:48:07
Citaat van: Haradigi op vrijdag 05 februari 2021, 12:33:49
Koop gewoon een elektronische voeding bij Alie gestabiliseerd en beveiligd.
Zie b.v. hier

Hey Harald, gebruik jij hier eentje van? En zo ja in welke configuratie? Heb al lang zitten spelen met het idee om er zo eentje te kopen, maar durf niet goed.

Hi Sven,

Voor mijn werk, al jaren geleden, vele van deze voedingen gebruikt nooit echt problemen gehad.
Voor de hobby heb er al meerdere daar besteld voor vrienden, mijzelf en voor StOMM in 5V, 12V en 24V.
Op mijn eigen baan komen er meerdere dan is het direct in "groepen" verdeeld. Dus niet een hele grote van b.v. 10/15A
De meeste worden dan 12V 3A of 5A handige kleine kastjes.

groet
Harald
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: voedingen geschikt?
 @citaat

Bedankt voor de uitleg.
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: voedingen geschikt?
De maximale belasting van de IB mag dus 4,7A zijn, levert dus een trafo met max. 75 VA op. Helder. Vermogen trafo heeft verder geen invloed op evt. schade aan de IB bij kortsluiting?

Ik zou zelf geneigd zijn om een beetje minder vermogen te leveren via de trafo om daarmee de IB te kunnen sparen qua warmteontwikkeling etc. Ik dacht om de IB vooral in te zetten op het besturen, en niet op veel treinen laten rijden. Is het "rijdend vermogen deel"  inwendig volledig gescheiden van het intern verbruik incl. bussen in de IB? Of komt het opgenomen vermogen allemaal bij elkaar bij de te koelen transistors?
Ben intussen op zoek naar de 20070, maar dat is een oud beestje, nauwelijks te krijgen.
Vind wel andere, met 2 spanningsuitgangen, bv 12 en 16V. Heeft het opgegeven vermogen dan betrekking op de primaire stroomkring, en zou het volledig gebruikt kunnen worden voor de 16V uitgang?

Met groet,
Jan Willem


Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2011

offline
Re: voedingen geschikt?
Zou deze 404289 op 16V ac niet de opvolger van de 20070 zijn? Kan ook 9v schakelen en daarmee weet ik niet of 70VA wordt gehaald bij 16V.
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2010

offline
Re: voedingen geschikt?
Je kan ook deze trafo van Conrad gebruiken: BV03/039 Krachtige transformator 230 V. Je kan dan ook eventueel een lichtere variant gebruiken. Je hebt dan alleen wat minder maximaal vermogen op de baan. Zelf heb ik een Fleischmann 6812 als trafo voor mijn IB 650 en Lenz LZV100

Groet Ronald.
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: voedingen geschikt?
Het brommen van trafos wordt meestal veroorzaakt door de ijzerkern die niet (meer) stevig op elkaar wordt geperst. Bij oude trafos wordt deze ijzerkern bij elkaar gehouden door schroeven of nieten (klinknagels). Op den duur komt daar iets speling in en dat veroorzaakt het brommen. Ook veroorzaakt het grotere verliezen in de trafo.

Of in de IB het rijgedeelte en het gedeelte voor overige besturing (de bussen) volledig van elkaar is gescheiden weet ik niet maar ik verwacht het niet. Net als in ieder elektronisch toestel, of dat nu een TV, PC, versterker, tuner of wat dan ook is, wordt er gebruik gemaakt van één voeding. Die voorziet het hele apparaat van de nodige spanningen. Wel kan ik je garanderen dat de eindtrap (powertransistors) die de spanning op de baan zetten niets te maken hebben met hetgeen er aan de bussen wordt aangeboden of verbruikt. Dat staat, voor wat betreft stroomverbruik, volledig los van elkaar.

Schade bij kortsluiting wordt voorkomen door de kortsluitbeveiliging in de IB. En die is bijzonder goed. Het vermogen wat de trafo maximaal kan leveren is daarvan volledig onafhankelijk. Het enige dat hier telt is de maximale spanning van de trafo, verder niets.

Voor bijna alle trafo's die twee uitgangsspanningen leveren geldt dat het een gecombineerde waarde is. Gebruik je slechts één van de uitgangsspanningen dan heb je daar het volledige vermogen ter beschikking. Gebruik je beide uitgangen dan moet je delen. Dus ja, het kan volledig gebruikt worden op alleen de 16 volt uitgang.
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: voedingen geschikt?
Dank je wel Henk, op meerdere van mijn vragen een helder antwoord!
Ik heb intussen doorgezocht en mijn idee zou nu zijn om 2 witte 6002 trafo's van M parallel, in fase, in te zetten. Dat kost dan 65-70 euro voor 104 VA. Is dit een reële toepassing, met de kans dat deze beide ook (flink) brommen? En dan nog 1 voor de booster en klaar is Kees?
Ik hoor graag of ik nog met beide voeten op de grond sta....
Met groet,
Jan Willem
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2010

offline
Re: voedingen geschikt?
@citaat Ga niet lopen klooien. Neem een goede voeding voor je IB. Dan ben je ongeveer het zelfde geld kwijt als wat je nu gaat klooien met meerdere trafo's aan elkaar koppelen.

Groet Ronald.
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2007

online
Re: voedingen geschikt?
Ja, dat is nodeloos moeilijk doen.  :)
Die trafo van Conrad is perfect geschikt. Een beetje brommen doet een gewone trafo altijd.
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: voedingen geschikt?
Kijk eens op Ebay Duitsland! Daar wordt door meerdere een (gele) 100VA trafo (nieuw) aangeboden voor rond 60 Euro. Dan heb je iets met de nodige keurmerken. Ga geen trafo's parallel schakelen als je niet exact weet wat je aan het doen bent, levensgevaarlijk. Het belangrijkste wat je moet weten over elektriciteit: Het is dodelijk!
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: voedingen geschikt?
Inderdaad op Ebay te kust en te keur, helaas wat ik wil, wil niet verzenden naar Nederland. Ik blijf zoeken. De gele voorlopig in 50 en in 150VA.
Ik ben bekend met het electriciteitsgevaar van twee gecombineerde trafo's. Ik heb er nu drie gefaseerd in een stekker blok, niet parallel.
Overigens heb ik al wel ook goede ervaringen met electriciteit, al een enkele keer een succesvolle aed-reanimatie meegemaakt.  :)
Ik koppel de afloop nog terug een dezer dagen.......
met groet,
Jan Willem
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2007

online
Re: voedingen geschikt?
Wat is er dan mis met die voeding van Conrad voor de IB? Prijs is inclusief verzendkosten.
Zoek er dan gelijk een stekkernetvoeding bij van 15 volt bij 3A of zo en je bent voor €100 klaar en veilig.
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: voedingen geschikt?
Het is min of meer per ongelijk de gele van 150VA geworden (mijn duits is niet al te goed). Hier moet ik toch een tijdje mee voortkunnen zou ik denken. Bedankt voor de reacties.
Met groet,
Jan Willem
Re: voedingen geschikt?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: voedingen geschikt?
Tis heel stil in de machinekamer geworden, en geel ipv blauw!
1 trafo, en nog een klein 12 volt dc geregelde trafo voor de draaischijf........Bewaar nog 1 oude voor de analoge testen.
Onderwerp klaar wat mij betreft.
Op naar de volgende uitdagingen.
Met groet,
Jan Willem