Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin wissels digitaliseren.

Gestart door Rob G vrijdag 05 februari 2021, 08:09:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin wissels digitaliseren.
Beste allemaal,
Er zal wel al veel over geschreven zijn maar ik kan mijn informatie die ik nodig heb niet vinden hier op het forum.

Ik heb een Marklin baan met digitaal rijdende treinen via de Intellibox (basis model). Mijn wissels werken nog analoog via schakel rails en schakelaars.

Nu heb ik een nieuwe wisselstraat gebouwd met Elektrische wissels van K rails en wil deze wissels gaan schakelen via de intellibox.
Eigenlijk een begin maken met verdere digitalisering.
Wat heb ik nodig buiten de wissel en de intellibox.
En hoe ga ik dat aansluiten, graag in Jip en Janneke taal want ik ben geen wiskid en geen elektronisch hoogstandje.
Re: Marklin wissels digitaliseren.
 @citaat Als je ze alleen elektrisch gemaakt hebt dan mag je nog een schakeldecoder er tussen zetten. De schakeldecoder ontvangt een signaal van de intellibox voor het omzetten van een bepaald wissel.  Zie ook Wissels Digitaliseren. Meer hoe je niet dan niet te doen. Het aansluiten staat in de handleiding van de betreffende wisseldecoder. Die hoeft niet van Märklin te zijn. Die kan je ook van een ander merk zoals RoSoft, Digikeijs of Esu bijvoorbeeld.

Geef even aan hoe je de wissels elektrisch gemaakt hebt. Met welke onderdelen.

Groet Ronald.
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Omdat je buiten de intellibox nog geen andere digitale apparatuur heb gekocht zou ik je eerst adviseren om goed na te denken wat je precies wilt op digitaal gebied.
Bvb omdat Marklin kwa besturing alles via MFX(+) wil doen en andere merken doen dit beperkt of niet,dus wil je alle mogelijkheden van Marklin benutten zul je misschien moet switchen naar een Marklin centrale.
Maar gaat het je alleen om digitaal(automatisch rijden)dan kan dat in principe met elk merk.
Re: Marklin wissels digitaliseren.
 @citaat Laten we het nou niet te moeilijk maken.
De vraag is: kan ik wissels digitaal schakelen via de Intellibox?
Het antwoord is ja, zoals Ronald al aangaf: met decoders ertussen. Ze zijn nodig om te kunnen worden verstaan door de IB.

De vervolgvraag kan zijn: wat is de meerwaarde van digitaal schakelen boven analoog?
Ik denk dat die meerwaarde klein is, zolang je nog op een knopje moet drukken. Of dat nu op de IB is of op een schakelkastje. Wel kun je met de IB hele rijwegen ineens schakelen. Dat is handig.

Wil je meer, automatisch rijden, dan moet je op zoek naar verbinding met de pc of eventueel een uitgebreide centrale, al zie ik de meerwaarde daar niet van, vergeleken met computerbesturing. En Mfx is een protocol. Geen doel, maar een middel, en speelt geen rol bij het digitaal schakelen van een paar wissels. Nu niet en volgens mij ook niet bij een eventuele latere overstap op een Märklin centrale. Een WDD van Rosoft doet het daar immers ook op,  of net als een ouwe Märklin k-83.

Groet,

Peter

Re: Marklin wissels digitaliseren.
Maar MFX is wel het leidend middel bij Marklin daar moet je wel rekening mee houden!
Ik zie gewoon te veel mensen die een verkeerd start advies hebben gekregen,zeker omdat het merendeel van de digitale rijders met verouderd spul rijden dat werkt misschien prima voor hun maar een starter heeft misschien andere ideeën waar hij naar toe wil.
Of ben je van de mening dat iedereen eerst goed op zijn bek moet gaan om het zo te zeggen ;) wat inhoud dat je geld weggooit om er van te leren.
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Hi Rob,

Zelf zou ik me eens goed gaan inlezen naar de mogelijkheden.
Je kan ook eens met een Forumlid bij jou in de buurt gaan "sparren" wat je wilt en daarmee je mogelijkheden zijn of als de Corona voorbij is een Forum-Stamtafel gaan bezoeken.
Als je ooit met de Computer wilt gaan rijden dan moet je ook bezetmelders gaan gebruiken.

groet
Harald
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Van mij hoeft niemand eerst op zijn bek te gaan. Liever niet. En dat is voor mij reden Mfx een beetje links te laten liggen. Ik ben er nog niet heel blij van geworden.
En hier staat een IB. De vraag is of daarmee digitaal de wissels te schakelen zijn. En dat kan.
Zelfs als je ooit automatisch zou gaan rijden met een CS3plus superdeluxe dan kan die toch nog steeds omgaan met een WDD van Rosoft of een ouwe K83 van Märklin? Wat is voor wissels de meerwaarde van Mfx decoders?
Voor de huidige situatie met de Intellibox is Mfx in elk geval onnodig.

Groet,

Peter
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Als je verstand van zaken hebt maakt het allemaal niet zo veel uit,maar als je kennis beperkter is dan kan het verstandiger zijn om alles bij één merk te houden dan is de service van een fabrikant een stuk beter.
Als voorbeeld een kennis van mij,hij heeft alles van Marklin er waren wat issues dat is heel netjes door de techische dienst van Marklin opgelost hij heeft voor ongeveer een 1000 euro aan randapparatuur kado gekregen zodat het issue veroeden tijd was.
Als je verschillende merken door elkaar gebruikt kun je dit soort service wel vergeten.
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin wissels digitaliseren.
In Jip en Janneketaal: Je hebt wisseldecoders nodig. Vaak worden die 'magneetartikeldecoder' genoemd omdat je er niet alleen wissels mee kunt schakelen maar ook allerlei dingen.

Het aansluiten is niet zo moeilijk. De details staan in de handleiding van de betreffende decoder, maar voor de meeste is de essentie hetzelfde. Om te beginnen laat je alle apparaten uit staan.


  • De decoder heeft een voeding nodig. Wat voor voeding staat in de handleiding, maar waarschijnlijk is de voeding die je nu ook al gebruikt voor de drukknoppen voor je electrische wissels geschikt. In de handleiding vind je waar de voedingsdraden op de decoder aangesloten moeten worden (er zijn uitzonderingen, zie verderop).

  • De decoder moet schakelsignalen krijgen van de centrale, maar die stuurt die signalen naar de rails, net als de signalen voor de treinen. Ik neem aan dat je al een ringleiding voor je baan hebt, daar kun je dan gewoon een paar extra verbindingen naar de decoder op aansluiten. Waar op de decoder? Zie de handleiding.

  • Het aantal wissels dat één decoder kan schakelen verschilt per type decoder. Veel decoders zijn bedoeld voor 4 wissels. Een electrische aandrijving heeft drie draden: één voor rechtdoor, één voor afslaan en één gemeenschappelijke. Een decoder voor 4 wissels kan in principe 4 groepen van 3 ingangen hebben voor die draden, of 4 groepen van 2 ingangen plus 1 extra waar alle gemeenschappelijke draden in moeten, of zelfs 4 groepen van 2 ingangen waarbij alle gemeenschappelijke direct verbonden worden met de voeding van de decoder (zie punt 1). Als eerste sluit je de drie draden van één aandrijving aan, om te testen.

  • De decoder heeft een adres nodig. Met Märklin wisseldecoders gaat het met dipswitches, hoe dat met andere decoders gaat, weet ik niet. Voor een decoder stel je maar één adres in. Met een decoder voor 4 wissels op adres 1 bedien je dan de wissels op adressen 1 t/m 4, met de decoder op adres 2 bedien je wissels op adressen 5 t/m 8, enzovoorts. Gezien de vragen op ons forum heb ik de indruk dat dit instellen van het juiste adres voor de wisseldecoder voor veel mensen het lastigste is.

Pas nadat je dit allemaal hebt gedaan, kun je de centrale inschakelen. Stel, je hebt adres 1 gekozen voor de eerste wissel van de decoder. Dan kun je nu de centrale vertellen om de wissel op adres 1 om te zetten naar rechtdoor of afslaan. Hoe dat op een intellibox moet, weet ik niet. Als het werkt, schakel je de stroom uit en verbind je de overige wissels met de decoder.

Aangezien je toch al een Intellibox hebt en dus toch al niet alles van Märklin, zie ik geen reden om zonodig Märklin wisseldecoders te gaan gebruiken. Integendeel, ik zou ze juist níet kiezen. Waarom niet? Omdat de nieuwere Märklin wisseldecoders niet zomaar met een eigen voeding kunnen werken, standaard gebruiken ze (dure) baanstroom. Dat is dus zo'n uitzondering waar ik het eerder over had. Verder vind ik het mooie dingen hoor, dat wel. Ik heb er 11 in gebruik bij mijn baan.
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 05 februari 2021, 11:14:06

Maar MFX is wel het leidend middel bij Marklin daar moet je wel rekening mee houden!


Je moet helemaal niks met MFX en al helemaal niet bij het onderwerp "wissels digitaliseren" met een Intellibox.  :D

Dat doe je gewoon met bijvoorbeeld een Rosoft WDD DCC decoder van €32,50 voor 8 wissels. Je kunt ook een decoder van jouw huismerk Marklin kopen maar die kost €53 voor 4 wissels........

https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-85150721/WDD-(8).html

Zo'n Rosoft wissel sluit je aan en je geeft het een adres vanuit de Intellibox. Hoe dat moet staat in de handleiding.

Gr, Ben.
Re: Marklin wissels digitaliseren.
@citaat Dat is gewoon een mening van een 2rail rijder,het is hier het 3railforum en je moet er wel degelijk rekening mee houden.
het forum staat vol men topics van mensen die op het verkeerde been zijn gezet met name door 2rail rijders.
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Maar Mark, waarom zou je wat met MFX moeten doen als je een intellibox gebruikt? Dat ding ondersteund het niet eens.

Overigens wil ik niet weten hoeveel mensen hier door 3railers op het verkeerde been gezet zijn. Ik weet zelf ook niet alles, maar er wordt een hoop onzin geschreven.
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Laten we even ophouden met meningsverschillen hier te bespreken en het maar over de eerste vraagstelling in post 1 hebben.
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Lezen is ook een vak :important:ik heb alleen aangegeven bij de vraagsteller denk goed na waar je naar toe wilt. Hij heeft behalve de intellibox nog niks verder aangeschaft,dus als je wat anders wilt kan het nu nog zonder dat je extra veel kosten gaat maken mocht je een verkeerde keuze hebben gemaakt.
Ik zeg dit omdat ik hier ook beroepsmatig mee te maken heb.
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Ik rij ook op een Intellibox basic. Al mijn wisseldecoders hebben geen MFX. Gewoon ff het adres programeren. Zo gedaan toch? Waarom zou je iemand het dure MFX aanpraten en hem de overweging geven te switchen naar een Märklin centrale? MFX is wellicht makkelijk maar je moet toch blijven nadenken. Het argument dat M ernaar toe wil, wil niet zeggen dat we blind moeten volgen.
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin wissels digitaliseren.
Beste Rob,

Het simpelste is het aanschaffen van een decoder voor magneetartikelen die aan gesproken kan worden met minimaal de digitale "taal" DCC, zoals bijvoorbeeld een Rosoft WDD DCC, dit is een decoder die geproduceerd wordt door een Nederlandse collega-hobbyist, wil je iets van een grote fabrikant dan bijvoorbeeld een Viessmann 5280 of een LDT S-Dec-4 DCC.

Groet, Anne W