Om het zoeken te vergemakkelijken dacht ik om al de update's die zijn geplaatst, toe te voegen aan het eerste bericht. Dit om het overzicht en het totaalbeeld duidelijker te kunnen presenteren. Al de nieuwe aanvullingen plaats is in de eerste instantie als zijnde een nieuw berichtje en zal deze dan naar verloop van tijd weer toevoegen aan deze pagina.
Hallo allemaal,
In andere topics heb ik al eens eerder aangegeven dat scenery en het aankleden van de baan mijn voorkeur heeft. Dit omdat ik er veel waarde aanhecht dat naast een technisch goed werkende modelbaan, de treinen in een zo natuurlijk mogelijk landschap rijden. Het oog wil ook wel wat natuurlijk. Ook is het zo dat een modeltrein in een zo natuurlijk mogelijke omgeving beter tot zijn recht komt.
Nu is mijn persoonlijke mening (mag ik hebben denk ik) dat de modelhuisjes van de diversen fabrikanten hoe mooi dan ook best een plastic look over zich hebben. Nu kan je dit veranderen door de huisjes te weatheren (vervuilen en of verweren) waardoor ze er echter uit gaan zien. De modellen gaan als het ware leven en zitten vol gebruiksporen en die van weersinvloeden.
De onderstaande foto?s is van modellen die van een gietmateriaal resin zijn vervaardigd er is dus geen andere kleur dan die van het basis materiaal in het model aanwezig. Je moet dus van af de basis het model naar eigen inzicht (smaak) gaan opleuken tot je vind dat het gewenste resultaat is bereikt.
Als je het een keertje hebt geprobeerd is het best eenvoudig. Wel heb je een aantal zaken hier voor nodig zoals.
-verschillende kwastjes Voor het dry-brushen is nodig een wat harder en kortharige platte
kwast
-verf ik gebuik altijd acryl verven
-nodige geduld
Nu het principe is zeer eenvoudig. Zorg er altijd voor dat je model goed is ontvet anders pakt de verf niet zo goed. Zet het model daarna in een basiskleur na goed drogen en dat is niet zo lang met acryl verf. Daarna ga je met andere kleuren het model verder detailleren, zoals raampjes dakgoten regenpijpen enz. Vervolgens geef je het model met een was van zeer verdunde verf donkere verf een behandeling. Hierdoor worden de diepe delen meer geaccentueerd en ontstaat er een schaduw werking. Als je nu op het model losse stenen zoals bij de burcht en de oude stenenbrug beschilderd krijg je nogal scherpe contrasten en dat is meestal in het echt ook niet zo. Met name bij stenen muren zie wel duidelijk kleur verschil maar van een afstand gezien lopen deze iets in elkaar over. Dit bereik je door het model te gaan drybruschen met in het begin een lichtgrijze verf en daarna met een witte verf. Door het drybruschen worden de hogere delen van het model beter zichtbaar en komen al de details beter naar voren. Door deze beide behandelingen krijgt het model diepte. Je kan natuurlijk op daken en muren nog wat groentinten aanbrengen om bijvoorbeeld mosvorming (alg) te imiteren. Wat wel erg belangrijk is dat je met name bij het drybruschen goed oplet hoe in het echt water en vuil van een echt gebouw afloopt. Dus vermijd te veel schuine streeplijnen.
Als het klaar is kan je eventueel nog wat bijwerken met pigment poeder dit geeft leuke resultaten. Als je uiteindelijk tevreden bent dan na gebruik van pigment poeder het model met een mattelak inspuiten om de pigment te fixeren. Nu is het zo dat bij een model waar al diversen kleuren door de fabrikant in zijn verwerkt een aantal stappen overgeslagen kan worden.
Basis kleur burcht
Aan de binnenzijde is de originele kleur van het materiaal nog goed te zien.
Basis muur
Voorbeeld van de start van het schilderwerk waarbij alleen de basiskleur nog maar is opgezet.
Zal de komende tijd hier wat extra foto?s van de volgorde van de afwerking plaatsen met de hoop dat de hierboven beschreven methode wat duidelijker wordt. Dus hiervoor even geduld
Diesel tankstation.
Dit model geprobeerd roest en overloop van de diesel bij de tanks te benadrukken.
De metalen golfplaten voorzien van roest en verwering.
Kerkje
Het Zwitserse kerkje (Bestaat in het echt) Hier bijvoorbeeld extra aflopend vuil onder de ramen aangebracht, en wat roest bij de ankers op de gevel. De ondergrond basis kleur was hier grijs, omdat ik de witte kleur volgens de drybrusch methode heb opgezet om beschadigingen van schilderwerk en stucwerk wilde accentueren. De donkere kleur om schaduw te verkrijgen bij de gele hoekstenen en de ramen is gedaan met verdunde inkt. Dit vloeit direct naar de lagere delen. Mag namelijk niet te veel op het wit komen en dat lukt met de wash met verdunde verf niet zo goed.
Schuur
Dit model van de Zwitserse schuur vond ik zo leuk omdat aan de onderzijde ronde stenen zijn aangebracht, om te voorkomen dat ongedierte zoals muizen en ratten bij het graan konden komen. Behandeling als hierboven beschreven. Alleen bij het drybruschen wat okergeel en meerdere lichte kleuren bruin gebruikt.
Doel was om net als in het echt het hout een verweerde indruk te geven, is veelal onbehandeld hout wat steeds donkerder van kleur wordt in de loop der jaren.
Hebben jullie nu opmerkingen aanvulling en eof of leuke ideen en of weetjes plaats ze er bij kunnen we wat van leren.
Groetjes en het was mij weer een genoegen,
Bert