Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Het weatheren van modelhuisjes

Gestart door baureihe 103 dinsdag 04 maart 2008, 22:01:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Het weatheren van modelhuisjes
Om het zoeken te vergemakkelijken dacht ik om al de update's die  zijn geplaatst, toe te voegen aan het eerste bericht. Dit om het overzicht en het totaalbeeld duidelijker te kunnen presenteren. Al de nieuwe aanvullingen plaats is in de eerste instantie als zijnde een nieuw berichtje en zal deze dan naar verloop van tijd weer toevoegen aan deze pagina. 


Hallo allemaal,
In andere topics heb ik al eens eerder aangegeven dat scenery en het aankleden van de baan mijn voorkeur heeft. Dit omdat ik er veel waarde aanhecht dat naast een technisch goed werkende modelbaan, de treinen in een zo natuurlijk mogelijk landschap rijden. Het oog wil ook wel wat natuurlijk. Ook is het zo dat een modeltrein in een zo natuurlijk mogelijke omgeving beter tot zijn recht komt.
Nu is mijn persoonlijke mening (mag ik hebben denk ik) dat de modelhuisjes van de diversen fabrikanten hoe mooi dan ook best een plastic look over zich hebben. Nu kan je dit veranderen door de huisjes te weatheren (vervuilen en of verweren) waardoor ze er echter uit gaan zien. De modellen gaan als het ware leven en zitten vol gebruiksporen en die van weersinvloeden.

De onderstaande foto?s is van modellen die van een gietmateriaal resin zijn vervaardigd er is dus geen andere kleur dan die van het basis materiaal in het model aanwezig. Je moet dus van af de basis het model naar eigen inzicht (smaak) gaan opleuken tot je vind dat het gewenste resultaat is bereikt.

Als je het een keertje hebt geprobeerd is het best eenvoudig. Wel heb je een aantal zaken hier voor nodig zoals.
-verschillende kwastjes  Voor het dry-brushen is nodig een wat harder en kortharige platte
kwast
-verf ik gebuik altijd acryl verven
-nodige geduld

Nu het principe is zeer eenvoudig. Zorg er altijd voor dat je model goed is ontvet anders pakt de verf niet zo goed. Zet het model daarna in een basiskleur na goed drogen en dat is niet zo lang met acryl verf. Daarna ga je met andere kleuren het model verder detailleren, zoals raampjes dakgoten regenpijpen enz. Vervolgens geef je het model met een was van zeer verdunde verf donkere verf een behandeling. Hierdoor worden de diepe delen meer geaccentueerd en ontstaat er een schaduw werking. Als je nu op het model losse stenen zoals bij de burcht en de oude stenenbrug beschilderd krijg je  nogal scherpe contrasten en dat is meestal in het echt ook niet zo. Met name bij stenen muren zie wel duidelijk kleur verschil maar van een afstand gezien lopen deze iets in elkaar over. Dit bereik je door het model te gaan drybruschen met in het begin een lichtgrijze verf en daarna met een witte verf. Door het drybruschen worden de hogere delen van het model beter zichtbaar en komen al de details beter naar voren. Door deze beide behandelingen krijgt het model diepte. Je kan natuurlijk op daken en muren nog wat groentinten aanbrengen om bijvoorbeeld mosvorming (alg) te imiteren. Wat wel erg belangrijk is dat je met name bij het drybruschen goed oplet hoe in het echt water en vuil van een echt gebouw afloopt. Dus vermijd te veel schuine streeplijnen.
Als het klaar is kan je eventueel nog wat bijwerken met pigment poeder dit geeft leuke resultaten. Als je uiteindelijk tevreden bent dan na gebruik van pigment poeder het model met een mattelak inspuiten om de pigment te fixeren.  Nu is het zo dat bij een model waar al diversen kleuren door de fabrikant in zijn verwerkt een aantal stappen overgeslagen kan worden.

Basis kleur burcht
Aan de binnenzijde is de originele kleur van het materiaal nog goed te zien.



Basis muur
Voorbeeld van de start van het schilderwerk waarbij alleen de basiskleur nog maar is opgezet.
Zal de komende tijd hier wat extra foto?s van de volgorde van de afwerking plaatsen met de hoop dat de hierboven beschreven methode wat duidelijker wordt. Dus hiervoor even geduld



Diesel tankstation.
Dit model geprobeerd roest en overloop van de diesel bij de tanks te benadrukken.
De metalen golfplaten voorzien van roest en verwering.











Kerkje
Het Zwitserse kerkje (Bestaat in het echt) Hier bijvoorbeeld extra aflopend vuil onder de ramen aangebracht, en wat roest bij de ankers op de gevel. De ondergrond basis kleur was hier grijs, omdat ik de witte kleur  volgens de drybrusch methode heb opgezet om beschadigingen van schilderwerk en stucwerk wilde accentueren. De donkere kleur om schaduw te verkrijgen bij de gele hoekstenen en de ramen is gedaan met verdunde inkt. Dit vloeit direct naar de lagere delen. Mag namelijk niet te veel op het wit komen en dat lukt met de wash met verdunde verf niet zo goed.







Schuur
Dit model van de Zwitserse schuur vond ik zo leuk omdat aan de onderzijde ronde stenen zijn aangebracht, om te voorkomen dat ongedierte zoals muizen en ratten bij het graan konden komen. Behandeling als hierboven beschreven. Alleen bij het drybruschen wat okergeel en meerdere lichte kleuren bruin gebruikt.
Doel was om net als in het echt het hout een verweerde indruk te geven, is veelal onbehandeld hout wat steeds donkerder van kleur wordt in de loop der jaren.







Hebben jullie nu opmerkingen aanvulling en eof of leuke ideen en of weetjes plaats ze er bij kunnen we wat van leren.

Groetjes en het was mij weer een genoegen,

Bert




Re: Het weatheren van modelhuisjes
Bert, ....MEEEEEERRRRRR......

Willem-Jan
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Citaat van: w67 op dinsdag 04 maart 2008, 22:04:40
Bert, ....MEEEEEERRRRRR......

Willem-Jan

Volgen van zelf heb nog veel meer op mijn baan, maar wacht eerst nog even wat reacties af.
Bennu trouwens uitgeput na en uitgedroogd na het plaatsen van deze topic.
Maar er komen indien gevraagd meer voorbeelden.

Groetjes Bert
Re: Het weatheren van modelhuisjes
ron van den broek
gast

Re: Het weatheren van modelhuisjes
Lust voor het oog........complimenten Bert.

Mvg Ron
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Hoi Bert,

machtig mooi gedaan!

Zelf ben ik nog volop bezig met het bouwen van de diverse nivo's en het leggen van de rails.

In de loop der tijd een partij tweedehandse huisjes e.d. gekocht op diverse beursjes. Enige criterium was eigenlijk de prijs en het doel is om daarop te gaan oefenen met weatheren. Ik ga ervan uit dat er ook wel eens wat minder goed lukt.

Ik zie de term drybruschen nogal eens voorbij komen. Wat houdt dat precies in?


Mijn stationsoverkapping(Kibri) is gespoten in een blauwe kleur. Dat kan dus niet vind ik en zal een ander kleurtje gaan krijgen in de toekomst. Grote vraag daarbij is natuurlijk, voor of na het bouwen.

Groetjes

willie
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Dat ziet er mooi uit  :D
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Die brug ken ik, die staat op de lijn Brig - Zermatt.

Citaat van: wakkie op dinsdag 04 maart 2008, 22:14:54
Ik zie de term drybruschen nogal eens voorbij komen. Wat houdt dat precies in?
Willie, misschien heb je hier iets aan? Klikkerdeklik

CiteerAls je uiteindelijk tevreden bent dan na gebruik van pigment poeder het model met een mattelak inspuiten om de pigment te fixeren.
Zijn hier spuitbussen van?
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Citaat van: wakkie op dinsdag 04 maart 2008, 22:14:54
Hoi Bert,

machtig mooi gedaan!

Zelf ben ik nog volop bezig met het bouwen van de diverse nivo's en het leggen van de rails.

In de loop der tijd een partij tweedehandse huisjes e.d. gekocht op diverse beursjes. Enige criterium was eigenlijk de prijs en het doel is om daarop te gaan oefenen met weatheren. Ik ga ervan uit dat er ook wel eens wat minder goed lukt.

Ik zie de term drybruschen nogal eens voorbij komen. Wat houdt dat precies in?


Mijn stationsoverkapping(Kibri) is gespoten in een blauwe kleur. Dat kan dus niet vind ik en zal een ander kleurtje gaan krijgen in de toekomst. Grote vraag daarbij is natuurlijk, voor of na het bouwen.

Groetjes

willie

Drybruschen doe je dus met een plattekwast. die doop je in wat onverdunde verf en veeg de kwast dan af aan een doek net zolang tot er bijna geen verf meer afkomt. Daarna strijk je de kwast langs het model en het beetje verf wat er dan nog aanzit blijft hangen aan de hoge delen van het model.
Dit geeft dan weer een licht effect en haalt de hogere delen goed op. Denk bijvoorbeeld aan  houtnerven die op menig model aanwezig zijn maar nauwelijks opvallen. door te drybruschen zal je zien dat ze nu goed zichtbaar worden.

Al de modellen nieuw en of bestaand zet ik nagenoeg compleet inelkaar voordat ik ze met verf behandel.
Dan is het effect het beste en heb je geen scherpe aanzetten en of storende kleur verschillen. Eventuele lijmresten die iritant kunnen glimmen ben je dan ook gelijk kwijt.
Bijvoorbeeld perrons, daar plaats ik de overkapping dan wel weer later anders kan je er niet meer bij.

Groetjes Bert :)
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Citaat van: Gerard op dinsdag 04 maart 2008, 22:22:14
Die brug ken ik, die staat op de lijn Brig - Zermatt.

Citaat van: wakkie op dinsdag 04 maart 2008, 22:14:54
Ik zie de term drybruschen nogal eens voorbij komen. Wat houdt dat precies in?
Willie, misschien heb je hier iets aan? Klikkerdeklik

Heb ik expres niet naar gekeken anders neem je ongemerkt teksten over en is de orginaliteit weg als ik aan het typen ben. Wel een leuke extra verdieping van het onderwerp bedankt  :D

Groetjes Bert
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Amaaaaikens, dat ziet er heel leuk uit. Ik ben zelf net bezig met enkele huisjes te verfraaien, maar ik denk niet dat ik dit niveau haal. Laat nog maar van die foto's komen  :D
Die brug is heel prachtig gedaan, het effect van de verschillende kleuren in de stenen is heel frapant.

Bert, je schrijft dat je jouw modellen bijna steeds grotendeels in elkaar steekt, terwijl ik tot nu toe bijna steeds gelezen heb dat je beter op voorhand de stukken al verouderd of verft.
Hoe zit dat eigenlijk bij de anderen op dit forum? Plakken jullie eerst de stukken aan elkaar of verven/verouderen jullie eerst?

Groeten, Sven

Re: Het weatheren van modelhuisjes
Dag Bert

Je bent een lichtend voorbeeld :D

In  je betoog lees ik over het gietmateriaal resin, ook wel neolith of kunsthars genoemd, meen ik. Betekent dat, dat je zelf je modellen maakt met behulp van mallen of iets dergelijks?
Kun je iets meer vertellen over deze techniek en waar haal je de mallen vandaan?
Verras ons a.j.b. met nog meer mooie beelden :o

Cees
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Heey Bert,

Prachtig gedaan echt super om dit te zien zeg!!!
Het verweren heeft inderdaad wat het maakt het zo echt en dat vind ik helemaal top.
Ik ga het zeker ook op mijn baan toepassen.
Het maakt de baan zo levendig en die plastic look is van de huisjes eraf waar ik me aan irriteer.
Ik ga deze informatie zeker voor mijn baan gebruiken!
Super bedankt voor het plaatsen!

Groetjes Antal
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Citaat van: Gerard op dinsdag 04 maart 2008, 22:22:14
Die brug ken ik, die staat op de lijn Brig - Zermatt.

Citaat van: wakkie op dinsdag 04 maart 2008, 22:14:54
Ik zie de term drybruschen nogal eens voorbij komen. Wat houdt dat precies in?
Willie, misschien heb je hier iets aan? Klikkerdeklik

CiteerAls je uiteindelijk tevreden bent dan na gebruik van pigment poeder het model met een mattelak inspuiten om de pigment te fixeren.
Zijn hier spuitbussen van?

Statement van de Brug klopt en de burcht kan je hier vinden klik hier

Gr. Bert :)
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Citaat van: bartje op woensdag 05 maart 2008, 16:25:39
Dag Bert

Je bent een lichtend voorbeeld :D

In  je betoog lees ik over het gietmateriaal resin, ook wel neolith of kunsthars genoemd, meen ik. Betekent dat, dat je zelf je modellen maakt met behulp van mallen of iets dergelijks?
Kun je iets meer vertellen over deze techniek en waar haal je de mallen vandaan?
Verras ons a.j.b. met nog meer mooie beelden :o

Cees


Hoi Cees,

De modellen heb ik niet zelf gemaakt. Een kennis van mij maakt eerst met latex/gips een kopie van een origineel model en giet daarna met Resin het model. Nadeel is dat dit materiaal maar zeer beperkt houdbaar is
en in verhouding duur. Ik koop de modellen dus en giet ze niet zelf.  :oops: Maar het schilderen vind ik ook al erg leuk.

Gr. Bert :)
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Beste Bert,

Bij dat dry-brushen heh :| Ff wat technische vraagjes, if I may :?: Hoe vaak moet je je kwastje weer opnieuw in de verf dopen en 'schoon'wrijven :?: Elke minuut :?: Elke 5 minuten :?: Hoe vaak ga jij met elke kleur over het object bij het dry-brushen, hoeveel 'lagen' dus eigenlijk :?:

Ik heb nu een beetje uitgeprobeerd...op huisjes gaat het goed maar op een model vind ik het lastig :oops: 8) Kun en wil je hier iets over zeggen :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Citaat van: ^Rook op donderdag 06 maart 2008, 22:55:25
Beste Bert,

Bij dat dry-brushen heh :| Ff wat technische vraagjes, if I may :?: Hoe vaak moet je je kwastje weer opnieuw in de verf dopen en 'schoon'wrijven :?: Elke minuut :?: Elke 5 minuten :?: Hoe vaak ga jij met elke kleur over het object bij het dry-brushen, hoeveel 'lagen' dus eigenlijk :?:

Ik heb nu een beetje uitgeprobeerd...op huisjes gaat het goed maar op een model vind ik het lastig :oops: 8) Kun en wil je hier iets over zeggen :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf

Hoi Rolf,

Op de vraag hoe vaak moet je het kwastje dopen in de verf is mijn antwoord daar heb ik nooit zo op gelet. :oops:
Nu ik er over nadenk best wel vaak dit omdat als er te veel verf aan de kwast zit het geen drybruschen is maar weer meer lijkt op verven. Het beoogde resultaat haal je dus niet. Je wil de kleur ondergrond juist blijven zien en alleen accenten aanbrengen.
Hoe vaak ik met een kleur over het model ga is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Als ik nu bijvoorbeeld de brug neem dan heb ik ongeveer deze handelingen verricht:

Stenendeel
-dekkend opzetten van de basis kleur steengrijs
-diversen steentjes apart ingekleurd met diversen aard, en grijstinten
-daarna een drybrusch gedaan met lichtgrijs
-dan weer een drybrusch met wit
-het drybruschen van de roetaanslag boven de tunnelingangen
-dan een was met zwaar verdunde verf NOOIT puur zwart maar wel bijvoorbeeld de basiskleur met veel
zwart gemengd. De haardroger van mijn vrouw gebruikt om het drogen te versnellen
(kan niet wachten op het eindresultaat
-daarna als laatst een drybrusch met nagenoeg wit.

Grond op brugdeel
-dekkend opzetten van de basis kleur aardkleur
-was met donkerdere aardkleur
-drybrusch met een oker kleur



Re: Het weatheren van modelhuisjes
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
bert
bedankt
erg mooi om te zien en als voorbeeld
groet robert
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Hallo Bert,

Hartelijk bedankt voor je informatie :idea: :) Ga er nog eens mee stoeien, denk dat ik inderdaad vaker moet dopen en dan nog beter 'schoon'wrijven... Krijg nu soms te veel streepjes dus dat lijkt op te veel verf aan de kwast :| Hoop dat ik de schade nog kan herstellen :mrgreen:

Nogmaals dank 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Hallo Bert,


Dat ziet er schitterend uit zeg
Hoop het ooit zo te krijgen
Maar de foto's geven een zeer mooi detail van hoe het is en dus kan worden


mvg Frans
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Bert,
het ziet er fantastisch uit, vooral de dieselpomp en de brug dan.... De andere gebouwen ok, maar das niet zo mijn type gebouwen dat ik tof vind... Maar de brug en de dieselpomp zijn echt goed gedaan ....
Doe zo verder en laat uw andere gebouwen ook maar zien als deze er zijn... :P
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Update 8-3-2008

Op mijn baan heb ik nog een aantal huisjes zijn die nog niet volledig geweatherd zijn.
En naar aanleiding van Rail werd ik geprikkeld om die nog eens lekker onderhanden te nemen.

Foto 1
Op de eerste foto is de achterzijde van het gebouw te zien. De gehele gevel was origineel in de steenrode kleur uitgevoerd. De lateien boven de raampartijen heb ik eerst geschilderd in een zandstenen kleur om meer variatie te krijgen in de gevel opbouw. Daarna gestart met zwaar verdunde wit/grijze verf om in later stadium de voegen te kunnen zien. 



Foto 2
Op foto 2 is nagenoeg de gehele gevel met de wit/grijze verf behandeld


foto 3
Gestart met de onderzijde van het pand te behandelen. Duidelijk is te zien dat er nog geen schaduw effecten zijn aangebracht.


Foto 4
Hier is de voorgevel al behandeld met steenrood om de stenen weer op te halen.
Ook is er al wat gedaan doormiddel van drybruschen om de schaduwen en slijtage sporen aan te brengen.


Foto 5
Al weer een stapje verder de gevel hier het drybrushen van de gevel met een zandgele kleur om het felle rood te camoufleren. Tevens het dak een eerste behandeling gegeven met drybruschen met de kleuren lichtgrijs en daarna wit


Foto 6
Op de goede weg maar nog niet tevreden over het resultaat


Foto 7
Achterzijde van het pand, en nog wat meer delen behandelt met drybruschen


Foto 8
Bijna klaar alleen morgen het dak nog een beetje bijwerken is nog iets te wit naar mijn zin.


Re: Het weatheren van modelhuisjes
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
ziet er erg goed uit
complimenten
groet robert
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Hendrik_marklin
gast

Re: Het weatheren van modelhuisjes
Ziet er schitterend uit Bert.
Inderdaad het dak kan wel iets minder wit, en ik zou als ik jou was de schoorstenen ook baksteenkleur maken net als de muren. Daarna wat roetsporen erop. (lees dit als opbouwende kritiek).
Ik vindt persoonlijk het bouwen en wheateren van modelhuisjes één van de leukste dingen binnen mijn modelspoorhobby. En mag dan ook graag naar het werk van anderen kijken op dit gebied. Verder een leuk en leerzaam topic, ga zo door met ons verwennen met foto's van mooie bouwwerkjes.

Re: Het weatheren van modelhuisjes
Prachtig!  8)
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Tja bert.

Kan niet anders zeggen dat ze nu veel ouder lijken, goed hé :P

knap gedaan

Dennis
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 09 maart 2008, 10:17:07
Ziet er schitterend uit Bert.
Inderdaad het dak kan wel iets minder wit, en ik zou als ik jou was de schoorstenen ook baksteenkleur maken net als de muren. Daarna wat roetsporen erop. (lees dit als opbouwende kritiek).
Ik vindt persoonlijk het bouwen en wheateren van modelhuisjes één van de leukste dingen binnen mijn modelspoorhobby. En mag dan ook graag naar het werk van anderen kijken op dit gebied. Verder een leuk en leerzaam topic, ga zo door met ons verwennen met foto's van mooie bouwwerkjes.



Dat van de schoorstenen is een goed plan ga ik snel aanpakken.

Bedankt Bert :)
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Een aanvulling op de foto?s waarbij een aantal extra indrukken kunnen worden opgedaan
van de methodes die ik op mijn baan gebruik om een en ander te verouderen

Zowel de rails als de gebouwen geweatherd


Achterzijde van de 3 panden nu totaal gereed.


Detail van de steunmuur, in deze muur afwatering met behulp van een rietje aangebracht.
De kalk strepen op de muur met witte acryl verf.



Boven de tunnelingang roetsporen van de stoom/diesellocs


Totaal overzicht van de tunnelingang en de steunmuren die met behulp van verf
verouderd zijn.


Steunmuur met weelderige overhangende begroeiing.


Spoor op niveau o met diversen details begroeiing en geweatherd steunmuur en spoor


Morgen volgen er meer foto?s
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Leuk :!: :D , ook de steunmuur met kalkstreep vind ik zeer goed geslaagt!

Dennis
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
wat giga gaaf echt heel erg mooi  :shock:
complimenten
groet robert
Re: Het weatheren van modelhuisjes
ron van den broek
gast

Re: Het weatheren van modelhuisjes
Bert,

Complimenten hoor, mooi gedetailleerd.............een lust voor het oog!
Oh ja Bert nog even een tip, ik werd er zelf door een medewerker van mij op gewezen maar kijk even bij je foto van de huizen op rij, werk je tafel af met een plint. Daar werd ik dus ook op gewezen en ga dit ook doen. Staat toch nog weer ff mooier. :wink:

Mvg Ron
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Werkelijk waar prachtig!!

eddie
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Hendrik_marklin
gast

Re: Het weatheren van modelhuisjes
Echt Super Bert, Vraagje waarom zit er niet een kozijn in het middelste gebouw, bovenverdieping.
Citaat van: baureihe 103 op zondag 23 maart 2008, 22:05:25
Achterzijde van de 3 panden nu totaal gereed.



Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 23 maart 2008, 23:26:12
Echt Super Bert, Vraagje waarom zit er niet een kozijn in het middelste gebouw, bovenverdieping.
Citaat van: baureihe 103 op zondag 23 maart 2008, 22:05:25
Achterzijde van de 3 panden nu totaal gereed.




Beste Hendrik,
Dat raampje moet ik weer herstellen, kwestie van iets te onhandig met de kwast te keer gaan

Beste Ron,
De plint en/of zij afwerking volgt nog wel scherp opgemerkt van je

Gr. Bert
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Hendrik_marklin
gast

Re: Het weatheren van modelhuisjes


Citaat van: baureihe 103 op zondag 23 maart 2008, 23:42:40



Dat raampje moet ik weer herstellen, kwestie van iets te onhandig met de kwast te keer gaan



Oké, was niet als kritiek bedoelt. Maar ik heb nog wel zulke kozijntjes liggen, Dus als je wat nodig hebt. Vandaar :D
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Bart,

met of zonder kozijntje, je hebt fantastisch werk gemaakt. Dit is denk ik een droom van iedere modelspoorbouwer om zo'n nivo te bereiken. Laat ons genieten van nog meer foto's.

Groetjes, John
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Hallo Bert.
Wat ontzettend mooi gedaan en trouwens ook erg mooie foto's!
Het lijkt wel of de scenery en afwerking op iedere nieuwe foto nog mooier is dan de vorige!
Dus graag nog meer foto's! :wink: :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Update 24-3-2008

Weatheren van steunmuren en aanbrengen detailering.

Deze fotos hebben allemaal betrekking op de steunmuren die ik op mijn baan heb aangebracht.
Duidelijk is te zien hoe de gebruikte muurplaten zijn verouderd, en welke kleine details ik heb aangebracht om het best wel grote en monotone vlak wat aantrekkelijker te maken.
Dit heb ik geprobeerd door zoveel mogelijk soorten vegetatie aan te brengen in verschillende kleuren. Dit lijkt moeilijker dan het is maar neem gerust een foto mee naar de winkel waar scenery materiaal wordt verkocht om je zel te helpen met uitzoeken van het beste materiaal.
De afwateringsbuizen zijn gemaakt van rietjes die ik grijs heb geverft. De railing bestaat uit kleine spijkertjes en elektradraad, en natuurlijk een sausje van verf.
Door de rails roestig te maken en de ballast te drybruschen ontstaat er diepte  en komen er meer details naar voren. Ook kan je door de kleuren goed te kiezen er voor zorgen  dat verschillende
materialen en vegetatie als het ware in elkaar overvloeien en een harmonieusch geheel gaan vormen. Op de vertikale delen van het perron is dezelfde roestkleur aangebracht als die van de rails, het perron is nu één geheel met de lager liggende sporen. Zelf vind ik persoonlijk dat treinen beter tot hun recht komen in een natuurlijke omgeving


Foto 1 24-3

Foto 2 24-3

Foto 3 24-3

Foto 4 24-3

Re: Het weatheren van modelhuisjes


super super super mooi!

volgens mij staat zo'n brug ook in de efteling( Het diorama ) alleen rijd daar een treintje overheen


Edit Gerard: fotolinkje gerepareerd.
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Hallo Bert,

In een woord, GEWELDIG !!!!

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
bert het blijft me verbazen
hoe mooi de foto's bij jou overkomen
echt helemaal geweldig
als je eens tijd over hebt mag je mij wel eens komen helpen met een betje scenery
vergeleken bij jou lijkt dat van mij oefenen  :D :D
complimenten
groet robert
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Citaat van: remcy op dinsdag 25 maart 2008, 16:07:14
bert het blijft me verbazen
hoe mooi de foto's bij jou overkomen
echt helemaal geweldig
als je eens tijd over hebt mag je mij wel eens komen helpen met een betje scenery
vergeleken bij jou lijkt dat van mij oefenen  :D :D
complimenten
groet robert

Hoi Robert,

Ik weet niet of het voor mij aan te rijden is maar wil best eens komen helpen als je er prijs op stelt :)

Gr. Bert :)
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Citaat van: jeffrey op dinsdag 25 maart 2008, 15:08:59


super super super mooi!

volgens mij staat zo'n brug ook in de efteling( Het diorama ) alleen rijd daar een treintje overheen

Hoi Jeffry,
Ik heb je linkje gerepareerd omdat ik niet wist om wat voor een foto het ging en ik toch benieuwd was, maar het is er een van mij zelf zie ik,

Gr. Bert
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Het weatheren van modelhuisjes
Grond op brugdeel
-dekkend opzetten van de basis kleur aardkleur
-was met donkerdere aardkleur
-drybrusch met een oker kleur













burcht
De burcht veel stenen een andere kleur gegeven en daarna de hier boven beschreven methodes weer aangehouden.









Heebn jullie nu opmerkingen aanvulling en eof of leuke ideen en of weetjes plaats ze er bij kunnen we wat van leren.

Groetjes en het was mij weer een genoegen,

Bert