Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails

Gestart door leon donderdag 04 februari 2021, 13:06:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
zou graag wat meer info hierover hebben.indien beschikbaar Links,foto's etc.
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Hi Leon,

Waarom een stappenmotor ? (bedoel je Servo's)
Ik ga de wissel-motoren van MTB gebruiken de MP1 die aangestuurd gaan worden met de decoder van RoSoft.

groet
Harald
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Ik heb ook over stappen motoren nagedacht. Het nadeel is dat je niet weet waar de stappenmotor is. Je zal dus een begin (of eind) punt moeten maken. Hier moet de motor iedere keer als je opstart (of stroomuitval hebt) naartoe gaan om te weten waar je bent.

Ik blijf bij de servo's.

Meine
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Citaat van: Ludo1957 op donderdag 04 februari 2021, 15:44:35
DC 3V 5V 2-Fase 4-Wire Mini 8mm Stappenmotor 50mm Micro lineaire Actuator

Hi Ludo,

Waarmee stuur jij die aan ?

groet
Harald
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Ik gebruik Reprap printjes om stappenmotoren aan te sturen.  Het voordeel daarvan is dat je alleen maar een step en direction hoeft aan te bieden.  Ze kunnen 2 ampere per spoel aan, en zijn tegen van alles beveiligd.

Ali heeft ze
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
He Harald,
Sorry voor de vertraging, ik las je vraag maar er kwam iets tussen waar ik niet zo meteen vanaf was en ik vond dit topic niet meteen terug...

Ik zou je vraag met veel plezier beantwoord hebben, maar ikzelf stuur die actuator nergens mee aan omdat ik er zelf geen heb  ;)
Ik had die pas zien staan en wees vraagsteller Leon gewoon op het bestaan ervan.

Naar de wijze van aansturen heb ik (nog) niet specifiek gezocht.
-- Ik denk met een of ander Ali-bordje, al dan niet in combinatie met een Arduino.

[edit] zo te lezen heeft Erik intussen geantwoord ;-)
Groeten,

Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Leon ik maak allerlei arduino projecten, en sta daar mee op houten. 1 van de projecten wisselaandrijving op basis van een stappenmotor. Alle ontwerpen sketch voor de arduino mag je van mij gebruiken te downloaden van mijn hobbysite wisselmotor.nl
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Waarom zou je in vredesnaam een stappenmotor gaan gebruiken om een wissel aan te sturen? Als je de standaard magneet aansturing niet mooi vind omdat die te snel van klik klak gaat ok. Dan kun je de bestaande wissel motoren gebruiken die het wissel langzaam omzetten zonder klik klak of servo's gebruiken. Nu vind ik persoonlijk het werken met servo's al een crime, vooral het afstellen van die dingen en bij storing gaan ze naar de middenstand. Dus niet links of rechts maar ergens er tussenin op stand ontsporen. Zeer ongewenst. Zoals Harald ook al aangaf, ook ik gebruik de wisselmotoren van MTB. Simpel, feilloos en storings ongevoelig. Al het andere vind ik overkill. Niet moeilijker maken dan het al is.
Of je moet het belangrijk vinden om jezelf op de borst te kunnen slaan en roepen, kijk eens wat ik gemaakt heb. Tja, die energie steek ik liever in wat anders.
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Ach, ieder z'n hobby  :D

Ik gebruik de raprap bijvoorbeeld in een locje : filmpje
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Enne, zo'n stappenmotortje kost bijna niks...
Als het werkend te krijgen is, is het toch prima!
Met servo's heb ik trouwens geen problemen zoals Henk hierboven aangeeft.
Is ook een budgetvriendelijke oplossing.


Groeten,


Peter
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Beetje overdreven en absurd voorbeeld. Met een ruitenwisser motor uit een auto kan het ook en die krijg je bijna gratis op de sloop. Ga je dat dan ook inbouwen?
Maar goed ieder zijn plezier en hobby toch.
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
 :O
Dat laatste schrijf je wel, maar uit je berichten maak ik niet op dat je het echt meent naamgenoot.
Een bruikbaar stappenmotortje kost haast niks en er zijn mensen die het leuk vinden daar een aansturing bij te bedenken. Niks absurds aan. Ook geen borstklopperij zoals je in een eerder bericht suggereert. Inderdaad gewoon hobby. En goedkope aandrijvingen op de koop toe.

Zelf ook geen behoefte aan. Hier spoelenaandrijvingen in het schaduwstation en servo's in het aangeklede deel van de baan. De servo's werken prima en gaan bij storing ook niet naar de middenstand. Dat ligt aan de aansturing.

Maar ben altijd wel benieuwd naar zoiets.
Re: wie gebruikt er stappenmoter voor wissels k rails
Hm. Totaal off topic: maar de autodemontagebranche kent de prijzen van de spullen! Een werkende ruitenwissermotor voor nop? Vergeet het maar.
En bovendien: die dingen zijn veel te sterk, te groot en vragen veel teveel stroom, dus meer dan dubbel ongeschikt.
Zo'n stappenmotortje kost hetzelfde als een servomotor. En als je daar een aansturing voor weet te vogelen, dan lijkt me dat echt geen gek idee. Misschien loopt het zelfs vloeiender dan een servo. Dan kan het helemaal 'winst' opleveren. Ik weet alleen niet hoe dat allemaal moet, maar de eersten die met servo's gingen klooien zijn wellicht ook voor gek versleten.
Waarom al die moeite als je een onverslijtbare turtoise motor uit de USA kan hebben? Nou, vanwege de herrie, de omvang en uiteindelijk de kosten....

De groeten weer,

Peter