Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn eerste ontwerp

Gestart door Haqufly woensdag 03 februari 2021, 16:44:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2020

offline
Mijn eerste ontwerp
Dit is mijn eerste ontwerp en nu vraag ik jullie mening hierover. Ook vraag ik me af of ik via de wissel, bovenin links bij het rangeer gedeelte, naar beneden kan om een schaduw station te maken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: Mijn eerste ontwerp
Altijd dezelfde vraag, wat wil je uitbeelden? Of wil je gewoon treintjes laten rondrijden?
Re: Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Met deze maten kun je best een leuk plan maken. Klein maar fijn.
Vergeet even de opstelling zoals je die nu hebt en ga voor 2 niveau's.
Leg je station diagonaal van linksonder naar rechtsboven en ga vanaf daar aan beide zijden een verdieping lager.
Daar maak je een schaduwstation. Je station kun je daarna finetunen.
Zoals het er nu bij ligt gaat het gauw vervelen en overzie je alles in 1 blik, een beetje een speelgoedbaan dus.
Hou wel je bereikbaarheid in de gaten.
Als je niet rond de baan kan, is de uiterste hoek niet of nauwelijks te bereiken.

Re: Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2020

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Ik weet niet met wat voor treinen je gaat rijden. Maar hou er rekening mee dat de trein als ie door de onderste lus geweest is van rijrichting gewisseld is. Op een gegeven moment rijden alle treinen dezelfde kant op. Om weer de andere kant om rond te rijden zal je of van rijrichting moeten wissen (igv treinstellen) of de lok moeten afkoppelen en omrijden om aan de andere kant van de trein weer aan te koppelen (igv lok met rijtuigen/goederen wagons)
Neem het advies van Tjoekedoris eens mee in je overdenkingen. Dan heb je meteen je schaduwstation opgelost.


Succes!
Re: Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Over je vraag over via wissel bovenaan links naar een schaduwstation:

Op het eerste zicht heb je veel te weinig ruimte om een aftakking vanaf die wissel onder de +- in het midden van de tekening gelegen sporen door te laten lopen naar een schaduwstation.

Een baan op  2 niveaus lijkt mij niet mogelijk zonder hellingen die te steil zijn en als dusdanig niet haalbaar voor je tractiematerieel.
(tenzij je er een tandradbaan van maakt, voor zover die al is uitgevonden in schaal H0)  ;-)
Re: Mijn eerste ontwerp
Hoogteverschillen moeten nooit een probleem zijn, maak gewoon 2 niveau's die niet met elkaar verbonden zijn. Niet iedere trein moet overal kunnen komen toch?
Re: Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Er zijn al veel goede tips gegeven. Het diagonaal leggen geeft idd meer lengte, maar je moet dan op beide einden nog steeds een cirkel maken om naar beneden of naar boven te gaan. Samen vraagt een beetje cirkel al een meter van je effectieve lengte. Eigenlijk zit je met een hopeloze vorm van je tafel. Alle poten zijn net te kort en door de L-vorm ga je naar een ontwerp met veel te veel bochten in een te kleine ruimte (mijn mening...). Als je idd alleen treinen wil laten rondrijden kan dit prima, maar wanneer je meer wilt zul je verder na moeten denken over de invulling.
2 Gescheiden banen bijvoorbeeld, of alleen een kopstation  aangesloten op een verdekt schaduwstation. Maar dan wordt vooral het 'werk' in het station het aandachtspunt en rijden er nauwelijks tot geen treinen rond.

Maar...je kunt ook wat breder kijken. Weg met de huidige tafel. Neem je ruimte goed in ogenschouw en kijk naar alternatieve mogelijkheden. Je zou eens inspiratie op moeten doen bij Anton (hij maakt gebruik van de mogelijkheden van een nog te bouwen ruimte, door de baan ook op plekken te leggen waar je in principe niet veel aan hebt (achter  vakken onder een schuin dak bijvoorbeeld), maar hij heeft daarnaast altijd een duidelijk doel met zijn ontwerpen.
Als je nog meer inspiraties zoekt: zoek op dit forum op Franky, Mon, Moskoviet, FredMa (en mogelijk nog meer synoniemen) en je zult versteld staan van de creatieve mogelijkheden op een beperkte ruimte.

Succes!
Gertjan

Re: Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Wanneer je de maten nog iets op zou kunnen rekken, kun je ook kijken bij het ontwerp van Wim_zelf. Zijn vorm lijkt heel veel op die van jou, alleen net iets groter.....
Re: Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2020

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Allen bedankt voor jullie reacties.

De wens van een schaduwstation ga ik laten vallen. wie weet in de toekomst wanneer er meer plaats komt.
ook het hoogte verschil zal in deze opstelling moeilijk worden, dus ga het laten bij een platte baan.
Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik een modelspoor baan ga bouwen.
Ik denk dat ik direct teveel wil. :?
Mijn ruimte is beperkt door dat de kamer waar de modelspoor baan komt klein is. Er is wel een langere muur maar dat zit het raam en als je daarvoor gaat zitten met je baan dan kun je ze niet meer wassen.

Dus eerst maar eens ervaring opdoen met deze baan en wie weet in de toekomst iets groters.

Heb mijn baanplan wel nog iets aan gepast. :)

nogmaals bedankt en groeten,

Harrie
Re: Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Hoi Harry,

banenplannen en vooral je dromen inpassen binnen de meestal beperkte ruimte blijven een uitdaging waar we allemaal tegenaan lopen. Goed om je plannen/ambities bij te schaven en keuzes te maken.
Nu ben ik geen expert in het banenplan vak, maar in je laatste ontwerp blijft de opmerking van Tim V nog steeds gelden. Na het doorlopen van de onderste lus blijf je op de bovenste ovaal linksom rondrijden. Dit leidt er bovendien toe dat je een trein achteruit het kopstation in moet laten rijden. Ik zou er daarom toch nog een keer goed naar kijken.

Guus
Re: Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Hoi Harrie,
Jouw opmerking over een lange muur opent toch perspectief. De tafel hoeft niet vast te staan  ;). Door hem berijdbaar te maken kun je mogelijk wel bij het raam. Misschien helpt een tekening van de complete ruimte ons?

Gr Gertjan
Re: Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Prima idee om niet meteen teveel te willen.

Over jouw ontwerp heb ik een paar opmerkingen:
  • Een recht stukje van 64 mm tussen wissel en stootblok is érg kort, daar kun je niet veel mee beginnen.
  • Er is maar één keermogelijkheid. Treinen die rechtsom rond rijden kunnen keren maar andersom niet. Met een extra keermogelijkheid kan dat wel.
  • Op één plaats liggen twee bochten 24130 in tegengestelde richting direct tegen elkaar. Zo'n sterke richtingswissel levert een wat verhoogd risico op ontsporingen op.
  • Je zou één of meer ontkoppelrails toe kunnen voegen.
Hieronder zie je hoe dat met een paar aanpassingen allemaal opgelost zou kunnen worden, waarbij de baan niet ingewikkelder wordt:


Re: Mijn eerste ontwerp
Kleinere baanplannen zijn ook super!

Toen ik aan het rondbladeren was in de baanplannen van marklin, vielen
die zonder 2 keerlussen direct af.
Ofwel zet je er geen in vind ik. Ofwel zet je er 2 keerlussen in.

Bij het jouw ontwerp, zit op een zeker moment de trein "vast" in een bepaalde richting.
Ik zou zeker het ontwerp van Rob bekijken. ;)

Groeten,

Lionel
Re: Mijn eerste ontwerp
Ik snap al de heisa over 1 keerlus echt niet, dat werkt toch prima?
Stel een trein vertrekt van de kopsporen en rijdt wat rondjes, dan heeft hij de keerlus toch nodig om terug te keren naar de kopsporen? En toch ook maar 1?
Na hersamenstellen van de trein, loc omlopen, wat wagons verplaatsen, kan het weer opnieuw beginnen.
En je kunt de trein eerst in tegenwijzerzin  wat laten rijden, dan keren en dan nog wat rondjes in wijzerzin en dan weer binnenkomen op de kopsporen.
Denk toch wat meer aan exploitatie dan aan zinloos rondjesrijden...
Er zijn nu al locs met 28 functies, maar 1 ding kunnen ze al altijd, vooruit en achteruit rijden. Moet je echt eens proberen en je zal plots iets te doen hebben op je baantje  ;)

Ik heb meer moeite met de toch wel heel korte opstelsporen, vooral die midden rechts, met dat onderste bochtje kun je toch heel weinig doen.
Re: Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2020

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 04 februari 2021, 23:52:11
Prima idee om niet meteen teveel te willen.

Over jouw ontwerp heb ik een paar opmerkingen:
  • Een recht stukje van 64 mm tussen wissel en stootblok is érg kort, daar kun je niet veel mee beginnen.
  • Er is maar één keermogelijkheid. Treinen die rechtsom rond rijden kunnen keren maar andersom niet. Met een extra keermogelijkheid kan dat wel.
  • Op één plaats liggen twee bochten 24130 in tegengestelde richting direct tegen elkaar. Zo'n sterke richtingswissel levert een wat verhoogd risico op ontsporingen op.
  • Je zou één of meer ontkoppelrails toe kunnen voegen.
Hieronder zie je hoe dat met een paar aanpassingen allemaal opgelost zou kunnen worden, waarbij de baan niet ingewikkelder wordt:


Bedankt voor je aanpassingen.

Ik ben van plan om met telex-koppelingen te gaan rijden dus lijkt mij een ontkoppelingsspoor over bodig
Citaat van: antonv op vrijdag 05 februari 2021, 08:18:47
Ik snap al de heisa over 1 keerlus echt niet, dat werkt toch prima?
Stel een trein vertrekt van de kopsporen en rijdt wat rondjes, dan heeft hij de keerlus toch nodig om terug te keren naar de kopsporen? En toch ook maar 1?
Na hersamenstellen van de trein, loc omlopen, wat wagons verplaatsen, kan het weer opnieuw beginnen.
En je kunt de trein eerst in tegenwijzerzin  wat laten rijden, dan keren en dan nog wat rondjes in wijzerzin en dan weer binnenkomen op de kopsporen.
Denk toch wat meer aan exploitatie dan aan zinloos rondjesrijden...
Er zijn nu al locs met 28 functies, maar 1 ding kunnen ze al altijd, vooruit en achteruit rijden. Moet je echt eens proberen en je zal plots iets te doen hebbeb op je baantje  ;)

Ik heb meer moeite met de toch wel heel korte opstelsporen, vooral die midden rechts, met dat onderste bochtje kun je toch heel weinig doen.

De bedoeling van de opstelsopren is om daar wat rangeer werk te verichten. Op het kleine sooptje wil ik dan de rangeerloc plaatsen en eventueel later een locloods plaatsen.
Re: Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Vooropgesteld dat er ook maar enigszins ruimte voor is, ben ik uitgesproken voorstander van (minstens) twee keermogelijkheden.

Ik ben het wel met Anton eens dat een aantal van de opstelsporen zó kort zijn dat er nauwelijks iets mee valt te beginnen. Dat gaat niet over het kopspoortje achteraan, maar om de doorgaande sporen rechts in het midden. De oplossing is simpel: gewoon de driewegwissel en twee gewone wissels weglaten.

Om je nog een paar ideeën te geven, heb ik ook nog wat andere dingen veranderd. Niet omdat het nodig is, het is vooral een kwestie van smaak.
  • Linksachter ligt nu een meegebogen wissel in de tunnel. Dat levert naar mijn idee drie verbeteringen op:
    • De opstelsporen aan de achterkant worden langer.
    • Doordat de aftakking naar de drie kopsporen wat naar links schuift, is er meer ruimte voor die sporen.
    • Links in het midden gaan twee sporen de tunnel in, linksachter komen er ook weer twee sporen uit. Dat wekt de illusie van dubbelspoor.
    Consequentie is wel dat het korte spoortje voor de loc ergens anders moet komen. Het ligt nu rechtsachter. Een ander idee is een aftakking maken met een wissel 24612 in plaats van de 224 bij de driewegwissel aan de achterkant.

  • Het station ligt nu een klein beetje schuin, dat maakt een dynamischer indruk dan evenwijdig aan de rand.

N.B. Bij de cirkel linksvoor heb ik een klein beetje gesmokkeld: het geel gemarkeerde stukje (224+207+230) is eigenlijk maar 61,8° maar ligt daar alsof het een bocht van 62,1° is. Die afwijking van 0,3° merk je niets van, C-rails heeft genoeg speling.
Re: Mijn eerste ontwerp
Dubbelspoor, zelf al is het maar een illusie op deze kleine oppervlakte? Lijkt mij wat teveel van het goede.
En 2 keerlussen op deze kleine oppervlakte? Let maar op dat de boel niet in de knoop draait en je niet te draaierig wordt als je te lang toekijkt...
Ieder zijn ding maar het kan vast veel interessanter als je iets uitbeeldt ipv zo maar wat rails neer legt.
Re: Mijn eerste ontwerp
Ik zou er iets van maken waar ten minste iets op te doen valt.
Wat stelt het voor?
Een kopstation met goederen en personen vervoer met mogelijkheid treinen samen te stellen en locomotieven te laten om rijden.
1 keerlus om treinen die van het kopstation komen in wijzerzin of tegenwijzerzin de vrije baan op te sturen en ze terug te halen.
Op de vrije  baan een stationnetje met inhaal mogelijkheid zodat er 2 treinen tegelijk op de baan kunnen zijn.
De keerlus dient tegelijk om er 2 fabriekssporen op aan te sluiten.
Zelfde opmerking als altijd, schrappen wat niet past  ;)
En nog iets, nergens moet de zaag er in gezet worden maar het wemelt dan ook van de passtukjes...
Re: Mijn eerste ontwerp
Ik sta er elke dag van versteld hoe jullie zo een leuke ontwerpen kunnen maken :thumbup:
Hierop kan je inderdaad iets heel leuk op uitbeelden!


Lionel
Re: Mijn eerste ontwerp
Ah, van zodra je de blokkendoos Märklin geometrie even laat voor wat het is, of vooral niet is, ziet het er alvast wat beter uit  ;)
Re: Mijn eerste ontwerp
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Anton, jij hebt volgens mij net zo'n kopfbahnhoffetish als ik. :D :D
Re: Mijn eerste ontwerp
 @citaat  kopfbahnhoffetish of niet, het is een leuk baantje hoor.   :thumbup:
Re: Mijn eerste ontwerp
Geen praatjes zonder plaatjes  ;)
Re: Mijn eerste ontwerp
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Mijn eerste ontwerp
Citaat van: Laurent op zaterdag 06 februari 2021, 14:23:37
Anton, jij hebt volgens mij net zo'n kopfbahnhoffetish als ik. :D :D

Hier nog één  >:-D

Het grote voordeel van een kopstation is dat je de noodzakelijke rangeerbewegingen er gratis bij krijgt  ;)
Re: Mijn eerste ontwerp
Zonder kopstation gaat het inderdaad heel snel vervelen, wat is er dan eigenlijk nog te doen op een baan behalve toekijken? Kijken, dat is toch niet met de treintjes spelen  ;)
Re: Mijn eerste ontwerp
Allez, rij eens mee  ;)

En rij eens lekker door het rood licht, er is al genoeg verboden op vandaag.
Re: Mijn eerste ontwerp
Citaat van: Laurent op zaterdag 06 februari 2021, 14:23:37
Anton, jij hebt volgens mij net zo'n kopfbahnhoffetish als ik. :D :D
We hebben meer gemeen denk ik, ik heb ook een voorkeur voor alles plat, ik ben gestart als vloerrijder en zal dat waarschijnlijk altijd blijven, ook al trek ik voor mijn oude dag het vloerniveau op naar +90cm  ;)
Ik heb een hekel aan helixen, ipv je baan te verheffen naar een hoger niveau boor je er eerder de boel de grond mee in, geen stairway to heaven maar eerder highway to hell :)