Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BR53-0001 gedigitaliseerd

Gestart door Peter.v.L woensdag 03 februari 2021, 07:41:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR53-0001 gedigitaliseerd
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
BR53-0001 gedigitaliseerd
Ha,

We hebben onze oude BR53-0001 omgebouwd.... leuke klus!
https://youtu.be/qPGGE4Ajlgg
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Mooi gedaan  :thumbup:

Ik heb dezelfde Loc in Digitaal (3702) en ga deze ook ombouwen naar sound.


Welke sound file past het beste bij deze BR53 ik heb al even gekeken op ESU maar kom er niet helemaal uit, de BR 45 is op zich wel mooi.

iemand tips.......

Bedankt alvast.
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Beste Peter,

Super tof om te zien en een gave ombouw heb je gemaakt. Zie ik het goed dat het voorste wielstel niet draait op 4:20? Het lijkt ook aan het begin van het filmpje dat de eerste wielen ooit rubber bandjes hebben gehad.

Groetjes

D1bbes
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Hoi, klopt, heel af en toe blokkeert de boel. Eens kijken waarom, maar rubber bandjes vallen normaal in de wielen, in sleuven, en die zitten niet in het voorste wielstel....... zal eens zoeken of er ergen een boekje beschikbaar is. Denk zelf dat hij in vroeger tijden enigszins "mishandeld" is.... een van de windleiplaten is ook wat beschadigd. Het lijkt het meest voor de hand liggend dat het de afstelling van het stangenstelsel is....
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Misschien blokkeert het hier?
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Ha, dank je, die had ik inderdaad ook gespot  :thumbup:, en opnieuw gemonteerd....  alles loopt nu ook best soepel maar soms staat de boel ff stil. Als ik met hand de wielen draai voel je ook nagenoeg geen weerstand, dus denk ik dat het ergens in of na een bocht gebeurt...
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Dat is zo een beetje de reden waarom ik al dat gedigitaliseer van dat oud spul verloren geld vind, het blijft oud spul, of zoals ze bij ons zeggen van ezel maak je geen renpaard  ;)
Om van het optisch aspect dan nog te zwijgen, dat oogt toch zo gedateerd dat het nauwelijks bij nieuwe locomotieven past, wat er ook onder de kap zit?
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Tja, ieder zo zijn hobby toch? Had deze gekregen en had nog een decoder liggen, zoonlief is helemaal weg van deze trein en dus had ik weer een leuke klus... ik heb er in ieder geval van genoten!
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Tja, als je kan genieten van de ergernis dat een loc niet goed rijdt en om de haverklap hapert ben je een gelukkig mens  ;)
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Tja, lekker off-topic en zuur kunnen mensen ook zijn, maar om de haverklap hapert is nou echt een tikkie overdreven chef, af en toe blokkeren de wieltjes even.... repareren we weer en door. Ik ga verder niet meer reageren op dit soort teksten.... succes verder.

Dank je, we zijn gelukkig  :D :D :D
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Citaat van: SBB-CARGO op vrijdag 05 februari 2021, 17:06:19
Mooi gedaan  :thumbup:

Ik heb dezelfde Loc in Digitaal (3702) en ga deze ook ombouwen naar sound.


Welke sound file past het beste bij deze BR53 ik heb al even gekeken op ESU maar kom er niet helemaal uit, de BR 45 is op zich wel mooi.

iemand tips.......

Bedankt alvast.

Er is een file met de BR53 sounds voor de Loksound 5, weet niet of het wat voor je is?

http://projects.esu.eu/projects/print/S0158
Article numbers:S0158
Last change: 2/7/2019
Manufacturer: ESU
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Nog even terug naar het niet meelopen van het voorste wielenstel: bij mijn exemplaar was de verbinding tussen de twee wielstellen te strak waardoor het voorste - lichtste - stel net niet lekker op de rails stond. Schroef iets meer ruimte gegeven - ook de draadjes in een lusje gelegd - en probleem opgelost.
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Citaat van: Peter.v.L op zaterdag 06 februari 2021, 10:51:05
Er is een file met de BR53 sounds voor de Loksound 5, weet niet of het wat voor je is?

http://projects.esu.eu/projects/print/S0158
Article numbers:S0158
Last change: 2/7/2019
Manufacturer: ESU

Bedankt voor de tip, echter ik kan deze sound niet proef luisteren, of zie ik iets over het hoofd. (andere ESU sounds kun je wel proefluisteren).

EDIT Ad: eigen bijdrage in quote weggehaald.
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Klopt, deze zal je moeten inladen en dan maar hopen dat het de goede is, duurt een half uurtje maar dan weet je ook wat :D
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Duidelijk,bedankt voor de info.
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Goedenavond,

Zeer waarschijnlijk is de sound van de BR53 gebaseerd op de daadwerkelijk geproduceerde tweecilinder Pruisische G4.
Een BR53 heeft nooit bestaan (alleen de onderstellen) Borsig heeft namelijk door forse oorlogsschade maar twee (andere type) loks opgeleverd tijdens de oorlog.
De 53'er als viercilinder locomotief heeft dus een heel ander geluid. Misschien een soundfile van een BR96 Mallet gebruiken?
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Dat lijkt me een bruikbare tip voor het geluid. Ik vroeg mij al af wanneer iemand met de gedachte kwam hoe deze machine geklonken had. Misschien zijn de geluiden van de Big Boys en Challengers nog een optie? De stoomfluit moet dan wel ergens anders vandaan gehaald worden, want die lage Amerikaanse tonen zijn allerminst toepasselijk.

Groet,

Peter
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
 @citaat Dacht dat de Bigboy compound machine was.
Dan hoor de stoomuitslagen van de hogedrukcilinders niet en hoor je dus effectief maar 4 uitslagen per omslag.
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Luister & huiver.
Re: BR53-0001 gedigitaliseerd
Dag Peter,

wat mooi gedaan deze ombouw! Je hebt de oplossing die ik zoek voor mijn exemplaar.
Daarbij heb ik inmiddels een marklin 60942 decoder ingebouwd en de rook op AUX1 gezet. Maar dat geeft slechts een armzalig sliertje rook.

Welke specificaties heeft het relais en de diode die je hebt toegepast? zijn daar bestelnummers van?
je zou me er enorm mee helpen, ik wil ook graag zo'n dikke pluim erboven :-)

groet van Jeroen