Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal

Gestart door Eric Vonk dinsdag 02 februari 2021, 21:29:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
Beste Spoorvrienden,

Ik heb onlangs een analoge Motorpost (M*3388) op de kop getikt en het plan is om hem om te bouwen naar digitaal. Uiteraard gaat er een 5*motor in (60941 ff uit mn hoofd). Als decoder ben ik van plan om een mLD/3 (60972) van M* te gebruiken.

Nu zijn er al verschillende topics over dit onderwerp geschreven en over de ombouw zelf maak ik me ook niet zo druk. Het enige waar ik ernstig over in de war zit is de verlichting. Ik heb in andere topics gelezen dat de LED-print aangepast moet worden. De afbeeldingen met wat er doorgekrast en verbonden moet worden op de LED-print heb ik ook gevonden. Ik ben wel van plan om de de verlichting gewoon over de centrale-print aan te sluiten. Gaat het goed als ik alleen de LED-print aanpas of zijn er meer dingen waar ik op moet letten?

MvG. Eric
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
De weerstanden voor de leds niet vergeten. Die zitten niet op de lichtprint, maar zijn wel benodigd.
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
 @citaat
Hoeveel ohm moet ik hiervoor zetten wat zou je adviseren?

MvG. Eric
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
Uit mn hoofd gezegd zat er standaard 1K5 = 1500 ohm in. Maar dat is zo na te meten met een multimeter als je de motorpost open hebt en ze op het printje ziet zitten.
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
1,5 k.ohm nemen.
Aansluiten op 2x grijze en 2 x gele draad die naar de printen gaan.
Rode verlichting op aux 1 en 2 zetten.
Wil je iets speciaal dat zou je nog rangeerverlichting toe kunnen passen maar dat is wel wat meer werk.
Dan moet je aan de verlichtingsprint een extra draad, weerstand en diode solderen.
Neem een decoder die ook nog een aux 3 en 4 heeft ivm interieur verlichting en eventueel rangeerverlichting.

Mvg. Marcel
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
@ John, ik wil alles gewoon aansluiten over de print die in het midden zit van de mP, dan zijn er dus geen extra weerstanden nodig begrijp ik dat goed? Maar op de ledprintjes zelf moet ik dan wel een en ander door krassen en verbinden(volgens de tekening uit voorgaande topics)?

@Marcel, zou ook mooi zijn om de sluitverlichting apart te schakelen maar ik sluit alles aan over de centrale print. Alleen de interieurverlichting ga ik direct vanaf de decoder schakelen. En eventueel cabine verlichting v/a dan houdt ik ook genoeg aux aansluitingen over om dat te doen (standaard vier dacht ik bij mLD/3).

MvG. Eric.
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
Ja, daar zitten ze op, dus die blijf je dan gewoon gebruiken.
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
Je kan de centrale print wel gebruiken, maar dan zal je wel enkele wijzigingen moeten aanbrengen.
Op centrale print zit de weerstand op de oranje draad.
De grijze en de gele aansluiting zal je moeten splitsen.
Print is niet echt voorbereid voor dat soort zaken.

De kracht van rode verlichting op beide aux-en, is dat je ook met 2 mP's kan rijden met de juiste verlichting.

Mvg. Marcel
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
Stuur maar een PB, ik heb verlichtingsprintjes voor de motorpost.

Klaar voor digitaal gebruik en zo in de motorpost te zetten. En met mogelijkheden voor rangeer verlichting.
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
nog niet zo lang geleden een motorpost omgebouwd.
idd de verlichting print aanpassen. de originele dragerprint hoef je dan niks mee te doen, behalve de nieuwe decoder daarop te solderen
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
Of je haald alles eruit en plaatst een dragerprintje van Marklin,Martin of ESU op de plek van de elektronische omschakelprint smd weerstanden kunnen op de print bij de laatste 2.
Zo heb ik het wel gedaan zal er anders zo even een foto van maken.
Re: Ombouw mP (3388) analoog naar digitaal
Spoorvrienden,

Onwijs bedankt voor alle bruikbare tips! :thumbup: Ik heb hier zeker wat aan bij de ombouw van m'n mP. En met de LED-printjes van Martin moet het zeker gaan lukken!

MvG. Eric