Voor mij is de Marklin Magazine (de Duitse) een bron historische informatie over Marklin en voorbeelden. Ik lees de Magazine dan ook al subjectief communicatiemiddel tussen Marklin en zijn consument.
Wil je een onafhankelijk (in hoeverre dat mogelijk is indien afhankelijk van reclame) moet je geen Marklin Magazine, Hornby Magazine, Modellbahn Report etc lezen. Dan is MIBA of Modelleisenbahner of Rail Magazine een 'betere' keuze.
In de Marklin Magazine is er wat meer ruimte om een (nieuw) model te beschrijven, en in context te plaatsen, dat lukt in een nieuwheden catalogus of jaar catalogus niet.
Ik ben het met Paul eens dat in de 'oude' tijd er geregeld hele interessante artikelen stonden die wat technischer van aard waren. De ombouwbeschrijving van een BR82 met een BR81 als basis, de stop elektronica op basis van een NE555 en de bouw beschrijving van de baan van Bernd Schmidt waren duidelijk pareltjes uit de oude doos.
Aan het eind 20e eeuw / begin jaren 2000 hebben ze ook nog wel aardige artikeltjes geschreven over Marklin Digital, het kort koppelen van 40xx/46xx wagons en de verschillende motoren van Marklin locomotieven. Deze zijn onder de technische informatie nog steeds terug te vinden op de Marklin website.
Marklin moet tegenwoordig rekening houden bij de beschrijvingen van aanpassingen aan locs met de veiligheid van de hobbyist, aansprakelijkheid (zelfs als die duidelijk wordt afgewezen) , en beschikbaarheid. Er is niets zo frustrerend als een leuk ombouw project tot in de puntjes beschreven, maar waarvoor de onderdelen niet (meer) te krijgen zijn. De huidige korte productie runs laten t niet toe (zowel onderdelen als modellen).
Europa is nog grotendeels gevrijwaard van een claimcultuur, maar de eerste tekenen lijken wel meer en meer in die richting te wijzen (ondanks de limitering van de aansprakelijkheid).
Kortom, t is een slow informatie stroom van Marklin naar de klant, van informatie die Marklin kwijt wil, kan, en mag.
Jan-Peter