Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd

Gestart door RobB-Mijd maandag 01 februari 2021, 00:08:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
Lid sinds: 2021

Iets aan het bouwen......

offline
Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat, anders mag deze verplaatst worden naar het juiste topic.

In mijn collectie heb ik de Belgische olijfgroene "Pruische P8" met catalogus nummer 3086 in bezit.

Persoonlijk vind ik het een locomotief in een mooie kleurstelling, olijfgroen met zwarte neus.
Waar ik tegen aan loop, is dat het mij (nog) niet lukt om er een leuke set rijtuigen bij te vinden.
Beetje zoeken in de wiki, levert als resultaat heel veel groen gekleurde donderbussen op (SNCB/NMBS/SNCF/KPEV), maar het zou voor de afwisseling, wel van mij een andere kleur mogen zijn.

Om het kort te houden, heeft iemand een tip voor een set rijtuigen (een andere kleur dan groen), passend bij deze locomotief?

Gr. Rob
Re: Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
Die loc's reden vooral in tijdperk 2-3 voor lichte reizigerstreinen, die uit groene rijtuigen bestonden. (helaas)
Meer info over de loc ===> klik
Re: Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
Van Märklin zou je er een setje (zonder stuurstand) M2 rijtuigen (en zonder markeringen voor trek-duwtreinen) achter kunnen hangen, dus bijv. de set die nu bij de reeks 1 geleverd wordt.
Als alternatief is een setje M1- of L1-rijtuigen van OVB-models natuurlijk nog mooier maar die ga je niet snel (meer) vinden.

Ook heeft Märklin meen ik ooit eens een paar ex-DRG-coupérijtuigen (3-assers) uitgebracht met kenmerken van de NMBS. Ook die zullen wat lastiger te vinden zijn.

John (VT601)
Re: Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
Ik heb de M37033 (voormalige Pruisische P 8 , NMBS Serie 64) , en de bijhorende wagens, trouwens een aanbeveling van Marklin, is de set 42045.

Update : kijk eens op wikipedia naar personenwagons in de periode 1906 - 1930 (periode waarin de 3086 in dienst was)
Pruisische rijtuigen van NMBS https://nl.wikipedia.org/wiki/Pruisische_rijtuigen_van_NMBS
GCI (spoorwegrijtuig) https://nl.wikipedia.org/wiki/GCI_(spoorwegrijtuig)

Spijtig genoeg, allemaal "groen" :-)


Re: Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
De 3086 is al een aardig gedateerd model en stond voor het eerste in de catalogus van 1973.
Het zou leuk zijn als je er blikken rijtuigen uit die tijd achter kon hangen, maar het enige rijtuig voor de SNCB was een RIC couchette rijtuig en die hingen denk ik niet bepaald achter een 64.
Ik snap ook iet waarom men destijds geen bijpassend rijtuig uitbracht, ipv van een couchette rijtuig.
Je zou er een paar Belgische "donderbussen" achter kunnen hangen, deze zijn in de jaren 80 uitgebracht onder de nummers 4113, 4114 en 4115.
Deze zijn wel groen, net als al het andere materiaal uit die tijd.
Re: Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
Lid sinds: 2021

Iets aan het bouwen......

offline
Re: Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
Heren bedankt voor het zetje in de goede richting.

Citeertrouwens een aanbeveling van Marklin, is de set 42045.
Leuke set, helaas niet echt makkelijk te vinden op het web.

Citeer4113, 4114 en 4115
Ook een leuk setje, maar ook bijna niet te vinden op het web.

Zag nog 2 setjes in de wiki staan, de 4394 en de 4397.

De 4397 valt af, deze lijkt mij teveel op set 46395, die ik pas heb aangeschaft.



Bron: Marklin

De 4394, lijkt op de combinatie van de 4113, 4114 en 4115.



Bron: Marklin

Ik kom terug als ik een keuze heb gemaakt
Re: Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
Lid sinds: 2021

Iets aan het bouwen......

offline
Re: Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
De keuze is inmiddels gemaakt.  B)

Het is de set 4394 geworden, gevonden op het internet, en inmiddels thuisbezorgd.  ;)



De doos.



De bagagewagon.



Rijtuig 1.



Rijtuig 2.



Samen met locomotief 3086.

Langs de weg, mocht ik een set 42045 tegenkomen, bestaat zomaar de kans dat deze aan de verzameling wordt toegevoegd.  ;)
Re: Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
Mooie combinatie Rob!!
Re: Locomotief 3086 bijpassende rijtuigen, advies gevraagd
Dag,

Ik zat in de zelfde situatie.
Ik had voor loc 3083 (Franse Spoorwegen) een viertal wagens gekocht. Doch de de 3083 ded niet niet op mijn baan wat ik verwachte en verving hem door de 3086, wat mij betreft een prima combinatie. De wagens zijn niet in metaal doch nieuwer en worden de "Langenschalbacher-Wagen" genoemd. Märklin nummers /43050, 43060, 43070, 43080. Staat hartstikke goed.

Aan jou de keuze .

Succes, Golden Oldie