Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wat is een FX decoder?

Gestart door joostboudewijns dinsdag 04 maart 2008, 16:11:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wat is een FX decoder?
Die info had ik gelezen. Maar daar komt niks in naar voren over het aantal rijstappen. Waar wordt dat dan bepaald  :help:
Re: Wat is een FX decoder?
 @citaat Het is bepaald per type decoder en er is geen relatie met Fx of MFX. Check de spec's, ik weet niet op welk type je doelt.

Gr, Ben.
Re: Wat is een FX decoder?
Nou kwam ik op de gedachten door diverse MFX loc's die ik bezit. Die hebben allemaal 126 stappen. En nu heb ik de BR221 (M 29811) weer uitgepakt. Een FX en deze bezit 14 stappen. Daardoor meende ik dat de gedachten tussen FX en MFX wel zou kunnen kloppen  :)

Maar blijkbaar heeft het geen relatie met elkaar
Re: Wat is een FX decoder?
 @citaat Daar zit zo'n oude potmetertjes decoder in.
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wat is een FX decoder?
De volgorde bij Marklin is volgens mij,
Analoog,delta,fx,mfx
Vanaf fx meld de loc zichzelf aan bij een ms/cs.

Uit mijn hoofd heeft een fx maximaal 32 rijstappen?
Dacht In te stellen via de ms of cs.
Re: Wat is een FX decoder?
 @citaat Ik geloof er helemaal niks van.....
Re: Wat is een FX decoder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Delta en Fx zijn beide Motorola decoders met dipswitches voor het adres in te stellen.
Delta was niets meer dan een uitgeklede Fx decoder, waarvan de laatste met een geregelde motorsturing was uitgerust en Delta niet.
Deze zgn. "Hoogvermogens"regeling stond trouwens geheel los van het protocol.
Delta had 4 adres dipswitches en Fx had er 8.
Er zijn verschillende type Deta en Fx decoders geweest, waarvan de eerste decoders alleen nog het Motorola I (MM1) protocol ondersteunde.
Deze waren veelal met een 701.13 decoderchip uitgerust.
Decoders die Motorola II (MM2)ondersteunde hadden een 701.17 chip (vaak bij Delta), of een 701.22B decoderchip op de (duurdere) Fx decoder.
Fx slaat eigenlijk op de functies F1 t/m F4, waarbij de x voor het cijfer 1 t/m 4 staat.
Het MM2 protocol onderscheidt zich van het oude MM1 protocol, o.a. door de in het MM2 protocol ingebouwde functies (Fx), polariteits ongevoelig en behoud van rijrichting en 27(28) rijstappen.
Dus eigenlijk is een MMI decoder geen Fx decoder, omdat deze geen functies heeft (MM1 ondersteunt maar 14 rijstappen).

Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Als we het alleen bij het term gebruik van Marklin houden dan is er op het ogenblik sprake van 5 verschillende protocols die gebruikt worden/zijn voor Marklin Digital/Systems.

- MM, a.k.a. MM1; Motorola protocol versie 1. Met de 6020 centrale unit, 14 rijstappen, 1 Functie. 8-Dipswitches standaard, 4 soldeerpads voor Delta. Motorola specificatie conform. Max. 79 Lokadressen.

- MM2, Verbeterde versie Motorola protocol. Met de 6021 Central Control, 27 rijstappen (oneven naar boven, even stappen naar beneden). 4 Functies, 8 Dipswitches standaard, 4 dipswitches voor Delta. Motorola specificaties conform, Max 80 lok adressen.

- MM2 Extended protocol, a.k.a FX, Met de 60212 Central Station als centrale, 28 rijstappen, 4 Functies, programmeren via programmeerspoor of individueel, geen dipswitches. Niet Motorola conform, max 255 lokadressen.

- MFX/M4 Met 60212 Central Station als centrale, 126/28 rijstappen, 32 functies, programmeren via programmeerspoor/POM en automatische aanmelding bij onbekende centrale, ~64K totaal aantal decoders, geen onderscheid tussen mobiele en stationaire decoders.

- MFX+ a.k.a. Speelwereld, Met 60213, 60214, 60215, 60216 & 60226 Central Station 2/3/3+ als centrale, 126/28 rijstappen, 32 functies, status terugmelding van decoder tijdens gebruik, programmeren POM/programmeerspoor en automatische aanmelding bij onbekende centrale, ~64K totaal aantal decoders, geen onderscheid tussen mobiele en stationaire decoders.

Volgens mij op deze manier compleet wat betreft centrales en protocol.
De uitvoering van de Marklin decoders volgen ontwikkelingen van de centrales, maar hebben daarnaast hun eigen 'speciale' functies. Bv gewijzigd aantal interne rijstappen, multi-protocol, programmeer mogelijkheden. En zoals Kappa al riep, dat is een andere discussie.

Jan-Peter
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wat is een FX decoder?
 @citaat
Helemaal duidelijk janpeter 👏🏻👍🏻👍🏻😀

Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 16 februari 2021, 19:06:33
@citaat Ik geloof er helemaal niks van.....

Nu wel? Ik zat er maar een paar stappen naast ,27/28 i.p.v. 32 dus haha
Re: Wat is een FX decoder?
 @citaat Kampioen kletspraat Barry, hier en ook bij de buren. Fx meldt zichzelf aan, je raaskalt..... :D
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Peter je legt nu de verschillen uit, maar eigenlijk zijn het 2 protocollen MM en MFX.
Ook hebben de laatste serie MFX decoder geen 128/28 stappen(dit zijn DCC stappen) maar iets in de 4000 geen idee waarom dit aantal zo hoog is.
Beperkingen zitten ook niet in het protocol maar in de bandbreedte die een protocol bied.
Dit ook één van de beperking van DCC tov MFX beschikbare bandbreedte dus communicatie tussen decoder en centrale.
Ik ken niet alle specificaties maar denk dat je moet denken tussen GSM(DCC) en 4/5G(MFX) kwa verhouding,wat ook inhoudt dat DCC over het algemeen wat stabieler zal werken dan MFX.
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Ja, twee basis protocollen.  :thumbup:

De vraag is alleen wanneer komt t punt dat je het beschreven protocol zover hebt opgerekt dat het een nieuw protocol wordt/is.
(Compleet off topic:Retorisch parallel; is Afrikaans een Nederlandse taal? Is het lidmaatschap van de Nederlandse taalunie voldoende? Wat zegt dat over het Belgisch of Surinaams (Nederlands)? Veel meer dan 50 kleuren grijs  :D)

Om twee redenen heb ik de indeling gemaakt zoals beschreven;
1. De beschrijving is door de eigenaar cq originele ontwikkelaar of gebruiker aangepast en verwerkelijkt.
2. De ontwikkeling van de centrales.

MM1 > MM2 was een nieuwe beschrijving door Motorola van het protocol voor de afstandbediening van TV met infrarood.*
MM2 > MM2 Extended (FX), was de introductie van door ESU uitgewerkte mogelijkheden in het MM2 protocol, ten koste van de interne redundantie.
MFX/M4, Het door ESU ontwikkelde protocol voor Marklin
MFX>MFX+, Het door/voor Marklin door ontwikkelde protocol voor Speelwereld.

Elke overgang kwam ook met een nieuwe centrale, en is dus ook voor een leek 'simpel' uit elkaar te houden. Op die manier kom ik dus op 'vijf Marklin varianten' uit.

8) Geintje: gebruik je oude 6020 Central unit met IR led om je oude CRT Phillips TV van het ene kanaal naar het andere kanaal te zetten...  :D

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
 
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat is een FX decoder?
heren.
Iedereen heeft een beetje gelijk.
M was in begin jaren 80 bezig met de ontwikkeling van een meer-treinen systeem dat was gebaseerd op een gemoduleerde rijstroom waarbij door RC kringen de signalen voor de desbetreffende lok werden uitgefilterd. Het stuurapparaat was om de Motorola IC 145026 opgebouwd.
Toen de digitale bouwstenen voor een steeds redelijker prijs op de markt kwamen zijn ze daarmee gestopt. De basis van het stuurapparaat werd behouden. Het MC145026 (encoder met de rechten van Motorola) was een IC dat niet met een binair-code maar een trinair-code (3 standen) in bits van 2 werkte. Omdat er ook op de decoder (MC1450127 - 28 -29) rechten lagen moest met de trinaire code gewerkt worden. In paren van 2 betekent dat (1-1) (0-0) en (0-1). Later door andere ontwikkelaars ook (1-0). 3standen geeft 3 macht4 (8bits in paren van 2) 81 adressen!
De eerste 8 bits zorgen voor het adres, de volgende 5 paren (10 bits) voor (10 en 11 f0) (11-12 rijrichting) en de rest voor de snelheid.
Dit was MM1.0 hierbij werd dit signaal maar een keer verzonden wat veel storing gaf. Na een half jaar kwam M met een verbeterde versie MM1.1 waarbij de decoder pas "luisterde" als 2 x achter elkaar het zelfde signaal verzonden werd.
Later voor MM2 is het protocol aangepast en is de richting-bit ingevoerd en F1 - 4.
MFX heeft een heel ander protocol gebaseerd op een CAN bus.     
   
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Heb hierbij mijn Bericht verwijderd, en een pb beantwoord.
Ik hoop en denk dat het berust op een misverstand, en wat onozelheid van mij 😊☺️


Re: Wat is een FX decoder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: Barry1972 op woensdag 17 februari 2021, 21:07:01
En de fx decoders worden toch automatisch gevonden op een ms/cs als je kiest voor zoek loc?
Nee, Fx decoders worden niet automatisch gevonden.
Ze kunnen wel via de sniffer gevonden worden, maar dat is puur op adres, dan weet de MS/CS niet welke/wat voor een lok het is.
Het automtisch aanmelden wordt alleen door Mfx/Mfx+ ondersteund.
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Ik ben zeer blij dat ik een simpele ziel ben, ik moet gewoon het adres onthouden, goede training tegen vergeetachtigheid.

Groet, Anne W
Re: Wat is een FX decoder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: Kappa op dinsdag 16 februari 2021, 19:22:18
........
Decoders die Motorola II (MM2)ondersteunde hadden een 701.17 chip (vaak bij Delta), of een 701.22B decoderchip op de (duurdere) Fx decoder.
Fx slaat eigenlijk op de functies F1 t/m F4, waarbij de x voor het cijfer 1 t/m 4 staat.
Het MM2 protocol onderscheidt zich van het oude MM1 protocol, o.a. door de in het MM2 protocol ingebouwde functies (Fx), polariteits ongevoelig en behoud van rijrichting en 27(28) rijstappen.
Dus eigenlijk is een MMI decoder geen Fx decoder, omdat deze geen functies heeft (MM1 ondersteunt maar 14 rijstappen).

Ad,wat wel mogelijk is voor de handige jongens, om van die delta decoder een volwaardige decoder van de delta te maken inclusief extra functies. Ook de functiedecoder die destijds geleverd werd was simpel aan te passen om er een volledige C90 decoder van te maken.

Zou ik nu niet meer doen trouwens, decoders zijn in vergelijk zo goedkoop en veel uitgebreider geworden dat het niet echt loont.
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: digibert op woensdag 17 februari 2021, 20:03:02
MFX heeft een heel ander protocol gebaseerd op een CAN bus.     
MFX is NIET gebaseerd op een CAN bus, je haalt hier wat zaken door elkaar.

Maar terug naar de FX decoder.

Mvg,
Peter
Re: Wat is een FX decoder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: Olav op woensdag 17 februari 2021, 22:11:45
Ad,wat wel mogelijk is voor de handige jongens, om van die delta decoder een volwaardige decoder van de delta te maken inclusief extra functies. Ook de functiedecoder die destijds geleverd werd was simpel aan te passen om er een volledige C90 decoder van te maken.
Hey Olav,

Daarom heb ik destijds dit gedaan: Geen upgrade van delta naar Fx, maar een upgrade van een 6090(Motorola I) naar 6090x (MotorolaII). ==> Klik
Zou er nu echt niet meer aan beginnen.
Re: Wat is een FX decoder?
Jan Peter

Volgens mij zijn er slechts 3 protocollen (en als je MFX+ een protocol wil noemen, 4 protocollen).

MM1 ook wel Motorola "oud" genoemd met alleen de richting gevoelige F0 functie (99,99% voor het licht) gebruikte voornamelijk de 701.13 chip. Ook de 6090 gebruikte deze chip tot lang nadat de 701.17 was geïntroduceerd.

MM2 ook wel Motorola "nieuw" genoemd kwam hierna, met hierin wat extra informatie in de trinaire bitstream tov MM1. De richting gevoelige bit werd toegevoegd, en de "eXtended Functions" (F1.. F4), en de "27" snelheidstappen werden geïntroduceerd.  De 27 tussen haakjes omdat het geen echte 27 stappen waren.  Ironie is dat de delta modules hier het eerst mee uitkwamen. Dit waren de 701.17, 701,21 en 701.22 chips. De delta chips waren gemangeld door Märklin door de F0 functie op de motor output te zetten en slechts 4 dipswitches voor de adressen te gebruiken. Dit was voor de handige mensen met een soldeerbout op te lossen zoals andere al geschreven hebben.
http://www.drkoenig.de/digital/edeltadi.htm
Voor de faulhaber motoren moesten ze programmeerbare chips invoeren (de 60905 decoder familie), maar het protocol bleef MM2. Dus er zijn decoders geweest van Märklin die je kon "programmeren" en geen dipswitches hadden die MM2 (en dus ook MM1) spraken. En hierna de softsinus die ook programmeerbare chips nodig hadden.

https://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4rklin_Digital
http://www.drkoenig.de/digital/homepag.htm

Toen kwam MFX (2004).
Dit was een compleet ander protocol tov het Motorola protocol en was in samenwerking met ESU gemaakt (bij ESU heet het dan ook M4). Hiermee kon de decoder ook informatie teruggeven aan de centrale voor bv de aanmelding op de bediencentrale. Dus informatie gaat 2 richtingen op. Meer functies etc.. beter geluid etc...

MFX+ Märklin werkt nu alweer een tijdje samen met Doehler-Haass (vanf 2015?). Daar is het MFX + protocol "ontwikkeld".  Volgens mij zit de ontwikkeling vooral in de decoder chips (mLD en mSD) die meer kunnen terug melden om zo het "speel plezier" te vergroten. En nog beter geluid door meer geheugen en meer bits. Of het protocol daadwerkelijk is aangepast of extra dingen zijn toegevoegd weet ik niet. Als MFX een beetje robust is opgezet dan zit de extra informatie gewoon in een pakketje verpakt en hoef je het protocol niet aan te passen. 

Los van het feit dat de MFX (+) decoders ook MM (1 en 2) spreken zie je dat de decoders tegenwoordig ook allemaal DCC spreken. Waarschijnlijk invloed van Trix. Ik heb nog geen lijn gevonden wanneer de decoders wel of geen DCC spreken. Ik heb oudere decoders die dat wel doen, en nieuwere die het niet doen. Sommige spreken ook RailCom (de terugmelding van DCC).  Of ze ook RailComPlus spreken weet ik niet.

Tip voor de gebruikers. De centrale zendt dus verschillende protocollen uit. Dit kost bandbreedte en het kan zomaar zijn dat een decoder per ongeluk het verkeerde protocol pakt of interpreteert. Set de protocollen die je niet wil gebruiken uit op de centrale en decoders. Bijvoorbeeld als je alleen MM en MFX rijdt set dan de DCC en analoge ontvangst uit. Dat voorkomt storingen.

Nog een tip voor mensen die MM willen blijven rijden. Esu biedt in hun decoders meer MM adressen (255) en functies (16)aan.

Louis
p.s. wat ik haat zijn de speciale decoder PCB's in de verschillende Lokomotiven. AAArgh... Zet er toch een standaard decoder in of een connectorplug dat we zelf mogen kiezen en stop de afgebleven tijd in het model zelf.