Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat is een FX decoder?

Gestart door joostboudewijns dinsdag 04 maart 2008, 16:11:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is een FX decoder?
joostboudewijns
gast

Wat is een FX decoder?
Zoals de naam van het topic al aangeeft wil ik graag weten wat een FX deocoder is en wat het verschil is tussen deze en zeg maar de standaard digitale decoders.

groeten joost
Re: Wat is een FX decoder?
Hallo Joost,

Een zeer goede vraag, jongen 8) Voor zover ik weet is een FX-decoder puur een Märklin-benaming. Märklin gebruikt deze noemer volgens mij voor een aantal verschillende decoders die zijn uitgerust met extra functies :idea: Zelf heb ik een BR55 (#37540) met zo'n FX-decoder, hierin zit een ESU LokSound (dacht V3.0) met full sound.

Ben benieuwd naar andere antwoorden :)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Wat is een FX decoder?
joostboudewijns
gast

Re: Wat is een FX decoder?
WOW wat ben jij snel :D
dus als ik het goed begrijp is een FX decoder gewoon een decoder met meerdere functie uitgangen?
ik wil namelijk in mijn RE 4/4 || andere lichten inbouwen van HGH en daarvoor is een FX of MFX decoder voor nodig.
graag hoor ik van jullie.

de lichten

bron
Re: Wat is een FX decoder?
Tof plaatje, Joost :)

Citaat van: joostboudewijns op dinsdag 04 maart 2008, 16:19:47
dus als ik het goed begrijp is een FX decoder gewoon een decoder met meerdere functie uitgangen?

Niet alleen op mijn antwoord af gaan natuurlijk :lol: Maar zoals jij het nu omschrijft heb ik het tot nu toe wel begrepen ja :o
Re: Wat is een FX decoder?
Dat FX is natuurlijk een afkorting ergens van boys  8)

F kan Frequency zijn  :roll:, maar waar de X dan voor staat  :shock: :mrgreen:

MFX b.v. Multi Frequency X.......?????????

Ik roep ook maar wat hoor  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Wat is een FX decoder?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wat is een FX decoder?
60760 is een FX decoder als ook de decoders in de hobby serie. In mijn optiek zijn dat de decoders die niet meer met dipjes en potmetertjes worden ingesteld maar geen mfx zijn.
Bij mijn weten heeft de 60760 geen extra functies dus zijn de schijnwerpers en sluitlicht er niet mee te schakelen.

Mvg, Johan.
Re: Wat is een FX decoder?
joostboudewijns
gast

Re: Wat is een FX decoder?
Weet iemand wat voor decoder ik nodig heb voor al die functies?
liever geen maerklin decoder.
dank voor alle hulp(ik ben niet zo technisch :lol:)

mailtje van HGH:
Fx-/-mfx-Decoder?

Preise:  Typ
5,00 ?    LBP-Re-44-II(ge/rt)     (runde  Lampen)
5,50 ?    LBP-Re-44-II(ww)        (runde  Lampen)
6,00 ?    LBP-Re-44-II(ww/rt)     (runde  Lampen)
7,00 ?    LBP-Re-44-II(ww/rt)+FS  (eckige Lampen)
12,00 ?    LBP-Re-44-II(gw/rt)     (runde  Lampen)
13,00 ?    LBP-Re-44-II(gw/rt)+FS* (eckige Lampen)

Bitte schaue mochmals auf meiner Seite genau nach
Für die Umschaltung des weiss/roten Schlusslichtes wird noch die Platine LWP-CH_ws/rt
benötigt. Diese kostet noch 7,00 EUR zusätzlich.

Mit freundlichem Gruß

Hans-Günter
Re: Wat is een FX decoder?
Nu je het zegt, Johan :| In dat Kofje zat ook een FX-decoder en die had inderdaad geen functies, alleen samen schakelende front- en sluitseinen :idea:

Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 04 maart 2008, 19:20:41
60760 is een FX decoder als ook de decoders in de hobby serie. In mijn optiek zijn dat de decoders die niet meer met dipjes en potmetertjes worden ingesteld maar geen mfx zijn.

Dit vind ik zeer informatief, weer wat geleerd :D Bedankt voor je input, Johan 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Wat is een FX decoder?
Hallo Joost,

Moet de decoder ook de loc aansturen of alleen de lichtfuncties :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Wat is een FX decoder?
CiteerIn mijn optiek zijn dat de decoders die niet meer met dipjes en potmetertjes worden ingesteld maar geen mfx zijn.

ik denk dat je je optiek een beetje moet bijstellen. Ik heb enkele lok's die in het jaarboek als FX werden aangeduid, maar juist voorzien zijn van dipjes en potmeters. Ze hebben soms meerdere functies, soms zelfs geluid, en soms ook helemaal geen extra functies.
mfx decoders hebben een terugmelding naar de MS/CS, FX decoders hebben dat niet. Misschien zit daar het verschil in.
Rolf heeft gelijk dat deze term alleen door Marklin wordt gebruikt.
Re: Wat is een FX decoder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Fx staat voor Function waarbij de x 1 t/m 4 moet voorstellen, namelijk het maximale  beschikbare aantal funties die een Fx decoder kan hebben.
Ook zijn Fx decoders uni-directioneel, dwz, ze kunnen alleen luisteren en niet "terugpraten" naar het commandoapparaat (MS, CS etc)
De oude Fx decoders hadden wel dipswitches om het adres in te stellen, in tegenstelling tot de huidige Fx decoders die via de controller kunnen worden geprogrammeerd.
De huidige Fx decoders hebben een PIC (Microcontroller) aan boord welke de besturing verzorgd.
De oude Fx decoders hadden geen PIC controller maar meer een systeem met schuifregisters welke het adres inlezen (bit voor bit in het register schuiven) dan vergelijken met het ingestelde adres op de dipswitches en als dit adres overeenkomt wordt het meegestuurde commando voor de snelheid, of functie, daadwerkelijk uitgevoerd.

Mfx decoders zijn bidirectioneel en praten dus terug (aanmelden etc).
Ik denk dat mfx decoders ook met een PIC zijn uitgerust.
Re: Wat is een FX decoder?
Zei toch dat het een goede vraag was, Joost :mrgreen: Hoop interessante info heren, hartelijk dank voor de bijdragen 8)
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Zover ik weet heeft een fx-decoder geen aanmeld functie zoals Mfx.
En heeft deze slechts 4 schakelbare functie(excl. licht).Mfx heeft er 16.

is dus gewoon een goedkoper decodertje,. maar niks mis mee hoor!(3van mijn 4locs is Fx :lol: )

Dennis
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: minirailz op woensdag 05 maart 2008, 20:02:52
Zover ik weet heeft een fx-decoder geen aanmeld functie zoals Mfx.

Dat is juist :idea:

Citeeris dus gewoon een goedkoper decodertje,. maar niks mis mee hoor!(3van mijn 4locs is Fx :lol: )

Dat zou ik niet willen zeggen :) Zoals gemeld in dit topic gebruikt Marklin de benaming FX voor allerlei verschillende decoders :idea: De LokSound in de BR55 is bijvoorbeeld zeker geen goedkoop decodertje ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat is een FX decoder?
ok, niet allemaal.
Maar waarom heef die van jou dan geen mfx?
of zijn het maar een paar geluiden? Of 2 gekoppelde decoders?
Of helemaal geen Marklin/ESU? En waarom dan wel een in een hobbyloc, maar niet (altijd) een in een kof?
en waarom stel ik zoveel vragen? een antwoord misschien?

:lol:

Dennis
srry liet me even gaan...
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: minirailz op woensdag 05 maart 2008, 20:14:16
srry liet me even gaan...

Hehehe, geeft niks...just let it aaaalll out ;)

CiteerMaar waarom heef die van jou dan geen mfx?

Dat zul je aan Marklin moeten vragen :lol: Was nog net voor de MFX-tijd misschien :?:

Citeerof zijn het maar een paar geluiden? Of 2 gekoppelde decoders?

Er zit 1 decoder in :idea: Als ik deze uitlees met de ESU LokProgrammer dan geeft 'ie een LokSound V3.0. Bij dit locje heb ik op m'n MS 9 functies, waarvan er 6 geluiden zijn :idea:

CiteerOf helemaal geen Marklin/ESU?

In dit geval is het dus een ESU-decoder maar dat zal niet voor alle FX-decoders gelden 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Wat is een FX decoder?
weer wat geleerd hier
maar fx decoders zijn nog alijd beter dan mfx vooral de 6090 supper dingen zijn dat maar je kan ze bijna niet meer krijgen
Re: Wat is een FX decoder?
De oude decoders hebben een Encoder IC aan boord.
Hier worden de eerste 4 bits ontvangen (adres)bits ingelezen. Indien dit overeenkomt met het ingestelde adres worden de volgende vijf bits ingelezen. De informatie wordt niet direct op de uitgangen geplaatst. Intern vindt nog een vergelijking plaats met de vorige ontvangen data. Indien tweemaal dezelfde data is ontvangen wordt deze op de uitgangslatch geplaatst.

De Fx decoders hebben een of meer functies.
PIC staat voor Programmable Interrupt Controller en bevat naast een uC ook nog EEPROM, RAM en I/O.

De MFX-decoders hebben een 16 bits processor aan boord.

Mvg,
Peter
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: roerijzer op woensdag 05 maart 2008, 20:45:45
weer wat geleerd hier
maar fx decoders zijn nog alijd beter dan mfx vooral de 6090 supper dingen zijn dat maar je kan ze bijna niet meer krijgen
waarom beter? mfx is uitgebreider???

Dennis
Re: Wat is een FX decoder?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: minirailz op woensdag 05 maart 2008, 21:37:57
Citaat van: roerijzer op woensdag 05 maart 2008, 20:45:45
weer wat geleerd hier
maar fx decoders zijn nog alijd beter dan mfx vooral de 6090 supper dingen zijn dat maar je kan ze bijna niet meer krijgen
waarom beter? mfx is uitgebreider???

Dennis

Tsja in zweer ook nog steeds bij de C90  8)

Mvg, Johan.
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat is een FX decoder?
maar dat is good old times fx niet helemaal(of wel?)

Dennis
Re: Wat is een FX decoder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: minirailz op woensdag 05 maart 2008, 21:37:57
Citaat van: roerijzer op woensdag 05 maart 2008, 20:45:45
weer wat geleerd hier
maar fx decoders zijn nog alijd beter dan mfx vooral de 6090 supper dingen zijn dat maar je kan ze bijna niet meer krijgen
waarom beter? mfx is uitgebreider???

Dennis

Ik zou niet weten waarom Fx beter zou zijn dan mfx.
Met mfx kun je een uitgebreid scala aan CV's instellen.
De decoder is voor meerdere typen motoren te gebruiken en te "fine-tunen".
Ook zijn er meer functies beschikbaar en sound is al "on board" by de sound versie dan wel te verstaan.

De betrouwbaarheid is ook goed en ik denk niet dat een C90 betrouwbaarder is dan een mfx.
Maar de rijeigenschappen van een C90 zijn zeker goed te noemen.
Als je lok hebt met een C90 en die goed rijdt en je wilt geen geluid, dan lekker laten zitten die C90.
Re: Wat is een FX decoder?
Heb in de afgelopen twee jaar meerdere (stuk of 15?) FX- en MFX-decoders gebruikt, gezien en gehoord. Het rijgedrag is bij beide 'types' zeer nauwkeurig en vloeiend af te regelen, zelfs het goedkope hobbylocje (E55) draait met optrekvertraging zeer soepel :idea: Geluid van een MFX-loc (Märklin af fabriek) is over het algemeen voller, warmer en harder dan dat van een FX-loc (Märklin af fabriek) :idea:

Ik zou onmiddelijk weer een loc met één van 'beide' decoders kopen, heb nog geen slechte gezien :lol: 8)

My two cents...

Vriendelijke groeten,

Rolf

EDIT: Heb wel defecte gezien, doelde alleen op de eigenschappen als ze gewoon werken :idea:
Re: Wat is een FX decoder?
nou ik heb al 2 keer een kapote mfx dec gehad en nog nooid een kapotte c90
en of er meer dingen op zitten vind ik niet heel erg belanrijk
Re: Wat is een FX decoder?
Ik heb al 3x een defecte mfx decoder gehad. Verder vind ik het rijgedrag van loks met  mfx ronduit slecht op de Marklin remmodules 72441 en 72442. Op de overgangssectie gaan ze even versnellen om vervolgens in de afremsectie enigszins bokkend tot stilstand te komen. FX decoders en elke andere decoder van wat voor merk dan ook(met uitzondering van sommige ESU-decoders) komen wel mooi tot stilstand met de remmodules zonder zo'n rare bokkesprong
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat is een FX decoder?
@Robber: wat je problemen met die esu betreft: ik weet niet wat voor type het is van esu, maar heb je al gedacht van de gelijkstroom herkenning van de esu uit te schakelen, hier deed zich het probleem voor dat de loc na een noodstop achterwaards de sectie uitreed. Bij ons hielp het van de gelijkstroom herkenning uit te schakelen. Mss is het gerelateerd en kan jij er ook wat mee?

@iedereen: dus als ik het goed versta zijn fx en mfx alleen maar verschillend in het feit dat mfx zich aanmeld en fx niet?
Re: Wat is een FX decoder?
Mfx is een geheel ander protocol, daarnaast is er bij mfx de mogelijkheid tot terugmelding. Mfx is dus bidirectioneel en fx niet.

Mvg,
Peter
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: ^Rook op woensdag 05 maart 2008, 22:09:22
Heb in de afgelopen twee jaar meerdere (stuk of 15?) FX- en MFX-decoders gebruikt, gezien en gehoord. Het rijgedrag is bij beide 'types' zeer nauwkeurig en vloeiend af te regelen, zelfs het goedkope hobbylocje (E55) draait met optrekvertraging zeer soepel :idea: Geluid van een MFX-loc (Märklin af fabriek) is over het algemeen voller, warmer en harder dan dat van een FX-loc (Märklin af fabriek) :idea:

Ik zou onmiddelijk weer een loc met één van 'beide' decoders kopen, heb nog geen slechte gezien :lol: 8)

My two cents...

Vriendelijke groeten,

Rolf

EDIT: Heb wel defecte gezien, doelde alleen op de eigenschappen als ze gewoon werken :idea:
dus jij suggereerd dat een Mfx meer lawaai maakt?
licht dat ook niet een groot deel aan de motor(denk: softdrive)

Maar zoals in het algemeen nu dus blijkt:
mfx is gewoon een fijnere (spr.meer uitgebreid) decoder. Dus zoals kappa al zei.

Dennis
Re: Wat is een FX decoder?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: minirailz op donderdag 06 maart 2008, 18:22:07
dus jij suggereerd dat een Mfx meer lawaai maakt?
licht dat ook niet een groot deel aan de motor(denk: softdrive)
Dennis,

Ik denk dat Rolf het heeft over de soundfuncties van de DECODER en niet van de motor ;).
Re: Wat is een FX decoder?
Yep 8)
Re: Wat is een FX decoder?
Joost, volgens mij moet je met een decoder met 3 extra functies het kunnen redden. Je zou een ESU lokpilot of marklin 60902 kunnen gebruiken. Kun je mij op de hoogte houden van de voortgang van de LED-inbouw.
Mijn Re4/4 II ga ik binnenkort uitrusten met een ESU-decoder. Hiertoe een print besteld in die Schweiz. ik ben benieuwd.
Erwin
Re: Wat is een FX decoder?
joostboudewijns
gast

Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: Re460 op donderdag 06 maart 2008, 20:51:46
Joost, volgens mij moet je met een decoder met 3 extra functies het kunnen redden. Je zou een ESU lokpilot of marklin 60902 kunnen gebruiken. Kun je mij op de hoogte houden van de voortgang van de LED-inbouw.
Mijn Re4/4 II ga ik binnenkort uitrusten met een ESU-decoder. Hiertoe een print besteld in die Schweiz. ik ben benieuwd.
Erwin
ja tuurlijk werd je ook gek van die gele lampjes :lol:waar heb jij hem besteld?
Re: Wat is een FX decoder?
joostboudewijns
gast

Re: Wat is een FX decoder?
Wat een reacties zeg allemaal bedankt voor de zeer nuttige informatie :wink:
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Re: Wat is een FX decoder?
hoi Joost, ik heb nog niets besteld. Op de site van HGH stonden zo veel opties dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Natuurlijk moeten er witte LEDs in.
Mij is op dit moment nog niet duidelijk wat het eindresultaat van de ombouw zal worden.
Het zou mooi zijn als er naast de witte leds dezelfde lichtfuncties anwezig zouden zijn als bij de Re460 in sinusuitvoering;

F0, frontsein en een wit sluitsein met de richting wisselend
F1, rijrichtingsafhankelijke schijnwerpers
F2, wisseling tussen wit en rood sluitlicht.

Als je de goede LED-verlichtingsplaatjes hebt en je vult dit aan met de LWP-CH print van HGH zou dit moeten kunnen. HGH zou dit even moeten bevestigen!
Je zou dan goed de ESU lokpilot3 kunnen toepassen. Maar de bestaande marklin decoder heeft onder F2/F3 ook al schijnwerpers. Met de bestaande decoder zou het dus ook moeten kunnen. Maar of dit bij alle uitvoeringen zo is????
Mijn Re4/4 II krijgt eerst een nieuwe print/esu decoder en daarna de lichtombouw. Mijn budget is helaas ook beperkt.
Ook ben ik nog een ombouw van plan met kogellagers.
Groet,
Erwin
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: Artologic op donderdag 06 maart 2008, 12:14:18
@Robber: wat je problemen met die esu betreft: ik weet niet wat voor type het is van esu, maar heb je al gedacht van de gelijkstroom herkenning van de esu uit te schakelen, hier deed zich het probleem voor dat de loc na een noodstop achterwaards de sectie uitreed. Bij ons hielp het van de gelijkstroom herkenning uit te schakelen. Mss is het gerelateerd en kan jij er ook wat mee?

Het type van de ESU weet ik even niet uit mijn hoofd.  Gelijkstroom herkenning heb ik (niet bewust) gewijzigd. Wel de Marklin-stopsectie-modus ingeschakeld via de cv's.

Ik neem aan dat een mfx decoder geen gelijkstroomherkenning heeft. Je hoeft/kan de stopsectie-modus ook niet apart aktiveren bij een mfx. Maar ik heb nog geen manier gevonden om een mfx op een elegantere manier te laten stoppen voor een sein. Iemand misschien een suggestie?
Re: Wat is een FX decoder?
joostboudewijns
gast

Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: Re460 op vrijdag 07 maart 2008, 08:55:42
hoi Joost, ik heb nog niets besteld. Op de site van HGH stonden zo veel opties dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Natuurlijk moeten er witte LEDs in.
Mij is op dit moment nog niet duidelijk wat het eindresultaat van de ombouw zal worden.
Het zou mooi zijn als er naast de witte leds dezelfde lichtfuncties anwezig zouden zijn als bij de Re460 in sinusuitvoering;

F0, frontsein en een wit sluitsein met de richting wisselend
F1, rijrichtingsafhankelijke schijnwerpers
F2, wisseling tussen wit en rood sluitlicht.

Als je de goede LED-verlichtingsplaatjes hebt en je vult dit aan met de LWP-CH print van HGH zou dit moeten kunnen. HGH zou dit even moeten bevestigen!
Je zou dan goed de ESU lokpilot3 kunnen toepassen. Maar de bestaande marklin decoder heeft onder F2/F3 ook al schijnwerpers. Met de bestaande decoder zou het dus ook moeten kunnen. Maar of dit bij alle uitvoeringen zo is????
Mijn Re4/4 II krijgt eerst een nieuwe print/esu decoder en daarna de lichtombouw. Mijn budget is helaas ook beperkt.
Ook ben ik nog een ombouw van plan met kogellagers.
Groet,
Erwin
ik heb al een mailtje van HGH hij zegt dat er platines met verschillende mogelijkheden zijn.
als je hier klikt kom je direct op de site van de ombouw.

gr joost
Re: Wat is een FX decoder?
Hallo Robber,

Het merendeel van mijn Loks is uitgerust met Mfx. Intussen heb ik 7 seinen van Marklin uitgerust met remmodules eveneens van Marklin. Tot op heden functioneert alles prima. Loks welke een sectie binnenrijden remmen voor rode seinen langzaam af tot stilstand, vlak voor het sein, maar nog net buiten de stopsectie ( 1x 24172). Bij mij is het simpelweg de afremvertraging zodanig instellen, gekoppeld aan de maximum snelheid waarmee ik mijn loks laat rijden, dat de lok stopt waar ik dat wil. Natuurlijk dit weer gekoppeld aan de lengte van mijn afremsecties. ( 3x 24172 + 3x 24188)
In het schakelschema heb ik, op advies van Dhr Keuterman, een bruggelijkrichter B-40 C-800 opgenomen tussen de remmodule en de URC van het sein.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Wat is een FX decoder?
CiteerIn het schakelschema heb ik, op advies van Dhr Keuterman, een diode B-40 C-800 opgenomen tussen de remmodule en de URC van het sein.

Hoi Tighfield,

vergeef mijn onnozelheid, maar wat is een 'URC van het sein'. Ik ben niet zo goed in afko's  :( Weet je misschien ook wat het voordeel/nut is van deze diode?

Het afremmen van mijn mfx-lok's voor een sein met remmodule functioneerd wel, maar ik vind het nog niet prima. Met name die korte snelheidsverhoging in de overgangssectie vind ik een beetje storend.
Re: Wat is een FX decoder?
Hoi Robber,

De of het URC, is het electronica-blok waar de draden aanzitten bij het sein en wat je onder de c-rail kunt plaatsen of onder je treintafel kunt monteren.
Die diode zorgt ervoor dat loks, welke in de afremsectie tot stilstand komen niet ter plaatse, wat voor kan komen, marginaal heen en weer staan te jutteren dan wel de URC hangt te klik- klakken.
Deze info heb ik niet zelf bedacht, maar heb ik dus van Dhr Keuterman en ook zelf gevonden op het Viessmann-forum. Dit laatste omdat ik aanvankelijk Viessmann afremmodules wilde aanschaffen maar uiteindelijk voor Marklin, mijn vaste merk, heb gekozen.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: Tighfield op vrijdag 07 maart 2008, 15:41:57
In het schakelschema heb ik, op advies van Dhr Keuterman, een diode B-40 C-800 opgenomen tussen de remmodule en de URC van het sein.
De B-40 C-800 is toch een bruggelijkrichter (40V/800mA) bestaande uit 4diodes en niet gewoon geen diode.

Mvg,
Peter
Re: Wat is een FX decoder?
O.K.

Een bruggelijkrichter dan, ik heb daar verder geen verstand van. Het was me wel duidelijk wat ik in het schema moest opnemen. Dank voor de correctie.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: Tighfield op maandag 10 maart 2008, 17:57:07
Hoi Robber,

De of het URC, is het electronica-blok waar de draden aanzitten bij het sein en wat je onder de c-rail kunt plaatsen of onder je treintafel kunt monteren.
Die diode zorgt ervoor dat loks, welke in de afremsectie tot stilstand komen niet ter plaatse, wat voor kan komen, marginaal heen en weer staan te jutteren dan wel de URC hangt te klik- klakken.
Deze info heb ik niet zelf bedacht, maar heb ik dus van Dhr Keuterman en ook zelf gevonden op het Viessmann-forum. Dit laatste omdat ik aanvankelijk Viessmann afremmodules wilde aanschaffen maar uiteindelijk voor Marklin, mijn vaste merk, heb gekozen.

Groetjes,

Tighfield :D


Hoi Tighfield,

bedankt voor de aanvullende info. Van heen en weer jutterende lok's heb ik nooit last gehad. Ik heb niet echt een elektronica-blok bij mijn  seinen. (marklin seinen met relais) Maar dat werkt perfect samen met de Marklin remmodule.
Ik denk dat ik maar een nieuw draadje open tzt over het door mij beschreven probleem(pje), want ik ga al aardig off-topic.
Re: Wat is een FX decoder?
joostboudewijns
gast

Re: Wat is een FX decoder?
Goed idee laten we weer terug gaan naar de FX-decoder's!
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: joostboudewijns op donderdag 13 maart 2008, 07:47:08
Goed idee laten we weer terug gaan naar de FX-decoder's!

dat vind ik idd een heel goed idee, want ik vind ze nog steeds veel beter als mfx :D
Het valt me trouwens op dat er toch nog redelijk veel nieuwe lok's en sets met een FX decoder worden uitgbracht als ik de 'Nieuwigheden 2008' brochure bekijk.
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat is een FX decoder?
Citaat van: Robber op donderdag 13 maart 2008, 08:00:22
Citaat van: joostboudewijns op donderdag 13 maart 2008, 07:47:08
Goed idee laten we weer terug gaan naar de FX-decoder's!

dat vind ik idd een heel goed idee, want ik vind ze nog steeds veel beter als mfx :D
Het valt me trouwens op dat er toch nog redelijk veel nieuwe lok's en sets met een FX decoder worden uitgbracht als ik de 'Nieuwigheden 2008' brochure bekijk.
voornamelijk die in de blauwe zone ja...

waaronder de ludmilla :D

Dennis
Re: Wat is een FX decoder?
Al is dit een gedateerd draadje :P maar met belangstelling gelezen.

Zegt een FX of MFX ook iets over het aantal rijstappen ?

FX 14 ?
MFX 126 ?

of wordt dat ergens anders bepaald ?

Re: Wat is een FX decoder?
 @citaat Een FX is een functie decoder, géén rijdecoder!
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Wat is een FX decoder?
 @citaat Het gaat hier over Märklin modellen.

Een goede uitleg is hier te vinden
Re: Wat is een FX decoder?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Wat is een FX decoder?
 @citaat  @citaat
Correct geen* rijdecoder. Echter is een flink aantal van de functiedecoders wel rijstappen gevoelig, naast functies die snelheidsafhankelijk in te stellen zijn, is het ook bijzonderhandig voor de richtingsafhankelijkheid van de functies.

*Overigens ten tijde van het orginële draadje in 2008, gebruikte Marklin in de documentatie (en soms nog steeds) de term FX-decoder voor rijdecoders die alleen het Extended Motorola (1 of 2) protocol gebruiken. Dit gebruik is tot stand gekomen bij de introductie van de MFX (en na de stop van de samenwerking met ESU). Het gebruik van de term FX-decoder triggert  niet de Motorola copyright disclaimers. In de documentatie wordt overigens consequent de term "functie-decoder" voor functie decoders gebruikt  :D

Edit:
Ik heb nog even wat kruischecks gedaan. De term FX-decoder wordt door Marklin gebruikt voor decoders die het extended Motorola protocol gebruiken (adressen tot 255). Dit is geen eigenlijke Motorola protocol, omdat het door Motorola voorgeschreven redundantie in het protocol, niet gebruikt ten bate van de extra adressen.
Quote van Marklin:
Citeerfx-Decoder
Unter fx-Decoder versteht man bei Märklin die Digitaldecoder, die nach dem erwei-terten Motorola-Format funktionieren (wie die zuvor vorgestellten Decodertypen auch), deren Adresse aber elektronch programmiert werden.

Jan-Peter