Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

massadetectie K rails en MS2

Gestart door peterp zondag 31 januari 2021, 16:34:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
massadetectie K rails en MS2
Ik ben vandaag al even bezig met te verdiepen in de digitale wereld. De DR 4024 voor het schakelen van de wissels reeds in mijn bezit nu wachten op een aantal servo's. Nu een begin gemaakt om een schakeling te maken voor een sein. Wat ik niet kan doorgronden is massadetectie. Heb 1 rail geïsoleerd. Railschoentjes verwijdert en vervangen voor een isolatieschoentje. Eén rail is nu geïsoleerd, de andere blijft massa (0)houden.Klopt dit zover? Moet nu de middengeleider ook geïsoleerd worden? Want daar blijft nu natuurlijk nog stroom op staan. Zo ja hoe je dat?
Re: massadetectie K rails en MS2
Voor massa detectie isoleer je één railstaaf zodat op het moment dat er een trein overheen rijd er een verbinding word gemaakt tussen de 2 railstaven,zo werkt massa detectie.
Isoleren van de middenrail ook wel pukos genoemt doe je als je een stuk spanningsloos wilt maken bvb voor een sein,maar dit pas je eigenlijk niet toe met automatisch digitaal rijden. Word wel bij analoog rijden toegepast,of handmatig digitaal.
Re: massadetectie K rails en MS2
Hallo Mark. Dank voor de uitleg. Ik ga dus handmatig digitaal rijden. Tenminste ik wil de de seinen met decoder bedienen in MS2 en zodoende de trein laten stoppen en/of weer laten rijden. Dus als je dit bedoelt met handmatig digitaal rijden dan zal ik de pukos in dat stuk moeten isoleren begrijp ik?
Re: massadetectie K rails en MS2
 @citaat Je rijdt met de hand maar wilt dat je trein stopt voor een onveilig sein welke je met een decoder bedient. Wat wil je dan met massa detectie, daar gaat die trein niet van stoppen.

Oftewel: welke schakeling pas je toe? Of ga je met afremmodulen werken?

Gr, Ben.
Re: massadetectie K rails en MS2
Hallo Ben. Dank voor je antwoord. Dan zit ik zeker op verkeerde "spoor" en heb ik geen massa detectie nodig. Ik wil het sein inderdaad via MS2 kunnen bedienen. Wat ik begrijp is dat de nieuwste seinen een eigen decoder hebben die MS2 kan lezen. In MS2 kun je volgens mij de afremsnelheid niet instellen dus een afremmodule zou wel mooi zijn  Ik wil het allemaal vrij simpel houden maar toch wat voordelen halen uit de bediening met MS2. Dus trein laten rijden, wissels en seinen bedienen maar allemaal met de hand. Vond overigens dit schema. Moeten de puko's volgens mij wel geïsoleerd worden. Hoop dat wanneer Corona voorbij is er een cursus georganiseerd wordt wat betreft digitaal rijden.
Re: massadetectie K rails en MS2
 @citaat Je zit op het goede spoor. Het schema wat je post maakt het duidelijk duidelijk: 3 secties maken door de middenleider te isoleren.

Eventueel zelf te bouwen: https://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm

Gr, Ben.
Re: massadetectie K rails en MS2
 @citaat Dat is goed om te horen Ben. Alleen nu de vraag op welke manier isoleer ik de puko's van de K rails? "Gewoon" de lipjes los knippen?
Re: massadetectie K rails en MS2
Of isolatie tape erover is iets minder definitief ;)
Re: massadetectie K rails en MS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: massadetectie K rails en MS2
 @citaat @citaat Lipjes losknippen kan, maar je kunt ook een Märklin isolator (7522) kopen
Re: massadetectie K rails en MS2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: massadetectie K rails en MS2
 @citaat @citaat @citaat

Stukje krimpkous erover.

groet
Harald
Re: massadetectie K rails en MS2
Super bedankt allemaal voor de bijdrage. Is me duidelijk. Hoop snel aan de slag te kunnen om te leren hoe ik decoder adressen in MS2 kan invoeren. Mijn huidige gleisbox is stuk en wacht op een nieuwe........