Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuw baanplan

Gestart door Wim_zelf zondag 31 januari 2021, 11:18:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan
Wim_zelf
gast

Nieuw baanplan
Goedemorgen,

Nu de verbouwing van onze zolder klaar is, en de ruimte die beschikbaar is voor een nieuwe baan ben ik begonnen met een ontwerp.

Ergens een mooi ontwerp gevonden, maar natuurlijk weer net iets te groot voor de beschikbare ruimte.
De ruimte die ik beschikbaar heb is 250x122cm en kan nog een stukje ervoor plaatsen van ca 60cm diep zodat er een kleine L-vorm ontstaat. De boel gaat op wieletjes om ook aan de achterzijde er normaal bij te kunnen.

Ik ga met korte treinen rijden, denk daarbij aan overwegend stoomlocs met maximaal 5 á 6 korte wagons. Verder zullen mijn TEE e-locs hun rondjes gaan rijden met maximaal 3 wagons erachter.

Het ontwerp behelst een eenvoudig schaduwstation voor maximaal 3 treinen. Vanuit deze 'onderwereld' een dubbelsporig traject naar een doorgangsstation. Vervolgens klimmen de sporen nog een keer richting een enkele keerlus.

De baan wordt volledig analoog en overwegend zal M-rails gebruikt worden. Veel meer spoor denk ik niet dat haalbaar is wanneer er ook nog ruimte moet zijn voor de nodige scenery. Hieronder de eerste oozet van het plan wat ik in gedachten heb.
Re: Nieuw baanplan
Wim_zelf
gast

Re: Nieuw baanplan
Tijdens het ontwerpen kwam ik er wel achter dat het 'inkrimpen' van het oorspronkelijke ontwerp tot tevolg heeft dat de stijgingspercentages wat hoger gaan worden. Van het schaduwstation naar boven kom ik op een stijging van 3,5%, met daarin ook nog een bijna volledige bocht, weliswaar 5200, maar toch.

Toen gaan kijken of een spiraal een oplossing zou zijn, maar met een dubbele spiraal van R1 en R2 bochten kun je volgens mij ook niet in de buurt van de 3% komen, want (2x36x3,14)x0,03 komt uit op 6,7 cm en dat is echt te laag volgens mij om door te kunnen rijden.

Hieronder de twee opties, met en zonder spiraal, nu nog ff enkel getekend.

We puzzelen rustig verder. Suggesties of andere opmerkingen zijn natuurlijk welkom.


Groetjes Wim
Re: Nieuw baanplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan
Door het gele spoor iets anders te leggen wordt de weg naar beneden iets langer, daardoor hoef je iets minder sterk te stijgen. Hieronder zie je een voorbeeld.

Er zijn nog wel meer mogelijkheden, ook met een spiraal. Een cirkel met R1 is 226 cm, maar met een paar rechte stukken kun je het langer maken. Met twee stukjes van 36 cm zit je op 298 cm.
Re: Nieuw baanplan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Nieuw baanplan
Dag Wim :)

Leuk dat er nóg een old school M-rail baan bijkomt.

7,5 cm doorrij-hoogte met 3,5 % stijgingspercentage zal op zich geen probleem zijn.
Of die stijging haalbaar is in de keerlus links onderaan, is een open vraag.

Het nut van het kruisiwssel in de keerlus ontgaat mij echter.

Succes !   
Re: Nieuw baanplan
Wim_zelf
gast

Re: Nieuw baanplan
Goedenavond,

Allereerst dank voor jullie reactie. Het verlengen van de onderste sporen is zeker een optie.
Zelf was ik al aan het schetsen om vanuit de onderste (gele sporen) sporen het station niet vanaf links in te rijden, maar eerst langs de langste zijdes van L-vorm om het station heen te rijden en dan aan de rechterzijde het station in te rijden. Aan de linkerkant rijdt je dan het station weer uit om een keerlus in e rijden in de korte poot van de L.

Het stijgingspercentage is dan totaal geen probleem meer.

Alleen de keerlus linksonder wordt dan weer erg krap. Morgen zal ik dit eens verder uitwerken en een plaatje van proberen te plaatsen.

Groetjes Wim
Re: Nieuw baanplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan
 @citaat
Als jouw idee om links aan het station een keerlus te maken past, is dat inderdaad een prima oplossing. Vooropgesteld dat die keerlus geen wissels hoeft te hebben, denk ik dat het wel moet kunnen. Als je er wél wissels in wilt, zou het me niet verbazen als je bij meegebogen wissels uitkomt.

Ik heb nog wat aan het bestaande ontwerp gesleuteld. Als dat 'stukje ervoor' een klein beetje meer mag zijn dan 60 cm, past de onderstaande oplossing. Doordat de grijze keerlus wat is verschoven, kunnen de verbindingen naar de onderste sporen er nu precies omheen.
Re: Nieuw baanplan
Wim_zelf
gast

Re: Nieuw baanplan
Rob,

Nu jij de nodige aanpassingen hebt gedaan word ik steeds enthousiaster over dit baanplan. In mijn idee was het de bedoeling dat het grijze deel naar boven gaat, deels door een berg, terwijl jij deze juist weer naar beneden laat lopen.
Is zeker een optie die ik nog niet had bedacht. Schept wel de ruimte om nog een pendel-bergspoortje op de achtergrond te laten kronkelen.

En misschien is een combi van beiden wel mogelijk. Een keerlus ondergronds en het andere spoor een keerlus de hoogte in. Maar dan komen de treinen op de terugweg wel op het verkeerde spoor (rijrichting) het station terug in, dus zullen er ergens wissels ingevoegd moeten worden.

De extra ruimte zo net moeten kunnen, maar de hobbykast van vrouw-lief komt nu wel heel dicht in de buurt.
Morgen maar weer eens achter de tekentafel.

Gr Wim
Re: Nieuw baanplan
Wim_zelf
gast

Re: Nieuw baanplan
Goedemiddag,

Na een tijdje achter het tekenbeeldscherm toch weer één en ander aangepast.
Onder het motto van 'landje veroveren' toch net iets meer ruimte tot mijn beschikking.

Is niet veel, maar geeft net genoeg ruimte voor wat prettige aanpassingen:
- Het schaduwstation heeft een spoor extra gekregen.
- De helling loopt nu achterlangs het station heen omhoog waardoor de helling ruim binnen de 3% blijft.
- Vanuit de 'onderwereld' komen de treinen nu aan de rechterkant van de baan het station binnen.

Enkele nadelen zijn er ook helaas, maar is een kwestie van afstrepen tegen elkaar:
- De keerlus aan de linkerzijde op laag 0 blijft vrij krap.
- De sporen van het station zijn iets korter geworden.

Suggesties, aan- of opmerkingen zijn natuurlijk nog altijd welkom.

Gezien de weersverwachtingen denk ik er toch sterk aan om snel het hout voor de tafel en de onderste laag in huis te gaan halen.

Groetjes Wim
Re: Nieuw baanplan
antonv
gast

Re: Nieuw baanplan
Ik veronderstel dat je de bovenste keerlus niet volledig zichtbaar zult leggen, anders is het treinverloop wel erg voorspelbaar.
Als er een stuk van de bovenste keerlus overdekt is kun je het spannender maken door daar een klein schaduwstation (al waren het maar 2 sporen) in te verwerken, je kunt dan een andere trein laten te voorschijn komen dan die die net verdwijnt.
Re: Nieuw baanplan
Wim_zelf
gast

Re: Nieuw baanplan
Anton,

Ben het eens met je, maar ik vrees dat het niet gaat passen om ergens een extra spoortje erin te proppen. Keerlus gaat wel onder een berg verdwijnen.