Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

montage Märklin lichtseinen bij K-rails

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 30 januari 2021, 19:09:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Beste mede hobbyisten,

Ik ben in bezit van de nieuwe Märklin lichtseinen en wil deze op hun daarvoor vermeende plaatsen monteren, o.a. tussen de sporen van K-rail.
Mijn keuze is hierop gevallen, omdat ik ze prachtig vindt, en deze een eigen decoder hebben. Voor mijn baan perfect.
Het scheelt een hoop draden trekkerij naar een losse decoder, waar ik eigenlijk weinig plaats voor heb.
De hogere prijs neem ik voor lief.
Deze seinen hebben een montage systeem voor M, C en K-rails.
Bij K-rails kun je hem eenvoudig tussen de bielsen schuiven.
Maar ik kom tot de ontdekking dat ze er helemaal niet tussen passen, omdat ik gebruik heb gemaakt van de slanke wissels en daardoor een h.o.h. afstand tussen de sporen van 57 mm. heb.
En als ik hem er al tussen heb, dan staat de paal aan 1 zijde nagenoeg tegen een spoorstaaf aan, waardoor er geen trein langs kan rijden zonder die paal te raken en te beschadigen.
Herkent iemand dit en is er een goede oplossing voor?
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Martin,

Kun je het sein tov de onderplaat ene kwartslag draaien?
De staaf die je tussen de biels schuift kun je er af zagen want die heeft dan geen functie (meer).
De onderplaat kun je dan met een drupje houtlijm vast plakken.

Houd in de bochten wel rekening met de uitslag van je treinen.
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Ik ga dat eens proberen Henk. Misschien kan dat en dan is vastzetten met een druppel hete lijm en een klein schroefje een idee.
Er zit namelijk wel een schroefgat in.
Een andere optie is misschien om de voet tot aan het schroefgat in te korten.
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Martin,

Citaat van: Tjoekedoris op zaterdag 30 januari 2021, 20:07:10
Er zit namelijk wel een schroefgat in.
Een andere optie is misschien om de voet tot aan het schroefgat in te korten.

Ik zou daar voorzichtig mee zijn.
Als ik mij niet vergis zit de decoder in het voetje?
Hewt kan dan zijn dat in de printplaat een gaatje zit waardoor je de decoder doorzaagt.

Henk
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Henk, ik kan het sein geen kwarslag draaien, want het past maar op 1 manier in de voet.
Wel kan ik zien dat het alleen maar kunststof is rondom het gaatje.
Het is alleen een contactvoetje met 2 draadjes naar de decoder.
Dus het zou een optie kunnen zijn om dit nat naast het gaatje in te korten, zodat het gaatje nog bruikbaar is.
Ik vindt dit een tekortkoming van Märklin.
Ze leveren dus voetjes voor de "profi" lijn, maar maken deze niet voldoende op maat om tussen slanke wissels te plaatsen. :-(
Er had rustig 5 mm afgekund, vierkant of zoiets.
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Martin,

Ik zat even te twijfelen want ik heb geen Marklin seinen.
Sterker nog, ik heb helemaal (nog) geen seinen.

Maar, je kunt dus makkelijk de voet inkorten.

Ik zou wel, voordat je definitief er de zaag in zet even controleren of of de treinen er niet tegen aan komen.
Maak een dummysein van een plaatje karton en een houten paaltje en rij er met je langste rijtuig langs.
Eventueel nog met een rijtuig/wagon met de grootste uitslag.
De dummy kun je dan op elke plek gebruiken waar je een aangepast sein (of niet) wilt plaatsen.
Je moet ook met het naastliggende spoor rekening houden.

Is even werk maar het voorkomt wel teleurstellingen.

Henk
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
 @citaat  @citaat
Ik denk, dat Märklin wat over het hoofd heeft gezien. Ze hebben de bodemplaat gewoon gekopieerd van de vorige generatie lichtseinen. Wel jammer, dat wat bedoeld was als een mooie afwerking, zo teloor gaat.
Hoe zit het eigenlijk met het "vrije ruimte profiel" van de sporen met slanke wissels? Is daarin überhaupt wel plaats voor een seinpaal?
Ik zou het aan de orde stellen bij Märklin: mailtje naar Göppingen...
Je zou de seinbruggen van Viessmann kunnen overwegen, die werken volgens hetzelfde principe...

Mvg, Willem.

BTW: ik zou de draden van het sein, die géén stekkertje hebben, vastzetten met lijm direct bij de soldeerpad,
die draden zijn zo fragiel, dat ze bij het minste of geringste afbreken...
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
@Henk, ik heb zeer slanke bogen. Mijn kleinste boogstraal is de tegenboog van de slanke wissel en verder heb ik flexrail gebruikt.
Die test met een lange wagon heb ik al gedaan. Als ik het sein precies in het midden plaats staat hij prima ruim en staat hij niet in de weg.

@Willem, ja je hebt gelijk, eigenlijk moeten we vaker klagen.  Die seinen kosten nogal wat en dan hebben ze er zo'n lullige montageplaat bij gedaan. Daar kan ik echt niet bij  :(
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
 @citaat

:thumbup:
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Je h.o.h. afstand klopt gewoon niet; kijk daar maar eens heel kritisch naar.

Ik heb hier een sokker gemeten en die is precies 27mm

H.o.h. moet zijn: 57mm
-/- 30mm rails is tussenruimte tussen de sporen: 27mm.

Het is kritisch, maar moet dus gewoon goed gaan, mits alles exact op maat ligt......

Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
 @citaat

Martin gebruikt flexrails.
Dat zwabbert alle kanten op.  B)
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
 @citaat Ja, zal best. Daarom moet ik ook niks van flexrails hebben.....
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Ad, de afstand klopt wel, dat heb ik nagemeten en ik heb van die "Krause" klemmen gebruikt.
Op sommige plekken is het misschien ietsje minder, maar ik zal hem er ook wel tussen krijgen.
Het probleem is echter dat dan het sein niet in het midden staat.
Het voetje is zo A-symmetrisch als wat.
Het sein staat dan tegen de spoorstaaf aan.
Dat is waar het om gaat.
Ik begrijp niet dat ze dat voetje niet vierkant hebben gemaakt.
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Nou gooi die Klause klemmen dan maar in de prullenbak want het kan gewoon niet goed zijn.
Het moet echt zo zijn dat je de sokkel precies TUSSEN de bielzen krijgt (en dus niet tegen de spoorstaaf.
Je probleem is denk ik ook dat je al ballast hebt liggen. Dat moet je sowieso weghalen daar waar de sokkel moet komen.
Nogmaals als je h.o.h. afstand 57mm is moet de sokkel er tussen kunnen. Heb 'm net gemeten met afdekkapje erop en dan is ie exact 27mm

Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 30 januari 2021, 21:40:00
Je h.o.h. afstand klopt gewoon niet; kijk daar maar eens heel kritisch naar.
Ik heb hier een sokker gemeten en die is precies 27mm
H.o.h. moet zijn: 57mm
-/- 30mm rails is tussenruimte tussen de sporen: 27mm.
Het is kritisch, maar moet dus gewoon goed gaan, mits alles exact op maat ligt......
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 30 januari 2021, 21:52:37
Martin gebruikt flexrails.
Dat zwabbert alle kanten op.  B)

Tja, als de zaken er zo voor staan: wie zich buiten de gangbare wegen begeeft, kan zoiets verwachten! >:-D
Daar kun je moeilijk Märklin op aanspreken. Snap, dat je baalt, maar ik ben het niet met je eens, dat het "een lullige montageplaat" is. Ik vond het indertijd wel een mooie oplossing, omdat zo het sein zowel bij C- als bij K-rails paste (ik heb het dan over de bovenste "dekplaten").
Ik heb ooit al 's het voorstel gelanceerd seinpaal en decoder separaat aan te bieden, zodat je de seinpaal bijv. in je baan kunt opnemen, zonder werkend te zijn (kan je een kruis voor hangen, net als IRL :-)), voor als je krap bij kas bent... Nu de seinpaal via een stekkertje aan de decoder zit i.p.v. gesoldeerd, is dat helemaal makkelijk te realiseren. De decoder is toch hetzelfde onafhankelijk van het type sein. Mijn voorstel zou nu zijn: biedt de socket separaat aan, kun je over het sein nog nadenken (?!), en vermijdt je bovenstaande situatie... nahja, Märklin kennende...
Kun je zelf geen bodemplaat in elkaar knutselen? Leuke uitdaging, toch?

Mvg, Willem
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Zie foto.

Het MOET gewoon kunnen en het zit echt in het niet nauwkeurig genoeg gelegde flexrail.
Voor mij zo klaar als een klontje. Kan er niks anders van maken.
Het is juist een prachtige montageplaat, omdat je altijd de seinmast van de sokkel af kunt schuiven als je onderhoud aan je baan moet verrichten.
Heel erg handig. En als alles op maat ligt, zijn de afstanden van trein tov seinpaal ook perfect.
Ze weten uiteraard bij Marklin echt wel wat ze doen. Het is niet voor niets dat het perfect pasklaar gemaakt is.
Je kunt van de sokkel ook niks af halen hoor want dan krijg je grote problemen met afstand van spoor tot mast en aan de andere kant zitten de gaatjes voor je afdekplaatje; daar kan ook niks af.
Enige remedie: daar ter plekke flex iets opschuiven. Er zit niets anders op.

Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Citaat van: Tjoekedoris op zaterdag 30 januari 2021, 23:30:34
Ik begrijp niet dat ze dat voetje niet vierkant hebben gemaakt.

Martin,
Je vergeet, dat men ook rekening moest houden met de bedding van de C-rail.
Trek die er af, dan houdt je pakweg een vierkantje over.
Wees blij, dat je geen C-rail hebt, want dan had het helemáál niet gepast...

Mvg, Willem.
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Als je zeker weet dat het sein PVR vrij kan staan tussen je sporen, kan je het sokkeltje inderdaad vierkant zagen en op een poertje lijmen.

MvG,

Timaximus
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
 @citaat Precies. :D

Als ik iets niet weet heb ik de neiging in de gebruiksaanwijzing te kijken (ik weet het, een rare gewoonte).
Daar zie ik dat je het sein van de voet schuift en dat je de voet op maat kan zagen en wel zodanig dat je het sein er toch weer op kan schuiven.

Gr, Ben.
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Ik denk dat je het beste een nieuwe sokkel 3-d kan printen. Een zg vierkante uitvoering.
Maar dan moet je wel over de spullen beschikken.
Wat ook kan, is op een stuk montageprint 2 printbanen te maken waar de voet op kan worden geklemd.
Hieraan soldeer je de draden naar de sein electronica. De print wel voorzien van 2 schroefgaten.
Met kunststof plaat creeer je verder een soort houder om de mast vast te klemmen (Vast zetten met 2-componentenlijm) aan montageprint. En zelf een afdekplaat in elkaar knutselen.

Maar ik loop ook wel eens tegen de beperking aan.
Je kan de seinen nl niet links van de rails zetten met dit type voet.

Mvg. Marcel

Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
@Ad en Willem...

Mijn 1e foto van dat sein spreekt boekdelen.
Klopt..  , daar ter plekke is de afstand iets kleiner dan de hart- of hart afstand, maar daar komt het sein niet.
Die heb ik daar maar neergelegd voor de foto om duidelijk te maken dat het plaatje, wanneer je hem tussen de bielzen schuift nagenoeg klem zit tussen de sporen.
Er zijn ook plekken waar het iets breder is.
Zoals door jullie opgemeten moet het passen en dat geloof ik ook wel. Ik krijg hem er echt wel tussen.

Het probleem is echter dat het sein nagenoeg tegen de andere spoorstaaf staat, dus veel te dicht op de rails.
Dat sein moet in het midden komen, anders rijden de treinen ertegen.
Als je goed naar de 1e foto kijkt zie je wat ik bedoel.
Dus mijn stelling is dat wanneer je uitgaat van K-rails (de profi-lijn van Märklin) en je gebruikt slanke wissels met een h.o.h. afstand van 57 mm. tussen de sporen, dit montageplaatje in de prullenbak kan.
Die had smaller gemoeten, om het sein in het midden te krijgen. Voor de normale h.o.h. afstand van ca. 65 mm. zal het wel werken.
Het is een prima systeem en dat is ook 1 van de redenen dat ik voor deze seinen heb gekozen, maar dan moet het wel passen binnen de railgeometrie.
Ik ben wel blij dat ik geen 6 sporen met die h.o.h afstand naast elkaar heb.
Naar mijn mening ligt de ontwikkeling van K-rail nagenoeg stil, omdat men het paradepaardje (C-rail) wil promoten. Het zou mij niet verbazen als K-rail op termijn gaat verdwijnen.
En ja, ik heb al geballast, maar dat is een kwestie van de kip en het ei. Die seinen kosten nogal wat en om nou jaren te wachten met ballasten met flexrail vind ik ook niets.
Nu ligt de rails in ieder geval vast en de ballast is ter plekke gewoon weg te steken en bij te werken.


@Willem , Voor de M- en C-rails is er een ander voetje. Die is hoger en heeft een afgeschuinde kant.

Ik zou ook het voetje voor de M-rails (lichter van kleur) kunnen vermaken (M-rail pas ik toch nooit meer toe en dan hou ik het voetje voor de C-rails nog intact.)
Daartoe zou ik de helft kunnen doorsnijden, zodat hij net zo hoog wordt als die van de K-rails en
wanneer ik dan ook nog de schuine kanten wegsnij, dan komt het sein meer naar binnen.


Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Een andere optie is om gewoon de sokkel voor M- of C-rails te gebruiken en die onder de rails door te schuiven.
De schuine kanten vallen dan over de ballast.
Het sein komt dan wel iets hoger, maar 5 mm meer naar binnen te staan.
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
 @citaat Met het risico dat je lok tegen de sokkel rijdt?
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Wees verstandig en maak het op basis van je intuïtie. Zaag de boel af en zet het sein tussen de sporen.

Zelfs in originele vorm heb je niet zo veel aan de K-rail sokkel: de arm die je in het K-spoor schuift is even hoog als de spoorbiels zo te zien? Krijg je nauwelijks bedekt met ballast.

Gr, Ben.
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Gewoon een stuk van die voet afzagen is dat nu zo moeilijk ?

groet
Harald
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Monteer de c- railsokkel een 4 mm dieper, en haal een strook van 7 mm, 4 mm diep, van het bovenste stuk af aan bielszijde. Nu is de ondersokkel vierkant. Bovenplaatje aanpassen en klaar.

Mvg. Marcel
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Citaat van: Tjoekedoris op zondag 31 januari 2021, 10:55:01
@Willem , Voor de M- en C-rails is er een ander voetje. Die is hoger en heeft een afgeschuinde kant.

Je begrijpt me verkeerd. Omdat de afdekplaten op beide sokkels moesten passen en men bij de C-rail rekening met de bedding moest houden, heeft die voor de K-rail dus die grotere afstand. Trek het schuine gedeelte van de C-railsokkel af van de K-railsokkel, dan kom je ongeveer op een vierkant uit. Ik weet hoe die sokkels eruit zien, heb zelf een aantal seinen uit de 763xx-serie. De M-railsokkel is een nieuwe toevoeging.

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 31 januari 2021, 11:34:48
Zelfs in originele vorm heb je niet zo veel aan de K-rail sokkel: de arm die je in het K-spoor schuift is even hoog als de spoorbiels zo te zien? Krijg je nauwelijks bedekt met ballast.
Gr, Ben.

Ik ben het zowaar een keertje met je eens, Ben! :P :D  Dat armpje komt zelfs hoger dan de biels, want wordt onder de spoorstaaf door gestoken. Bedoeld voor "Teppich-bahner", denk ik. Maar zelfs dan staat het sein niet perse recht, want dat armpje geeft teveel speling.

Maar afgezien daarvan, je kunt niet van Märklin verlangen, dat ze met iedere bijzondere "spoorvoering" van een modelbaan-enthousiast rekening houdt. Een traject bestaat uit maximaal twee parallelle sporen, dat is de DB-definitie, liggen er meer, dan krijgt het een ander nummer en ligt het vaak ook iets verder uit elkaar. Ik denk dat dat de filosofie is achter de Märklin-seinen. Is er geen plaats voor seinpalen, dan gebruikt men dwergseinen of seinbruggen. In het eerste geval staat het (hoofd)uitrijsein dan ergens verderop. Maar ik zal nog 's goed opletten bij mijn eerstvolgende "ritje".

Mvg, Willem.
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Citaat van: BlueTrain op zondag 31 januari 2021, 13:41:15

Ik ben het zowaar een keertje met je eens, Ben! :P :D


Alle begin is moeilijk bluetrain....
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Laatste stand van zaken:

Ik heb een sokkel van de M-rail ingekort, maar zodanig dat het nog vastgeschroefd en er nog een dekseltje op gedrukt kan worden.
Daarna even gemeten op de baan met een rijtuig.
Zo lijkt het te gaan.
Eigenlijk een betere sokkel ook, want nu zit er tevens een rood klemmetje om de draden heen.
Die ruimte was er bij de K-rail sokkel niet.
Uiteraard moet ik een vierkante ruimte maken en de ballast met de ondergrond van 3 mm. verwijderen.
Dan komt hij ongeveer waarschijnlijk gelijk te leggen met de bielsen, dus de gelijke hoogte als de K-rail sokkel.
Niet verkeerd zo lijkt me. Ik ga hiervoor. ;)

Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
 @citaat

Prima opgelost zo.
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Ik heb het stuk er af gehaald wat tussen de beding geschoven moet worden en alles met de mee geleverde schroefje vast geschroefd.
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Dat heb ik in principe nu ook gedaan, alleen met een andere sokkel.
Die van de M-rails is iets massiever en "ingegraven" is het een stevige montage.
Daarbij het voordeel dat de draad d.m.v. het rode klemmetje vastgezet kan worden.
Inmiddels staat het 1e sein op zijn plaats.
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Keurig opgelost zo!

Groet,

Peter
Re: montage Märklin lichtseinen bij K-rails
Hi Martin,

Ik kom terug op m'n standpunt. Toen ik las, dat je flexrails gebruikte, dacht ik, tja, wat wil je? Maar je hebt een punt met de bevinding, dat zelfs als het tussen de rails past, het sein te dicht tegen de rechter rails staat: zelfs als het daar eventueel geen obstakel zou vormen voor locs of wagens, lijkt het sein bij de rechter spoor te horen i.p.v. het linker. Dat is niet comme il fautB)
Ik vind nog steeds dat Märklin een mooie en efficiënte oplossing heeft gevonden om het sein bij drie soorten rails te kunnen plaatsen en ook tapijtrijders tegemoetkomt (m.u.v. wellicht K-rail tapijtrijders). Maar ze hebben de problemen die ontstaan bij gebruik van slanke wissels kennelijk over het hoofd gezien. Ze hadden eigenlijk nog een klein vierde sokkeltje moeten toevoegen, dat alleen plaats biedt aan de contactpunten en een oog heeft voor de bevestiging van een schroef. En, hoewel mooi, heeft die Märklin seinsokkel natuurlijk niets van doen met de situatie IRL.
Tja, niet dat je er wat aan hebt :P :D , maar je zou een mailtje naar Göppingen kunnen sturen, zoals ik al eerder zei. Ondertussen naar tevredenheid opgelost, lees ik. Mooi! :thumbup:

Mvg, Willem.