Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?

Gestart door 1200Blauw zaterdag 30 januari 2021, 18:57:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Ik ben aan verschillende software om de baan de bedienen aan het proberen. Met iTrain ben ik gekomen tot het punt dat dat onbetaald kon. Automatisch rijden zit er dan niet in. Daarom ben ik met Rocrail gaan experimenteren. Nu loop ik ertegenaan dat Rocrail pas een blok vrijgeeft als de trein die het verlaten heeft de stopsectie van het volgende blok heeft bereikt. Dat betekent dus dat het blok best wel lang leeg blijft. Liever had ik gezien dat het pakket gebruikmaakt van de massadetectie die ik heb aangelegd. Daardoor wordt het hele blok gedetecteerd. Het pakket zou dus meteen moeten kunnen zien wanneer er geen trein meer in het blok aanwezig is.

Hoe werkt dat met iTrain?
Idem voor Koploper?
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Koploper kan vrijgeven op de eerste melder van het volgend blok op basis van gereden lengte van de trein. De staart van de trein is dan uit het vorig blok c.q. wisselstraat.

Gr, Ben.
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
In koploper kun je het vorige blok laten vrijkomen als bv de eerste melder van het volgblok vrijkomt.

Het werkt dus op basis van het vrijkomen van een melder, deze ( inrij ) melder zou ik dan niet langer dan 2 rail stukken maken ( 36 cm. ) als die vrij is kan hij het vorige blok en eventueel de wissels vrijgeven.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
 @citaat Het werkt op basis van BEZET worden van de eerste melder en gereden lengte.  ;)
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Het kan op verschillende manieren in koploper.
Dat maakt het ook zo mooi programma.

Groeten Sander
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Het kan op basis van het vrijkomen van een bepaalde melder. In mijn baan heb ik op diverse plekken zo'n constructie zitten.

Het is daarbij wel verstandig om in te stellen dat bezetmelders vertraagd vrij komen. Soms zijn wielen vuil en zorgen er onbedoeld voor dat een melder vrij komt. Een vertraging van een seconde kan dit overbruggen.
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Hartelijk dank heren Koplopers.
Die melder zou dus ook heel goed de stopmelder van de vrijgereden sectie kunnen zijn?

Ik ben ook wel benieuwd naar de werking van iTrain, dus heren iTrainers, nu niet achterblijven! :D
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 30 januari 2021, 18:57:20
Met iTrain ben ik gekomen tot het punt dat dat onbetaald kon. Automatisch rijden zit er dan niet in. [...] Nu loop ik ertegenaan dat Rocrail pas een blok vrijgeeft als de trein die het verlaten heeft de stopsectie van het volgende blok heeft bereikt. Dat betekent dus dat het blok best wel lang leeg blijft. Liever had ik gezien dat het pakket gebruikmaakt van de massadetectie die ik heb aangelegd. Daardoor wordt het hele blok gedetecteerd. Het pakket zou dus meteen moeten kunnen zien wanneer er geen trein meer in het blok aanwezig is.
Je kan een proeflicentie nemen voor iTrain. Dan kun je 3 maanden het volledige pakket gebruiken. Dus ook automatisch rijden.

Uit mijn hoofd: iTrain geeft het blok vrij zodra de laatste wagon/lok het blok verlaten heeft.
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Als iTrain geen trein meer detecteert in het blok (bezetmelders uit) geeft iTrain dat blok vrij voor een volgende trein.
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Hartelijk dank. Dat betekent dus dat Rocrail in dat opzicht wat minder mogelijkheden biedt tov andere pakketten.
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 30 januari 2021, 20:20:33

Hartelijk dank heren Koplopers.
Die melder zou dus ook heel goed de stopmelder van de vrijgereden sectie kunnen zijn?


Je hoofd heeft de gegeven antwoorden nog nauwelijks verwerkt en je begint al weer uitzonderingen te bedenken?  :D

Standaard wordt een blok vrijgegeven op het bezet worden van de 1e melder van het volgend blok. Voorts zijn er allerlei uitzonderingen, aanpassingen verbeteringen mogelijk maar die stopmelder van jou hoort bij het vorig blok.

Vrijgave van een eventueel wissel of wisselstraat in de rijweg gebeurt bij het bereiken van de laatste melder van het blok, mits de trein in het blok past natuurlijk. Ook daar zijn weer aanpassingen of uitzonderingen op mogelijk als je weet wat je doet.

Gr, Ben.
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Tja, aard van het beestje :D
Een melder hoort dus maximaal bij één blok, duidelijk.
Dat met die te lange treinen is ook nog een puzzeltje, voor later. Alle uitdagingen ga ik sequentieel te lijf, niet parallel :)
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Bij koploper kun je per blok aan geven wat te doen met lange treinen, je kunt bv de wisselstraat langer bezet houden.

Zo i zo wordt het blok nooit vrijgegeven zolang er een trein / wagon gedetecteerd wordt in een blok, het blok is immers niet vrij.
Dit werkt alleen als alle rails geknipt is ( volledige massa detectie ), of de wagon moet toevallig op de melder staan.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Precies, het kan bijvoorbeeld ook nog op lengte. Koploper weet hoe lang de blokken zijn. Als je dan ook de treinlengte min of meer correct invult, kan Koploper op basis van treinlengte en snelheid berekenen wanneer een eerder blok vrij is.

Een programma als Koploper kan vrijwel alles wat je wilt. Het is soms wel even uitzoeken. Dat geldt natuurlijk voor alle topprogramma's als Traincontroller en ik denk zo langzamerhand Itrain ook.
Re: Wanneer geeft iTrain / Koploper een blok vrij bij automatisch rijden?
Citaat van: 1200Blauw op zondag 31 januari 2021, 07:50:00
Dat betekent dus dat Rocrail in dat opzicht wat minder mogelijkheden biedt tov andere pakketten.

Standaard misschien wel, maar met acties en scripts kun je het nog veel verder verfijnen.
Ik denk dat het in Rocrail opgelost kan worden.