Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

M+F GTL4/4 vraag

Gestart door Laenderbahn027 zaterdag 30 januari 2021, 17:49:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M+F GTL4/4 vraag
Lid sinds: 2009

offline
M+F GTL4/4 vraag
Hallo,

In de categorie "lekker pielen" ben ik bezig met een GTL4/4 van Merker & Fischer, afgekort M+F. Waarom noem ik het "lekker pielen"? Ik wil heel graag zaken repareren/ weer goed werkend maken, als ook snappen hoe zo'n locje in elkaar zit.

Via het forum heb ik altijd begrepen dat de basis soepel moet rollen, en daar (b)lijkt het hier aan te schorten. Ik heb het idee dat de wielen niet goed op de assen zitten, want wanneer de assen afzonderlijk rollen, lijken de wielen te wiebelen (ik kan het niet anders omschrijven).

Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit oplossen?

Eén van de wielen is er al afgegaan door een andere oorzaak. Deze heb ik vervolgens vastgelijmd, want er viel weinig meer te klemmen... Zou dat "the way forward" zijn? En als dat de manier is: hoe zorg ik er dan voor dat ze perfect recht op de as zitten? De buitenkast van de wielen is namelijk niet vlak door het bevestingsgat van het drijfwerk. De rand hiervan ligt een beetje "op" het wiel. Dus voorzichting inklemmen in een bankschroef(je) gaat 'm niet worden, want dat is de kans groot dat de wielen weer niet haaks op de as staan.

Hieronder een tweetal foto's:





Alvast bedankt voor jullie tips en suggesties.

Met vriendelijke groet,
William