Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing

Gestart door Arnold zaterdag 30 januari 2021, 11:53:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Hi iedereen,

Ik wil van MFX/M4 af, en alles naar DCC zetten, heb het form al wat afgezocht, maar kom er toch niet helemaal uit.

Ik heb een Ecos besturing, M4 uitgezet, vervolgens in koploper alle loks naar DCC128, maar niet alle loks (Marklin) reageren hier op, en rijden dus niet
Sommige MFX loks reageren wel op Motarola 28.
In lok weijzigen, kan ik het eerst het protocol niet aanpassen, die balk was grijs, maar nadat ik het heb aangepast in koploper, kan ik het nu weer wel aanpassen in mijn Ecos

1. Moet ik mijn Ecos leeg halen, en alles opnieuw invoeren?
2. Heb ik het goed, dat Marklin niet standaard ook DCC heeft?

Wie heeft hier ervaring mee, en kan mijn opweg helpen met wat het beste om meet te beginnen.

Alvast bedankt,
Mvg,
Arnold
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Je zult per lok moeten bekijken of die wel naar DCC luistert, zo niet dan zal het Motorola worden. Dan heb je 4 functies en mogelijk ook 4 extra functies op een 2e Motorola adres.

Koploper stuurt trouwens op 28 stappen dus DCC128 heeft niet zo veel zin maar dat terzijde.

Gr, Ben.
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Hi Ben,

Dank je wel voor je reactie. :thumbup:

Meeste gaan via Motarola 28, maar veel gluiden zoals de bel, licht in cabine zijn er dan niet meer mee aan te sturen helaas.

Ik ga het eens per loc bekijken op het programeer spoor.

Mvg,
Arnold
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Wanneer je van motorola/fx/mfx/m4 af wilt en naar dcc wilt overstappen is er maar één oplossing:
alle decoders die uitsluitend naar die protocollen luisteren vervangen door dcc decoders
De laatste generaties lsd/ms decoders van Märklin luisteren ook naar dcc

Cees
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Bij de nieuwere Märklin locs kun je MFX en analoog  AC en DC uitzetten door de waarde 4 (vier) in CV 50 te schrijven.
Dan luistert de decoder naar DCC of MM signaal. In die volgorde.
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Dank jullie eel voor jullie reacties  :thumbup:

Even wat foto, van de instellingen.
Er wel geen Märklin loc rijden onder DCC28 protocol, alleen Motarola 28, wat ook oké is, want ik hoef niet alle geluiden, gebruik ze toch niet.

Morgen weer verder rommelen.

Gr, Arnold
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Op Motorola 28 kan je ook 8 functies aansturen. Is meestal het hoofdadres plus 1.

Hou er wel rekening mee dat als je de functies boven f4 actief hebt op de ecos deze automatisch een adres boven het lokadres gebruikt. Dus als je dus een lok met adres 30 hebt en je hebt de functies TM F8 actief dan wordt automatisch ook 31 gebruikt. Heb je nog meer functies actief dan wordt ook 32 gebruikt. Als je dan een andere lok op adres 31 Motorola hebt gaat het fout.

Hier moet je dus goed rekening mee houden.

Als je toch decoders gaat vervangen raad ik je Märklin decoders ten zeerste af. Vooral de MSD/MLD (3) serie. Die hebben nogal de neiging om een stukje door te blijven rijden op stap 1 terwijl er een stopcommando gegeven is.

Groeten Sander
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 30 januari 2021, 11:59:32
Je zult per lok moeten bekijken of die wel naar DCC luistert, zo niet dan zal het Motorola worden. Dan heb je 4 functies en mogelijk ook 4 extra functies op een 2e Motorola adres.
Bij moderne MFX loks kan je MM Adres 2, 3 en 4 invoeren. Vanuit Märklin staan die op 253, 254 en 255.
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Koploper Laurent, Koploper......., die kent F0+8 op MM.  ;)
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Als je in de decoder in register 75 het decoderadres +1 invult reageert de lok op F1 t/m F8, tenminste zo is het bij dat simpele apparaat van mij, zo is er nog een register voor F9 t/m F12 en één voor F13 t/m F16.

Groet, Anne W
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Hi,

Super bedankt voor jullie reacties, waren zeer helpfull :thumbup: :thumbup:.

My conclusie is na lang uitproberen om eigelijk om van alle locs de decoder te veranderen naar ESU,
maar met 55 of meer locs, wordt dat een best prijzig aangelegenheid.
Ik heb voor nu toch besloten alles weer terug te zetten naar MFX, misschien langzaam 1 voor 1 de locs ombouwen.

Fijne dag,
Gr,
Arnold
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Je kunt ook verder kijken misschien is het tijd om afscheid te nemen van koploper en over te stappen naar een andere besturingssoftware.
Heb beste kun je alle plussen en minnen tegen elkaar wegstrepen,mij lijkt het vervangen van alle decoder de duurste optie.
Gezien je er minimaal 55 wilt vervangen kost je dat minimaal 1000 euro als je een lopi standaard pakt,daar koop je ook een nieuwe centrale plus software pakket voor en houd je waarschijnlijk nog wel wat geld over.
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
al eens geprobeerd koploper te laten syncroniseren met de ecos ? Dan wordt het automatisch aangepast
Re: Hulp gevraagd. Weg met MFX, alles omzetten naar DCC, Ecos besturing
Citaat van: hmmglaser op donderdag 04 februari 2021, 18:33:13

Je kunt ook verder kijken misschien is het tijd om afscheid te nemen van koploper en over te stappen naar een andere besturingssoftware.


Waarom?

Arnold wil van MFX af en DCC gaan rijden, begrijpelijk, en niet van Koploper.

Gr, Ben.