Hallo allemaal,
dankjewel voor alle reacties. Inderdaad zijn er veel verschillende assen in omloop.
ik zal even verslag uitbrengen van alles wat weer geleerd/ontdekt heb. Dan kunnen latere lezers er hopelijk ook hun voordeel mee doen.
Sommige rijtuigen uit de serie 346 hebben 'zapfenachse' (penassen) met 25 mm aslengte. Het uiteinde van de as is 1mm doorsnede, in het midden zijn ze 2 mm.
Drie van mijn rijtuigen hebben 'stummelachse' (ontdekte ik nu pas). Die zijn overal even dik, 2mm. Die rijtuigen hebben ook grotere asgaten in de draaistellen.
De doorsnede van de wielen is 12 mm (gemeten over het loopvlak).
Er is op
ebay een handelaar, die verkoopt bij een wieldoorsnede van 12mm wel zes verschillende aslengtes: 24,8mm, 25mm, 25,2mm, 25,4mm, 26mm en 27,4mm.
In de rijtuigen 346 passen assen van 24,7-25mm.
Lid Stoombr38 (Jo) heeft tegen een kleine vergoeding nieuwe assen naar mij opgestuurd en die passen precies. Die zijn in zijn schuifmaat 24,7 en in de mijne 25mm
(maar mijn schuifmaatje stamt uit de oertijd) Dus de beste tip die ik kan geven is: vraag Jo! en hij helpt je, top!
Na het plaatsen van de nieuwe assen ging het niet direct helemaal goed, het rijtuig 'sleepte'. Dat kon ik oplossen door de zijkanten van de wielstellen iets uit te buigen. Je ziet het verschil niet eens, maar gewoon even met de vingers een beetje druk naar buiten uitoefenen. Daarna liepen de wieltjes soepel.
Hieronder nog een foto van de stummelachsen en de zapfenachsen (geweldige Duitse woorden weer
)
groet van Jeroen