Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digitale besturing

Gestart door Living vrijdag 29 januari 2021, 14:10:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale besturing
Lid sinds: 2019

offline
Digitale besturing
Ik heb een marklin modelbaan met analoge besturing.
heb van de week een mobile ll station gekocht 2de hands
Proefbaan met M rails op gezet en daar het Mobilestation ll aangekoppeld
Had zelf 2 st analoge/digitale loc's 
1x tender loc BR 80 volgens de verkoper digitaal adres 60 en een Dieselloc. BR 714 type Feuerwehr

Ik krijg de loc 's niet aan het rijden.

De 714 beweegt heel langzaam als ik op het MS de stop knop indruk en stopt als ik de knop weer indruk en reageert niet op omschakelen via de rode hoofdknop
Deze loc is vanuit het bestand als 714-001-5 in het MS ingeladen.

De BR 80  kan ik niet in het loc bestand terug vinden en krijg ik helemaal niet aan het lopen.
Wie kan mij helpem / wat doe ik verkeerd /
Re: Digitale besturing
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digitale besturing
Het kan vele oorzaken hebben. Hierna enkele:
1) op een analoge baan zit er meestal minstens 1 ontstoringsrail. Dergelijke rail hoort niet thuis op een digitale baan.
2) zit de MS2 goed aangesloten ? Er mankeert toch niks aan ?
3) zijn je locs uitgerust met programmeerbare decoders van de laatste generaties of nog met dip-switches die je zelf moet instellen ?
Re: Digitale besturing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Digitale besturing
Als de loc gelijk begint te rijden, dan gaat hij in de analoge modus.  Dit kan inderdaad aan het signaal op de rails liggen, maar het kan ook zijn dat de dip-switches niet goed staan.

Kijk daarom even of er dip-switches in de loc zitten.  Als dat zo is, en ze staan allemaal naar één kant, dan staat de loc ingesteld op analoog.  Je zult dan even moeten kijken welk type decoder het is, en deze op een correct adres instellen.  Probeer daarna eens handmatig een loc aan te maken op "MM2 met codeerschakelaar" op adres 60.