Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?

Gestart door Edwin Runnertje vrijdag 29 januari 2021, 10:39:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
hoi allemaal,

ik heb hier nog een Märklin 3051 (bedrijfsnummer 1223) en 3055 (bedrijfsnummer 1212) staan die ik nu overweeg om te gaan bouwen naar digitaal

weet nog niet of ik met of zonder geluid wil (wordt prijsgedreven ;-)), in geval van het laatste zijn 1 of 2 typen geluid voor mij voldoende

wat zouden jullie adviseren voor het merk/type decoder (begrijp dat ESU goede keus zou zijn, type?), en met welke prijs moet ik beetje rekening houden (ik ga proberen zelf in te bouwen):
1) zonder geluid
2) met beperkt aantal geluiden

dank weer voor jullie reacties... :D

groeten Edwin
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
Hoi,

Ik ben fan van ESU

30 euro ESU decoder
30 euro ombouwset Marklin motor

Gr en succes Matje
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
Ja, ook hier een ESU 'fan' wat betreft decoder en 60944 motor ombouw (check ik nog even: yep, klopt: motorschild type 2 (E214121), 8 tandjes anker (E210888)) voor de 3051/3055

Jan-Peter
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
of een marklin MSD decoder.
kost ook gauw 95 euro buiten je motorombouw setje.

geen idee of je losse hobby sound decoders kunt kopen met beperkt geluid (waarom zou je dat willen eigenlijk?)

als het puur om de kosten gaat, en je wilt in de toekomst alsnog geluid, dan zou ik kijken naar een decoder met 21mtc aanlsuiting.
hier zit een drager print bij waar je de decoder op kunt drukken.

dan kun je hem ombouwen en digitaliseren. wil je in de toekomst sound hebben, dan schaf je jezelf een sound decoder aan et 21mtc aansluiting en dan kun je hem direct wisselen zonder solderen (speaker klik je er dan ook zo op vast)

verder blijft het type decoder vrij persoonlijk en soort van afhankelijk met welke centrale je rijdt.

Esu schijnt heel goed te zijn en vaker gekozen te worden dan een marklin decoder, ook rijden veel mensen met een esu ecos waardoor de decoder handig in te stellen is.
ik rij zelf met een CS2 dus ik koop eigenlijk alleen maar marklin decoders ivm het instellen ervan.
uiteraard kun je ook een Marklin of Esu loc programmer aanschaffen om dit te voorkomen en om een vrijere te keuze te hebben.

ik zou eerst kijken wat je er aan uit wilt en kunt geven, en aan de hand daarvan je keuze maken (of wachten en doorsparen)

grtz. kevin
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
 @citaat Is het geluid van de 1200 beschikbaar voor zo'n MSD Kevin?
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
durf ik niet te zeggen, maar als esu hem niet heeft, zal marklin hem vast ook niet hebben.

universeel elektro geluid, of op internet speuren, er is vast wel iemand die die geluiden heeft en beschikbaar stelt.
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
 @citaat De lok heeft ook zonder sounddecoder al universeel elektro geluid.  ;)
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
hahahaa
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
En,
Aangezien licht meer bijdraagt dan geluid, adviseer ik je als je ook voornemens bent om met ledverichting te werken, een decoder te kiezen die naast licht voor/achter ook sluitlicht voor/achter, en rangeerlicht kan ondersteunen dmv 5 fysieke functies. Dus dan een beschikbare Aux3. (naast 1 en 2)

Mvg
Marcel
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 29 januari 2021, 15:05:45
@citaat De lok heeft ook zonder sounddecoder al universeel elektro geluid.  ;)

dat was in het analoge tijdperk de reden dat ik besloot om alleen maar elektrische locomotieven te nemen.
(overigens jammerlijk mislukt ha, ha :-))

jeroen
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
Zoek op de website van Marklin de 37130. Daar staat het sound/decoderproject voor de NS 1217. Dit project kun je in de MSD/3 inladen.
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
Hallo,

ik heb hier een NS1211 rondrijden met een MSD3 met hierop het 1200 geluid geprogrammeerd, de oude decoder met geluidsprint met speaker zijn richting oude nostalgische 1200 verhuisd,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
Ook ik heb mijn 1223 (3051) van een MSD3 decoder voorzien met het 1200-geluidsproject van Märklin, ik heb alleen de typhoon van de Koploper gebruikt, die vind ik beter klinken dan de toeter in het Märklin 1200-project. Als de beurs in Houten weer open gaat kan je de decoders daar voor €75 krijgen bij Duitse verkopers. Mijn motor was al eerder omgebouwd, dat was destijds ca. €29.
Oh ja, en om het geluid erop te programmeren heb je een Märklin programmer of CS3 (2?) nodig, of iemand die dat voor je wil doen (een collega-modelspoorder of als de stamtafels weer open gaan daar iemand met een programmer).

Groet, Paul
Re: Märklin 3051 en 3055 ombouwen naar digitaal?
ik ben weer een hoop wijzer geworden  :D

gezien de kosten ga ik het zonder geluid doen

thx allemaal!