Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 3329 BR 191 ombouw

Gestart door Felix donderdag 28 januari 2021, 22:58:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3329 BR 191 ombouw
Lid sinds: 2016

offline
Marklin 3329 BR 191 ombouw
Hallo,

Ik heb mijn BR 191 uitgerust met een LoPi 4 en een permanent magneet.
Dit is mijn eerste ombouw-project maar het is aardig gelukt. De lok rijdt weer en de verlichting werkt, echter moet ik misschien nog wat aan bepaalde CVs sleutelen, hij schokt namelijk een beetje tijdens het rijden / optrekken  :(

Naast het (nog) niet perfecte rijgedrag vind ik ook dat hij een beetje veel geluid maakt tijdens het rijden. Zou dit kunnen komen omdat er een 3-polige motor in zit? En de oplossing is dan een 5-polig anker plaatsen met bijvoorbeeld Marklin set 60941?

Als iemand verder nog suggesties heeft over welke CV waarden ik het beste kan veranderen om het rijgedrag te verbeteren hoor ik dit graag :) (trucje met CV 54 op 0 en dan F1 indrukken heb ik reeds uitgevoerd)

Re: Marklin 3329 BR 191 ombouw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3329 BR 191 ombouw
In de gebruiksaanwijzing van de lokpilot V4 staat een tabel met de cv's voor de motorinstellingen.
Daar zit ook de instelling voor de 3-polige motor bij. Die waarden zou je dus moeten nemen.
Een 5-polige motor geeft een iets betere en rustiger loop. Maar dat merk je voornamelijk bij langzaam rijden.
Minimale snelheid is default waarde 3. Ik breng die vaak terug naar 1.

Mvg. Marcel
Re: Marklin 3329 BR 191 ombouw
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Marklin 3329 BR 191 ombouw
Hallo Felix,

Twee verdere opmerkingen nadat je het advies van Marcel ( :thumbup:) hebt geprobeerd.
- Mechanisch:
    Kijk of het motorschild recht zit. De rotor moet zo loodrecht mogelijk op het motor huis zitten.
    Zorg er voor dat het motor schild vlak op de permanent zit, en de permanent magneet weer vlak op het motor huis.
   Voor beide checks de schroeven van het motorschild een/halve slag losdraaien en met de hand uitrichten.
   Daarna de schroeven weer aandraaien en zorgen dat je ongeveer evenveel kracht zet. En vast is vast, niet extra stevig aandraaien.
   Laatste is dan de check of er dun filmpje olie in de glijlagers zit.

- Elektronisch:
   De lokpilot V4 heeft ook een auto-tune feature ingebouwd. Daarvoor heb je een een stuk (recht)rail van 3m-4m nodig (of rollerbank). Programmeer de CV54 op 0, en zet de lok aan het begin van de testbaan. Als je nu het licht van de lok aanzet, zal de lok rap versnellen en zelf weer stoppen. Na deze spurt heeft de lok 'zelf' bedacht wat de motor instellingen zouden moeten zijn. (zie 11.1.3. Automatisches Einmessen des Motors uit de handleiding)
Tip: gebruik een juist geresette centrale, de lok moet op de baan gezet worden met de F0 (licht) status uit.

Jan-Peter
Re: Marklin 3329 BR 191 ombouw
Je schrijft dat de motor omgebouwd hebt met een permanentmagneet.  Als dat een ESU-magneet is, kun je even kijken of er niet een braam aan de binnenkant zit. De motor wil dan soms wel eens aanlopen.  60941 geeft betere resultaten (maar is ook duurder).
Re: Marklin 3329 BR 191 ombouw
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin 3329 BR 191 ombouw
Bedankt voor de inbreng allemaal.

Ik heb nog wat meer gereden en het valt op dat bij lage snelheden het rijden prima gaat maar bij hogere snelheden en optrekken van 0 naar hoge snelheid(rijregelaar op 50% en hoger) begint het schokken. Tijdens de schokjes gaat de verlichting ook uit, wat mij erop wijst dat dit een contact probleem kan zijn?  (blijkbaar krijgen de lampen dus ook geen stroom)

Ik had een marklin 60941 al besteld, die wilde ik eigenlijk sowieso wel inbouwen.
(Bij het ombouwen heb ik al de koolborstels moeten vervangen en de hele motor moeten reinigen want de oude borstels hadden een flinke bende achter gelaten  8o, misschien dat ik dit niet grondig genoeg heb gedaan)
Re: Marklin 3329 BR 191 ombouw
Als hij ook "giert" en je ziet wat vonken uit de motor komen, dan heb je last van vonkoverslag. Dan kan je verlichting inderdaad ook uitgaan. Dit komt vooral voor bij vervuilde motoren en bij versleten borstels.  De spleet tussen de collectorplaatjes moet ook goed schoon zijn.