Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

klein vraagje schaduwstation

Gestart door Hoeksema1975 donderdag 28 januari 2021, 17:09:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
klein vraagje schaduwstation
Ik ben nu bezig met het schaduwspoor. Hier komt een station wat via CentralStation3 zal worden bestuurd.
Welke opstelling is handiger/raadzamer ?
De 3-weg opstelling of het 2-wegwissel station.
Ik heb geen idee hoe central station omgaat met de besturing/aandrijving van de 3weg wissels..
Ik probeer dit met een digikeijs schakeldecoder in te vullen.

alvast bedankt
Re: klein vraagje schaduwstation
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: klein vraagje schaduwstation
Hoi,
Persoonlijk 2 wegwissels,  3 wegwissels meer storingsgevoelig.

Gr Matje
Re: klein vraagje schaduwstation
Bij de z.g. harp zijn alle sporen (en dus treinen) even lang.
Bij driewegwissels dient rekening gehouden te worden met de treinlengte.
Re: klein vraagje schaduwstation
Helder ! dank jullie
Re: klein vraagje schaduwstation
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: klein vraagje schaduwstation
Een combinatie van de twee is ook mogelijk :D. Waarbij ik de drieweg wissel alleen als uitgang uit het schaduwstation gebruik.

Groeten,
Wico
Re: klein vraagje schaduwstation
Citaat van: Hoeksema1975 op donderdag 28 januari 2021, 17:09:13.........
Ik heb geen idee hoe central station omgaat met de besturing/aandrijving van de 3weg wissels..
Ik probeer dit met een digikeijs schakeldecoder in te vullen. alvast bedankt
Is het dan niet handiger om eerst eens een proefbaantje te bouwen? Een ovaaltje, uitwijkspoor?
Want bij een central station met een schaduwstation verwacht ik automatisering.
Dan kun je gelijk ervaring opdoen bij het paatsen van de melders.
Re: klein vraagje schaduwstation
Ja absoluut aan t proberen uitmeten... ik en mijn zonen hebben veel ruimte in te vullen... stapje voor stapje.. en idd automatisch rijden komt.. maar de basis onder de baan moet wel goed zijn... er is wel ruimte voor 2-3 schaduwstations van 6-8 sporen en 2m lengte maar zo gek gaat t niet worden..
Re: klein vraagje schaduwstation
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: klein vraagje schaduwstation
Citaat van: nobody op donderdag 28 januari 2021, 17:12:42(...) alle sporen (en dus treinen) even lang.
Klopt als een bus. Wim verbindt er verder geen oordeel aan en wat mij betreft is dat terecht. In diverse andere topics heb ik de bewering gelezen dat een gelijke lengte van opstelsporen een voordeel biedt, maar de logica daarvan ontgaat me. De lengte van mijn treinen loopt nogal uiteen. Waarom moeten dan de opstelsporen even lang zijn?

Een 3-wegwissel kan prima van pas komen bij baanplanning, maar bij het ontwerpen van een schaduwstation gebruik ik hem maar weinig. Eén van de redenen daarvoor is dat het vaak beter uitkomt als de verbinding van het schaduwstation vlak bij de rand ligt, waardoor een driewegwissel als laatste wissel voor het uitrijden simpelweg niet past. Waar hij nog wel eens nuttig kan zijn, is bij kopsporen in het schaduwstation en een dubbelspoors klimspiraal. Als dalende treinen altijd de binnenbocht van de spiraal gebruiken en stijgende de buitenbocht, moeten de kopsporen met beide verbonden worden. Hieronder staat een patroon om dat voor elkaar te krijgen. Een niet onbelangrijk detail: de driewegwissel wordt altijd in dezelfde richting bereden. Aandrijvingen en decoder zijn niet nodig, de treinen kunnen de wissel gewoon open rijden. Dat levert zelden storingen op.
Re: klein vraagje schaduwstation
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 30 januari 2021, 10:30:11
Citaat van: nobody op donderdag 28 januari 2021, 17:12:42(...) alle sporen (en dus treinen) even lang.
Klopt als een bus. Wim verbindt er verder geen oordeel aan en wat mij betreft is dat terecht. In diverse andere topics heb ik de bewering gelezen dat een gelijke lengte van opstelsporen een voordeel biedt, maar de logica daarvan ontgaat me. De lengte van mijn treinen loopt nogal uiteen. Waarom moeten dan de opstelsporen even lang zijn?
Ah, dat is een erfenis van de tijd dat een schaduwstation met relais logica geregeld werd zonder rekening te (kunnen) houden welke trein op welk spoor terecht kwam, ze losten dat op door alle sporen even lang te maken als de langste trein.
Met computersturing rijdt een trein gewoon een spoor op dat lang genoeg is.
Re: klein vraagje schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: klein vraagje schaduwstation
 :offtopic:
Citaat van: antonv op zaterdag 30 januari 2021, 23:53:48
erfenis van de tijd dat een schaduwstation met relais logica geregeld werd
zonder rekening te (kunnen) houden welke trein op welk spoor terecht kwam
Als je er analoog wel rekening mee houdt, dan dreigt het gevaar van een logische deadlock.

Als alle lange sporen al vol zijn (en de kortere sporen nog niet), en er komt nog een lange trein aan,
dan kan die niet het station in.
Zo lang niet alle sporen in dat station bezet zijn, vertrekt er ook geen trein ....
Dus alle treinbewegingen komen tot stilstand.

Tenzij de aankomende lange trein een stilstaande lange trein kan laten vertrekken uit dat station,
indien nog niet alle sporen bezet zijn.

Dat zijn zaken die je digitaal kunt regelen, en analoog moet regelen bij ongelijke opstelspoor-lengte.
En het is analoog wel schakelbaar, maar bijna niemand deed of doet dat vanwege de meerprijs die je voor die flexibiliteit betaalt.

Niet iedereen houdt van analoog leuke puzzels die geld kosten en die je toch echt zelf moet bouwen,
omdat geen enkel analoog schaduwstation-besturingssysteem daarin voorziet
(Hou je van scrabble? Je mag het leesstreepje weglaten).
Re: klein vraagje schaduwstation
inmiddels flink aan de weg getimmerd.. iemand zijn hobby overgenomen CS2 , booster, 6x bezetmelder en licentie overgeschreven van iTrain naar mij,
26 wisseldecoders, 1x DR4018, 700 stukken c rails.. teveel om op te noemen
nu halverwege invullen itrain van de blokken en bezetmelders
alle wissels werken in itrain
schaduw spoor op de buitenbaan is 25meter lang, 4 opgangen naar boven

zal binnenkort een foto plaatsen