Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Leon's analoge M-rail baan

Gestart door Leon8x8 donderdag 28 januari 2021, 14:47:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Leon's analoge M-rail baan
Lid sinds: 2015

offline
Leon's analoge M-rail baan
Hallo allemaal, na al een hele poos lid te zijn van dit mooie forum, vind ik het tijd worden eindelijk iets van mijn vorderingen te laten zien. Zoals de titel al verraadt ben ik lekker met m-rails aan het stoeien. Ik ben bezig om een baanplan te maken uit het 0700 boek van Märklin. Zelf ben ik van bouwjaar 1980, en als jurylid van de uit te voeren plannen heb ik mijn inmerlijke 8 jarige ;)
Re: Leon's analoge M-rail baan
Hallo allemaal, de gebouwen die op de baan komen wil, zover de vorm het toelaat, van gips maken. Daar zit een flinke leercurve in maar met enig geduld vind ik het resultaat leuk en mooi bij het oudere Märklin spul passen.

Groetjes Leon
Re: Leon's analoge M-rail baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Leon's analoge M-rail baan
Dag Leon.

@citaat Forumlid Marpi Pixon heeft het bouwen van huizen (en scenery) van gips m.b.v. gietmallen tot een ware kunst verheven!
Wellicht kun je wat tips en inspiratie uit zijn topic halen: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=22873.0

Groeten,

Erik.
Re: Leon's analoge M-rail baan
Dag Leon,

Leuk zo een old-school plan!
Ik ben zelf van bouwjaar 81 en heb een jurylid van 7 jaar :D

Veel succes!

Lionel
Re: Leon's analoge M-rail baan
Hoi Leon,

Leuk om te zien dat je met M-rails werkt. Creatief en ben benieuwd naar je vorderingen.
Succes!

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Leon's analoge M-rail baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Leon's analoge M-rail baan
Leuk, kom maar op met meer foto's!
Re: Leon's analoge M-rail baan
Hallo allemaal,

@Erik. Ik heb een kijkje genomen op de baan van Marpi Pixon. Echt een geweldig mooi werk.
Trouwens jouw Monte Vechio is echt prachtig. Al die details, wauw.

@Lionel. Het is altijd goed een kritische jury te hebben. Heb je ook foto's of een linkje van jouw baan?

@Henk163. Ik ben nog steeds blij dat ik het gewoon bij de puse M rails heb gelaten. Die had ik nog heel veel. Een overstap naar een ander railsysteem vond ik te duur en er dendert niks zo mooi als oude blikken wagons op de M rails.

@Hans. Nieuwe foto's volgen snel want er er is weer een nieuw pakketje binnen gekomen uit Duitsland.
Re: Leon's analoge M-rail baan
Voor mijn gebouwen te maken maak ik graag gebruik van de oude Linka mallen. Dit is een systeem uit Engeland, om kleine muur raam en deur secties te gieten en daar dan een gebouwtje uit te puzzelen. Mijn eerste setje kwam ik toevallig tegen in de kringloopwinkel. Vond het heel interessant dus meegenomen. Stukje bij beetje probeerde ik het assortiment compleet te krijgen.
Linka heeft in de jaren 80 nog een samenwerking gehad met de firma Noch. Ze hebben toen naar mijn weten 3 verschillende sets uitgebracht. Van klein naar groot:
7080 Technische Bauwerke. Hierin zat een gedeelte van het baksteen assortiment en nog een grote mal om daken met dakpannen te gieten.

7081 Ziegelstein. Hierin zit het complete baksteen assortiment en een mal voor dakpannen en voor daken met de zogenaamde binerschwanz leien daken.

7083 Ziegelstein und Naturstein. Het summum voor de Linka enthousiastelingen. Hierin het complete assortiment baksteen en natuursteen. 4 verschillende dak mallen. Mallen om ronde kasteeltorens te gieten. Mallen voor dakkapellen en mallen voor stoepjes.

Op die grote set zat ik al een tijd te azen maar ald ik deze ooit eens tegenkwam was het of veel te duur, incompleet of ik was net te laat.
Totdat er in Duitsland 1 tevoorschijn kwam. Geld gebodennen de verkoper ging akkoord. Bleek deze verkoper ook nog eens de 2 kleinere sets te hebben en een mooie pakketprijs willen maken.
Daar was ik natuurlijk zeer blij mee en zat ongeduldig af te wachten
Re: Leon's analoge M-rail baan
Hierbij de foto's.
Re: Leon's analoge M-rail baan
Nog een poging.
Re: Leon's analoge M-rail baan
De verzameling bij elkaar.
Re: Leon's analoge M-rail baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Leon's analoge M-rail baan
Dag Leon.

Dat zijn drie mooie sets met gietmallen die je daar hebt! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Linka, ik had er nog nooit van gehoord en eens even de website er van opgezocht.
Het is wel even wat werk, maar je kan er heel wat mooie modellen mee maken.
Wat opvalt is dat het programma een overwegend Engelse bouwstijl bevat,
in tegenstelling tot de dozen die in samenwerking met Noch zijn uitgebracht.
Tevens biedt het systeem de mogelijkheid om te kiezen voor gips of hars.
Ik kan mij goed voorstellen, dat wanneer het eindresultaat bevredigend is,
je hiermee de volledige modelbaan van bouwwerken gaat voorzien!

Groeten,

Erik.
Re: Leon's analoge M-rail baan
Hoi allemaal, hierbij de foto's van de eerste gietsels van de nieuwe mallen.
Re: Leon's analoge M-rail baan
@Erik: de site van www.linkaonline.co.uk is de oude site en www.scalecast.co.uk is de nieuwe.
De originele basis mallen worden nieuw verkocht door
Www.linkaworld.com de bouwstijl is vooral heel engels inderdaad maar met een beetje combineren met de scalecast mallen denk ik dat het ook wel moet lukken om de oude grauwe industriële sfeer zoals rond Luik na te bootsen

Groetjes Leon