Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wico's Blitzenbach: de benedenloop

Gestart door Wico woensdag 27 januari 2021, 11:39:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wico's Blitzenbach: de benedenloop
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Wico's Blitzenbach: de benedenloop
In mijn modelbaanbouw topic heb ik de afgelopen jaren uitgebreid beschreven hoe ik mijn baan heb opgebouwd. Het wordt een baan naar Zwitsers voorbeeld, met hoofdzakelijk modern (internationaal) goederenvervoer. Inmiddels ben ik zover dat ook de eerste scenery delen vorm gaan krijgen. En nu ik daarmee begonnen ben, heb ik bedacht om daar maar een apart topic van te maken in de sectie scenerybouw. Meerdere mensen hebben me al eens gevraagd om een cursus of instructie scenerybouw te geven, maar ik zie mezelf slechts als goedwillend amateur, dus daar ben ik nooit aan begonnen. Bovendien zie ik hier op het forum voorbeelden waar ik niet eens bij in de buurt kom. Maar wat ik wel kan doen is uitgebreid en stap voor stap met jullie delen hoe ik deze en volgende klussen aanpak. Ter lering ende vermaak, waar dit forum ook mede voor bedoeld is.

Om te beginnen: scenerybouw is niet moeilijk. Het is meer een kwestie van durven en tevreden kunnen zijn met het resultaat. Daarbij legt iedereen de lat anders: voor de één moet het super realistisch zijn en voor de ander zijn borstelbomen en plastic huisjes meer dan voldoende. Niet schrikken dus van feedback en commentaar op je werk; leer er van en je bepaalt uiteindelijk zelf wat je mooi vindt!

Na deze stichtelijke woorden mijn vijf "stappen" plan bij elke klus:

1. fantasie
2. inspiratie
3. trial and error
4. materiaal
5. plezier   

Bij mij begint de pret al met het fantaseren over wat ik wil gaan bouwen. Daarbij zijn de ideeën vaak groter en mooier dan het eindresultaat, maar dat maakt niks uit. Om toch enigszins geloofwaardig te bouwen wat ik in mijn hoofd heb, haal ik mijn inspiratie vaak uit voorbeelden van het internet. Daarbij gebruik is veel (natuur) foto's uit de 1:1 wereld, waarbij de werkelijkheid vaak nog veel uitbundiger is dan de fantasie. Maar ook gewoon afkijken bij anderen is handig en leerzaam. Het internet staat vol met de meest prachtige filmpjes en instructie video's. Vervolgens begin ik vaak te snel met de realisatie, waardoor ik er later achter kom dat het toch anders en beter kan. Niet altijd handig en soms kan een proefstukje helpen. Maar helaas daar heb ik het geduld niet voor. En wat zo lekker is aan scenerybouw: het is geen exacte wetenschap, dus knoeien en prutsen mag! Mocht het toch niks worden, dan gewoon afbreken en opnieuw beginnen. Wat materiaal betreft heb ik maar één tip: gebruik veel en verschillend materiaal, maar zorg wel dat het een eenheid blijft. En tot slot de obligate uitsmijter: have fun, it's a hobby :P.

Veel tekst voor een onderwerp dat zich het beste leent voor foto's, maar daar komt vanaf het volgende bericht verandering in. Als voorproefje een foto van een eerste stukje scenery dat ik inmiddels als "vingeroefening" op de nieuwe baan gebouwd heb.

Groeten,
Wico       
Re: Wico's Blitzenbach: introductie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wico's Blitzenbach: introductie
Hi Wico,

Ben benieuwd wat je hier allemaal gaat plaatsen.
Zo te zien heb jij er plezier in ... ik ook.    :)

groet
Harald
Re: Wico's Blitzenbach: introductie
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's Blitzenbach: introductie
-WICO,
Dan open ik maar gelijk met jouw eerste scenery-werkje. Ach, daarover is al genoeg gesproken en dus doe ik verder niets meer. Meer nieuwsgierig naar jouw volgende foto's, maar die staan niet hier maar bij "Modelbouw".

In mijn gedachten zie ik ze ook hier staan.
Mooi idee van jouw gedachten in een landschap. Is het daar ook zo vlak? Is er dan nog genoeg stroming van de rivier? Of wordt het een beekje. Wat zou het niet mooi zijn, indien je toch naast de sporen een beetje heuveltje kan creeren. Geeft direct een heel ander gezicht. Nu kom ik natuurlijk in jouw persoonlijke gedachtenwereld, hoewel .......Ja, in ons vlakke land is dat prima, maar toch maar iets anders in jouw Zwitserland. Terzijde van de rivierbedding hebt je nog wel mogelijkheden om de naast gelegen grond omhoog te werken. Dan is de stroming ook gelijk wat sneller in aanzien.
Maar het is en blijft jouw rivier! Zie het maar als aansporing van ideetjes.
Suk6 in elk geval en heerlijk verder gaan met fantaseren.
Re: Wico's Blitzenbach: introductie
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: introductie
@ Harald,

Ik ben ook wel nieuwsgierig, met name om over een jaar weer eens terug te lezen wat ik dan inmiddels gebouwd heb :P.

@ Gerard,

Je hebt in elk geval het Blitzenbach topic gevonden. Dit topic bouw ik letterlijk vanaf de basis op, dus heel even geduld en dan zal ook jij hier nieuwe foto's zien.

Uiteraard ga ik ook nog de hoogte in werken, maar dat komt allemaal in de toekomst. Het is hier de omgekeerde wereld: eerst de rivier en daarna de bergen ;).

Groeten,
Wico   
Re: Wico's Blitzenbach: introductie
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: introductie
Voor de nieuwe lezers/volgers misschien wel even leuk om een overzicht van mijn baan te geven (alle verdere details te vinden in mijn modelbaanbouw topic). Onderstaande afbeelding geeft daarvan een mooie impressie. De lengte van de treintafel is 10.75 meter dus volop ruimte om lekker scenery te bouwen :D.  Rechts op de afbeelding zien jullie de rivier al ingetekend, die ik inmiddels van de pakkende naam "Blitzenbach" heb voorzien.

Groeten,
Wico
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
De bedoeling is dat er straks tussen de bergen een dal uit de XPS platen tevoorschijn komt, waar de Blitzenbach doorheen stroomt. Ik denk dat middels twee kleine watervallen het water onder de bruggen door gaat stromen. Maar dat is voor later, en de plannen kunnen nog vele malen wijzigen. De afgelopen tijd bezig geweest om de basis achter de bruggen op te bouwen. Als de bruggen en de rails definitief zijn geplaatst, kan ik er namelijk niet meer (zo makkelijk) bij. Vanwege de achterliggende verborgen sporen was het best even puzzelen om de juiste oplossing te vinden. De foto's geven een impressie van de bouwstappen. De laatste foto is het beeld zoals ik dat nu vanuit mijn bureaustoel zie. De rest fantaseer ik er wel bij :P. De rivier kruist dan verderop nog twee sporen, dus het volgende klusje is om ook daar het voorwerk voor de bruggen te gaan doen.

Groeten,
Wico   
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
En gelijk maar door met de volgende klus. Nadat de Blitzenbach onder de twee bruggen is doorgestroomd, slingert hij vervolgens onder twee kruisende sporen door. Ook daarvoor maak ik nu de basis, zodat ik de bruggen en sporen definitief kan leggen en aansluiten. De basis van mijn baan is 12 mm multiplex, waarop ik deels 4 cm XPS platen heb gelegd. Door deze platen kan ik vervolgens weer diepte creëren onder de bruggen door. Voor het uitsnijden van de loop van de rivier maak ik gebruik van een Proxxon schuimsnijder. Inmiddels heb ik ervaren dat ik hier geen strakke lijnen mee kan uitsnijden, omdat de draad daarvoor te flexibel is (of omdat ik te snel wil werken 8o). Maar een bedding uit de XPS platen lukt wel, door stukje bij beetje "de boel uit te diepen". Daarna met een Stanley rasp (ideaal voor het grove werk) de bedding verder in model gebracht. De foto's laten de vorderingen tot nu toe zien. Morgen verder ...

Groeten,
Wico   
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
-WICO,
Toch eventjes in de goede volgorde de plaatjes kunnen bekijken. Omdat alles zo 'wit' is, is de hoogte verschil vanaf de eerste grote boogbrug  naar onderen toe voor mij niet zo duidelijk, maar dat zal komen doordat er weinig kleurverschil in zit. Dat wordt duidelijker als er een beetje meer kleurverschil in komt. Ik volg jouw idee  :idea: en dan wordt het prima zo. Ik zie steeds meer hoogte verschil. Dus het verloop zal het allemaal uitwijzen.
Mooi gedaan en nu een paar kleine steentjes erbij leggen en het wordt alsof je in Zwitserland staat!  :O

Ik kan bijna niet wachten op 'morgen'!  :?
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Gerard,

Het verloop van de S bocht is 4 cm vanaf de voorste boogbrug tot aan de rand van de tafel, dus dat gaat voor voldoende stroming zorgen :thumbup:. En de stenen liggen ook al klaar, dus dat komt allemaal goed!

Groeten,
Wico 
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Ga dit ook weer volgen  :)
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Dit getuigt van een weloverwogen plan voor de scenery en geeft een mooi beeld hoe te werk te gaan.
Ik word er blij van! 👍🙏🏻😀
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Dit ga ik weer met een hoop plezier volgen.
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
@citaat @citaat @citaat

Allemaal blije volgers, wat wil een mens nog meer :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Hier nog een blije volger die klaar zit voor de verdere scenery ontwikkelingen. :)

Groet Michel
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Nog een blije volger  ;)
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Oeps, nog iets wat ik ga volgen  :)
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Citaat van: Wico op woensdag 27 januari 2021, 19:14:41
@citaat @citaat @citaat

Allemaal blije volgers, wat wil een mens nog meer :D.

Groeten,
Wico
Dat ze blij blijven!  :D
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2011

ben blij dat ik M rij

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Deze jongen is er ook bij 🤠
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Ik speculeer op kalenderfoto's :-)  :thumbup: :thumbup:

Jeroen
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Als trouwe volgeling ga ik naast het nieuwe Baanstestament hier ook maar Handelingen Alfa t/m Omega volgen  O:-D

Het vijfstappenplan kan mijn goedkeuring wel krijgen, het is op enkele punten ruim interpreteerbaar en daardoor alles omvattend  :thumbup:
Hopelijk krijgen we in je baantopic wél telkens enkele samenvattende plaatjes te zien  ;)

Grtz Tony
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Om alle volgers blij te houden dan maar rap de volgende update plaatsen :D. Na het uitdiepen van de bedding heb ik deze voorzien van een laag "Noch Fels-Spachtel Granit". Dit materiaal heb ik op mijn oude baan veel gebruikt en geeft een harde rotsachtige structuur nadat het is opgedroogd. Hiermee is de bodem dus straks geschikt om "scenic water" in uit te gieten Je mengt het plamuur poeder met water en voordeel is dat je dus zelf de dikte kunt bepalen. Van bijna vloeibaar (om uit te smeren in de bedding) tot stevig en compact (voor het maken van vormvaste rots structuren). De stenen heb ik even neergelegd voor de beeldvorming. Ook heb ik de brughoofden van een likje verf voorzien. Voor het meeste schilderwerk gebruik ik overigens gewoon grote tubes acrylverf van de Action. De bruggen had ik eerder al in de verf gezet in Zwitsers grijs. De pijlers zijn van Märklin, die had ik nog liggen en heb ik doormidden gezaagd. Ook in de grijze verf, maar moet ik nog even verweren. Dat geeft net dat beetje extra (ook al zie je er bijna niets van ...).

N.b. het baantopic blijft ook gewoon geupdaterd worden, dus no worries :P.

Groeten,
Wico   
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Indrukwekkend allemaal ...  :O

Groeten,

Erik.
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Hi Wico,

Dat begint er goed uit te zien maar stenen in een rivier zijn toch rond van vorm ?

groet
Harald
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Hoi Harald,

Dat ligt er helemaal aan welke rivier je als voorbeeld neemt ;). Mijn inspiratie komt o.a. van deze foto van de Reuss bij de untere Wattinger-Brücke in Wassen.

Fotobron: Bahnbilder.de

Groeten,
Wico
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Hi Wico,

Tja dat ziet er aardig "hoekig" uit al zitten er ook rondingen op.
Overigens mooie foto.

groet
Harald
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Sluit me ook aan bij de volgers.
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
-WICO,
Het is en ziet er geweldig goed uit. Ik hoop, dat die 'rivier'  jou voldoende ideetjes blijft geven niet alleen voor nu maar ook op jouw latere baanvlakken. Ja, dat plaatsje Wassen is altijd heel indrukwekkend met zijn rivier erbij. Gelukkig zijn daar voldoende foto's  van, die volledig gaan passen in jouw "Blitzenbach" rivier. Echter met alles wat jij er zelf nog gaat bij denken en natuurlijk maken.
Snel naar jouw volgende 'update'!
Veel suk6 en doorgaan, want wij willen allemaal heel graag jouw vorderingen per foto gaan meebeleven.
Dank voor deze foto's; geven nu een mooie aflopende indruk van het water met zijn rotsen. Heerlijk!
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Grappig om te zien, dat onder de Reusse-viaductbrug lekker bruine rotsblokken liggen.
Zo zie je maar; niet alles is Zwitsers Grijs  :P

Gaat lekker hiero, Wico  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
@ Harald,

De stenen in de rivier zullen zeker door de werking van het water en de stroming afgeronde vormen krijgen. Zie ook bijgevoegde vakantiefoto uit de Ardèche. Ik ga mijn voorraad split dan ook nog aanvullen met grind, zodat er een combi van die twee zal ontstaan. Dat zal ook weer een meer natuurgetrouw beeld opleveren :thumbup:.

@ Tom,

Uiteraard ook van harte welkom!

@ Gerard,

Zoals ik al schreef laat ik me graag inspireren door (afbeeldingen van) de werkelijkheid. Daar kun je zoveel uithalen en vaak blijkt de natuur dan veel gevarieerder in vorm en kleur dan je zou verwachten. Dat vind ik ook zo mooi aan de cabine ritten ("führerstandsfahrt") op de gotthard-route die je bijvoorbeeld op youtube vindt. Dan trekt al die pracht en variatie aan je oog voorbij.

@ Tony,

Ja die modderaars van tegenwoordig denken maar dat ze alles weten >:-D. Gelukkig weten wij wel beter, maar dat gaan we niet aan hun neus hangen :P. En je moet maar zo denken: criticus is ook een vak, net als belastinginspecteur :D.

Groeten,
Wico 
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
De steen  ;)

www.youtube.com/watch?v=P12SaHPhgjg
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Veel toepasselijker kan een songtekst niet zijn :D. Weer een stukje cultuur rijker dankzij dit prachtige forum :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Ik vind het nu al leerzaam Wico  :P
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Ach inderdaad leerzaam maar je hoeft nergens naar te luisteren maar wel goed kijken hoe het er "buiten" uitziet.
Of de foto's bestuderen zoals wij nu hier doen.

groet
Harald
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Ook ik had de notificatie al aangezet maar nu ik hoor dat jij net als ik een bewerker bent van XPS volg ik met nog meer interesse.

Wim
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Dag Wico,

Je kan weer een volger bijschrijven op je lijst.
Met veel interesse ga ik dit volgen, aangezien ik ook stilaan kan(mag) beginnen met de scenery.
Dus dit zal voor mij een uitgelezen kans zijn om vele tips en ideeën te vergaren.

Grts Freddy
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Subscribed :thumbup:
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de basis
@ Martin,

Kijk, ik ben blij om dat te horen! En er komt (hopelijk) nog veel meer, want ik kan nog jaren vooruit ;).

@ Harald,

In dit topic hoeft niets, maar mag veel (binnen de regels van het forum), zolang de scenerybouw van mijn baan maar de boventoon blijft voeren.

@ Wim,

Bij de bouw van ons nieuwe huis heeft de aannemer een flinke voorraad XPS dak isolatie platen achter gelaten, dat maakte de keuze voor deze aanpak makkelijk :). De praktijk zal leren of het ook de juiste aanpak blijkt te zijn.

@ Freddy,

Welkom bij de club! Ik probeer in elk geval zoveel mogelijk van mijn aanpak en ervaring te delen. Zelf maak ik ook weer gebruik van de tips en tricks hier op het forum. Zo helpen we elkaar :thumbup:.

@ Sander,

Thanks!

Groeten,
Wico 
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Het was alsof Tom haarfijn aanvoelde waar ik gisteren mee bezig ben geweest. Ik heb namelijk talloze keren de loop van mijn rivier veranderd door het plaatsen van een steen :P. Je kunt nu skippen naar de foto's of even meelezen hoe ik tot dit resultaat gekomen ben ;). Omdat het lastig werken is onder de bruggen, heb ik ook hier alvast het voorwerk gedaan en de bedding voor 80% afgemaakt. De laatste details volgen op een later moment. De benedenloop van de Blitzenbach ziet er nu dus heel anders uit. Zoals ik al schreef mede geïnspireerd door de fraaie foto van de Reuss en andere voorbeelden.

Maar om jullie even mee te nemen in mijn aanpak, wat pik ik nu op op zo'n foto en probeer dat vervolgens vorm te geven:

- het overvloedig groen aan de oevers van de rivier, maar ook het groen op de drooggevallen plekken van de bedding
- de bedding die veel breder is dan de beek zelf => zomer = minder water
- de formaten van de rotsen => groot aan de randen, kleiner meer naar het midden (met uitzonderingen!)
- de vijftig kleuren grijs van de stenen, met hier en daar bruine accenten ;)
- de loop van de rivier => niet in één lijn maar trapsgewijs, met na elke trap een stukje "rapid white water"

Vervolgens ga ik aan de slag met het materiaal wat ik ter beschikking heb. Veel en gevarieerd materiaal doet wonderen, maar het moet wel één geheel blijven. Dus voor de beeldvorming een opsomming van wat er allemaal in de beek is beland (van grof naar fijn):

- steenslag uit het grindbed aan de ingang van de Gotthard tunnel
- steenslag uit de tuin van het hotel in Gösschenen
- grijs split uit mijn eigen tuin
- Faller Flusssteine beige
- gratis inveeggrit van de stratenmakers alhier
- Woodland Scenics ballast medium grey blend
- Woodland Scenics ballast fine grey

En vervolgens kom je er achter dat dit allemaal hoekige steen is, terwijl een rivier natuurlijk vol ligt met ronde stenen door de werking van het water (bedankt voor de tip Harald). Dus ik ga nog op zoek naar mooi afgerond grind in gemêleerd grijs.

Tenslotte lekker pielen met stenen en groen tot er een plaatje uitrolt waar ik wel tevreden mee ben :D. Nogmaals het is niet af, maar de basis ligt er en dat is voor nu voldoende. Ook het water komt later. Morgen nog een paar foto's als de bruggen er ook in liggen :).

Groeten,
Wico
   
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Ik vind het al een prachtrivier worden Wico! Leuk om te zien dat je er ook echte stenen voor gebruikt. Dat geeft toch gelijk al een hele realistische look.
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Prima resultaat zo te zien.
Ik vind een hoekig steentje moet kunnen, niet alles moet en hoeft de werkelijkheid te zijn maar mag het wel benaderen.
Gaat een mooi riviertje worden en het leuke nu is dat de baan niet alleen maar bestaat uit hout, xps en rails.
Het begint al een beetje te leven.
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Hoi Wico,

Ik geniet lekker mee met wat jij ons allemaal laat zien, super.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Prachtig!!!!!
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
mooie rivier  :favorite: ,


mvg,
Michel
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
-WICO,
Opgemerkt is wel, dat jij op vele buitenlandse reisjes telkenmale iets meeneemt van de omgeving aldaar. Ja, over uitvoerrechten gesproken!! Natuurlijk voldoet jij aan alle verplichtingen, maar het idee op zich is al uniek. Gelukkig, dat jij het niet doet met al dat struikgewas; of toch wel? Ach, het komt nu slechts op een stilstaande en heel natuurlijke spoorbaan terecht. Het is een echt stukje rivierbedding geworden. Complimenten ervoor!
Ga heerlijk op de ingeslagen weg (rivier) door en wij worden er allemaal heel vrolijk van.
Suk6 en hoe meer foto's van jouw 'bedding' hoe 'liever' het gaat worden.
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Wico, een tip. Hier zal het wel mee lukken :-) :-)

Heb je in ieder geval genoeg.

Veel plezier! Jeroen
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Noch heeft er verschillende,
Bijvoorbeeld;

https://www.noch.de/de/produkt-kategorien/modell-landschaftsgestaltung-dioramen-und-modelleisenbahn-anlagen/schotter-steine/elbsandsteingeroll.html

Heb zelf ook nog andere gebruikt, maar kan deze zo snel even niet vinden op de site  :)
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
@ Sjoerd,

Het gebruik van echte steen werkt inderdaad prima en lijkt zeker bij graniet/steenslag net echt. Zie ook onderstaande foto die ik maakte in Death Valley USA. Morgen zul je zien wat ik bedoel :D :D.

@Tom,

Het geeft een goed gevoel om lekker met de scenery bezig te zijn, al is het maar met dit kleine onderdeel. Als er straks een trein over de brug rijdt is het toch een ander gezicht :).

@ Peter,

Dat is het voordeel van het delen van je eigen activiteiten, dat inspireert dan ook weer anderen :thumbup:.

@ Sander,

Ik ben zelf ook wel tevreden met het resultaat tot nu toe :P.

@ Michel,

Hopelijk wordt het in de toekomst met water er in nog mooier ;).

@ Gerard,

Bedankt voor de complimenten. Mooie foto trouwens, ben benieuwd waar je die genomen hebt 8o.

@ Jeroen,

Gaat per 1.000 kg dus ik moet eerst even de onderbouw en de zoldervloer verstevigen :P :P.

@ Barry,

Bedankt voor de tip. Zelf heb ik goede ervaringen met aquariumgrind (in veel varianten te koop en is ook nog een stuk goedkoper :idea:).

Groeten,
Wico
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Mooi bezig Wico.
wat boomstronken en ander hout wat achter rotsen blijven hangen doet het ook altijd goed.
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Hoi Hans,

Bedankt voor de tip. Ik ga ook zeker nog wat hout toevoegen in de hogere loop van de rivier. Ik heb hier eerder gedroogde lavendel takken voor gebruikt.

Groeten,
Wico
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Blitzenbach: de steen
Zoals beloofd ook nog even de "spoiler" van de massive rocks in Death Valley (zie reactie #46) :D. Kwestie van verweerde rotsgrond en een laag standpunt :P.

Groeten,
Wico