Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)

Gestart door Baanloos dinsdag 26 januari 2021, 18:30:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Altijd leuk een jank en zeiktopic toch? :D

Zo waar ben ik het met Flevoland2012 eens dat er op NL gebied weinig echte nieuwe ontwikkelingen zijn.
Nemen we 3-4 merken onder de loep H0:
Geen locs en getrokken materieel bij Artitec dit jaar? > kan later nog volgen.
Roco: natuurlijk is een gemoderniseerde Plan V leuk, maar het is niet gloedjenieuw, even als de 2400.
Märklin: slechts een 1200 variant.
Piko doet zijn best met de 1100en.
Echte nieuwe modellen zoals een Flirt in NS en R-net uitvoering, SLT, VIRM zien we echter niet.

Spoor N
Zo wel bij Minitrix en Fleischmann zijn er weer nieuwe of gemoderniseerde 1600en.
Zo jammer is dat bv Fleischmann weer met ICK rijtuigen komt; ja makkelijker te maken, immers variant van een duits rijtuig.

Dat is toch allemaal wat behoudend.
In een volgende post zullen we het buitenlandse materieel eens onder de loep nemen?
Zou het leuk vinden jullie reacties over wat voor merk, materieel, tijdperk enz. te lezen.
Wat vindt je super en waar zit je beslist niet op te wachten?

gegroet,

Leon

Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Als je Nederlands rijd en je wilt alles zeg maar kopen, dan kost het toch al een aardige cent.
Meestal komen er in het loop van het jaar vaak nog meer Nederlandse aankondigingen.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Toch heeft Piko een volledige nieuw Nederlands model in de ontwikkeling. De serie 2000, alleen is dat misschien niet het meest voor de hand liggende model wat iedereen graag wil zien.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Persoonlijk vind ik de Gleisstopfmaschine Unimat 09-4x4/4S E3 van Viessmann en Märklin  (Märklin 39935) wel een mooie machine.

Heb hem als nieuwe aankondiging bij InnoTrans 2018 (zie dit draadje voor een impressie) gezien en gefotografeerd.
Het enige wat op het model niet aanwezig is, is de laser scanner en camera voor ondersteuning bij het werken aan wissels (zie eerste foto).
Hierbij een aantal van de gemaakte foto's:







Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Van mij mag het geluid weg blijven bij de stoomloks en de drijfwerkverlichting er voor terug laten komen.
En dat ze de rookkamerdeur, kunnen openen.
Dit alles lukt en blijven ze doen bij MiniTrix.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
 @citaat Lekker overstappen naar MiniTrix !
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Hallo,

Wat mij opvalt als Epoche I-verzamelaar is dat ik nog veel meer buiten de spreekwoordelijke boot val dan de fans van Neerlands' materieel. Hier en daar wat wagons, en daar kunnen de fans het mee doen. Terwijl er nog zoveel moois op de markt te brengen is.

Echter, een poll op Stummi liet al zien dat dat het aantal mensen wat Epoche I rijdt (en hun stem heeft uitgebracht) het laagste is van allemaal (zie bijlage).

Een kleine poll op ons forum laat hetzelfde beeld zien (zie bijlage).

Dus tja, wat mag ik dan verwachten?

Daarnaast is er al heel veel uitgebracht, zie bijv. http://www.kbaystsb.com/.

Misschien dan toch maar, zoals Ben zegt, stoppen met verzamelen en beginnen met bouwen...  :thumbup:

Groeten,
William

Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
 @citaat

Ik vindt het ook heel jammer dat er zo weinig voor Ep1 wordt uitgebracht.

Beetje vergeten periode geworden.

Mvg,
Arnold

Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)

Dan hebben we toch gelijk 2 van de 4 rijders te pakken! Fred (IJsengel, long time no see) rijdt ook Epoche I. Maar verder...? Uiteraard heeft Wim (Nobody) ook het nodige uit dat tijdperk, maar die rijdt gewoon wat hij leuk vindt (toch?).


Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Hoi William en Arnold,

Daar had ik niet aan gedacht toen ik het topic startte maar jullie hebben hier zeker een punt!
Is het onbekend maakt onbemind en hebben jullie nog specifieke wensmodellen Ep1?
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
 @citaat Het ouder worden Wim, doe je echt geen goed, ik zou er mee kappen!.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Ik heb ook een hele sterke voorkeur voor I met een beetje begin II. Ben wel een beetje teleurgesteld dat de nieuwe modellen alleen maar in III of IV worden uitgebracht terwijl een kap in I of II toch relatief simpel is

Groet,
Roel
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
 @citaat / RoelMarklin / Roel: Heeft met marktaandeel te maken. Er zijn gewoon meer mensen die tijdperk III / IV willen hebben dan tijdperk I en II. Zie ook de staatjes in het bericht van William dan zie je bijvoorbeeld 12% voor I+II en 35% voor III+IV dat is 3 keer zoveel. Als fabrikant zou ik het wel weten. Je verkoopt gewoon meer van een uitvoering in tijdperk III en IV. Je bent als Tijdperk I+II rijder wat meer aangewezen op de klein seriefabrikanten. Zowel als NL-rijder als DLD-rijder. Denk dat in de komende jaren het wel gaat verschuiven naar de latere tijdperken omdat de nieuwere oudere dat herkent van zijn "jeugd".

Groet Ronald.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
 @citaat

Dat verschuiven verwacht ik inderdaad ook. Tja, het is een keuze, een kwestie van smaak. Er zullen hier weinig tot geen mensen meer zijn die Epoche II bewust hebben meegemaakt, laat staan Epoche I (dat is immers al meer dan 100 jaar geleden!).

Overigens, ik vergat Maarten en Doevie nog, dus het getal van 4 is al overtroffen!  :)

Groeten,
William (en niet Laurent. Wanneer ik diens wisselbouwkunsten zou hebben...)
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Nu ook Artitec de noviteiten 2021 heeft bekend gemaakt mag je toch spreken van een dramatisch jaar voor de Nederlandse modelspoor voor zowel HO al N spoor, ik denk ook niet dat de komende jaren zal veranderen, dit komt gewoon door de teruglopende interesse in Nederlandse modeltreinen, de vele pogingen van fabrikanten om jongeren weer te interesseren voor modeltreinen lijkt mislukt, ze spelen liever met xbox of playstation, maar ik denk dat er ook een ander groot probleem mee speelt en dat is de beschikbare ruimte in huis, de gebouwde huizen worden steeds kleiner en in sommige gevallen hebben ze zelfs geen zolder en wat ook vaak mee speelt is meestal de partner die niet altijd even geïnteresseerd is in de hobby van de man en vaak de kinderen demotiveren.

Maar toch is ook de fabrikanten schuldig aan de terugloop, dat is de keuze van modellen die ze uitbrengen, brengen ze iets uit dan is vaak een model uit een lang geleden tijdperk, niet eens een keer een nederlands model uit tijdperk 6 of 5/6. Bij Marklin is zelfs de 1600, de ICR en de koploper van het toneel verdwenen, terwijl voor deze modellen een zeer grote nederlandse markt zal zijn, mits ze beide modellen wel een facelift geven 1:93/1:87.

Dus mijn mening is als de nederlandse markt niet zal vergroten zal Marklin niet de noodzaak zien met complete nieuwe modellen te komen, alleen iemand moet de eerste stap moeten zetten en normaal moet dat de Nederlandse importeur dat moeten zijn, maar die mening hoe ik er over denk weten iedereen hier wel.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
 @citaat / FlevoPolder2012: Tjee .... Je hebt echt azijn door je aderen lopen of niet? Is er dan echt nooit wat positief te melden? Het glas is altijd bij jou half leeg? Je weet niet half hoe goed "myworld" van Märklin verkoopt. Kijk maar eens hoe groot dat assortiment aan het worden is. Daar wordt wel een basis gelegd voor een hobby. Goed, er zijn meer afleidingen en andere zaken dan vroeger. Dat zal een deel van de oorzaken zijn. Vaak is het zo dat jongvolwassenen stoppen met een hobby. Omdat dan belangrijkere zaken in het leven voorbij komen. Dan op den duur als grijze duif met veel meer tijd weer aan de hobby gaan beginnen. Dat hoort bij de hobby. Een enkeling begint vroeg aan de hobby en buffelt gewoon door  :D

Groet Ronald.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Verder denk ik dat fabrikanten nu even voorzichtig zijn met investeren. Ja door corona is er meer verkocht maar wat doet de markt als corona voorbij is,zakt het weer naar het oude niveau of blijft die hangen?
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Citaat van: flevoland2012 op woensdag 27 januari 2021, 16:26:36
...mag je toch spreken van een dramatisch jaar voor de Nederlandse modelspoor...
Dat komt volgens mij omdat het modern Nederlands materiaal zo lelijk is dat ze het alleen aan de Hollanders kwijt geraken, ik kan mij niet voorstellen dat buitenlanders daar erg kunnen in geïnteresseerd zijn.
De oude modellen, zeg maar alles van voor de vishaken er op stonden, heeft wel veel charme en scoort dan ook beter in het buitenland. Ik heb in mijn collectie van 300 locomotieven welgeteld 2 Nederlandse, uiteraard zonder vishaken  ;)
Er gaan nu veel Hollanders kwaad zijn omdat dat zeg maar de praktijk toont dat het zo is...
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Huizen die steeds kleiner worden Flevoland2012?
In het dorp waar ik woon zijn de nieuwbouwwoningen vaak 4-5 kamerwoningen en in de regio ook.
Eigenlijk wat onhaalbaar voor ons, want koopprijzen liggen al boven de 4 ton.
Verder hebben we meestal meer vierkante meters per persoon ter beschikking dan pakweg 25-50 jaar geleden.
Dat verband zie ik dan dus niet.
In jouw posts krijgt al jaren de importeur een veeg uit de pan.
Dit discussiepunt breng je iedere keer weer in en een paar jaar geleden bleek het alleen op je gevoelens is gebaseerd.
Laten we maar gauw terug ontopic gaan!
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Als moderator moet ik eigenlijk niet reageren op deze wijze, maar ik ben het wel met Ronald eens.:roll:
Nederlandse modellen waren, zijn en zullen altijd wel dun gezaaid blijven, het is wat het is.
(hoewel er toch op dit gebied best veel te koop was en is als ik zo rond kijk op het forum)
Tegenwoordig is de 3D print techniek al best ver, dat bied ook kansen, eigenbouw kan de hobby verrijken. :)
Alle fabrikanten doen ook maar hun best, ieder met hun eigen visie, goed of slecht, ze willen ook gewoon maar een boterham verdienen. (en een dikke auto rijden :D)
Ik las vandaag ook al her en der hier op het forum over een plasje ergens overheen doen, wel grappig, maar toch doet het de gezelligheid ook niet goed. O:-D

Dus kortom, laten we het hier op het forum leuk, informatief en gezellig houden, de wereld om ons heen is al negatief genoeg.
En wat Leon net benoemd, weer gauw ontopic.

Dirk-Jan

Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Zelf vind ik het aanbod aan nieuwe modellen wel in orde.
Het ene jaar zit er meer bij, dan het andere jaar.
Het is elk jaar sowieso kiezen, want je kunt toch niet alles kopen wat je zou willen hebben.

Groeten,
Ton.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Er wordt hier veel gereageerd over (het gebrek aan) tijdperk I en II. Als liefhebber van het andere eind van het tijdperkspectrum wordt het voor mij een duur jaar. "Mijn" TGV's en ICE's zijn sowieso niet de voordeligste keuze om te verzamelen, maar met de 37793 overtreft Märklin zichzelf weer. Natuurlijk, de complete set meet een indrukwekkende 2,3 meter, alle toeters en bellen zitten erop, maar ten opzichte van de voorgaande modellen is een complete set zo'n 200 euro duurder dan vroeger. Je maakt mij niet wijs dat een beetje extra plastic en wat extra lichtstripjes zoveel meer moeten kosten.
En toch, als ik hem dan voorbij ziet glijden in het filmpje van Märklin TV druk ik toch weer op die bestelknop en is het de dames en heren in Göppingen toch weer gelukt.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Ik ben fervent epoche 3 rijder (DB). Ik wacht al een tijdje op Erzwagen Fad50... en dan niet de korte modellen die thans in de collectie van Märklin zitten. De BR50 rijdt nu met een zielig geïmproviseerde sleep rond.

Mvrgr
Robert
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Ik moest even grinniken om Antons opmerking over de lelijkheid van het Nederlands materieel. Ik kan weinig anders dan hem gelijk geven als het om het moderne spul gaat. Nou ja, grofweg al wat na 1975 nieuw verscheen, op misschien de 1600 en 1700 series na.
Het is met die schoenachtige neus, voor het eerst geïntroduceerd met de Fyra, echt heel verdrietig geworden in mijn ogen.
Maar goed, daar zijn velen het helemaal mee oneens.
Wij hadden vroeger, ja vroeger, wel echt supermooie stoomlocs. Engels georiënteerd doorgaans, en in kleurstelling en gratie (jazeker!) toch heus de gelijke zo niet meerdere van veel landen in de wereld. In model zie je er haast niks van terug, behalve als zelfbouw of dure kleinserie. Heel misschien biedt 3d printen, CNC frezen en ander modern geweld een oplossing. Van de grote fabrikanten hoeven we weinig te verwachten helaas.


Groet,

Peter
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Naar mijn mening word er redelijk wat NL spul uitgebracht misschien wel geen treinstellen,ook ben ik het niet eens met de stelling van Antonv meer dan de helft van mijn NL materiaal komt uit het buitenland Duitsland,België en Italië op onder andere ebay word toch redelijk wat NL spul aangeboden nieuw en gebruikt.
Als ik ergens mijn geld op zou zetten is het Piko voor Nederlandse modellen.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Is het juist niet het mooie van een modelspoorbaan dat je gewoon alles kunt rijden wat je zelf mooi vind?

Als je het echt realistisch wilt maken heb je meestal aan 3 locs genoeg i.v.m. De ruimte?
Ik ben hartstikke blij met wat er dit jaar is aangekondigd en wat nog wordt uitgebracht.

Zelfs meer dan mijn portemonnee hebben kan verwacht ik  :)
Artitec,marklin,roco,bmodels,schucco,brekina,noch.
Hebben allemaal iets wat ik wil hebben, zit ik al snel op €800 bij elkaar...
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Piko timmert inderdaad goed aan de weg, of beter gezegd aan de rails in zowel H0 als N.
Märklin levert mooi spul met E10, E94, laatste als nieuwe constructie, vind die DR uitvoering met rood onderstel persoonlijk heel mooi.
Superlocs maar nogal aan de prijs; er zijn dit jaar zo goed als geen "lowbudget" of hobbylocomotieven bij Märklin dit jaar. 
Die klanten zouden wel eens uit kunnen wijken naar andere merken...
Is dat nou wel zo slim om voor deze aanpak te kiezen?
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Citaat van: Baanloos op donderdag 28 januari 2021, 18:15:57
Die klanten zouden wel eens uit kunnen wijken naar andere merken...

Daar ligt Tante M echt niet wakker van.

Je kunt het zien aan de nieuwigheden die de laatste jaren zijn geproduceerd.

Haar eerste zorg ligt bij haar thuismarkt en dan komt Zwitserland. Dan komt er een hele tijd niets en dan pas de "rest" van de exportlanden.

Bij hoge uitzondering komt er iets leuks voor deze categorie; zie onlangs België en Zweden en zeer recent Oostenrijk.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Wat vind ik van de nieuwe modellen 2021? Over de hele linie valt het tegen, maar zoals hier en daar opgemerkt af en toe een goedkoop jaar is ook wel lekker
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Ik snap niet dat zoveel 3-rail rijders zich zonder het minste verzet een veel te dure sounddecoder laten aansmeren zelfs als ze 't schijt hebben aan geluidslocs, er komt dan ook nog nauwelijks iets uit zonder geluid  :(
Dat alleen al zou een reden moeten zijn voor starters om voor 2-rail te kiezen, je kiest de decoder dan zelf.
Of gaan we binnenkort de tour op dat ook 2-rail locs 'standaard' met geluid geleverd worden?
Voor mij is het in ieder geval al vele jaren over en out, ik vertik het om mijn centen te vergooien aan voor mij zinloos geluid. Maar het wordt nu wel erg goedkoop voor mij  ;)
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
 @citaat / Antonv:  Märklin heeft al jaren terug besloten om geen analoge treintjes meer te leveren. Alleen maar digitale. Dat is voor Märklin goedkoper. Geen andere versie nodig voor analoog. Alle componenten gewoon hergebruiken bij je 2rail merk Trix. Alleen het merkje en doosje is dan anders.  Bij 2rail is het meer een gewoonte dat er een analoog model uitgeleverd wordt met een NEM-stekker / NEM-aansluiting en een "brugstekker". Dan is het voor een modelspoorder heel eenvoudig om een decoder van zijn eigen keuze te plaatsen.  Alle fabrikanten leveren dus 3rail-modellen met decoder. Dit omdat 3railers niets anders gewend zijn. Relatief goedkoop en het praktische is dat je geen extra elektronica in het treintje hoeft te proppen, dat regelt de decoder allemaal. Om het simpel te houden beperk je het aanbod tot 1 model voor 3rail. En ja dat zal tegenwoordig steeds meer de "uitgebreidste" versie worden. Dat houdt de catalogus een beetje beperkt.

Bij 2rail zal niet zo snel het "analoge" treintje eruit gaan. Dit omdat juist daarvoor de NEM-Stekkers / NEM-aansluitingen voor uitgevonden zijn. Simpel en makkelijk een decodertje plaatsen.

Groet Ronald.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Piko heeft toch redelijk wat nederlandse locs in het assortiment. Wagons is een ander verhaal.

Mijn grootste teleurstelling is dat Piko steeds meer alleen in 3-rail sound uitbrengt. En 100 euro prijsverschil tussen 2L analoog en 3L sound is het mij niet waard, die +-60 euro meerprijs voor sound wat ik toch niet gebruik vind ik weggegooid geld (3L met decoder was meestal zo'n +€40,-). Daarom koop ik ook bijna niks van Roco, ook bijna alleen maar 3L met sound. En eerder was Piko vrij scherp geprijst wat het ook extra interessant maakte, maar dat verschil wordt ook steeds kleiner met de concurrent. Heb tot nu toe één Piko loc besteld, een DC analoog die ik dan zelf wel ombouw.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
mijn mening :
MArklin/trix : niks speciaals of interesants voor mij .
Artitec : leuke klompemtrein maar niks voor mij .
Piko : de NS2000 is zeer leuk samen met de NS2200 bruin die reeds in mijn bezit is . Optie
Roco : DHG met goede verlichting ! nu nog de variant die ik wil ( RAG blauw of oranje alle logo's )
ESU : G1000 ooit besteld van Mehano/lemke , denk dat ik deze cancel . ik bestel liever de ESU versie .
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
hoi,

Citaat van: AlexH op maandag 01 februari 2021, 13:44:39
Mijn grootste teleurstelling is dat Piko steeds meer alleen in 3-rail sound uitbrengt. En 100 euro prijsverschil tussen 2L analoog en 3L sound is het mij niet waard, die +-60 euro meerprijs voor sound wat ik toch niet gebruik vind ik weggegooid geld (3L met decoder was meestal zo'n +€40,-).

Gefeliciteerd! Je zit in een "vendor-lockin". Je bent afhankelijk geworden van een systeem. Dat systeem heet 3rail. Aangezien je al een baantje en heel wat treintjes hebt zal je niet zo snel meer overstappen op een ander systeem. Daar zit de kneep. Je kan er wat aan doen  :) Of je zal het moeten accepteren. Eventueel zelf aan de hobby om het een en ander om te bouwen.

Groet Ronald.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Heb al heel wat Piko 2-rail omgebouwd naar 3-rail, meestal redelijk eenvoudig te doen en is er al voorbereiding voor een sleper. Maar dat begint ook wel te vervelen als het bij alles moet wat je wilt. En in de basis slaat het m.i. nergens op, hoe moeilijk kan het zijn om er een gewone óf een sound decoder in te drukken. Ben lang niet de enige die geen sound wil. En zou het geen lock-in willen noemen, merken keuze genoeg. Alleen met meer features dan waar ik op zit te wachten. Heb bijna niks van Märklin, alleen rails. ;-)
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Ik accepteer het en koop dus niks meer. Zijn ze toch weer een hele goede klant kwijt durf ik zelf te zeggen met een verzameling van 300 locomotieven. En er zijn er veel zoals ik, vooral verzamelaars, die helemaal niet geïnteresseerd zijn in een stoere loc die staat te snerpen als een gecastreerde krekel...
Maar ja, wat wil je van speelgoedfabrikanten die modeltreinen maken, die geluidjes moeten er gewoon bij hé.
Het laatste dat ik ooit gewild heb met geluid was een blikken brandweerauto met zwaailicht en sirène, dat was bijna 60 jaar geleden en mijn hoogbejaarde ouders zijn er nog altijd niet helemaal van bekomen  ;)
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
hoi,

@Antonv: Het is een keuze om niets meer te kopen. Je kan er weinig tegen doen. Vanuit bedrijfstechnische en economische overwegingen is het te begrijpen. Vanuit klantperspectief is het niet te begrijpen waarom het niet kan. Je zit met een redelijk kleine groep modelspoorders die 3rail hebben. In sommige landen mogelijk wat meer dan in andere landen. Het blijft een relatief kleine groep.

Citaat van: AlexH op maandag 01 februari 2021, 15:04:18
En zou het geen lock-in willen noemen, merken keuze genoeg. Alleen met meer features dan waar ik op zit te wachten. Heb bijna niks van Märklin, alleen rails. ;-)

Eigenlijk is het inderdaad een "systeemkeuze".  Ik schreef ook bewust niet de naam van het forumhuismerk :D Veel hebben inderdaad relatief "weinig" van het forumhuismerk. Het vervelende van die systeemkeuze is dat deze niet zo "populair" is. Anders waren er wel meerdere fabrikanten die zich ook aan het maken van rails zouden wagen. Als dat zou gebeuren en het zou populairder worden dan zal het assortiment met lokjes en treinstellen en de varianten daarin ook weer groter worden.

Groet Ronald.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Ben het wel geneigd met Anton en Alex eens te zijn.
Al eerder gezegd: nieuwe E10 en DB E194 en DDR-versie BR254 zijn schitterend maar al die toeters en bellen mogen ze houden.
Het maakt ze naar mijn smaak te duur.
Dit jaar helemaal geen "budgetlocs", paar jaar geleden een leuke Ludmilla bij Märklin en zo waren er wel meer.
Nu alleen een fantasie(?) BR285
Ik ben letterlijk Baanloos, nog wat materieel in een Doornroosjeslaap op zolder; maar zeker aan het orienteren.
Dan ga ik wss ergens anders winkelen: opties die ik overweeg: kleinere schaal, H0 2 rail, of H0 3 rail tractie van een ander merk aangevuld met 2e hands.
Dan snap ik Märklin dus niet, dan ben je toch meerdere potentieele klanten kwijt. En als je eenmaal weg bent....dan blijf je weg.
Laptop, smartphone, televisie en autofabrikanten bieden toch ook een gamma van basic tot hyper de luxe excellent premium.
Men wil marktaandeel! En het liefst dat ik bij ze terug blijf komen!
Nu zullen er wel weer mensen aan mij uit gaan leggen dat ik dit een "verstandige" keuze is van M*.  :D
Ik zou zeggen donder naast die Hightech&Hichprice locs gewoon ieder jaar een paar volume modellen op de markt en koop wat minder speakertjes in :P
Heb je zo maar wat kopers er bij! Hoeft de heer Florian Sieber niet meer bang te zijn dat we alleen nog maar 2e hands kopen >:-D
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Citaat van: Bas op zaterdag 30 januari 2021, 18:54:02
Wat vind ik van de nieuwe modellen 2021? Over de hele linie valt het tegen, maar zoals hier en daar opgemerkt af en toe een goedkoop jaar is ook wel lekker
Wat valt tegen?

Daar kan je een hele hoop van vinden en daar zijn de meningen over verdeelt ;).

Als ik puur naar mezelf kijk was de verzamel "woede" toch erg ingekrompen de laatste jaren. Om heel eerlijk te zijn, ik weet niet eens meer wanneer ik voor het laatst een Märklin loc gekocht heb  8o 8o 8o 8o 8o.

Kijk mijn interesses liggen neerhing het goederenvervoer. Roco heeft mij laten "bloeden" omdat zij de Vectron hebben uitgebracht in zo veel mooie varianten ( ik heb er 16 nu .... ) en als ik dan kijk hoe de Märklin versie eruit ziet, schietende tranen mij in de ogen. Nu komen er veel varianten naar NL, alleen merk ik dat het gros GEEN idee heeft wat hier nu daadwerkelijk rond rijdt. Ja op de oude modellen waar NS vishaken op zitten.

Nu kijk ik wel heel secuur naar de wagens omdat ik echt treinen na wil maken zoals ze nu of een aantal jaar geleden hebben gereden. Draaf ik door? In menig optiek wel 😉, maar waarom zou ik genoegen nemen met artikelen die niet kloppen? Sommige leveranciers hebben zulke mooie artikelen, neem containerwagens, maar zetten er gewoon de verkeerde containers op. Hoe moeilijk kan het zijn?????

Afijn, er is genoeg spul voor de NL markt en dan wijs ik alleen maar naar MTE met hun eigen lijn en die vuilwagens. Helemaal nieuw en een mega succes omdat zij wel wagensuitbrengen waar vraag Baarns.

Voor mij is het een rustig jaar, met wederom een paar Roco Vectrons waarom de zwarte DB Backbone welke ook in NL rijdt.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Er verschijnt een flink aantal Vectrons bij Roco dit jaar Marcel, maar als ik het goed begrijp ga jij voor één of hooguit 2 modellen dit jaar?
Waarom ben je trouwens niet tevreden over de Märklin Vectrons vraag ik zo maar als leek?
Voor mij is een Vectron.....een Vectron maar kennelijk is de ene 1:87 Vectron toch de andere niet.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Hoi hoi,

Nee ik heb er 4 besteld, de DB Backbone, de LWR, BoxXpress en de ELL SBB Cargo versie. Deze komen allemaal in NL.

Ik vond de eerste versies er te plastic uitzien, de pantografen niet mooi en het geluid. Ik vind de naden tussen de kop van de cabine en de zijkant veeeeel te nadrukkelijk aanwezig. Het is ook een 36XXX nummer, waar ik dan aan moet denken was dat die nummers "Hobby" locs waren. Ik vind dat mijn geld niet waard.

Verder is de roco Vectron echt een plaatje. Ik wil graag de Holland Piercer, maar Marklin mocht hem eerst alleen uitbrengen dus ik heb ehm niet genomen. Nu komt dit jaar Roco ermee, dus ik ben een blij man. Paar B Models containerwagens erachter en ik ben een heeeeeeeel blij man :).
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Citaat van: flevoland2012 op woensdag 27 januari 2021, 16:26:36
de vele pogingen van fabrikanten om jongeren weer te interesseren voor modeltreinen lijkt mislukt, ze spelen liever met xbox of playstation,
Als jongere zijnde ben ik het hier niet helemaal mee eens. Wat voornamelijk een rol speelt is tijd en geld. Als ik aan vrienden van mij mijn modelspoorbaan laat zien staan de meeste altijd vol bewondering te kijken. Sommige wensten zelfs dat ze zelf zo'n hobby hadden. Maar als ik dan vertel dat ik met deze baan al sinds 2009 bezig ben en vertel hoeveel een loc uit de collectie heeft gekost dan vinden ze het al gauw een erg dure hobby en een hobby waar erg veel tijd in gaat zitten.
Een playstation is nou ook niet goedkoop maar als je de playstation hebt zijn verschillende games voor enkele tientjes te verkrijgen. Een keer sparen voor iets groots en dan elke maand een ander spel is toch makkelijker dan constant sparen voor een treintje van gemiddeld 300 euro per stuk.

Citaat van: flevoland2012 op woensdag 27 januari 2021, 16:26:36
Maar toch is ook de fabrikanten schuldig aan de terugloop, dat is de keuze van modellen die ze uitbrengen, brengen ze iets uit dan is vaak een model uit een lang geleden tijdperk, niet eens een keer een nederlands model uit tijdperk 6 of 5/6.
Schuld van de fabrikant of smaak van de hobbyist?
Ondanks dat ik die tijd nooit heb mee gemaakt vind ik nederlandse treinen tot de jaren 90 de mooiste treinen. Ik spring eerder op bij een mooie stoomloc of fraaie oude diesel. Van een moderne vectron word ik niet bepaald warm.

Er zijn toch wel weer een aantal mooie modellen aangekondigd dit jaar.
De marklin br 78 vind ik erg mooi en de stopmachine is een intressante ontwikkeling.
De ns 2275 van piko, de bruine beer, was van mij een wensmodel en deze heb ik dan ook in bestelling staan. De roco 2400 bruin is ook leuk maar op het plaatje in de catalogus was deze weergegeven met een laag A sein. Op de roco website is dit inmiddels aangepast naar L sein. Die ga ik in de gaten houden. De startset met kraansik is ook leuk en ik hoop er stiekem op dat deze in de loop van het jaar ook als losse loc en voor wisselstroom word aangeboden. De plan V is ook wel een leuke terugkomer. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Tim haalt zojuist de BR78 aan. Wat ik niet begrijp, is waarom Märklin niet gelijk Epoche 1-varianten van dit model uitbrengt. De laatste T18 uit Württemberg is van weliswaar uit 2016, maar kwa detaillering is het model gelijk aan het model uit 1989! De laatste Pruissische variant is van 2012, gebaseerd op het model uit 1987...

Hetzelfde geldt voor bijv. de BR75. De meeste recente variant van dat model komt van Liliput, maar dat model heeft de onderlinge asafstand onjuist.

Op detail-niveau zal er bij beide locs het één en ander veranderd moeten worden, maar de basis is er toch gewoon? De extra investeringen lijken me derhalve beperkt (al geef ik toe dat ik dat niet in kan schatten).

Wellicht komen deze nog, maar waarom moet dat zo lang duren...
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
 @citaat
Er moet wat te wensen overblijven. Als ik het goed zeg is de aangekondigde br 78 een vernieuwd product welke vorig jaar voor het eerst op de markt kwam. Ik gok dat de pruisische variant ook wel gaat komen.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2021 (alle merken!)
Heeft iemand van het forum hem al op mogen halen? Op Youtube circuleren al een aantal gebruikersfilmpjes.
Re: Wat vinden we van de nieuwe modellen 2022 (alle merken!)
Wist niet dat dit topic nog actief was. :D
Jaar maar even aangepast.
Deze discussies zijn eigenlijk tijdloos.