Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?

Gestart door Edwin Runnertje dinsdag 26 januari 2021, 08:12:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
hoi allemaal,

een poosje geleden heb ik een een locomotief aangeschaft met een decoder met 8 dipswitches, welke is me nog niet gelukt te achterhalen...

heeft altijd gereden en ineens is'ie er mee gestopt :-( rijdt niet meer en verlichting doet niets meer

ik heb voor zover mijn kennis reikt e.e.a. nagelopen

de bedrading van de decoder naar de motor is volgens mij allemaal in orde

alleen maken de wikkelingen van de veldspoel misschien niet goed contact, maar is slecht te zien want 1 uiteinde is een erg kort stukje

nu mijn vragen  :D

- rijdt de loc helemaal niet als de uiteinden van de wikkelingen geen contact maken? of wel 1 kant op?
- de verlichting doet niets, wat kan dan de oorzaak zijn van het probleem en is dit dan mogelijk ook de oorzaak van het helemaal niet functioneren?

alvast weer veel dank voor de reacties op deze, voor mij, hersenkraker...

groeten Edwin
Re: Locomotief met 6090 decoder doet niets meer?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Locomotief met 6090 decoder doet niets meer?
mijn kennis is onvoldoende om je te helpen maar een (detail) foto van de decoder en bedrading is wel nuttig

mvg, Ruud
Re: Locomotief met 6090 decoder doet niets meer?
't Is in ieder geval géén 6090 decoder, want die werkt met een gelijkstroommotor. (zonder wikkelingen om de spoel)
Re: Locomotief met 8 dipswitch decoder doet niets meer?
thx

onderwerp alvast maar aangepast  ;)

kan nu fff geen foto's maken, ga ik eind van de dag toevoegen

grtz
Re: Locomotief met 8 dipswitch decoder doet niets meer?
Als 't een Märklin decoder met 8 dipswitches betreft, zou 't een 6080 kunnen zijn.
Re: Locomotief met 8 dipswitch decoder doet niets meer?
Als de verlichting het ook niet doet, krijgt je decoder waarschijnlijk geen spanning...  Het zou een 6080, 6090 of 66032 kunnen zijn, maar andere merken zouden ook nog kunnen.
Re: Locomotief met 8 dipswitch decoder doet niets meer?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Locomotief met 8 dipswitch decoder doet niets meer?
Onlangs de bruine/rode draad los gehad?
Vergewis je dat bruin aan de railbedding zit en rood aan de puntcontacten.

Loc staat niet op bovenleiding?

Mvg. Marcel
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
nou, verlichting doet het weer, dat was een gevalletje van beide lampjes slecht contact  8o

op de decoder staat M60349 , zegt iemand dat wat?

analoog doet'ie overigens ook niets...

grtz
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
Volgens dit artikel is het een C80, maar de chip (Zylog M60349) wordt op meer decoders gebruikt.

De volgende stap is het meten van de spanning op de motor.  Als het goed is gaan daar 3 draden naar toe : een zwarte, een groene en een blauwe.  Je zou een spanning moeten meten tussen zwart en groen of tussen zwart en blauw.

Wisselt de verlichting met de rijrichting?  Zo niet, dan klopt je adres niet.  De dipswitches willen nog wel eens stuk gaan, je zou ze eens allemaal Off, en alleen de eerste op On kunnen zetten, dan moet hij reageren op adres 78.
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
dank je Erik,

ga eerst met de dipswitches aan de gang, daarna ga ik proberen spanningen te meten als ik aan spanningsmeter kan komen... ;)

overigens is er ook iets met de veldspoel...de, volgens mij (?), binnenste draad is een los eindje en maakt geen contact met de draad naar het motorschild, ik kan alleen nergens vinden hoe dat nou precies moet zitten

er bleek een dik stukje draad los in de loc te liggen, is dat een smoorspoel??? en moeten de uiteinden van de veldspoelwikkelingen daarop aangesloten worden en vervolgens naar motorschild?

groeten
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
Maak even wat foto's, dat is veel makkelijker beoordelen

Koen
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
Hier staat een tekening met de juiste bedrading : Link

In onze wiki staat ook wel een principe-schema, maar niet met de exacte plaats van de draden : Link
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
Hier een schema van de 6080 decoder.


Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:Aansluitschema_Loc-decoder

De zwatre smoelspoel gaat van de decoder direct naar de motor (koolborstelaansluiting op motorschild).
De blauwe en groene draad gaan naar de twee aansluitingen bovenop de veldspoel.
En vanaf de onderkant veldspoel gaat een dubbele draad direct naar de andere koolborstelaansluiting van de motor.
Hieronder zie je een voorbeeld van hoe het aangesloten hoort te zijn.

Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Drum_Collector_Motor_(DCM)
Links zit de smoerspoel op het motorschild gesoldeerd en rechts zit het korte dubbele draadje van de veldspoel aan de rechterkant van het motorschild gesoldeerd (de soldering zit net achter de gele draad).
Bovenop de veldspoel zitten de blauwe en groene draden gesoldeerd.
Pas op dat je niet te lang aan de veldspoel soldeerd, anders smelt de plastic isolatie.
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
dank voor al jullie reacties

duidelijke foto's lukt me jammer genoeg niet echt

stand van zaken nu, alles zit aangesloten zoals op de onderstaande tekening, echter:

- zit geen smoorspoel in zwarte draad van decoder naar motor, welk probleem geeft dat ? en ik heb een dik stukje draad over  8o heeft dat die functie dan?
- 1 uiteinde van de wikkeling van de veldspoel krijg ik niet aangesloten (te kort), doet de loc dan helemaal niets of moet die in ieder geval 1 kant op rijden?


ik heb ook nog een vraagje over de onderstaande tekening, wat betekent het = symbool tussen de bruine draad en zwarte draad vanaf de motor?

alvast weer bedankt om mij verder te helpen met mijn gepruts!!!

grtz Edwin
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
Edwin,

Ik zie geen tekening.  De Märklin motor is een seriemotor, wat inhoudt dat het anker (via de collector) in serie staat met één van de veldspoelen.  Je ziet dus op de foto van Kappa links de zwarte draad die (via de smoorspoel bovenop) aan één kant van de decoder hangt, en rechts de groene en blauwe draden die aan de andere kant van de decoder aangesloten zijn.

De smoorspoel is voor de werking niet noodzakelijk, maar deze drie aansluitingen zijn wel nodig om de motor beide kanten op te laten draaien.  Als je motor helemaal niet loopt, denk ik dat je een probleem hebt met de zwarte draad.

Succes!

Erik
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
hoi Erik,

ik bedoelde met de tekening het 'C80/6080 decoder aansluitschema' in het bericht van Ad (toen ik aan het tikken was stond die eronder ;-))

groeten Edwin
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
ha lezers...

op het schema van de 6080 decoder (C80/6080 decoder aansluitschema) in het bericht van Ad staat een = symbool tussen de bruine draad en zwarte draad vanaf de motor

kan iemand me nog uitleggen wat dat betekent ? ik haal dat niet uit de foto's....

thx!

groeten Edwin
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
Dat =je is het symbool voor een condensator. Op de motorfoto van Kappa zie je ze als kleine bruine bolletjes (102erop) zitten. Op de schematisch tekening ontbreekt trouwens de verbinding tussen de veldspoelen en de ene motoraansluiting, op de foto het dubbele ongeïsoleerde draadje.
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
Citaat van: Edwin Runnertje op woensdag 27 januari 2021, 08:13:21
dank voor al jullie reacties

duidelijke foto's lukt me jammer genoeg niet echt

stand van zaken nu, alles zit aangesloten zoals op de onderstaande tekening, echter:

- zit geen smoorspoel in zwarte draad van decoder naar motor, welk probleem geeft dat ? en ik heb een dik stukje draad over  8o heeft dat die functie dan?
- 1 uiteinde van de wikkeling van de veldspoel krijg ik niet aangesloten (te kort), doet de loc dan helemaal niets of moet die in ieder geval 1 kant op rijden?


ik heb ook nog een vraagje over de onderstaande tekening, wat betekent het = symbool tussen de bruine draad en zwarte draad vanaf de motor?

alvast weer bedankt om mij verder te helpen met mijn gepruts!!!

grtz Edwin

misschien lees ik het verkeerd, maar er is dus 1 draad van de veldspoel los + nog een andere losse draad?
met 1 veldspoel los, zou hij 1 kant op moeten kunnen rijden.
Re: Locomotief met decoder M60349 doet niets meer?
mooi, dan snap ik het weer ;-) thx!

groeten Edwin