Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digikeijs DR 4020 en mobile station 2

Gestart door peterp maandag 25 januari 2021, 23:07:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digikeijs DR 4020 en mobile station 2
Ben al tijdje in bezit van MS2 maar behalve er de treintjes mee te besturen ben ik niet gekomen. Ben een paar jaar niet actief geweest en mijn M rails in de kast gelegd. Ben overstapt op K rails omdat ik deze mooier vind. Nu wil ik toch wat meer uit MS2 halen en wil daarvoor de Digikeijs DR 4020 aanschaffen. Ik heb echter geen idee ondanks twee avonden zoeken op internet hoe ik nu deze in MS2 krijg. Magneet protocol? Alhoewel ik ook lees dat hij op het loc adress 999 komt. Hoe stel ik vervolgens de snelheid en uitslag van de servo's in. Kortom wie o wie kan mij stap voor stap uitleg geven (of een link) hoe ik dit kan instellen? Ik zou dit zeer waarderen.
Re: Digikeijs DR 4020 en mobile station 2
Allereerst zorg dat je wissels op DCC protocol staan in je ms2

Instellen adres.
Druk op de knop achterop je decoder en schakel daarna het 1e van de 4 wissels op je ms2

Je kunt nu de servo in de decoder bewegen als je een wissel omzet.

Stap twee de servo uitslag vast leggen.

Maak een lok aan met adres 9999 en 128 rijstappen. Op DCC protocol.

Deze dummy lok helpt je met programmeren. De rijstappen worden vertaald naar de uitslag van de servo.
Met de F1-f4 toetsen bevestig je de ingestelde waarde.
De richting omkeer laat je doorstappen naar de andere wissel stand..

Schakel de in te stellen wissel.
Druk op de programmeer knop achterop de decoder.
Regel nu bij de lok de snelheid en je ziet de servo bewegen. Uitslag bepaald druk op F1 aan en weer uit.
Keer richting op lok 9999 en je kunt de andere uitslag instellen. Dit keer bevestigen met f2
Afsluiten door op de programmeerknop van de decoder te drukken.
Dit hoe het ongeveer zou moeten werken. Dus doe nog eens een poging. Hoe precies staat in de handleiding.
Hopelijk is het nu te begrijpen.

Mvg Robin




Re: Digikeijs DR 4020 en mobile station 2
Keurig uitgelegd door Robin.
Je moet het toekennen van een adres goed onderscheiden van het instellen van de uitslag van de servo. Alleen voor het laatste heb je het locadres 9999 nodig. Het echte bedienen van de servo na de hele installatie verloopt gewoon via het schermpje waarmee je wissels en seinen bedient.
Het helpt ook de nieuwste handleiding van Digikeijs van de DR 4024 (opvolger van de 4020) te lezen. Het staat er net iets duidelijker. Gewoon doen wat er staat, geen stap overslaan of verwarren. Doe je dat wel, dan kan gebeuren dat je de decoder een nieuw adres geeft in plaats van dat je de afstelling regelt. Het adres hoef je maar een keer in te stellen, de uitslag van elke servo via het locadres doe je vier keer per decoder. That's it.


Succes!

Peter
Re: Digikeijs DR 4020 en mobile station 2
Dank voor de heldere uitleg. Hier kan ik zeker mee verder en geeft me nu voldoende vertrouwen om een DR4020 te bestellen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Digikeijs DR 4020 en mobile station 2
Je programmeert ,het makkelijkst de uitslagen eerst op adres 1-4
En daarna de definitieve adressen in de decoder
Hij springt inderdaad nogal eens terug naar adres 1.

Robin
Re: Digikeijs DR 4020 en mobile station 2
 @citaat en daar had ik nou weer niet aan gedacht, Robin.
Maar hou je dan 1-4 altijd vrij in je centrale voor het programmeren van een nieuwe servodecoder? Anders heb je tijdelijk een dubbel adres 1-4.


Groet,
Peter
Re: Digikeijs DR 4020 en mobile station 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Digikeijs DR 4020 en mobile station 2
Zou ik wel doen dan ja. Maakt dat nou uit dat je ze niet gebruikt. Je zou bijvoorbeeld ook bij 101 kunnen beginnen. Ik zit door Tischbahning in een poule met een aantal anderen, ik begin met mijn slanke wissels op 1601.
Re: Digikeijs DR 4020 en mobile station 2
 @citaat Het maakt inderdaad niet uit een paar adressen open te laten, Laurent. Heb ik ook gedaan, maar net weer niet de allereerste 4
De eerste 100 of zoiets heb ik gereserveerd voor MM-protocol, de rest DCC.
Gewoon, omdat het zo uitkwam en omdat het kan, maar de tip van Robin zie ik nu pas en ik zie er wel een voordeel in omdat je heel soms door een foute volgorde toch ineens het adres hebt aangepast van de decoder. Overkwam mij toe ik er nog niet zo vertrouwd mee was


Groet,

Peter
Re: Digikeijs DR 4020 en mobile station 2
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 26 januari 2021, 22:00:40
@citaat en daar had ik nou weer niet aan gedacht, Robin.
Maar hou je dan 1-4 altijd vrij in je centrale voor het programmeren van een nieuwe servodecoder? Anders heb je tijdelijk een dubbel adres 1-4.


Groet,
Peter

Als ik programmeer doe ik dat meestal voordat ik de decoder definitief aansluit.
Hij hangt dan als enige aan de centrale.
Maar een dubbel adres is niet erg. De enige die je programmeert is degene waarvan je het knopje hebt ingedrukt.