Dit wordt een leuk klein baantje. Ik zie heel veel mogelijkheden om te rangeren en met de scenery valt ook van alles te doen.
Over het ontwerp heb ik alleen wat opmerkingen over details, eigenlijk is het vooral een kwestie van smaak.
Een baan met veel sporen evenwijdig aan de rand van de baan vind ik statisch, daarom spreken de laatste twee varianten me wat minder aan. In het echt zullen er bij het leggen van sporen maar al te vaak obstakels zijn waardoor het spoorverloop wordt bepaald. Hoogteverschillen, een beekje, een enorme zwerfkei, bebouwing, noem maar op. Alleen als er een vlak en leeg terrein zonder obstakels beschikbaar is om sporen neer te leggen, ligt het voor de hand dat veel daarvan parallel komen te liggen, en alleen dan kunnen er veel sporen evenwijdig aan de rand van de baan.
Hieronder staat mijn variant van jouw idee. Het begint met de bochten 24912 en 24315 linksachter, die zorgen ervoor dat de kopsporen nergens meer evenwijdig aan de rand van de baan liggen. Kan natuurlijk ook met een 30°-bocht, je kunt immers de fiddle-yard ook best een paar graden schuin leggen. Verder hebben de kopsporen rechtsvoor een iets andere richting dan de andere, om het wat speelser te maken. Om te verklaren waarom die sporen zonodig af moesten buigen heb ik een waterpartij ingetekend. Om diezelfde reden ligt er een kleine rotspartij aan de achterkant, daarmee is verklaard waarom er aan de achterkant niet gewoon een recht spoor van links naar rechts is aangelegd.
Het meest opvallende in mijn variant is de driewegwissel. Ik zou kunnen beweren dat ik dat heb gedaan omdat daarmee het omloopspoor beter bruikbaar is, maar hoewel dat klopt, is dat niet de reden. Ik vind het mooier, meer niet. Omdat er op 250 cm genoeg plaats voor is, zou ik hier en daar nog wat meer details aanpassen. Zo heb ik op een aantal plaatsen een rechte ingevoegd om de abrupte overgangen van wisselbocht naar tegenbocht te verzachten. Dat vind ik iets mooier rijden. Voor de oranje 24172 is dat overigens niet de belangrijkste reden, die ligt er om een grotere parallelafstand tussen de twee achterste sporen en het derde te bereiken. Welke afstand het meest geschikt is, zou ik laten afhangen van de aankleding. Het zou me niets verbazen als een 24236 dan beter uit zou komen.
Tenslotte liggen de stootblokken van parallelsporen nu op veel plaatsen strakker naast elkaar, dat vind ik mooier. Niet overal, voor de variatie en omdat dat in de praktijk ook niet altijd zo is.