Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rangeerbaantje

Gestart door guuske maandag 25 januari 2021, 22:02:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Rangeerbaantje
Beste spoorgenoten,

na het bouwen van mijn module (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63517.0) voor de 3-rail forum module baan en een aantal testbaantjes verder heb ik na veel googlen, youtuben en lezen besloten om een rangeerbaantje te gaan bouwen. De reden hiervoor is de beperkte ruimte die mij ter beschikking staat op mijn hobbykamertje dat 2 x 3,5 meter groot is. Effektief is de beschikbare ruimte 250 x 107 cm, met daaraan een kleine fiddleyard.

Al zoekende kwam ik allerlei leuke rangeer/puzzel concepten, waaronder inglenook en time-saver, tegen waarvan sommigen zelfs in een vensterbank pasten. Het concept van de "Switchman's Nightmare" sprak me bijzonder aan omdat dit een combinatie is van beide eerder genoemde puzzels. De mogelijkheden om wagons op hun plek te krijgen zijn enorm.

Omdat ik iets meer ruimte dan een vensterbank tot mijn beschikking heb wil ik e.e.a. net iets groter maken zodat er ook nog iets aan de aankleding gedaan kan worden en er niet alleen maar rails liggen. Het tijdperk is iv met dieseltractie.  Het doel is om enkele spoorgebonden bedrijven op de baan te plaatsen zodat een gevarieerd bedrijf mogelijk wordt. Ik zit te denken aan een chemisch bedrijf, brouwerij, staal verwerkend bedrijf, handelsonderneming/opslag, graansilo's, eventueel containers. De mogelijkheid om een klein (kop)stationnetje op te nemen sluit ik niet geheel uit.

Onderstaand heb ik wat afbeeldingen van enkele varianten toegevoegd. Hierin is linksboven een uitrijmogelijkheid naar de fiddleyard. De sporen bieden ruimte voor 3 of 5 wagons met een lengte van 13 à 14 cm. Op het omloop spoor is ruimte voor maximaal 3 wagons. Ik wil gaan werken met Kadee koppelingen omdat deze zonder ontkoppelrail werken. Voor de bediening van de baan gebruik ik een Ecos. Ik twijfel tussen het "recht" of "scheef" leggen van de sporen. De lengte van het "middelste" spoor aan de rechterzijde van het plan is ook een twijfelgeval.

Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen en suggesties.
Re: Rangeerbaantje
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Rangeerbaantje
Zoek het verschil tussen c & d ?
Bij de eetste 2 opties vind ik dat losse spoor een beetje verloren liggen anders best wel inspirerend plan
Re: Rangeerbaantje
Lid sinds: 2009

offline
Re: Rangeerbaantje
Hoi Guus,

Interessant idee! Wel heb ik een vraag: is het de bedoeling dat je de fiddleyard uit kunt rijden en dan meteen rechtsaf kunt slaan richting het onderste spoor? Zo ja, dan zou ik toch proberen ergens weer naar het middelste spoor te kunnen komen, zodat je ook dan kunt omlopen.

Groeten,
William
Re: Rangeerbaantje
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Rangeerbaantje
Hoi Guus,
Als ik het goed zie verschillen de plannen alleen in vorm en niet in rijmogelijkheden?

Wat ik zelf jammer vind, is dat je vanuit je verdekte opstelsporen direct een keuze moet maken tussen het onderste (l.o.) en bovenste (r.b.) deel van je rangeerstation.
2 Extra overloopwissels voorbij het inhaalspoor (in de 2 doodlopende sporen rechts onder) vergroten de rangeerbewegingen.

gr. Gertjan
Re: Rangeerbaantje
Lid sinds: 2009

offline
Re: Rangeerbaantje


Exact mijn punt.  :thumbup:


Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Rangeerbaantje
@ Filip: het verschil tussen c en d zit hem in de hoek waaronder het plan ligt, met name dan het omloop spoor. Bij 5c heeft het een hoek van 30o, 5d 24,3o. Hierdoor is 5c ongeveer 10 cm breder. Ditzelfde verschil is er tussen 5a en 5b. Daar zorgt het bovendien ervoor dat de rangeersporen recht komen te liggen.

@Gertjan en William: Dank voor de suggestie. Ik ga hem zeker meenemen in mijn overwegingen. In het oorspronkelijke plan (1956!) waren de delen rechtsboven en linksonder een opstel terreinen waartussen wagons uitgewisseld moesten worden van in en uitkomende treinen in oostelijke/westelijke richting.
Re: Rangeerbaantje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rangeerbaantje
Dit wordt een leuk klein baantje. Ik zie heel veel mogelijkheden om te rangeren en met de scenery valt ook van alles te doen.

Over het ontwerp heb ik alleen wat opmerkingen over details, eigenlijk is het vooral een kwestie van smaak.

Een baan met veel sporen evenwijdig aan de rand van de baan vind ik statisch, daarom spreken de laatste twee varianten me wat minder aan. In het echt zullen er bij het leggen van sporen maar al te vaak obstakels zijn waardoor het spoorverloop wordt bepaald. Hoogteverschillen, een beekje, een enorme zwerfkei, bebouwing, noem maar op. Alleen als er een vlak en leeg terrein zonder obstakels beschikbaar is om sporen neer te leggen, ligt het voor de hand dat veel daarvan parallel komen te liggen, en alleen dan kunnen er veel sporen evenwijdig aan de rand van de baan.

Hieronder staat mijn variant van jouw idee. Het begint met de bochten 24912 en 24315 linksachter, die zorgen ervoor dat de kopsporen nergens meer evenwijdig aan de rand van de baan liggen. Kan natuurlijk ook met een 30°-bocht, je kunt immers de fiddle-yard ook best een paar graden schuin leggen. Verder hebben de kopsporen rechtsvoor een iets andere richting dan de andere, om het wat speelser te maken. Om te verklaren waarom die sporen zonodig af moesten buigen heb ik een waterpartij ingetekend. Om diezelfde reden ligt er een kleine rotspartij aan de achterkant, daarmee is verklaard waarom er aan de achterkant niet gewoon een recht spoor van links naar rechts is aangelegd.

Het meest opvallende in mijn variant is de driewegwissel. Ik zou kunnen beweren dat ik dat heb gedaan omdat daarmee het omloopspoor beter bruikbaar is, maar hoewel dat klopt, is dat niet de reden. Ik vind het mooier, meer niet. Omdat er op 250 cm genoeg plaats voor is, zou ik hier en daar nog wat meer details aanpassen. Zo heb ik op een aantal plaatsen een rechte ingevoegd om de abrupte overgangen van wisselbocht naar tegenbocht te verzachten. Dat vind ik iets mooier rijden. Voor de oranje 24172 is dat overigens niet de belangrijkste reden, die ligt er om een grotere parallelafstand tussen de twee achterste sporen en het derde te bereiken. Welke afstand het meest geschikt is, zou ik laten afhangen van de aankleding. Het zou me niets verbazen als een 24236 dan beter uit zou komen.

Tenslotte liggen de stootblokken van parallelsporen nu op veel plaatsen strakker naast elkaar, dat vind ik mooier. Niet overal, voor de variatie en omdat dat in de praktijk ook niet altijd zo is.
Re: Rangeerbaantje
Lid sinds: 2021

offline
Re: Rangeerbaantje
250 bij 107 is toch niet echt klein meer!

Wel een leuk ontwerp.
Re: Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Rangeerbaantje
Ik had jullie nog niet gemeld dat ik binnen een Nederlands thema wil blijven. De geschetste rotspartij van Rob past hier natuurlijk niet in, maar een waterpartij/slootje mag natuurlijk niet ontbreken.

@retrotreintje: niet echt heel klein inderdaad, maar wat mij betreft te klein om tot een baan naar mijn zin te komen binnen een Nederlands thema  ;)

@Rob: Ook dank voor jouw suggesties/ontwerp. Het is mijn wens om de baan zo compact mogelijk te houden. Hij hoeft niet op een schapje van 40 cm te passen maar ook niet perse die 107 cm vol te maken. Hierdoor blijft er meer werk/bewegingsruimte over in mijn kleine man-cave. Het strak naast elkaar leggen van de stootblokken is geen directe wens van mij. Een uitdaging van een rangeerbaan (puzzel) ligt voor een deel ook in het gebrek aan ruimte. Ik ben nog zoekende naar wat de ideale/maximale lengte van de rangeersporen kan/mag zijn. Ze worden ook nog aangepast aan het type bedrijvigheid dat er gaat komen. Ik ben in mijn ontwerpen uitgegaan van rails die ik al had liggen om een beeld te krijgen.

Ik ben ook wel nieuwsgierig of er mensen zijn die suggesties zouden willen doen voor bedrijvigheid. Ook combinaties van bedrijven die in elkaars keten liggen zijn natuurlijk interessant om wagons op en neer te schuiven.
Re: Rangeerbaantje
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Rangeerbaantje
Poeh Guus, naar Nederlands voorbeeld rangeren van 'bedrijf' naar 'bedrijf' zal nog niet zo makkelijk zijn. Dan zou je bijna moeten denken aan rangeren binnen 1 bedrijf. Daar hebben we volgens mij in het spoorwegmuseum ooit een mooi voorbeeld van gezien. Ik kan mij wel wat voorstellen bij een Hoogoven terrein, een raffinaderij of dat soort zware en grote industrie waar men ook intern transporteert met wagons.

Tegenwoordig is het toch vooral een paar wagons naar bedrijf X, een paar naar Y en als het weer terug gaat alles verzamelen op 1 plek en dan het hoofdspoor op.
Re: Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Rangeerbaantje
Ach, heel erg super realistisch hoeft het misschien niet zijn, qua maatvoering over het geheel, als de rangeerbewegingen maar kloppen. Je kunt de scenery wel heel fraai uitvoeren, eventueel in half relief - het blijft een vorm van selective compression die er overtuigend uit kan gaan zien.
Wat heel goed mogelijk is, is een fabrieksterrein dat grenst aan een haven. Op de rangeersporen van de fabriek kunnen uit de wijde wereld (fiddle yard) grondstoffen of halffabrikaten aangevoerd worden. Eventueel laat je ze in een loods verdwijnen waarna de trein uit het zicht terug rijdt naar de fiddle yard om er beladen of juist leeg uit terug te keren.
Verder kun je, in het zicht, naar de laad- en loskade rangeren waar alles verscheept wordt. Andersom is de volgorde ook mogelijk; bij een volgende sessie wordt het schip gelost en gaat de trein juist naar de fabriek. Met veel geduld en toewijding kun je het laden en lossen van schip op trein ook nog 'echt' uitvoeren met een bedienbare kraan. Dat is niet zelden frustrerend omdat het toch niet zo mooi werkt als gedroomd, maar het kan.
Een alternatief is uiteraard een complex met zware industrie of mijnbouw waar erts, kolen of olie en allerhande halffabrikaten of bijproducten heen en weer worden gesleept en afgewisseld met leeg materieel.
Ik denk dat er heel veel mogelijkheden zijn, ook in Nederland. Misschien moet je van periode IV leentjebuur spelen in periode III. Soms bleef een oud productieproces nog een tijdje doorgaan (tot faillissement of sanering).


Veel succes met puzzelen!

Peter