Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Functie mapping mLd/3 60982

Gestart door flyerman maandag 25 januari 2021, 18:51:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Functie mapping mLd/3 60982
Ik heb voor iemand een HAG omgebouwd naar 3 Rail en de persoon had nog een stapel MLd 60982 decoders liggen.

Die ingebouwd en nu wil ik gaan functiemappen. In het boekje staat dat je naar https://www.maerklin.de/de/service/technische_informationen.html moet gaan. Heel leuk, daar staat niks, althans ik vind het niet.

Heeft iemand info hoe te functiemappen? Of waar ik het kan vinden?

Bedankt.

(Leve ESU :))
Re: Functie mapping mLd 60982
Hoi,

Kijk hier eens tussen: Technische informatie Decoders. Daar staat een CV-lijst tussen.

Groet Ronald.
Re: Functie mapping mLd 60982
Re: Functie mapping mLd 60982
Merci. Dat zocht ik.
Re: Functie mapping mLd 60982
Helaas kom ik er niet uit, vrij summiere info, althans, ik kan er niet zoveel mee.

Ik wil Aux 1 aan hebben bij voorwaarts rijden, en Aux 2 bij achterwaarts.

Iemand die me ff op weg kan helpen.
Re: Functie mapping mLd 60982
Citaat van: flyerman op maandag 25 januari 2021, 19:57:11
Ik wil Aux 1 aan hebben bij voorwaarts rijden, en Aux 2 bij achterwaarts.

Kijk even in de lijst:
- CV 342 – 345 Functietoewijzing functie vooruit rijden
- CV 442 – 445 Functietoewijzing functie achteruit rijden

AUX1 is waarde 2
AUX2 is waarde 4

Volgens mij mag je in de betreffende CV's waarde 2 en waarde 4 schrijven.

Groet Ronald.
Re: Functie mapping mLd 60982
De Mld3/Msd3 kan net zo uitgebreid mappen als ESU maar dat wil niet zonder de Marklin programmer of CS2/3
Logische functie word nauwelijks benoemd helaas is het wel een stuk ingewikkelder dan bij ESU op het stummieforum zijn wel voorbeelden te vinden.
Heb mijn Marklin 37120 zo gemaped dat ik de F0 + F6 +F8 lichtschakeling heb.
Re: Functie mapping mLd 60982
 @citaat @citaat Had ik al geprobeerd, kan de hogere CV's niet schrijven. Ik vind het goed zo. Te meer een reden bij ESU te blijven voor mezelf.
Re: Functie mapping mLd 60982
Lid sinds: 2017

offline
Re: Functie mapping mLd 60982
Heren, jullie kijken naar een MLD decoder, de 60982 is een MLD/3 met andere CV waarden.

zie
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/technische_informationen/CV-Tabelle-mSD3.pdf

Zorg er ook voor dat de laatste firmware versie op de decoder staat, huidig 3.2.2.1/2
Re: Functie mapping mLd 60982
Ook die had ik al bekeken, ik kan met mijn ecos en mijn locprogrammer de hoge CV's niet schrijven of lezen.

Ook met JMRI werkt het niet, kan wel decoder lezen, maar niets wijzigen in de functiemapping.
Re: Functie mapping mLd/3 60982
Ik gebruik de MDT tezamen met de 60971, dat is zoals bekend veel makkelijker.

Om rechtstreeks de juiste cv's te vullen is wel enig uitzoek en denkwerk noodzakelijk, dit is behoorlijk ingewikkeld, volgens mij hoef je geen hoge cv's te schrijven.
Ik ben er in het verleden mee bezig geweest maar gebruik zoals gezegd sindsdien alleen de MDT.

Het ging om de cv's 33,34,35,36 en 37, deze cv's dienen om de mapping te definiëren.
bv F0 lichtvoor 33=0 34=0(F0) 35=16(vooruit) 36=80(lichtvoor) 37= (de plek waarop de instellingen komen in de hoge cv's) bv 0 = cv set 260/261/262.
Pas op, als hier al wat staat is dat overschreven.

De cv's 260 t/m 499 (per 3) dienen voor de opslag hiervan. Totaal 80 opslag sets.

Gebruik voor eigen risico... :important:

AUX1=82, AUX2=83 voor CV36 achteruit = 32 voor CV35
Re: Functie mapping mLd/3 60982
Dat had ik allemaal uitgevogeld, maar het werkt niet, waarom weet ik ook niet.

Het nadeel van de decoder tool, althans degene die ik heb, is dat ik de decoder weer moet uitbouwen, en daar heb ik geen zin in.

Nogmaals, ik gebruik zelf altijd ESU decoders, die kan je tenminste gewoon uitlezen na inbouw met de programmer.