Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke besturings software zonder centrale unit?

Gestart door Dr_Hippo maandag 25 januari 2021, 17:08:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke besturings software zonder centrale unit?
Beste allemaal,

Ik ga binnenkort aan mijn aller eerste marklin 3rail baan beginnen.
Ik ben van plan deze te laten aansturen vanaf de PC.
Ik zie toch in de meeste voorbeelden dat er nog altijd een centrale unit tussenstaat.
Ik voeg me af of het ook mogelijk is zonder centrale unit?
Indien niet ( en dan zie ik tussen het vos de bomen niet meer ) wat is dat de goede combo "software / centrale unit ".
Ik vind +600 Euro veel geld voor een centrale unit als ik toch van plan ben het via de pc aan te sturen???

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Stijn
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
hoi,

Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 17:08:14
Ik zie toch in de meeste voorbeelden dat er nog altijd een centrale unit tussenstaat. Ik voeg me af of het ook mogelijk is zonder centrale unit?

Klopt er zijn oplossingen die dat bieden. Alleen dan heb je 9 van 10 keer geen mogelijkheid tot het gebruik van het MFX-protocol. Bekende oplossingen zijn MRDirect en de oplossing DDL / DDW. Je mag dan zelf een versterker voor het digitale signaal op je PC aansluiten en ook zorgen dat de bezetmeldingen binnen komen op de PC. Dat is wel mogelijk. Het is alleen iets meer hobby dan een standaard centrale te komen. Kijk dus goed wat je wil met de digitale protocollen? Hang je vast aan het MFX-protocol? Zo ja: Dan gaat de keuze een stuk minder worden.

Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 17:08:14
Indien niet ( en dan zie ik tussen het vos de bomen niet meer ) wat is dat de goede combo "software / centrale unit ".

Ligt helemaal wat je wil uitgeven. Ik heb een combo dat nog een 150 euro heeft gekost (multimaus + S88XpressNetLi + (gratis) software). Alleen ik rijd alleen met het DCC-protocol.  Ga je voor een standaard "Märklin" oplossing dan ben je inderdaad wat meer kwijt.

Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 17:08:14
Ik vind +600 Euro veel geld voor een centrale unit als ik toch van plan ben het via de pc aan te sturen???

Daarom kan je kijken naar andere oplossingen. Zoals een TAM-redbox of een CC-Schnitte. Dat kost iets minder.

Groet Ronald.
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Ja, ik zie de bui al hangen want ik het moet wel gebruik kunnen maken van mfx.

Stijn
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Ga DCC rijden zou ik zeggen. Dan kun je uit de voeten met een DR5000 centrale van €150 incl. voeding en heb je 3A rijplezier.
Maar als MFX heerscht ben je overgeleverd aan Marklin en kun je de knip trekken.

Gr, Ben.
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Je hebt je centrale ook nodig om decoders te programmeren.
Heb je geen centrale, dan zal je iets van een lokprogrammer moet kopen.

En het leuke van alles is dat je voor de ene decoder weer een andere programmer nodig hebt dan voor een andere decoder.

Tot slot: Alle treinen automatisch via de computer laten rijden gaat vervelen. Je wil vroeg of laat toch een rangeerlok bedienen. En wat heb je daar voor nodig?... :)
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Verontschuldig me het inbreken in dit draadje .
kijk , dat vraag ik me ook af .
dit weekend ging ik door mijn verzameling wegens oplijsting en beslissen wat weg kan en wat niet . Ik ga verhuizen .Ik heb belangstelliing in computergestuurd rijden .
Ik vroeg me dus af wat ik zal behouden en of het nodig is : control 80, central unit en transfo ,
                                                                                       een ecos eerste generatie
Groet
Jan
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
hoi,

Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 17:41:10
Ja, ik zie de bui al hangen want ik het moet wel gebruik kunnen maken van mfx.

Waarom verplicht gebruik maken van MFX? Je kan die treintjes toch in de vitrine zetten of verkopen? En dan Trix-modellen voor terugkopen?

Groet Ronald.
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
hoi,

Citaat van: rscosworth op maandag 25 januari 2021, 18:06:30
Je hebt je centrale ook nodig om decoders te programmeren. Heb je geen centrale, dan zal je iets van een lokprogrammer moet kopen.  En het leuke van alles is dat je voor de ene decoder weer een andere programmer nodig hebt dan voor een andere decoder.

Ooit gehoord van JMRI en Sprog3? Daar kan je alle merken decoders mee programmeren. Daarnaast kan je ook met MRdirect gewoon programmeren.

Citaat van: jakke op maandag 25 januari 2021, 18:48:10
dit weekend ging ik door mijn verzameling wegens oplijsting en beslissen wat weg kan en wat niet . Ik ga verhuizen .Ik heb belangstelliing in computergestuurd rijden .
Ik vroeg me dus af wat ik zal behouden en of het nodig is : control 80, central unit en transfo , een ecos eerste generatie

Als je vraag is: Wat te behouden? Dan zou ik altijd de ECoS behouden. Die is moderner dan de Control 80 en Central Unit.

Groet Ronald.
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Zo'n sprog is ook niet gratis.
Mijn punt is gewoon dat een centrale meer is dan alleen een doorgeefluik.
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
 @citaat Da's waar. Maar Dr.Hippo is getrouwd met MFX en dan kom je bij de dure centrales uit die veel te veel functionaliteit hebben welke niet gebruikt wordt. Om nog maar niet te spreken over de eindeloze stroom vragen op dit forum over de werking en hoe de boel aan elkaar te knopen. Langzaam aan ben je dan verworden tot datatypist, alles moet je invoeren: lokkie, wisseltje, seintje, bezetmelder, decoder type, bla...bla... terwijl de lol zich toch op het spoor af speelt.

Gr, Ben.
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Citaat van: rscosworth op maandag 25 januari 2021, 19:16:41
Mijn punt is gewoon dat een centrale meer is dan alleen een doorgeefluik.

En MRDirect is de centrale. Alleen dan in de vorm van software. Je kan programmeren met MRDirect. Zie ook MRdirect programmeerspoor. En in normale gevallen is het niet meer dan een doorgeefluik als je met de computer rijdt.

Groet Ronald.
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Misschien is dit interessant de SRSE II .
Klik hier

groet
Harald
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Ik rijd al 9 jaar met een Tams Master Control (Nieuw niet meer leverbaar) in combinatie met Rocrail (gratis software).
Helaas voor jou zie ik de TamsMC zelden tweedehands te koop aangeboden.
Ik denk dat de goedkoopste oplossing op dit moment de Tams Redbox is. Kent alle protocollen voor een 3-railer inclusief MFX alleen heet het dan M3.
En wil je meer treinen dan zet je er een booster bij.

De SRSEII heb ik ook. Die is prima geschikt voor een kleine baan.
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Beste Stijn,

Het is erg jammer dat Bill Gates of één van die figuren, geen modelspoorhobbyist is, anders waren de centrales al lang weggeweest, het is voor de programmeurs van Windows een fluitjes van een cent om de diverse modelspoor digitale signalen in Windows te programmeren.

Maar helaas, het is niet zo, dus heb je altijd een vertaler nodig van de opdrachten vanuit de pc naar de diverse modelspoor digitale signalen.

Groet, Anne W
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Citaat van: AlbertG op maandag 25 januari 2021, 21:50:29
........ De SRSEII heb ik ook. Die is prima geschikt voor een kleine baan.

Hi Albert,

Misschien schaf ik zelf die SRSEII aan maar hoezo is die geschikt voor een kleine baan dus niet voor een grote baan ?
Waar heb je die info vandaan ?

groet
Harald
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Citaat van: Haradigi op dinsdag 26 januari 2021, 11:32:15

.......dus niet voor een grote baan ?


Dat wordt niet beweerd, die conclusie trek je zelf.

Gr, Ben.
Re: Welke besturings software zonder centrale unit?
Het verschil tussen een kleine of een grote baan is natuurlijk subjectief.
Mijn opmerking is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring, dus ook subjectief.

Op mijn testbaan rijden maximaal 3 treinen en dan kan ik de wissels ook nog schakelen zonder aparte voeding.
Voor seinen is de SRSEII (in combinatie met de DR4018) te traag, dat weet ik uit ervaring.

Ik verwacht dat de SRSEII te kort schiet voor mijn baan Den Akker met meer dan 30 treinen.