Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

*-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack

Gestart door harm78 maandag 25 januari 2021, 10:22:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
*-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Om eens bij het begin te beginnen: heel vroeger had ik een M-railbaan, zoals zovelen. Ik was jong en dom dus wist van toeten noch blazen. Ik had geen flauw idee van railgeometrie, combineerde wissels van verschillende radia en had alleen 5100 (en zelfs 5120  :-() bochten. Ook had ik een klein beetje K-rails, en een paar overgangsrailzen. Dat gebruikte ik allemaal door elkaar. Ook qua materieel had ik allerlei dingen die niet bij elkaar hoorden. De locs werden natuurlijk aardig mishandeld.

Zo'n 10 jaar geleden begon het door een toevalligheid weer te kriebelen. Intussen was ik slim en rijk geworden, dus kocht ik meteen zo'n prachtige ICE-V die in de 1991 catalogus 1100 gulden kostte. Toen was er geen houden meer aan. Ik woonde in een appartementje, en dat ging 'm niet worden. Dus heb ik een huis gekocht met een extra kamer.
In dat huis ben ik gaan bouwen aan een baan, en kocht intussen alles wat los en vast zit qua materieel. Later heb ik dat weer wat gesaneerd.

Met mijn oude illegale WinTrack versie had ik een schaduwstation ontworpen, want dat is het onderste niveau. In eerste instantie had ik dat met M-rails gedaan, waar ik een hele berg extra van had aangeschaft. Dat schaduwstation heb ik daadwerkelijk met M-rails gebouwd, maar toen het af was, was ik er meteen klaar mee. De herrie, het gehobbel, contactproblemen, ontsporingen, allemaal door die ouwe troep. Dus gewoon radicaal geweest: alle M-rails verpatst en gloednieuwe K-rails besteld. Behalve de wissels, ontkoppelrailzen en contactrailzen. Die vond ik wat te duur om in grote hoeveelheden nieuw te kopen.
Toen het hele schaduwstation opnieuw ontworpen, dat kwam er zo uit te zien:
k-rail schaduwstation by Harm Bremer, on Flickr

Zoals te zien, is de praktijk niet overal hetzelfde als het ontwerp. In het echt sloot alles netjes op elkaar aan. Het lusje rechts had ik speciaal gemaakt om in elk geval lekker rondjes te kunnen rijden. Later heb ik met contactrails nog bezetmelders gemaakt, mijn eerste stapjes op dat vlak. Het CS2 liet in de layout mooi zien welk spoor bezet was. Het digitaal aansturen van wissels was toen nieuw voor me.
In het echt zag het er zo uit:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Met een heel paneel voor de wisseldecoders:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr


Zo lag het een paar jaar, zonder echte vooruitgang. Nog wel wat proberen te ontwerpen in WinTrack, maar ik ben gewoon niet heel creatief. Ook liep ik een beetje vast op het aansluiten van dat schaduwstation op een mooie baan erboven. Impasse dus. Intussen verloor ik de interesse weer een beetje...

In december 2020 had ik ineens weer de geest gekregen. Ik besloot dat ik het meer bescheiden aan moest gaan doen en gewoon helemaal opnieuw moest beginnen, zonder dat schaduwstation dat me dwars zat. Als eerste goede voornemen maar eens WinTrack officieel aangeschaft.

Zowaar kreeg ik een redelijk goed ontwerp gefabriekt, gebaseerd op een heel oud plan in een oude catalogus. Maar uiteindelijk lijkt het daar amper nog op. Volgende stap: heel het schaduwstation afbreken, netjes opruimen en een hertelling doen van de rails die ik had (had ik natuurlijk in een Excel staan maar extra controle is altijd goed).
Toen kon ik met een schone lei beginnen:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Met WinTrack dus een nieuw plan gemaakt. Dit keer de baan wat minder vlak langs het raam gepland, met het oog op eventuele kozijnvervanging die misschien een keer moet komen. Zo ziet het er van boven uit:
nieuwebaan by Harm Bremer, on Flickr

Het buitenste kader is de kamer, met rechtsonder een hapje eruit waar de deur opent. Bovenaan de tekening zit het raam. In 3D ziet het er zo uit:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Er zitten dus twee grote gaten in om te kunnen staan, wellicht dat ik daar iets uitneembaars maak. Ook heb ik links langs de muur wat ruimte gelaten om er nog bij te kunnen.

Eigenlijk is het dus een lange dubbelspoors baan met wat uitwijksporen en een extra ovaaltje. In dat ovaaltje zit mijn overweg die ik vroeger al had.

Intussen heb ik "hout op maat" besteld bij de Karwei, om de grondplaten met mooie rechte randjes te hebben. Ook is er een flinke levering van rails, seinen en decoders binnengekomen. Met seinen had ik nog nooit iets gedaan. Dus heb ik een testbaantje gemaakt met 4 blokken, bezetmelders en een decoder M84. Nu kan ik dus twee treinen op hetzelfde rondje laten rijden zonder dat ze elkaar ooit raken:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Het wachten is nu even op die houten platen, maar er zit duidelijk schot in de zaak!
Re: Harm z'n baan, nieuwe start
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start
Hi Harm,

Een veelbelovend ontwerp, maar doe je ook nog iets aan geluidsreductie ?
Zelf ga ik Dupron platen gebruiken in het schaduwstation en in het zicht komt er neopreen band onder mijn K-rails.
(Alle rails wordt dan ook gelijmd)

groet
Harald
Re: Harm z'n baan, nieuwe start
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start
Hoi Harm,

Leuk om eerst wat inzicht te krijgen in de historie en de bouw van je oude baan. En een leuk ontwerp voor je nieuwe baan gemaakt. Ik ga je met interesse volgen :thumbup:.

Groeten,
Wico 
Re: Harm z'n baan, nieuwe start
CiteerEen veelbelovend ontwerp, maar doe je ook nog iets aan geluidsreductie ?
Ik heb van die Noch kurkbeddingen gekocht, lekker kant en klaar. Dat is meteen een mooie hoogte voor een balastbed lijkt me zo :)
Re: Harm z'n baan, nieuwe start
Is het niet goedkoper om gewoon kurk op rol te kopen en dan
af te snijden.
Die van noch lijkt mij interessant. Maar duur.

Re: Harm z'n baan, nieuwe start
Dat is denk ik wel, maar ik heb gewoon besloten dat ik niet ga bezuinigen en spullen ga gebruiken die er speciaal voor gemaakt zijn. Nu we niet uit eten of op vakantie kunnen moet het geld toch ergens heen :)
Re: Harm z'n baan, nieuwe start
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start
Citaat van: harm78 op maandag 25 januari 2021, 11:41:08
CiteerEen veelbelovend ontwerp, maar doe je ook nog iets aan geluidsreductie ?
Ik heb van die Noch kurkbeddingen gekocht, lekker kant en klaar. Dat is meteen een mooie hoogte voor een balastbed lijkt me zo :)

Hi Harm,
Neopreen band van 3 mm dik is ook direct op hoogte en dan alleen nog ballast strooien.
Overigens is die kurkbedding een stuk duurder voor mij niet zo belangrijk maar vind dat gewoon niet mooi.

Citaat van: Retrotreintje op maandag 25 januari 2021, 11:44:53
Is het niet goedkoper om gewoon kurk op rol te kopen en dan
af te snijden.
Die van noch lijkt mij interessant. Maar duur.

Hi  ?  (Retrotreintje)
Inderdaad duur maar kurk op de rol ook zelf gebruik ik Dupron XPS platen (in de schaduw)

groet
Harald
Re: Harm z'n baan, nieuwe start
Citaat van: Haradigi op maandag 25 januari 2021, 11:52:52

Neopreen band van 3 mm dik is ook direct op hoogte en dan alleen nog ballast strooien.


Had inderdaad gezien dat jij neopreen gebruikt.
Leek mij ook een goed alternatief.
Maar vrees dat dit met de tijd gaat "verduren".
Met kurk ga je dat niet hebben.

Groeten,

Lionel
Re: Harm z'n baan, nieuwe start
CiteerNeopreen band van 3 mm dik is ook direct op hoogte en dan alleen nog ballast strooien.

Voor dat schaduwstation had ik van die blauwe isolatieplaten gebruikt, die zijn ook ongeveer op dikte. Daar heb ik nog een hele stapel van over trouwens (zie de foto's), dus als iemand daar nog wat mee kan en de moeite wil nemen ze op te halen, prima!
Re: Harm z'n baan, nieuwe start
Ik ben eens lekker lui geweest en heb hout op maat besteld bij de Karwei. Gewone rechthoeken, maar ook rechthoeken met schuine kanten. Dat zijn dus hele mooie rechte zaagsneden in plaats van een wiebelige decoupeerzaag. Na een paar weken levertijd werden ze gisteren afgeleverd. Mijn treinenkamer ruikt nu dus lekker naar gezaagd hout. Ik heb natuurlijk even de hele puzzel alvast op de grond gelegd en dan ligt de kamer al best vol:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Ha die Harm.
Erg leuk om te zien dat je een nieuwe baan gaat bouwen! :thumbup:
En dan ook nog als "bekende" Nederlander want natuurlijk heeft iedereen het bewuste artikel gelezen of de uitzending in Hart van Nederland bekeken.
Je "puzzel" is ook helemaal van deze tijd en scoort hoog in alle "corona activiteiten".

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Ja ik kan intussen al niet meer over straat ;) Voor de liefhebbers, mijn 15 seconds of fame:

https://www.hartvannederland.nl/coronavirus/nederland-lockdown-massaal-modeltreinen?fbclid=IwAR2FXfuKeivEIvSDB7JDsh_ovFxAene9ndca-2Wn9asyEJnFYdxiFNSpTDw


Intussen heb ik ook al twee platen voorzien van een frame, en er pootjes onder gemaakt. Eigenlijk wel een klein beetje voor het tv-optreden...
Nu moet ik wel weer nieuwe balkjes gaan bestellen, de voorraad die ik nog had is intussen wel aardig op.

Voor de tv had ik even wat rails neergelegd, ook een beetje om te controleren of het in het echt klopte met WinTrack. En dat klopte heel goed! En even de CS2 weer aangesloten, update gedaan en gezorgd dat ik een stoomloc met rook kon laten zien. De rokende loc op het filmpje is dan ook bij mij gefilmd!

Nu ziet het er zo uit, al heb ik intussen de rails alweer opgeruimd:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Geweldig. Eeuwige roem!
Mijn ervaring met Wintrack is dat het exact klopt. Bij mijn Gotthardbaan vanaf twee kanten (noord en Zuid) begonnen met bouwen en op de top sloot het perfect aan.

Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Je rekent je rijk, maar doe het niet zo. Tenzij je alleen met korte wagonnetjes rijdt.


Ik zie 2221 en 2231 bogen in dit plan. Dat lijkt op 5100 en 5200, maar is het niet.

5100 R1 =360,0 mm.
5200 RII=437,4 mm mm.
Hart-Op-Hart=77.4 mm
(M-rails is vergelijkbaar met C-rails)

2221 RI =360,0 mm.
2231 RII=424,6 mm.
Hart-Op-Hart=64.6 mm

De hart-op-hart afstand van RI en RII in k-rails is niet genoeg voor sommige rijtuigen:

Bron Foto Herman05:


en dat heb ik destijds wat uitgewerkt in dit draadje
met o.a. deze afbeelding van iemand die wintrack gebruikt:


Zolang je je daarvan bewust bent, en die keuze bewust maakt, is er niets aan de hand.

Als je met PC-software rijdt die rekening houdt met wagonlengte, overhang en uitzwenking, is er weinig aan de hand, je kunt dan bepaalde (te krappe) rijwegen uitsluiten voor bepaalde treinsamenstellingen of in slechts 1 spoorboog  tegelijkertijd treinen toestaan (dat is een oplossing die Jongslog koos bij z'n vorige baan voor bogen die te dicht op elkaar lagen).

Als je plan is berekend op gelijktijdig onafhankelijk verkeer, dan creëer je bewust een bottleneck in je baan.
Die alleen speelt bij langere wagons en langere locs.

Bron Foto: Wakkie baanbouw 2007:
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Ik ben bang dat ik het niet helemaal snap... dat conflict in Wintrack zit toch tussen de industrieboog en de 2221? Ik heb net even een bochtje gelegd, met een paar wissels om de afstand goed te hebben, en wat 2221 en 2231 bochten. Daar heb ik een tweetal 30 cm rijtuigen op laten rijden, en dat lijkt toch geen probleem:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Citaat van: harm78 op donderdag 08 april 2021, 11:34:10
Ik ben bang dat ik het niet helemaal snap... dat conflict in Wintrack zit toch tussen de industrieboog en de 2221? Ik heb net even een bochtje gelegd, met een paar wissels om de afstand goed te hebben, en wat 2221 en 2231 bochten. Daar heb ik een tweetal 30 cm rijtuigen op laten rijden, en dat lijkt toch geen probleem
Ik zag je reactie nu pas, bijna een vol jaar later.

Probleem 2221-2231 doet zich niet voor, bij jou? Dat is mazzel.

Een probleem doet zich alleen voor bij wagons met een relatief lange "kop"
(dat is het stuk van rijtuig tussen draaistel-as en koppeling)
en/of een wagon breder dan 32 mm.
De breedte en de lengte van de wagon van draaistel-as tot draaistel-as beïnvloeden de overhang,
de kop-lengte beïnvloedt de uitzwenking.

Er bestaan wagons die geen enkel probleem veroorzaken, en wagons die dat wel doen,
zelfs wagons die korter zijn dan 27 cm.

Jouw wagons (van 30 cm) veroorzaken zo te zien geen probleem,
maar er zijn wagons van Liliput (30,3 cm), Lima (27 cm)  en Roco (26,2 cm)
die last hebben van het een en/of van het andere.

Als je weet welke artikelnummers dat zijn, dan koop je die paar rijtuigen niet,
of je past de hart-op-hart afstand aan bij parallel spoor.

Ik koos voor aanpassing.  En het bleek dat 77,5 mm hart-op-hart afstand (C-rails  :idea: )
bij gebruik van 2221 rails handiger is, en dus dat de parallel rails dan op R-II=437,5 mm zit,
als je wel met liliput 30,3 wagons rijdt.

Iets te ruim, R-II=430 mm bleek ook genoeg. Maar toch net iets meer dan de bestaande R-II=424,6 mm.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Best wel een leuk plan.
De bereikbaarheid vind ik als " kort-armige " iets minder of ga je een mangat voorzien, dan wel de baan verrijdbaar maken? 
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Sindsdien is er eigenlijk weinig gebeurd, behalve dat ik nog wat hout heb gekocht... maar ach, zo'n treinbaan is een project van een paar decennia. In april komen ze ook in deze kamer nieuwe kozijnen/ruiten plaatsen, dus eigenlijk is het handiger als er op dat moment nog niet al teveel gebouwd is. Dat is nu dus mijn excuus. En de interesse komt en gaat met vlagen :)

Citeermaar er zijn wagons van Liliput (30,3 cm), Lima (27 cm)  en Roco (26,2 cm)
die last hebben van het een en/of van het andere.

Eigenlijk ben ik nogal een Märklinextremist, dus ik vermoed dat ik er geen last van ga hebben. Ook al omdat Märklin over het algemeen zijn hele ecosysteem goed op orde heeft. Al het materieel is (op enkele uitzonderingen na waar ze dat bijna met schaamte melden) geschikt voor alle bochten behalve industriebogen en over alles is best goed nagedacht.

CiteerDe bereikbaarheid vind ik als " kort-armige " iets minder of ga je een mangat voorzien, dan wel de baan verrijdbaar maken?

Dat gat dat je linksboven op de foto ziet waar alles op de grond ligt, is een mangat. Ook zou ik nog net tussen de muur en het stationsgebied moeten kunnen om er een beetje bij te kunnen (waar die balkjes opgestapeld liggen). Een beetje woekeren met bereikbaarheid is het misschien wel, maar volgens mij heb ik er wel aardig rekening mee gehouden.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Zo, even het (zaag-) stof van dit topic blazen! Ik weet niet helemaal waar het vandaan kwam, maar ik had in mijn kerstvakantie ineens een opleving. Eigenlijk zou ik met een vriend aan zijn Citroën CX gaan werken maar het was deprimerend weer en dat moest in een zeecontainer.
Om toch maar niet de hele week thuis te niksen, ben ik maar weer eens verdergegaan met de baan. In de vorige aflevering had ik dus die twee tafels geknutseld voor het tv-optreden, en al de MDF-platen voor de ondergrond had ik liggen. Ook had ik al wat balkjes liggen voor de randen van de platen, maar die lagen daar al twee jaar.

Dus, eerst maar eens het laatste stukje van het onderste niveau maken, die twee kleine plaatjes linksachter in de hoek.
Daarna het hoger gelegen deel samenstellen uit de gezaagde platen en de balkjes langs de randen:

IMG_8040 by Harm Bremer, on Flickr

Een paar jaar geleden heb ik zo'n afkortzaag gekregen, en dat werkt toch wel erg fijn om mooie rechte randjes te maken...

Intussen was ik naar de Karwei geweest om hout te halen voor de pootjes en nog wat meer voor de randen. Daardoor kon ik langere pootjes maken voor het hoger gelegen deel en dat omhoog brengen:

IMG_8054 by Harm Bremer, on Flickr

De lange poten zijn 17 cm langer dan de korte poten, dat was ongeveer het hoogteverschil dat ik in Wintrack had gemaakt. Zal wel niet op een millimeter aankomen.

Het voorste lage deel ging ik daarna bouwen, vooral omdat ik lastiger bij het hoge deel zou kunnen als dat lage deel al zou bestaan. Het hogere deel moest aan de voorkant op het lagere deel komen te steunen, maar een bureaustoel voldeed ook. Dus toen heb ik het voorste lage deel geknutseld volgens de beproefde methode:

IMG_8064 by Harm Bremer, on Flickr

De plaat rechts van de twee rechthoekige stamtafels zit niet vast, dat is nog uitneembaar om makkelijker bij de achterkant te kunnen. Het geheel past in de kamer zoals ik het me voorgesteld had, nergens echt minder ruimte dan ik had gedacht. De nieuwe kozijnen zijn trouwens al een tijdje geleden geïnstalleerd, maar ze zijn nog steeds bereikbaar.

Tot zover had ik alleen nog de afkortzaag en mijn trouwe Makita accuboor gebruikt. Maar nu was het tijd om mijn trouwe Aldi decoupeerzaag tevoorschijn te halen. Aan de linkerkant tegen de muur komt namelijk een brede oprit naar het hoge deel, en daar zou ik dus nooit meer bij kunnen om iets met elektra te doen of zo. Dus had ik bedacht dat daar gaten in de grondplaat moesten komen. Zo gezegd zo gedaan, dus met gebruikmaking van allerlei hulplatjes om rechte zaagsneden te krijgen, kregen we dit:

IMG_8075 by Harm Bremer, on Flickr

Toen was de ruwbouw eigenlijk wel zo'n beetje af en moest ik gaan denken aan de volgende stappen. Dat was om te beginnen het op maat bestellen van 4 mm dik vurenhout multiplex voor de opritten. Ik had geen zin om platen te kopen en dan met de decoupeerzaag te gaan lopen rommelen, dus heb ik een set 15 cm brede stroken besteld in de juiste lengtes. Dat zal binnen 1 of 2 weken wel geleverd worden.
Tot die tijd leek het me goed om het geheel in een soort basiskleur te zetten, zodat de "default" (waar nog niks gemodelbaand is) in elk geval wat meer in het landschap past dan kaal hout. Dus, eerst maar eens grondverf (dankzij goed advies van de Karwei, anders was ik dat compleet vergeten) erop:

IMG_8086 by Harm Bremer, on Flickr

De tweede laag daarvan is op dit moment aan het drogen. Daarna heb ik een busje donkergrijs en een busje "classic car green" staan (mat) en ga ik de spoortracés ruwweg donkergrijs maken, en de rest groen. Dat lijkt me een mooie ondergrond voor alles wat er verder gaat gebeuren.

Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-1-23: Weer verdergegaan
Ha die Harm.
Dat is een hele mooie basis om weer lekker verder te gaan! :thumbup:  :D

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-1-23: Weer verdergegaan
Leuk man, toch weer een stapje gezet. En die cx, daar blijft waarschijnlijk nog wel wat aan de klussen ook wanneer het weer beter weer wordt;)
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-1-23: Weer verdergegaan
En we gaan weer vrolijk verder! Nadat ik de grondplaten in twee lagen grondverf had gezet, wilde ik de ondergrond in een soort basiskleur hebben. Dat zorgt ervoor dat op plekken waar nog niks is, "default" in elk geval iets van groen of donkergrijs is, dus vrij neutraal. Om te weten waar ik groen en grijs wil hebben, en om eens even te passen, heb ik dus de rails maar eens even gelegd. Ik kwam niks tekort, en alles past zoals ik het dacht!
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

En voor de lol maar even twee klassieke stationsgebouwen die ik had liggen erbij gezet:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Dat grote station achterin is zo'n klassieker, ik heb er wel wat mee. Maar ergens heb ik het idee dat ie net wat te klein is. Die flat is eigenlijk maar een lullig hokje. Ik denk dus dat het uiteindelijke station zo'n klassieker als Bonn gaat worden.

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Toch is het leuk weer eens wat rails te zien liggen. En omdat het allemaal nieuw is, legt dat ook lekker. Al is K-rails eigenlijk best vervelend om in elkaar te klikken, wat dat betreft zie ik ook wel de pluspunten van C-rails.

Volgende stap: alle rails weer netjes in de doosjes stoppen en de basiskleuren aanbrengen.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Hoi Harm,

Ben je wel hoog genoeg bij het stijgende spoor voor de rails die er onderdoor gaat ( spoor met overweg )?
Houd er ook rekening mee dat het stijgende spoor iets korter wordt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
CiteerBen je wel hoog genoeg bij het stijgende spoor voor de rails die er onderdoor gaat ( spoor met overweg )?

Het zou moeten kunnen, ik heb de hele boel in Wintrack zitten tekenen. Dat spoortje met de overweg wordt een soort rondje voor iets van een Railbus of ander treintje zonder bovenleiding, dus de doorgang mag iets lager zijn dan bij andere doorgangen.

CiteerHoud er ook rekening mee dat het stijgende spoor iets korter wordt.
Dat schoot me laatst ook te binnen, daar houdt Wintrack waarschijnlijk geen rekening mee... maar ik ga eerst de hele structuur van hellingen en zo bouwen, daarna kan ik nog wel wat schuiven of extra rails toevoegen als het nodig is.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Off topic:
Het achterste stationsgebouw is Bahnhof Kehl, een Kibri-model uit begin jaren zeventig van de vorige eeuw. De Duitse plaats Kehl is gelegen in de deelstaat Baden-Württemberg. Ik ben er wel eens geweest om wat inspiratie op te doen voor de bouw van dit model. Het stationsgebouw is in 1966 in gebruik genomen. Nadeel van dit model is dat de hoogte van het perron behoorlijk aan de lage kant was; mijn oude modelbaan was gebaseerd op 2-rail gelijkstroom, Fleischmann Profi-rails met railbedding).
In het echt bestaat het stationsgebouw nog, zij dat het behoorlijk gemoderniseerd is.

Bahnhof Kehl (1966).jpg
Bahnhof Kehl anno nu.jpg   
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Wat geinig! Ik had nog niet de moeite genomen om het op te zoeken. Zo in het echt lijkt het ook niet een reusachtig gebouw trouwens, ik zal eens onderzoeken of het model op schaal is of het meer een soort tussenschaal is...

Intussen heb ik de plekken waar globaal de rails komt te liggen in "industrial grey" geschilderd. Dat is vooral als een beetje neutrale ondergrond voor wat er verder gaat gebeuren:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Nu nog de resterende witte vlakken voorzien van "classic car green" en dan heb ik een leuke basis waarop de rest kan gebeuren.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Ziet er leuk uit, je pakt het ook keurig aan, maar of je nog iets ziet van je mooi geschilderde ondergrond, is de vraag. Of komt er geen scenery op geplakt en gekliederd?
Ik denk alleen echt dat je stijgspoor niet gaat lukken met het rondje voor de railbus.
Je hebt 3 bochtstukken van max 30 cm ieder, dus minder dan een meter om 7 cm. hoogteverschil te pakken. Dat is een helling van 7%. En dat vlak na een gewoon wissel met een stevige hoek van 22 graden...

Dat gaan de (lange) treinen die naar 'Kehl' gaan, gewoon niet trekken en het ziet er ook niet mooi uit.
Het hele rondje vind ik eigenlijk ook wat uit de toon vallen. Is 'weg ermee' geen betere optie?

Groet,

Peter
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Citeermaar of je nog iets ziet van je mooi geschilderde ondergrond, is de vraag. Of komt er geen scenery op geplakt en gekliederd?

Dat is inderdaad de vraag, het is meer een poging om de hele plaat een wat mooier aanzien te geven totdat elke vierkante cm is voorzien van landschap :)

CiteerIk denk alleen echt dat je stijgspoor niet gaat lukken met het rondje voor de railbus.
Je hebt 3 bochtstukken van max 30 cm ieder, dus minder dan een meter om 7 cm. hoogteverschil te pakken. Dat is een helling van 7%. En dat vlak na een gewoon wissel met een stevige hoek van 22 graden...

Beide opritten beginnen al helemaal aan de voorkant, die wissel ligt al een heel eind op de helling. Op het 3d-beeld is dat iets beter te zien. Ik heb Wintrack natuurlijk wel de hellingshoeken laten berekenen :)

CiteerHet hele rondje vind ik eigenlijk ook wat uit de toon vallen. Is 'weg ermee' geen betere optie?

Dat rondje heeft eigenlijk vooral de functie dat ik die overweg van vroeger wilde gebruiken, en gewoon een extra treintje rondjes kan laten rijden. Misschien zelfs wel een analoog rondje voor oude spullen die ik nog heb. Maar inderdaad, het is wel een suf ovaaltje...
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Dit is zo'n beetje het idee in 3D:
3d by Harm Bremer, on Flickr
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
ik zou in plaats van 'classic car green' de rest bruin verven, zelfs al komt er scenery bovenop;

mvg,
Michel
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Citeerik zou in plaats van 'classic car green' de rest bruin verven, zelfs al komt er scenery bovenop;
Te laat, ik heb de verf al in huis ;) Maar het idee is vooral dat als ik ooit met zo'n grassmaster aan de slag ga, de ondergrond alvast een beetje past bij het gras. Maar ik verwacht dat op het meeste groen wel iets van een gebouw of weg wordt gelegd, en dat je er uiteindelijk niks meer van ziet.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Ah, dat geeft een beter beeld. Dat je stijging eerder begint, had ik niet in de gaten, maar dat scheelt zeker.
Niettemin: of je het ovaaltje moet houden, is je eigen keuze. Ik ben niet zo zeker van de toegevoegde waarde.
En of groen wel de beste kleur voor gras als ondergrond is, niet zo zeker.
Gras groeit in aarde en die is vaak bruin tot zwart van kleur. Het maakt echt verschil in de totale indruk. Het kan wel eens heel groen worden...

Groet en succes,

Peter
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Vervang het ovaaltje door een kopspoor, waarvan het eind niet zichtbaar is.
Laat daarop een pendeltrein (schienenbus o.d.) rijden en stel aan het eind een wachttijd in alvorens deze weer vertrekt.
Een trein rijdt immers geen rondjes maar komt terug uit de richting waarnaar deze vertrokken is.

Cees
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
De argumenten waren goed, dus ik heb een blikje bruin gehaald en heb de witte delen bruin geschilderd. Deze huismerkverf lijkt iets minder goed te dekken, maar eigenlijk maakt dat niet veel uit.
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Zo, weer een stapje verder. Ik had bij de Karwei nog wat hout besteld: 15cm brede 4 mm dikke vurenhouten platen, voor de opritten. Lekker makkelijk en mooi strak, veel mooier dan wanneer ik zelf een plaat in stukjes zou gaan zagen. Die waren binnengekomen, dus eerst maar eens een plan bedacht voor de pijlers. Uiteindelijk een balkje in stukken gezaagd. Aan de ene kant recht, aan de andere kant een hoek van 2 graden. Dat moet ongeveer de hoek zijn van de oprit, de buitenste in elk geval.
Dus, eerst droog geoefend, de platen op de balkjes gelegd:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Uiteraard sprong één van de poezen even later op de tafel, waar de oprit stond en lag dat stuk dus op de grond.
Dus, maar besloten het meteen soort van vast te maken. Dunne latjes langs de zijkanten om de platen aan elkaar te maken, en de pijlers met één schroefje aan de platen gemaakt. En dan komt het er zo uit te zien:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Dat vind ik zelf best netjes gelukt!
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Best een leuk plan en ondanks behoorlijk wat wijzigingen is het oorspronkelijke ontwerp uit de oude railplanboekjes nog wel herkenbaar. En met die 2 katten als railplanners gaat het helemaal goed komen.
Leuk klassiek railplan en eigenlijk had je ff een trein een rondje moeten laten rijden toen de rails er lagen. Goed voor de motivatie en dan was er geen weg terug meer geweest ;).
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
CiteerEn met die 2 katten als railplanners gaat het helemaal goed komen.

Ik zie nu pas dat ze echt allebei het plan aan het bestuderen zijn :)

CiteerLeuk klassiek railplan en eigenlijk had je ff een trein een rondje moeten laten rijden toen de rails er lagen.
Ja eigenlijk wel hè? Ik had alleen geen zin om de boel aan te sluiten en wilde alleen even checken of de planning overeenkwam met de werkelijkheid, en dan zo snel mogelijk alles weer inpakken. En ik had ook niks echt geschikts om de hellingen even neer te leggen :)
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Goed, ik had de hellingbaan dus neergelegd maar het stukje dat langs de schuine kant van de plaat loopt nog niet afgewerkt. Om te weten hoe de rails precies komt te liggen, en daarmee de rest van de oprit te kunnen vastzetten, had ik de rails in die hoek al even neergelegd:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Met overal wissels om de juiste afstand tussen de sporen te krijgen, zodat het geheel wat minder flexibel is.
Op basis daarvan dat hoekje afgesneden en netjes afgewerkt:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Uiteindelijk zit de helling nu mooi gefixeerd:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Ik heb de oprit toch nog wat zitten verbouwen, de hoek was eigenlijk net niet lekker. Dus maar even wat meer rails neergelegd om goed te kunnen bepalen hoe de opritten moeten lopen:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Het lijkt er toch wel op dat het korter worden door het hoogteverschil een feit is. Het stations gebied onderaan moet een halve 2200 korter worden om ervoor te zorgen dat de twee bochten helemaal onderaan niet overlappen. Maar dat komt ook wel weer goed :)
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Voor de tweede oprit had ik ook hout besteld, maar toen ik dat neerlegde paste het helemaal niet. Bleek dat een plankje van 1,45 m maar 1,24 m was. Gelukkig zorgde de klantenservice van de Karwei ervoor dat ik een nieuwe kreeg. Prettige bijkomstigheid was dat het foute plankje kon dienen om kleinere stukjes uit te gebruiken.dd
Ik moest dus wel even wachten voor ik de tweede oprit kon gaan bouwen, maar dat heb ik nu gedaan:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Ongeveer in het midden ontbreekt nog een stuk. Daar had ik geen hout voor gekocht, met het idee dat er een brug komt. Maar het lijkt me bij nader inzien toch beter om een extra stukje hout te bestellen om de hele oprit te kunnen maken. Dat helpt me bij het bepalen hoe alles er uit komt te zien en maakt het ook makkelijker om alvast een rondje te gaan rijden :)

De stijging lijkt net wat aan de grote kant, maar komt (volgens de iPhone waterpas) niet boven de 3 graden uit. Als ik bovenaan de heuvel een wagonnetje loslaat, rolt ie zonder uit de bocht te vliegen naar beneden.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
3 graden is een hellingspercentage van 5,24% en dat is best de moeite.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
"Net boven de 3 graden" is dus al bijna 5,5%. Dat gaat niet iedere trein redden ben ik bang voor. 3% is eigenlijk al de bovengrens en dat is heul wat minder dan 3 graden. Kun je die helling niet wat langer maken om dat vloeiender te krijgen?
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 07 januari 2023, 10:07:25Ik denk alleen echt dat je stijgspoor niet gaat lukken met het rondje voor de railbus.
Je hebt 3 bochtstukken van max 30 cm ieder, dus minder dan een meter om 7 cm. hoogteverschil te pakken. Dat is een helling van 7%.

Citaat van: Harm78 op zaterdag 07 januari 2023, 10:07:25Ik heb Wintrack natuurlijk wel de hellingshoeken laten berekenen

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 17 februari 2023, 12:48:21"Net boven de 3 graden" is dus al bijna 5,5%. Dat gaat niet iedere trein redden ben ik bang voor. 3% is eigenlijk al de bovengrens

Ik laat wintrack nooit de hellingshoek uitrekenen, wel het hellingspercentage. Ik wist eerlijk gezegd ook niet dat het kon.
Ik streefde in het verleden idealiter naar 2,2 %, en dat werd dan in praktijk toch nog bijna 2,8% (door constructie-afwijkingen).

Ik snap dat je de hoek wil weten voor de houtconstructie.
Wat je neemt voor de houtconstructie, is ongeveer het gemiddelde per spoor (bij dubbelspoor).

Vooral in meersporige bogen viel mij iets op:
de hellingshoek van het hout blijft gelijk, maar de percentages per spoor lopen sterk uiteen.

Stijgend mag een spoor niet uitkomen boven de 3%, dalend mag 5% ook, maar niet abrupt.
Een knik in de helling (stijgend en dalend) leidt tot ontsporing.

Wat jouw rail-plan betreft (en met name het binnenste dubbelspoor) vraag ik me dan af:
Rijd je rechts (Nederlands, Duits) of links (Belgisch, Zwitsers).
Dat maakt uit voor welke spoor het meest mag stijgen, en waar dan.
En dus of een railbus ertegen op klimt of ook een loc met 7 wagons.

Maar misschien is dat een te analoge benadering.
Als je met Koploper werkt kan een trein met overloopwissels uitwijken naar de ruimste boog,
en dus kiezen voor het lichtste hellingpercentage.
Ik zou de overloopwissels wél plaatsen in dezelfde hellingshoek als de rest van de helling
(want dan liggen ze in één vlak, dat maakt de helling langer, en de ontsporingskans kleiner).
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Citeer3 graden is een hellingspercentage van 5,24% en dat is best de moeite.

Dat is inderdaad een goed punt, ik zat me te vergissen met graden en procenten... Ik heb dus van het hoge gedeelte alle poten met 2,5 cm ingekort en de helling opnieuw van steunen voorzien. Daarbij kwam ik er ook achter dat de iPhone nogal willekeurige getallen lijkt te laten zien, en ik vraag me dus af hoe betrouwbaar het is. De ene keer zit ik op één graad, en even later weer op 3...
De doorrijhoogte onder de plank van het bovenste niveau was eerst 15 cm, dat heb ik nu dus 12,5 cm gemaakt. Voor mijn gevoel is het niet heel erg steil, maar ik moet eens iets zoeken om de hoek echt nauwkeurig te meten...
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
zoiets  :arrow: hoekmeter , kan direct in procenten weergeven;
ik gebruik hem zelf ook;

mvg,
Michel
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Leuke baan om de bouw van te volgen!

Ga je ook nog scenery maken?
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
CiteerGa je ook nog scenery maken?

Zeker! Maar eerst de basis :)

Die hoekmeters ga ik eens naar kijken... het hoogteverschil is nu 14 cm over een lengte van 425 cm op de kortste oprit. Als ik het goed uitreken, is dat 3,5%.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 5-1-23: Rails (op proef) neergelegd!
Nu alles een beetje op z'n plek ligt, leek het me leuk om de boel eens aan te sluiten zodat ik een proefrondje kon rijden. Toen ik de stroom erop zette, was er meteen een kortsluiting. Na wat zoeken bleek dat een van de puko-contactlipjes van een flexrail omgebogen was en tegen de railstaaf lag. Na de eerste meters stopte de trein weer, toen bleek dat bij een van de oude wissels die ik gebruik alle contactlipjes waren omgebogen, waarschijnlijk om ooit een geïsoleerde sectie te maken. En even verderop was er weer zo'n omgebogen lipje van een flexrail. Toen dat allemaal gefixed was, stond er mooi overal stroom. Viel me niet tegen dat het allemaal door één setje draden moet en toch overal eigenlijk prima werkt.

Hier dus het eerste gehele rondje, met het treinstel dat ik als eerste kocht toen ik een jaar of 14 geleden weer met treinen aan de slag ging:

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>

Daarna heb ik nog wat materieel boven gehaald en lekker gespeeld. Alleen de Lint leek wat moeite te hebben om op de helling op gang te komen.

Zo ook het setje "Berlijns voorstadsverkeer". De set had ik al best een tijdje, maar de uitbreidingswagon heb ik pas gekocht toen ik de oude baan al had afgebroken. Die maakte nu dus zijn eerste meters:
<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Ook had ik een tijdje geleden een ICE-S gekocht, zo'n Insidermodel waarin ze de Sinusmotor voor het eerst toepasten. Die had ik zelfs niet kunnen testen omdat ik helemaal geen rails had liggen. Dat onrecht heb ik nu rechtgezet. Ik moest eerst een lipje van een koppeling een beetje buigen omdat de verlichting het niet deed. Het ding rijdt mooi!

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>