Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Belgische telefooncel

Gestart door treinbeginner zondag 24 januari 2021, 23:34:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Belgische telefooncel
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Belgische telefooncel
Hallo iedereen,

Jaren geleden waren ze in het Belgische straatbeeld niet weg te denken, nu zijn ze nog enkel te vinden als relikwie... De (Belgische) telefooncel, meer bepaald het Alu type:


(Bron: Pintrest)

Gisteren eindelijk de tijd genomen om eens dit typische stukje nostalgie te reproduceren in H0. Met dit resultaat als gevolg:









Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Belgische telefooncel
Ja hola! Dit gaat mij iets te snel.
Geweldig goed resultaat, allez, dat zeker en vast, met alle lof en complimenten.
Maar.... Tussen de foto van de realiteit, 3d tekening en dan een foto van het resultaat in 1:87 zitten toch nog wel een paar stapjes?
Ik neem aan resin 3D print, maar is dat ook zo? En. Zo ja,  hoe is het 'glas' erin gekomen, de kleuren erop, ook van het telefoontoestel?
Ik wil gewoon alles weten van de totstandkoming van zo'n mooi juweeltje. Tenzij het een geheim is...  ;)

Groet,

Peter
Re: Belgische telefooncel
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Belgische telefooncel
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 25 januari 2021, 00:12:00
Ja hola! Dit gaat mij iets te snel.
Geweldig goed resultaat, allez, dat zeker en vast, met alle lof en complimenten.
Maar.... Tussen de foto van de realiteit, 3d tekening en dan een foto van het resultaat in 1:87 zitten toch nog wel een paar stapjes?
Ik neem aan resin 3D print, maar is dat ook zo? En. Zo ja,  hoe is het 'glas' erin gekomen, de kleuren erop, ook van het telefoontoestel?
Ik wil gewoon alles weten van de totstandkoming van zo'n mooi juweeltje. Tenzij het een geheim is...  ;)

Groet,

Peter
Hallo Peter,

Goh, eigenlijk zitten er niet veel meer stappen tussen dan die jij beschrijft.
Ik heb eerst een beetje opzoekingswerk op het net verricht en wat foto's gezocht. Op basis van die foto's de afmetingen en details afgeleid. Daarna alles beginnen te tekenen. Dan in de slicing software de gepaste ondersteuningen gezet. Vervolgens de printer zijn 'ding' laten doen. Daarna wassen en curen. En tot slot met wat verf en een paar fijne penseeltjes de telefooncel te lijf gegaan...

Het is inderdaad geprint met een 'resin' 3D printer.
Momenteel zit er nog geen 'glas' in, omdat dit geweldige reflecties geeft op de foto. Maar dit kom er wel in. Waarschijnlijk door dunne plexi uit te laseren.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Belgische telefooncel
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Belgische telefooncel
 B) Ik sluit me aan bij Blikken Tinus Peter, erg mooi geworden. :thumbup:
En Marc, je beschrijft het alsof het appeltje eitje is, maar voor de niet 3D printers onder ons blijft het een fascinerende aanblik om het resultaat te zien. :)
De kleine is het evenbeeld van de grote. :thumbup:

Dirk-Jan



Re: Belgische telefooncel
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Belgische telefooncel
Hallo iedereen,

Ondertussen heeft een 'elentrieke' preisertje de verlichting komen aansluiten:


Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Belgische telefooncel
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Belgische telefooncel
Hallo iedereen,

Ondertussen nog wat variatie gebouwd, en er wordt duchtig gebeld  ;D







Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Belgische telefooncel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Belgische telefooncel
Dag Marc.

Erg goed gelukt, met name de versie met open deur! Maar zijn alle telefooncellen zonder vandaal-gevoelig glas? :roll:
Ik heb mij ook al eens zoiets in een Italiaanse variant gemaakt, niet 3D geprint maar Scratch Built en zonder verlichting :wink:



Groeten,

Erik.
Re: Belgische telefooncel
Dag Marc,

Geweldig mooi!
En wat een nostalgie B)

Is er een mogelijkheid om er van jou te kopen?

Groeten,

Lionel