Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuw kortkoppelingsmechanisme voor rijtuig, waar te verkrijgen?

Gestart door Roland zaterdag 19 december 2020, 12:06:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw kortkoppelingsmechanisme voor rijtuig, waar te verkrijgen?
Hallo mede-spoorders,

Op marktplaats een leuke deal gescoord met twee wagons, namelijk tweemaal de 4282.
Maar, de prijs was eigenlijk te laag voor puntgave wagons en dat was ook keurig vermeld in de advertentie.
Beetje schade zo her en der, maar dat geeft niet, ik speelde ook echt met mijn treintjes vroeger, hi.

Maar, één ding stoort me wel (en ook dat was voor de aankoop bekend), bij één van de wagons ontbreekt namelijk de kortkoppeling.
Ik zou deze wagon altijd als laatste kunnen gebruiken, maar zie toch liever dat dit in elk geval weer wordt gerepareerd.

Met veel opzien het forum bezocht om de wagon te openen... Ik zie van allerlei tips met tandenstokers... oh ohw... moeilijk!
Maar een andere tip was met je nagel voorzichtig onder de dakrand proberen te komen... Laat de vorige eigenaar dat ook gedaan hebben?
Hierbij zijn wat nokjes beschadigd, maar daardoor kon ik'm er makkelijk af krijgen.

Ik zag al wat lijm aan de onderkant bij de koppeling en vreesde het ergste, maar het viel mee.
Interieur eruit gehaald (ook zo'n geklooi!) en toen kwam ik bij de koppeling zelf.
De lijm viel mee, en was er zo afgehaald. De koppeling is gebroken lijkt het wel.

Omdat foto's nou eenmaal meer zeggen dan woorden...





Ik ben dus nu op zoek naar zo'n binnenplaatje mét kortkoppeling. Het veertje zat er nog wel aan.
Heeft iemand dat liggen toevallig of heeft iemand een artikelnummer of webshop waar ik dit kan vinden???

Alvast bedankt voor de aandacht en nu je er toch bent: FIJNE FEESTDAGEN!  ;)

Roland.
Re: Nieuw kortkoppelingsmechanisme voor rijtuig, waar te verkrijgen?
Je kunt bij Marklin met foto en nummer van de wagen ,naar dat nummer van de dissel vragen.
Ik heb dat meerdere malen gedaan en krijg altijd netjes antwoord.
Mvrgrt.
Jo
Re: Nieuw kortkoppelingsmechanisme voor rijtuig, waar te verkrijgen?
Mail is onderweg (of eigenlijk al aangekomen), dus ik wacht af... Dank voor de tip Jo!  :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuw kortkoppelingsmechanisme voor rijtuig, waar te verkrijgen?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuw kortkoppelingsmechanisme voor rijtuig, waar te verkrijgen?
Onderdeelnr heb ik helaas niet.
Probleem is mij bekend. Heb een dissel uit donor rijtuig gehaald.
Pas op met het splitsen van rijtuig. Bij sommige oudere modellen is de weekmaker uit het plastic verdampt, en wordt het plastic bros.
Dit rijtuig kan je aan de onderzijde openen door
1) balgen aan de kopse zijden te verwijderen,
en daarna voorzichtig
2) aan de draaistellen te trekken, waarbij de rijtuig-onderzijde meekomt aan de uiteinden.
Voorzichtig nagel er tussen en bak voorzichtig gelijkmatig splitsen/lostrekken van onderzijde.
Niets forceren.
Maar wel vreemd dat je het dak los kreeg.
Volgens mij kan je dat niet bij dat type rijtuig...
Jij hebt volgens mij de 4327. Daar kan wel het dak van los.

Mvg. Marcel
Re: Nieuw kortkoppelingsmechanisme voor rijtuig, waar te verkrijgen?
GOED NIEUWS!

Na heel wat research samen met Google, waarschijnlijk het artikelnummer gevonden!
Het gaat dus om een 'Coupler Pocket', ook wel 'KUPPLUNGSDEICHSEL' genoemd.

Ik kwam twee artikelnummers tegen, 271140 (ook wel 27114) en de 214980.
Die laatste heb ik op Ebay gevonden en besteld, voor € 4,90 inclusief verzenden is dat wel een poging waard.  B)

Wat betreft de wagon, ja, het kan ook de 4327 zijn. De verkoper had er labeltjes aan hangen met 4282.

Rede voor de koop is, dat ik ooit één wagon heb gekregen voor mijn verjaardag, de 4384.
Leuk, maar ik had dus helemaal NIETS van deze serie, en om dit nou tussen NS ICR rijtuigen te zetten... nope.
Dus nu kwam ik deze twee tegen die qua kleur exact gelijk zijn. Nu heb ik dus een restauratiewagen en 2x een 2e klas rijtuig.
Nou, weer een leuke aanwinst vind ikzelf, ik kan die Bistro Cafe (4384) niet verkopen, teveel emotionele waarde, haha!

Zoals ik al schreef, ze zijn absoluut niet nieuw meer, vandaar de prijs van 25 Euro voor TWEE identieke wagons.
Ik neem aan dat de vorige eigenaar er ook mee bezig is geweest, onderstaand wat foto's van de nokjes van het dak.
Er zijn er een paar krom en bijna afgebroken maar het dak past nog perfect.
Pas toen ik mijn nagel er voorzichtig onder probeerde te krijgen, merkte ik hoe makkelijk het dak los kwam.











Afwachten nu maar op Tante Post, volgens Ebay moet ik het dingetje uiterlijk 12 januari 2021 in huis hebben.
Als iemand nog een kortkoppeling heeft liggen die hierin past, zou ik die graag willen overnemen  :D

Roland.
Re: Nieuw kortkoppelingsmechanisme voor rijtuig, waar te verkrijgen?
Updeet! De dissel van Ebay is nog niet binnen, duurt wel erg lang, die zou rond 12 januari al binnen moeten zijn...

Ik heb Marklin gemaild en daar de vraag voorgelegd voor twee dissels.
Het was zelfs voor hun even zoeken, maar ze hebben het achterhaalt en twee dissels verzonden, die kwamen vandaag binnen.
Gelijk erin gezet natuurlijk en nu is mijn wagon weer compleet.
Afgelopen weekend een loc gehaald en gelijk ook even een kortkoppeling gekocht.

Het juiste artikelnummer van de dissel is 214980.



Marcel, je vermoedde bleek te kloppen, dit is géén 4282, maar inderdaad een 4327 wagon.
De opdruk van teksten komt daarmee overeen en ook aan de zijkant bij de onderzijde heb ik verschillen gevonden.

Gelukkig komen de kleuren wel exact overeen met de 4384 Bistro-Cafe wagon, wat dus een iets andere serie is.

Anyway, wéér een klus gedaan!
Re: Nieuw kortkoppelingsmechanisme voor rijtuig, waar te verkrijgen?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuw kortkoppelingsmechanisme voor rijtuig, waar te verkrijgen?
Is idd een mooi rijtuig voor in de intercity's rond 1995-2000.

Mvg
Marcel