Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Blok met wissel mogelijk?

Gestart door TomPaul zondag 24 januari 2021, 17:22:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blok met wissel mogelijk?
Lid sinds: 2022

offline
Blok met wissel mogelijk?
Beste treinvrienden,

Langzaamaan wordt e.e.a. steeds concreter op onze baan. De centrale CS3 is er, de wissels zijn deels bedienbaar en de L88 is besteld.
Nu hebben we ivm plaatsgebrek op spoor 2 van ons hoofdstation een zijwisseltje liggen om daarmee naar het rangeerterrein te kunnen rijden. Dit is de rode wissel 9. Echter we zouden zowel spoor 1 als spoor 2 in 3 secties willen indelen, een inrij-, een afrem- en stop-sectie. Dus zeg maar netjes verdeeld over de lengte van de perrons.

Nu zit de wissel 9 dus middenin de afremsectie van spoor 2.

Is het mogelijk om een wissel te "overbruggen", alsof het gewoon een stukje spoor 24188 is?
En als dit niet bij Märklin kan, zou zoiets dan wel bij iTrain of RocRail kunnen?

We zijn zeer benieuwd.

Bedankt alvast,

Paul

Re: Blok met wissel mogelijk?
Jazeker, net doen alsof het wissel niet bestaat. Waarbij ik er van uit ga dat het wissel nooit in automatisch bedrijf gebruikt wordt.

Gr, Ben.
Re: Blok met wissel mogelijk?
Hoi Ben,

Bedankt voor je snelle reactie, maar begrijp hem helaas niet. Moet ik met kabeltjes de wissel by-passen?
Wat bedoel je "alsof de wissel niet bestaat"? Secties zijn toch geknipte rails, waarvan 1 kant zwevend aan de S88 hangt? Verstoort een wissel dat dan niet?

De wissel wordt alleen bediend om af te slaan naar het rangeerterrein.

Bedankt,

Paul
Re: Blok met wissel mogelijk?
Ah, je bedoelt elektrisch. Ja, dan moet je het wissel isoleren van de terugmelder of je moet het wissel ook "knippen" maar ik weet niet of dat kan.
Re: Blok met wissel mogelijk?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Blok met wissel mogelijk?
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 24 januari 2021, 17:59:10
of je moet het wissel ook "knippen" maar ik weet niet of dat kan.
Hero's baan (pagina 22) en in de 3-rail wiki Dat gaat over iets anders. Maar de clou is duidelijk: je moet de letter "A" loshalen en daarna geïsoleerd terug lijmen om ervoor te zorgen dat de linker en rechter spoorstaaf van elkaar gescheiden blijven.
Zo kun je een standaard (K- en) C-wissel "knippen".

Foto Hero (bron: Hero's bouwdraadje (pagina 22))
Re: Blok met wissel mogelijk?
Niet aan beginnen dus......

Overigens: waarom mogen het geen twee blokken zijn met daartussen het wissel; in combinatie met een richting afhankelijk stopverbod in één van de twee blokken. De trein rijdt dan altijd door naar het laatste blok.

Gr, Ben.
Re: Blok met wissel mogelijk?
Heren bedankt.

@ Jan, dat durf ik niet echt aan. Bovendien staat op de wiki uitdrukkelijk gemeld dat het polariseren van het wissel niet bedoeld is voor een terugmeldsectie. Is er geen andere mogelijkheid om het wissel detecteerbaar te maken?

@ Ben, sorry maar ik begrijp je antwoord niet helemaal. Dus dat het twee blokken worden die gescheiden zijn door het wissel. Rem ik dan deels af in het eerste blok, rij dan effe met constante snelheid over het wissel en rem dan verder af in het tweede blok?

Spoor 2 is niet bijzonder lang (circa 8 stukken spoor), zou jammer zijn als ik halverwege over 188 mm niet kan afremmen. Ideaal zou ik over het 1ste stukje spoor willen inrijden, dan over 6 stukken spoor afremmen en in het 8ste stuk spoor stilstaan/stoppen.

Bedankt alvast,

Paul
Re: Blok met wissel mogelijk?
Kun je nog 'terug' in de zin dat je het bewuste wissel midden in je stationsspoor elders legt, meer naar links, naar het begin van de wisselstraat? Dan loopt er een derde spoor parallel aan je station naar je Bw. Logischer in alle opzichten en het voorkomt onhandige blokindelingen en lastige schakelingen.

Groet,

Peter
Re: Blok met wissel mogelijk?
Je kunt het wissel isoleren van de terugmelders, dan is er helemaal geen probleem........
Re: Blok met wissel mogelijk?
Hoi Peter,

Verhip, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zou wissel 8 kunnen veranderen in Engelsman.

Neemt niet weg dat ik ook wel benieuwd ben naar een technische oplossing.
Zou het software-matig wel oplosbaar zijn?

Bedankt voor de tip!

Paul
Re: Blok met wissel mogelijk?
Hoi Ben,

Sorry maar ik snap het echt niet. Wat bedoel je met het wissel isoleren van de terugmelders? Heb ik dan een blok links en rechts van wissel 9? En moet ik dan 2x afremmen? Of is dat isoleren alleen maar software-matig in iTrain of RocRail?
Ik ben uiteraard pas een beginner.

Bedankt,

Paul
Re: Blok met wissel mogelijk?
Nee, je wilt één blok met 3 melders zo ik begrijp. Die kun je maken uit de rails. Het wissel isoleer je van de aanliggende melder links en rechts. Dus de eerste melder ligt links van het wissel, de tweede melder rechts van het wissel en de derde daar weer naast in de boog. In iTrain of Rocrail kan dat ook mits je het wissel niet gebruikt in automatisch bedrijf.
Re: Blok met wissel mogelijk?
Hoi Ben,

Dan heb ik je goed begrepen. Dan wordt het gedeelte links van wissel 9 de inrijsectie (van 3 raillengtes) dan het wissel en dan rechts van wissel komen dan nog 2 secties (afrem en stop).

Dan denk ik dat ik voor 4 secties ga, met 2 afzonderlijke afremsecties. Inrij is 1 raillengte, dan 2 raillengtes voor de eerste remsectie links, dan het wissel, dan 3 raillengtes voor de tweede afremsectie (rechts) en dan nog 1 raillengte voor de stop.

Ik rij normaal rechts (Duits, Nederlands). Dus de treinen op spoor 2 komen van links.

Wat vind je hier van?

Bedankt,

Paul
Re: Blok met wissel mogelijk?
Hoi Paul,

Weet je zeker dat je een afremsectie nodig hebt?

Kijk anders eens hier: https://wiki.3rail.nl/index.php/Massadetectie,_secties_en_blokken.

Als ik het goed begrijp, hoef je geen volledige detectie te doen tussen de 2 melders in. In dat geval ligt de wissel in de afremsectie, maar wordt daar gezien als een rechte (24188). Als er wel een afremsectie nodig is, zou je inderdaad de wissel kunnen laten voor wat hij is en daarna de afremsectie laten beginnen.

De vraag is een beetje of Itrain en Rocrail beiden met 2 melders per blok uit de voeten kunnen, of een derde melder nodig hebben.

Mocht ik er helemaal naast zitten, dan hoor ik het graag!

Groeten,
William


Re: Blok met wissel mogelijk?
Hoi William,

Alles ok? Nee, je zit er niet helemaal naast.

Alleen zou ik al willen starten met afremmen links van wissel 9. Wissel 9 onderbreekt echter mijn remsectie van 6 spoorlengtes, dat vind ik jammer. Ik ken de software programma's inhoudelijk nog niet voldoende. Meestal lees je dat voor een soepel en vloeiend verloop bij een hoofdstation 3 secties nodig zijn, de rest van de baan kan met 2 en soms zelfs met 1 terugmelder. In het schaduwstation hoef ik uiteraard niet zo mooi mogelijk af te remmen.

Peter stelde voor het wissel weg te halen, dan kost me meer geld en ik blijf met wissels zitten. En zoon Tom wil liever geen derde spoor van links komend om het rangeerterrein rechts te bereiken. Als ik hier eerder aan had gedacht, zou ik zeker Peter's optie hebben toegepast. Maar alle rails zijn al in huis. En nu hoop ik op een technische of software-matige oplossing. Misschien ga ik voor 4 secties, 2 links en 2 rechts van wissel 9.

Bedankt,

Paul
Re: Blok met wissel mogelijk?
Citaat van: TomPaul op zondag 24 januari 2021, 19:03:09
Heren bedankt.

@ Jan, dat durf ik niet echt aan. Bovendien staat op de wiki uitdrukkelijk gemeld dat het polariseren van het wissel niet bedoeld is voor een terugmeldsectie. Is er geen andere mogelijkheid om het wissel detecteerbaar te maken?


Er staat wel meer onzin in de wiki.

Als je speciale wensen hebt zul je toch over je verbouw angst heen moeten komen. T is maar een wissel van €20. Gaat t fout ga je niet failliet.
Maar wil je alleen een railstaaf isoleren voor terugmelding.
Dan volstaat het losknippen van een pootje van die A. En hem gewoon laten zitten.
Aan de kant van de doorlopende spoorstaaf.
Je wil tenslotte alleen dat er niets meer met de melder is verbonden. En via de wisseltong en de A maak je contact met de andere railstaaf.  Net achter het scharnier punt waar je tongen vast zitten mag t mes erop.

Mvg Robin
Re: Blok met wissel mogelijk?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Blok met wissel mogelijk?
Softwarematig zie ik met iTrain geen enkel probleem.
Spoor 2 als blok definieren zoals het nu is en voorzie je van 2 bezetmelders Van het spoor na de wissel maak je ook een blok met 2 bezetmelders. (de wissel zelf valt dus zeker niet in een blok; dat kan en mag ook nooit). Afhankelijk van de rijrichting gebruik je de 2e melder als remmelder om het volgende blok in te rijden. De eerste melder is stopmelder (afh. van de rijrichting).
Je zou het zelfs nog wel met 1 melder af kunnen denk ik maar daar heb ik zelf weinig ervaring mee.

Re: Blok met wissel mogelijk?
Citaat van: TomPaul op zondag 24 januari 2021, 20:05:46

Ik rij normaal rechts (Duits, Nederlands). Dus de treinen op spoor 2 komen van links.


Precies. Als je met het CS3 gaat rijden zou ik het bij 3 laten want een vierde voegt niets toe. Bij iTrain heb je aan 2 genoeg, Rocrail doe ik niet aan.

Gr, Ben.
Re: Blok met wissel mogelijk?
Hoi Paul,
Rocrail werkt met 1, 2 of 3 melders per blok. Het is wat jij wil  :D.
Rocrail werkt niet met begrippen als inrij,- afrem-, of stopsectie maar kan wel in stapjes afremmen tussen begin en eind van het blok.
Een wissel hoort nooit tot het blok.

In jouw geval zou ik er voor kiezen een melder te maken van het stukje rails boven de aanduiding 'Ok-01' dus rechts van wissel Wi-08. Dus knippen en isoleren, draadje naar je module, klaar. In Rocrail wordt dat de 'Enter' melder, daarmee komt je trein het blok binnen.

Verder naar rechts zou ik ook een melder maken van het stuk rails met de gele stip, dus de vierde rechts van het wissel. In Rocrail wordt dit de 'In' melder.
De rest van de rails laat je ongemoeid, tenzij je op alle rails wilt kunnen detecteren. Het wissel hoef je niet aan te passen.

Je trein komt nu van links aanrijden met, laten we zeggen met 50% van de maximale snelheid. En komt dan op de Enter melder. Dan remt de trein in 10 stapjes af naar 0 en stopt op de In melder. In Rocrail heet dat de Block Brake Timer, BBT. Kun je heel mooi voor elke trein laten 'berekenen'. Doet Rocrail voor je  :D

Rocrail genereert zelf de rijwegen voor je als je je baanplan schematisch ingevoerd hebt. De rijweg naar het blok met het bewuste wissel kun je handmatig aanpassen zodat het wissel in de goede stand ligt als er een trein binnenkomt.


Re: Blok met wissel mogelijk?
 @citaat Heel goed.
Re: Blok met wissel mogelijk?
Nog even over nagedacht:
Als je het weergeeft in Rocrail als in de eerste afbeelding staat het wissel vanzelf goed. De groene stippen zijn de melders.

Wil je het stuk spoor tussen de Enter en de In ook detecteren dan maak je van dit tussenstuk een derde melder, de Occupied (bezet).
Ik zou dan het wissel isoleren en apart van stroom voorzien. En de spoorstaven links en rechts van het wissel doorverbinden. Dus een draadje op de spoorstaaf die naar de melder gaat en een draadje op de spoorstaaf waar de spanning op staat. Dus 2 draadjes onder het wissel door. En dan nog een diode tussen de spoorstaven voor de zekerheid.

Re: Blok met wissel mogelijk?
Heren,
Enorm bedankt, hier kan ik flink mee vooruit.

De laatste optie van Albert (met isoleren, doorsolderen en diode) durf ik niet echt aan.

Ik denk dat ik een gedeelte gewoon niet detecteerbaar maak en dan bijv met BBT ga leren afremmen.
Ik neem aan iTrain ook zoiets heeft als een BBT?

Fijne dag en nogmaals bedankt,

Paul
Re: Blok met wissel mogelijk?
Hoi Paul,
Even een poging om het te verduidelijken. Het is niet moeilijker dan wat je toch al aan het doen bent om melders te maken en draadjes aan de lipjes solderen.
Vergeet even de diode.
Op de eerste foto zie je de isolatie stukjes zitten op de rails die naar de melder toegaat in de blauwe cirkel.
Op de tweede foto geeft de rode lijn aan hoe je deze twee stukken rails dan weer met elkaar verbindt om 1 melder te maken.

Maar let op: dit doe je alleen als je met 3 melders wilt werken. Als je met 2 melders werkt kun je dit hele verhaal achterwege laten. Wel zo makkelijk.
Ik heb zelf (met 9 jaar ervaring) nooit behoefte gehad aan die derde melder.

En ook als je met 3 melders zou willen werken moet je de BBT gebruiken wil je de trein leren afremmen tussen de Enter en de In melder.

Ik raad je aan vooral te doen waar je je zelf prettig bij voelt. De hobby moet leuk en behapbaar blijven.
Re: Blok met wissel mogelijk?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Blok met wissel mogelijk?
Hi Paul,

Als je die wissel gaat isoleren moet je niet vergeten hem aan je rail voeding aan te sluiten.

groet
Harald
Re: Blok met wissel mogelijk?
 @citaat Welnee joh, denk nu eens na, hoe moeilijk kan het zijn?
Dat wissel ligt geïsoleerd van de secties links en rechts en krijgt zijn massa van de andere spoorstaaf. We waren het er toch juist over een dat links en rechts met elkaar verbonden is?
Re: Blok met wissel mogelijk?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Blok met wissel mogelijk?
 @citaat
Ja joh-Ben maar heb het meegemaakt dat de massa, en dan niet de geïsoleerde, toch verbonden moest worden.

groet
Harald
Re: Blok met wissel mogelijk?
Heren,

Wederom bedankt.
Ook voor de heldere plaatjes van Albert.

Ik denk dat ik maar gewoon voor 2 melders ga. Eentje direct naast wissel 8 en eentje direct voor de bocht (links van het gele puntje).
En dat het tussenliggende stuk niet ga detecteren.

En dan ga testen met afremmen. Ik heb nog geen RocRail en ook nog geen iTrain (ik hoop dat iTrain dit ook kan).
Zodra ik de L88 in huis heb, begin ik met een proefbaantje. En dan eerst de mogelijkheden van de CS3 zo diep mogelijk onderzoeken.
En daarna maar eens met proeflicenties e.e.a. gaan uittesten. Ook wil ik op een later moment een testen om met 2 remsecties te werken, eentje links van wissel 9 en eentje rechts van wissel 9. Dan heb ik dus eigenlijk 5 secties, waarvan de middelste zijnde het wissel niet gedetecteerd is. Dus inrij - rem - wissel - rem - stop.

Ook voor het schaduwstation wil ik een vergelijkbare aanpak kiezen.

Nogmaals zeer bedankt voor alle duidelijke uitleg en jullie geduld.

Groet,

Paul