Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

KP13

Gestart door antonv zondag 24 januari 2021, 16:42:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Ik heb 2 totaal verschillende loodsen voor telkens 6 sporen, ik denk niet dat ze heel goed bij elkaar passen, maar aangezien er rondom dezelfde spoorlengte beschikbaar is kan ik ze plaatsen waar ik wil.

In deze versie kunnen makkelijk op voorhand stammen samengesteld worden die dan in hun geheel naar een perronspoor gebracht worden, of omgekeerd, dat vind ik ook wel interessant.

Ik vind het BW ook makkelijker toegankelijk nu.

Maar met ieder voordeel komt er ook altijd weer een of ander nadeel.



Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Anron,

Als je er bewust op gaat letten wel, maar gewoon "op het zicht" valt dat kleine knikje niet op.

Cees
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Mij valt dat geweldig op als er een lange sleep door zo een soort bocht rijdt, precies een slang met een rugletsel  ;)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
 @citaat
Dus zaag je een stukje 24912 op maat neem ik aan?
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Ja, dat ben ik van plan. Ik ga ook geen rekening houden met standaardlengtes van rechte rails, met standaard rails geraak je niet ver, je kunt het wel passend krijgen maar het lijkt meestal nergens op.
Ik zou graag eens iemand mijn plan met alleen standaardrails zien uitwerken, er zal niet veel meer van over blijven denk ik. En je moet niet alles aanpassen, hier en daar iets inkorten maakt al een wereld van verschil.
Als je bij C-rail alleen vasthoud aan de vorm en de lengte aanpast kun je er echt heel fraaie dingen mee doen.
En zelfs de vorm is aanpasbaar... Ik heb al banen gezien waar je denkt dat er flexrail gebruikt is maar het is bewerkte c-rail, dat zie je uiteindelijk wel aan het profiel, K-flex is al meer dan 50 jaar oud en dat zie je  ;)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Nog eens de rails en signalen alleen om een duidelijker beeld te geven wat ik precies wil en hoe er zal op gereden en gerangeerd worden.
Na mijn dagelijkse uitstap naar Gent voor radiotherapie en het bezoek aan de architecte deze middag maak ik nog wel eens een legende (als dat dan nog nodig is...)
Een mens met kanker heeft het voorwaar nog druk  ;)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Indrukwekkend en logisch ogend plan !  :)

Als je in de buurt van Zwijnaarde komt en daar zin in hebt:
altijd welkom voor een (koffie-of-zo-)praatje  ;)
* Kan perfect corona-proof op het tuinterras (toegankelijk via 'n hekje dat uitgeeft op de  de aanpalende publieke parking die nooit volzet is en... eerder uitzonderlijk voor de Gentse rand... helemaal gratis).

Ludo
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Net terug van de architecte en oef... ik ben geslaagd  ;) Al wat ik mij toe geëigend had kan ik behouden.
De grootste hindernis waren de ramen tot op de grond die voorzien waren over de ganse breedte achteraan en ik wil daar over het grootste deel een werktafel hebben.
Dat wordt opgelost door raamopeningen te voorzien van vloer tot plafond maar door ipv allemaal glas te steken de onderzijde uit te voeren met panelen en dan glas boven tafelhoogte.
Als de ruimte later ooit voor iets anders gebruikt wordt zitten er zonder zware verbouwing kamerhoge ramen in.
En de doorgang tussen modelbaan en werkplaats is gereduceerd van 80cm naar 70cm, nog genoeg om er makkelijk door te geraken.
Ik ben content  ;)

Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Gewoon een kwestie van "de poot stijf houden", "rechte rug" etc. :D
Of gewoon politiek bedrijven...
Maar je hebt natuurlijk gewoon een bijzonder sympathieke, lieve, charmante en aardige vrouw :-*
(wie weet leest ze wel mee - voorzichtig zijn)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
En omdat er oneindig veel mogelijkheden zijn, nog eentje  ;)
De goederenbaan buitenom is wel beter dan dwars door het station, maar die 90° bocht, als is het R9 bevalt mij niet helemaal.
Maar het is wel logischer, er komen 2 enkelsporige lijnen samen in een spitzkehre en de ene enkelsporige baan loopt rond het BW verder als goederenlijn.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Gewoon die 90-graden bocht camoufleren. Aan de ene kant heb je dat al gedaan met die rij bomen.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Aan de linker kant gaat de goederenlijn tussen de bomen door naar de andere kant van de coulissen, daar is het vanzelf opgelost, maar de rechterkant had ik liever niet perfect 90° gehad. Ik ben nogal gevoelig aan geometrie en zo een perfect haakse bocht lijkt mij altijd zo vals op een modelbaan. Dan nog liever 100°  ;)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Dat van die 90-graden bochten herken ik wel. In de niet-zichtbare stukken vind ik het geen probleem.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Bij mij is het niet zozeer de bocht op zich maar de rechte stukken langs weerskanten van de bocht die perfect haaks op elkaar staan. Dat zal wel een of andere afwijking zijn   ;)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Het schaduwstation heb ik nu aangepast aan 2 baanvakken ipv 3.
Geel is de aansluiting van beide baanvakken op de keerlus en de opstelsporen.
Op die gele sporen sluiten ook de meeste kopsporen aan, enkele kopsporen zijn enkel bereikbaar als het bovenste spoor in het schaduwstation leeg is.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Van de baan zal vanuit de rest van de hobbyruimte bijna niks zichtbaar zijn, de achtergrondplaten moeten de baan zoveel mogelijk weg steken.
Het enige dat zichtbaar zal zijn is een (wegneembare) R9 bocht aan de achterkant van de achtergrondplaten bovenaan links.
De achtergrondplaat zal daar aan 2 kanten dienen en doorbroken worden door een spoor tussen de bomen.
't Is de bedoeling dat Koploper mij daar afwisselend zoveel mogelijk treinen laat zien terwijl ik in mijn luie zetel zit te genieten van een glaasje wijn  ;) 
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
En nog eens een overzicht van alles:
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
En misschien nog dit, er is maar 1 keerlus  ;)
Die dient enkel voor het kopstation.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Ik verwacht eerlijk gezegd dat die goederentrein straks heel vaak op het overige verkeer moet wachten, jij niet? In het zicht heb je alle sporen in principe dubbel, maar de keerlus wordt uiteindelijk je probleem, evenals de sporen die alleen van de buitenste lus rechts gebruik gaan maken (of zijn dat alleen losse locs die dat zelden zullen doen?). Dat geldt eigenlijk ook voor het gehele linkse schaduwstation. Die moeten namelijk ook het pad van de goederentrein gebruiken om het schaduwstation te kunnen verlaten. Volgens mij ben je er nog niet helemaal...
Heb je de ruimte om de goederentrein òm de keerlus heen te leggen?
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Mijn prioriteit is al wat in het kopstation en BW gebeurt. Het maakt mij niet uit hoe lang een goederentrein die zal bestuurd worden door Koploper zal moeten wachten.
En dat wachten zal wel meevallen, de keerlus zal enkel gebruikt worden als er eens een getrokken trein het station verlaat. Bedenk daarbij dat zo een trein heeft moeten omrijden in het kopstation of zelfs helemaal opnieuw is samengesteld. Hoeveel treinen gaan dat zijn als ik dat allemaal alleen en met de hand doe?
De enige treinen die koploper naar het station zal brengen zijn treinstellen of keertreinen en die hoeven al helemaal niet gekeerd worden.
Ik denk dat het enige waar zal moeten op gewacht worden ik zelf ben  ;)
Heel af en toe een trein die automatisc rijdt is meer dan genoeg, het moet geen koekoeksklok lijken die is blijven haperen op 12 uur  :)
De grote omloop zal waarschijnlijk nauwelijks gebruikt worden. Heel af en toe een goederentrein is ook meer dan voldoende. .
Als het kopstation niet gebruikt wordt dient de grote omloop om van langs de achterkant van de baan enkel en alleen op de R9 bocht afwisselend treinen te showen en dan moeten die nooit wachten.
Het linkergedeelte van het schaduwstation is ten andere helemaal geen echt schaduwstation maar een pool van locomotieven en wagons die voor zo ver ze samen horen tegelijk zullen gebruikt worden op de baan, dat 'speelt' dus niet mee.
Af en toe zal er met een gans andere ploeg materiaal gereden worden dat daarvoor is klaar gezet op voorhand.
Maar dat had ik eerder al beschreven.
Ik denk niet alleen dat ik er ben, ik ben er zelfs zeker van  ;)


Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Fijn voor je, Anton  :)

Als exploitant van 'n modeltreinbaan moet er nogal 's onderhandeld worden met oog op kolonisatie van extra terrein. Zo te zien, ben je een top-diplomaat  :D

Zelf ben ik ook aan 't schipperen. Vrouwlief vindt zo stilaan tijd worden dat ik uit-gekoloniseerd ben zodat zij op de zolder ruimte overhoudt voor haar hobby-toestanden (zij maakt  haar kleren zelf en stalkt stoffenverkopers).
Bijgevolg ga ik eerstdaags bij voorrang aan de slag met het ombouwen van een niet echt handige zolderberging tot volwaardige inbouwkast en is m'n nieuw plan nog even op de wachtlijst beland.

Wat jouw plan betreft: dat volg ik met aandacht op ;-)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Ik zit al te broeden op het 2de verdiep, eerlijk gezegd iets dat mij meer interesseert, namelijk een nostalgische volledig analoge baan voor het oude spul. Daar zal ik mij kunnen uitleven zoals ik mij mijn beginperiode herinner, brommende blauwe trafo's en een gedreun van zware brokken metaal op blikken sporen. En de rails zowat kriskras door elkaar zonder logisch verband, een baan puur om op te rijden. En daar zal ook een stukje blikken spoor 0 liggen, de hele oudjes moeten ook aan hun trekken komen.
Enfin, de tweedracht die in velen schuilt en tot uiting komt in veel baanontwerpen realiseren met 2 of misschien zelfs 3 aparte banen  ;)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Dit laat zien waarom ik alle loodsen niet aan elkaar wil plaatsen, het BW bestaat rechts uit een oud gedeelte dat tegenwoordig voor de diesels gebruikt wordt en links een nieuwer gedeelte anex loc werkplaats dat gebruikt wordt voor de stomers.
Ik vind het er zo wel goed uit zien, en bovendien, ik heb de nu getoonde loodsen al en het komt mij goed uit voor de bocht in de baan die er rond loopt  ;)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Zou het niet toch een idee zijn van een van de twee loodsen een uitbreiding met 3 of zelfs meer sporen erbij de zetten. Dat doorbreekt visueel de symmetrie en maskeert misschien net ook de 90 graden boog met de haakse stukken spoor van de goederenlijn. Het is niet meer dan suggestie, maar ik heb het idee dat het wel kan werken.
Ik vind het aantal opstelsporen in de openlucht toch nogal groot. Ik weet ook dat het wel voorgekomen is, als gevolg van bomschade dat bepaalde locdepots een deel van hun stallingsruimte kwijt waren en lang hebben geïmproviseerd.

Maar goed, het is helemaal aan jou. Ik vind het een mooi ontwerp en denk dat ik het mooier blijf vinden dan je wilde spaghetti-plannen met klassiek spul. Ook 'vroeger' wilde ik het zo echt mogelijk en stond soms vertwijfeld naar mijn glimmende M-railsbedding te kijken en zuchtend in mijn portemonnee met (toch te weinig) zakgeld voor K-rails of zelfs een hele omschakeling naar iets anders. Dat allerlaatste werd het niet. Het streven naar mooie scenery bleef, maar ook de fascinatie voor mooi rollend materieel!


Groet,

Peter



Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Van de oude loodsen rechts kunnen er net 3 bij, anders past de R9 bocht er niet meer rond.
Wat mij dan weer stoort dat de diesels meer overdekte plaatsen hebben dan de stomers, of ik moet ze wat mixen.
De bocht rond de loodsen denk ik ook nog een beetje te moeten camoufleren, aan de rechterkant kan daar best nog wat groen bij.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Mooie aansluiting draaischijf op sporenplan!
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Na een maandje 'rijpen' is het ontwerp voor mij zo goed als af, er zal nog weinig of niets meer aan veranderen.
't Is de bedoeling bijna niets van baan niet te zien vanaf de zithoek in de luisterruimte, enkel een enkelsporige baan over een hoge brug in een wijde boog zal vanaf daar zichtbaar zijn om mijn treinen af en toe eens te laten paraderen.
De brug moet wegneembaar zijn om te kunnen passeren.
Het rijden over de paradebaan moet volautomatisch gebeuren.
De baan zelf zal manueel bediend worden staand tussen baan en open schaduwstation.
In de werkplaats naast de baan zullen de opstelsporen netjes afgesloten onder een werktafel liggen. Dat moet een soort 'magazijn' zijn om mijn locs op te stellen (ik heb veel meer locs dan wagons). Dat moet de locs beschermen tegen vuil.
Nog wat schetsjes hoe de baan zal geïntegreerd worden in de hobbyruimte samen met voor het venster een grote werkbank voor het propere werk, een muziek luisterruimte en een afgesloten werkplaats voor het vuile werk.
Re: KP13
Lid sinds: 2010

offline
Re: KP13
Ziet er goed uit Anton :thumbup:

En waar komen de retro M-rail- en Spoor 0/1 banen?
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Spoor 0 en M-rail zijn voorzien om takelbaar boven het centrale gedeelte te hangen. Ze worden volledig vlak, zonder schaduwstations, dus hoogte is er genoeg.
Spoor 1 komt op het dakterras met parkeerplaats in de buitenberging.
Dat is iets waar ik mij de rest van mijn leven kan mee bezig houden  ;)
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Het zichtbare gedeelte lag dan wel al vast, maar aan de schaduwstations moest nog wat gesleuteld worden.
Aangezien de baan op 90cm hoogte zal liggen en dat net de goede hoogte is voor een werkbank moet het schaduwstationgedeelte in de afgesloten werkplaats lager komen te liggen (schaduwstation komt onder de werkbank).
Om voldoende hoogteverschil te hebben zal ik het achterste spoor van het open schaduwstation laten dalen, dat kan makkelijk 10 cm binnen de 3% en dan (met pijn in het hart) onder de keerlus een spiraal leggen van 1 of 2 windingen... Nood breekt wet... Maar gelukkig moeten niet perse alle treinen die helling nemen  ;)
Het verste schaduwstation is nu ook wat verder uitgewerkt om niet enkel losse locomotieven maar ook indien gewenst complete treinen te kunnen opstellen en is nu afgesloten met een keerlus om het rijden wat te vergemakkelijken.
Zo zou het er dan ongeveer moeten uit zien:
Re: KP13
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: KP13
Hi Anton,

Dat ziet er goed uit EN je kan er erg veel opstellen.

groet
Harald
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
De klimspiraal zit mij toch nog niet lekker... Ik hou daar hoegenaamd niet van  :( Veel te veel meters spoor die eigenlijk voor niets dienen en veel rijlawaai met zich brengen... Maar dat geldt voor de schaduwstations ook, ik denk dat bij een rijsessie altijd het voorste schaduwstation (vanaf de zichtbare baan) zal gebruikt worden en het achterste schaduwstation meer als magazijn zal dienen om tussen de rijsessies door wat bij elkaar passend materiaal klaar te zetten. Niets vervelender dan treinen die je hoort en niet ziet.
Voor de helix zal er gelukkig plaats zijn voor R3, dat zal de doorgang dan plaatselijk wel versmallen naar 65cm, dat lijkt mij niet direct en probleem, het smalste deurtje dat ik nu in huis heb is ook maar 63cm breed en voor de rest is er waar ik moet staan (of zitten) voor de bediening 100cm tussen baan en vast schaduwstation.
Om de grote omloop te leggen zal ik de doorgang aan de kop van de baan ook moeten versmallen naar 65cm, dat lijkt mij daar ook doenbaar. Alhoewel ik er aan denk om dat gedeelte opklapbaar te maken tegen de muur, dan is er als de gebogen brug weggenomen wordt  een doorgang van 80cm.
Een schetsje om een en ander duidelijk te maken:
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Citaat van: Haradigi op woensdag 17 maart 2021, 16:38:42
je kan er erg veel opstellen.
Nu ook, jammer genoeg in dozen en kasten  :)
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Dit zou het enige zichtbare moeten worden vanuit het niet-modeltrein gedeelte van de hobbyruimte, een brug in een wijde boog waar heel af en toe een trein, of zelfs maar een losse loc, passeert, liefst altijd een andere, meer moet dat voor mij echt niet zijn.
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 17 maart 2021, 14:45:17
En waar komen de retro M-rail- en Spoor 0/1 banen?
Ik heb eens geschetst hoe de banen moeten opgehangen worden boven de C-rail baan.
Ze hebben dezelfde afmetingen als het centrale gedeelte van de onderste baan en zullen opgetakeld dienen als verlichtingsarmatuur voor de onderste baan.
Helemaal opgetakeld hangen ze 1m90 boven de baan, meer dan hoog genoeg voor mij.
Het takelmechanisme zal op de toegankelijke zolder boven de hobbyruimte komen, het plafond van de hobbyruimte en de vloer van de zolder er boven worden in gipsplaat en OSB plaat op een houten roostering uitgevoerd.
Dat wordt dus een relatief eenvoudig werkje.
Re: KP13
Lid sinds: 2017

offline
Re: KP13
Wat een boeiend en ingenieus plan, weergegeven in een mooi tekenprogramma.
Greetz, Arjan
Re: KP13
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: KP13
He Anton,

Ingenieuze baan !

ik wou dat ik even mooi softwarematig tekenen & plannen kon   ;-)

Intussen mijn eerste FreeCad-stapjes aan het zetten, maar nog een lange weg te gaan...
Re: KP13
Lid sinds: 2016

offline
Re: KP13
Even in reactie op bovenstaande opmerking over Freecad. Dat vind ik ook geen gemakkelijk programma.
Aan de stijl te zien (of las ik het ook ergens?) is dit met Sketch Up getekend. Dat is gebruikersvriendelijker voor het tekenen van interieursven dergelijke.

Groet,

Peter
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Onze architecte tekent ons nieuw huis in ArchiCad. Zij bezorgd mij en de interieurarchitecte regelmatig een export van haar werk als ifc bestand dat ik dan kan inlezen in SketchUp. Dat is volledig in 3D en dat kan ik dan verder bewerken in SketchUp. Al wat hobby gerelateerd is werk ik zelf verder af. Ik gebruik enkel SketchUp.
De binnenhuisarchitecte houdt zich met de andere verdiepingen van het huis bezig en werkt in SketchUp voor de visualisatie en en in AutoCad voor de uitvoeringsplannen van het interieur.
Leuke manier van samenwerken in deze Corona tijden  ;)