Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

KP13

Gestart door antonv zondag 24 januari 2021, 16:42:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
KP13
antonv
gast

KP13
Doordat onze bouwplannen afgekeurd zijn en alles moet herbekeken worden heb ik een nieuwe plek moeten zoeken voor mijn modelbaan en werkplaats.
In plaats van op het gelijkvloers komt dat nu op het 2de verdiep, kleiner maar met uitzicht op een park en met een zeer ruim terras.
Spoor 1 buiten kan dan ook weer ;-) En zo wordt het uiteindelijk groter.
Binnen ga ik mij voor de modelbaan beperken tot een klein deel van de beschikbare ruimte want werkplek is voor mij minstens even belangrijk als een modelbaan.
De 'propere' werkplek zal voor het raam zijn, de 'vuile' werkplaats in een afgescheiden ruimte.
De modelbaan zal op het hoogste gedeelte uit 2 banen boven elkaar bestaan, onderaan de nieuwe h0 spullen en boven aan retro, deels h0, deels 0.
Onder het schuine dak komt een open schaduwstation.
En ik ga ook plaats voorzien om mijn audioapparatuur op te stellen en te reviseren (buizentechniek, radio's en versterkers, is een andere hobby).
Zo ga ik het (ongeveer) indelen:
Re: KP13
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: KP13
Hoi Anton,
Hoewel je waarschijnlijk geen hulp nodig hebt bij het ontwerpen, toch even een vraag over het schaduwstation.

De breedte staat er niet bij, maar het lijkt vrij smal. Wordt het een station met alleen kopsporen en is dat voor beide lagen toegankelijk, of komt er voor beide lagen een apart schaduwstation in 2 etages? (of is daar schuin dak?)

gr. Gertjan

PS: de ruimte lijkt mij trouwens wat aan de kleine kant voor alle aanwezige materiaal  >:-D
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Dag GertJan,

Ik sta open voor alle suggesties, maar ik ga inderdaad eerst zelf een aanzet geven ;-)
Nu is het aftasten wat ik aan ruimte wil gebruiken en ik moet een goed evenwicht vinden tussen mijn verschillende hobby's.

Ik denk op het zichtbare gedeelte een kopstation aan te leggen en op het schaduwgedeelte zowel doorlopende opstelsporen als kopsporen (voor de vele treinstellen die ik heb) aan te leggen, achteraan afgesloten met een 180° R2 bocht (opdat zeker alles er door geraakt).
Het schaduwstation zal misschien doorlopen naar de 'vuile' werkplaats (maar zal daar uiteraard afgeschermd worden); dat geeft mij dan 10 meter lengte. Daar kan al iets opgesteld worden.
De breedte van het schaduwstation zal 90cm zijn waarvan ik de voorste 70cm ga gebruiken omdat het onder een 45° dak ligt. Op het einde zal het wat breder zijn om de 180° bocht te kunnen leggen.

Onder het schaduwstation komen allemaal kasten, onder het zichtbare gedeelte ook, zelfs aan de 2 kanten.
Opbergen van materiaal zou dus geen probleem mogen zijn  ;)
Het open schaduwstation zal dienen om in alle comfort treinsamenstellingen op te bouwen en af te breken.

Alle bedrading moet naar de rand van de baan lopen waar de decoders en terugmelders een plaatsje zullen krijgen.
Niet alleen het nieuwe huis moet aangepast zijn voor onze oude dag, ook de modelbaan  ;)

En bovenop het zichtbare gedeelte komt (misschien) een extra baan die er helemaal niet mee verbonden is, zonder schaduwstations, met M-rail baan voor mijn oude Märklin spullen en een spoor 0 baan voor mijn blikken treinen.

Dat zou zo iets moeten worden:



Re: KP13
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: KP13
á l'eau Anton :)

Een afgekeurd (ver)bouwplan is altijd miserie, maar zo te zien blijf je niet bij de pakken zitten.

:thumbup: voor de overzichtelijke tekeningen. Welke software gebruik je daarvoor?
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Ik gebruik SketchUp.
Re: KP13
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: KP13
Oese , -

Zo'n groot gat in mijn (beeldbewerkings)cultuur  8)
Daar wordt dus iets aangedaan  :D
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Ondertussen heb ik eens gezocht in mijn oude ontwerpjes of daar niks bruikbaars tussen zit en dit is misschien een goed vertrekpunt, een kopstation oorspronkelijk enkel voorzien van een draaischijf om stoomlocs te keren en met wat voorraden zowel voor stomers als de diesels.
Dat zou moeten uitgebreid worden met loc loodsen (die ik al heb) en daaruit voortvloeiend een volwaardig BW. En dat waar er plaats voor is.
De toegankelijkheid van het BW komt op het eerste zicht wat ongelukkig uit, maar aangezien het op een modelbaan altijd op een compromisoplossing uitkomt zou ik er wel kunnen mee leven. Het moet niet realistisch worden, ik moet er enkel mijn stomers kunnen showen, dus dat ze wat meer over en weer moeten rijden is geen ramp.
Nogmaals, dit is slechts een vertrekpunt waar nog veel, zo niet alles, zal aan veranderen...
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Met wat aankleding (minimaal en enkel spoorweg gerelateerd) en hier en daar een spooraanpassing ziet het er al een beetje uit waar ik naar toe wil. 1 niveau en zo weinig mogelijk gebouwen en landschap, het gaat hem bij mij puur om de treinen. Wat ik door mijn venster kan zien hoef ik niet zo direct in huis te halen  ;)
Het wordt de bedoeling dat Koploper getrokken treinen naar het station brengt waar ik ze kan overnemen om het binnenrijden en rangeren manueel te doen. Treinstellen en trek/duwtreinen mag Koploper ondertussen zelf volledig afhandelen, dat is niet meer dan pendelen.
Met de stoomlocomotieven zal er een beetje over en weer gereden worden in het BW, een realistische treinafhandeling moet kunnen maar primeert zeker niet.
Eén ding is al zeker, het zal nog veranderen.
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Helemaal tevreden ben ik nog niet met enkel een kopstation of toch niet zoals het nu is, het was oorspronkelijk een stukje uit een grotere baan en dit station was voornamelijk bedoeld voor personenvervoer met sporadisch wat kleine goederentreintjes. Er is niets voorzien voor de behandeling van lange goederentreinen, die mochten hun ding doen op de rest van de baan, die nu weggelaten is.
De goederenafhandeling zou nu nog wat moeten uitgebreid worden en er komt liefst nog een doorlopend spoor voor goederentreinen, maar hoe precies weet ik nog niet goed. Ik wil geen hoogteverschillen, dus wordt het moeilijk.
Helemaal vanaf nul beginnen is ook een optie, maar eerst nog wat verder sleutelen aan wat ik al heb.
Re: KP13
Lid sinds: 2009

offline
Re: KP13
Hoi Anton,

Wat me opvalt (zoals nu getekend): wanneer er een trein het station binnen rijdt, staat de stoomloc aan de voorzijde. Bij deze lengte aan wagons kom je met de stoomloc niet meer weg. Een optie zou zijn om de wagons weg te trekken en dan met de stoomloc richting draaischijf te gaan, maar waar ga je dan naartoe met de wagons?

De reden dat ik hier aan moest denken, is dit filmpje:



Hier rijdt de trein binnen, worden de wagons teruggetrokken, gaat de loc richting draaischijf, wagons terug, loc ervoor, en weer weg.

Ik zie ook wel dat er geen ruimte is voor een extra stel (tijdelijke) opstelsporen voor de wagons, of langere sporen waardoor de loc via de wissels om kan lopen, maar misschien dat jouw uiterst creatieve geest hier nog iets mee kan?

Groeten,
William
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Dag William,

Ik denk niet dat er een probleem zal zijn, misschien wel zoals het getekend staat, maar dat is allemaal maar getekend om te zien wat er allemaal overal past, zo druk moet het daar nooit worden  ;)
Het is de bedoeling dat getrokken treinen altijd binnenkomen op de binnenste perron sporen, dus langs het brede perron. Dan kan de lok makkelijk weg langs de overloopwissels.
De buitenste perronsporen zullen bediend worden door treinstellen en keertreinen, die moeten niet om rijden.

Volledige stammen kunnen weggetrokken worden of teruggeplaatst worden langs de (verborgen onder een stad) sporen bovenaan rechts, langs daar is de verbinding met de opstelsporen bovenaan links.
Helemaal rechts (op een verborgen spoor) is zo een verplaatsing van een volledige stam uitgebeeld.

Ik speel ook met het idee om daar een doorgaande goederenlijn van te maken, maar daar moet aan de linkerkant iets op vinden, vermoedelijk buiten de coulissen om.

Het zou waarschijnlijk handiger zijn het uittrekspoor helemaal rechts zichtbaar te leggen, maar dan moeten de bochten bovenaan rechts ruimer en verlies ik de mogelijkheid om daar de rand van een stad boven de treinsporen uit te beelden.
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Ik zit aan zo iets te denken. Gecombineerd goederenspoor/uittrekspoor is wat mij betreft doenbaar, al wat we kunnen uitbeelden zijn uiteindelijk compromisoplossingen, en laat dat nu net de specialiteit van de Belgen zijn  ;)
Bovenaan rechts alles zichtbaar met ruimere bogen.
De kleinste boog is R5 en wordt altijd langs de binnenkant bekeken, moet dus kunnen.
Re: KP13
Lid sinds: 2019

offline
Re: KP13
Vraagje, hoe ga je weer rechts rijden met de treinen die vertrekken vanaf de sporen die bij het station liggen?
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Dat is goed opgemerkt  ;)
Ik heb daar ook nog geen oplossing voor, of het spoor wisselen zou op het einde van de bocht naar de hoofdlijn moeten gebeuren en dat is eigenlijk wat laat... Maar zoals met alles, nood breekt wet.
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Het is een gevolg van het oorspronkelijke ontwerp waarbij 2 enkelsporige lijnen op het kruiswissel waren aangesloten en wat nu onderaan veranderd is naar dubbelspoor.
Beter dan dit kan ik het niet direct maken, maar daar valt wel mee te leven.
Re: KP13
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: KP13
Op het gevaar af dat het helemaal niet in de plannen of ideeën past: Kan het goederenspoor niet rechtuit, richting de werkbank, daar keren (R1 keerlus oid) en weer terug het schaduwstatuion in?
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Dat is inderdaad een mogelijkheid maar dat kost mij heel wat plaats in de zone waar ik eigenlijk geen treinen wil hebben, ik had daar graag een monitor, printer en scanner geplaatst dwars op het venster en de keerlus verkort de werkbank aan het venster eigenlijk ook te veel, zelfs al was het maar R1. Maar de plaats is er wel, 't is wat afwegen wat ik er mee doe.
Re: KP13
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: KP13
Ik gooi gewoon een ander SciFi-idee de groep in: Wat nu als er een spoor loopt van het schaduwstation voorzichtig een etage omlaag (wilde je eigenlijk niet) en dan langs de buitenrand onder het kopstation door, beschermd door plexiglas ruiten, wellicht mooi verlicht. Dan zie je je goederentreinen toch rijden, maar wordt het fraaie en gebalanceerde beeld van een kopstation dat je nu al hebt niet verstoord door doorgaande goederentreinen. Je creëert er als het ware een tweede wereld bij: een paradebaan waarop je je goederentreinen showt.
Het is misschien een wat wild idee en helemaal niet wat je wilt, maar het leidt wellicht tot iets dat wel acceptabel is.

Complimenten overigens voor het fraaie kopstation dat je ontworpen hebt. Dat doe je niet voor het eerst.
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Ik zou het inderdaad liefst houden bij wat mogelijk is op een volledig vlakke baan.
Dit om de hoogte wat te beperken want ik wil daar nog een baan boven die met de onderste niets te maken heeft en de afstand tussen die banen toch zo groot mogelijk houden.
Maar zoals al gezegd, er is ruimte genoeg om meer mee te doen dan ik nu voorzie, maar juist het zich beperken is een leuke uitdaging  ;)

De kans is wel groot dat ik terug vanaf nul herbegin met plannen, maar ik ben nu gerust met de ruimte die ik mijzelf toeken iets kan uitleggen waar ik mee verder kan en ik ook met mijn andere hobby's niets te kort kom. Donderdag is de volgende afspraak met de architecte en we willen delen van de bouwplannen definitief kunnen vastleggen, vandaar dit snel intermezzo, na de hobbyruimte moeten ook de andere verdiepingen nog definitief vastgelegd worden en daar is ook nog heel wat denkwerk aan...
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Ik heb je eerste idee eens ingetekend maar dat valt toch af.
Het is een beetje te ver buiten de lijntjes kleuren, er gaat 80cm werkblad verloren aan de vensterkant en er is nog een bijkomend probleempje, de aftakking moet in het zicht gebeuren op een R5. Ik wil daar in het zicht zeker geen R2 wissel en met een R9 wissel komt de boog naar het station dan niet goed meer uit met R5 voor de rest. Of als ik die verder leg komt de andere boog aan het 2de wissel dan weer niet netjes uit...
En dat alles om een stukje van 1m80 goederenspoor zichtbaar te maken, meer wordt het niet, want al de rest zit achter de coulissen.
Dan toch liever de goederenlijn over de hele lengte van de zichtbare baan leggen, maar misschien beter achter de opstelsporen voor personenwagons dan er voor.
Re: KP13
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: KP13
Anton, wat ik mij afvraag: Kan je niet beter de 2 sporensets wisselen? Een uithaalspoor de bergen in terwijl de rest er niet in gaat vind ik niet echt heel erg realistisch. Dat zou logischer zijn voor een doorgaande lijn. Bij Tarvisio zie je dat ook, daar gaat alles de berg in.
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Laurent, er is op de laatste tekening aan de rechterkant niets meer verborgen. De korte bochten zijn vervangen door R9/R5 en zijn zichtbaar.

Ik heb de goederenlijn nu naar achter gelegd en op die manier kunnen er ten minste goederentreinen in groot ornaat passeren, zelfs zonder ineens het volledige beschikbare spoor te bezetten.
Het zal eerder zo iets worden.
Maar dan moet er wel een uitneembaar stuk voorzien worden achter de coulissen, de boog van de baan naar de muur van de werkplaats passeert het gangpad...
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Nog een beetje gesleuteld aan een paar zaken die mij een doorn in het oog waren, de knik bij de rode pijlen door het korte rechte stukje dat tussen 2 ruime bogen zit, dat is voor een lange sleep volgens mij geen zicht en de bocht achter de coulissen voor de goederenlijn (bij de blauwe pijl) steekt mij wat te ver uit in de loopgangen.
En dan nog her en der wat kopsporen op dezelfde lengte gebracht, dat staat ook wel netter.
 
Re: KP13
antonv
gast

Re: KP13
Zo, ik ben ongeveer waar ik naar toe wil.
Hou er rekening mee dat ik geen modelbouwer ben en ook niet wil zijn, al wat niet met de spoorweg te maken heeft interesseert mij totaal niet, het is mij puur om de treinen en wat er mee te maken heeft te doen.

Waar ik naar streefde:
Alles op 1 niveau.
Geen spaghetti baan.
Geen knikken in de rijwegen.
Enkel bochten op de achtergrond, zo ruim mogelijk en van de binnenkant bekeken.
Overgangsbochten met R9.
Zo goed als geen tegenbogen waar lange rijtuigen door moeten.
Een stuk spoor in 1 stuk van 6m met een ruime boog in om een deftige goederentrein te kunnen laten voorbij rijden.
Een voldoende groot kopstation.
Omrijd mogelijkheid voor locomotieven van lange getrokken treinen langs weerskanten van een breed perron.
Omrijd mogelijkheid voor kortere getrokken treinen langs de smalle perrons.
Enkele korte sporen voor lokale treinen en postafhandeling.
Een kleine goederenkoer.
Opstelplaats voor complete stammen.
Een redelijk uitgebouwd BW, zowel voor stomers als diesels, met aparte loc werkplaats.
Plaats voor loodsen voor 12 locomotieven rond de draaischijf.
Dubbel sporige hoofdlijn waarvan de 2 sporen in dubbelrichting kunnen bereden worden (ik zie graag dubbele aankomsten en vertrekken).
Overgang naar achtergrondplaat met een bos.
Geen nood aan niet spoorweg gerelateerde gebouwen, het station vult netjes de beschikbare plaats, er zijn geen witte vlekken.


Compromissen
Gedeelte van de goederenlijn gebruiken om met complete stammen op te rangeren.
Toegang naar de draaischijf niet rechtstreeks.

Maar met die compromissen kan ik leven.
En met wat kan ben ik tevreden.
Meer moet dat toch niet zijn?

Nu nog een beetje laten bezinken.
Commentaar altijd welkom.

Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Nog een paar plaatjes vanaf de bedieningsplaats om af te sluiten.
Alhoewel dit het resultaat is van een vluggertje, ben ik al bij al tevreden, ik heb ooit al op slechter papier geschreven  ;)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Nog een schaduwstation onder het schuine dak erbij verzonnen, de treinen moeten immers ergens naar toe rijden en ergens vandaan komen:
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Voor wie het schaduwstation nogal onconventioneel vindt het volgende, dat klopt, zo zie je het niet veel, misschien wel nooit, het bestaat uit 2 van functie totaal verschillende delen.
Omdat ik heel veel materiaal heb dat niet bij elkaar past en ik niet tegelijk op de baan wil hebben moet het linkse gedeelte dienen als opstelplaats voor een bont allegaartje, een soort bibliotheek, en het rechtse deel als schaduwstation voor het materiaal waar ik wil mee rijden en dat wel bij elkaar past. Ook losse locomotieven om het BW wat afwisseling te geven zullen in het schaduwstation opgesteld worden, vandaar de vele korte kopsporen.
Het verplaatsen van dat materiaal laat ik aan Koploper over, daar ga ik mij niet mee bezig houden.
Koploper mag ook treinstellen en keertreinen naar en van het kopstation brengen.
Het schaduwstation zit zo in elkaar dat van alle 3 de sporen rechts treinen kunnen binnenkomen en indien nodig gekeerd worden en op alle 3 de sporen treinen kunnen vertrekken.
De grote goederenomloop wordt door treinen bereden met een vaste rijrichting, de open goederenwagons in de ene richting beladen en in de ander richting een identieke trein leeg. Het staat een beetje lullig een trein vol kolen te zien passeren en hem dan vol te zien terugkeren (zoals het op de meeste banen jammer genoeg zo te zien is). Goederen worden van de ene plaats naar de andere gebracht en keren nooit terug.

Verder moet de hoofdbaan en de 4 langste kopsporen van het station nog onder draad gebracht worden, de elocs moeten ook hun ding kunnen doen.

Er moet ook nog ergens een treinenlift ingepast worden.

En nu eerst nog het huis laten bouwen waar alles moet in onder gebracht worden, dat duurt dus nog wel even...
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Dag Anton,
Het schaduwstation vind ik erg goed doordacht  :thumbup: Was het SpitzKehrbahnhof hier een vingeroefening voor?

Heb nog wel een vraag over het doel van de sporenbundel in het hoofdstation: de serie doorlopende sporen die als opstelspoor dienen?
Deze sporen hebben volgens mij weinig verbinding met het hoofdstation. Hoe kun je hier opgestelde treinen uithalen en verbinden aan het stationsverkeer? Of bijvoorbeeld koppelen  aan bestaande treinen, dan wel delen van bestaande treinen daar parkeren?
Of is dat helemaal het doel niet?

gr. Gertjan
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Ik zal eens een animatie moeten maken, dat zal duidelijker zijn.
Ik ga gebruik maken van de goederenlijn rechts bovenaan om op te rangeren en rijtuigen te verplaatsen van de perronsporen naar de opstelsporen en omgekeerd via de 2 bochten rechts bovenaan.
Wat nu ook een goederenlijn is was oorspronkelijk enkel uittrekspoor.
Via de bovenste bocht rechts kan ik alle opstelsporen bereiken, via de bocht er onder kan ik alle perronsporen bereiken en de koppeling is het uittrekspoor rechts annex goederenlijn.
Dat is 1 van de compromissen die ik maak. De hoofdlijn blijft maximaal vrij, de goederentreinen zullen moeten overeenkomen met de rangeerders. Met de nodige signalisatie moet dat kunnen.
Ik kon er ook nog eens een spoor bij leggen, maar daarvoor ontbreekt het mij aan plaats en ik vind het gecombineerd gebruik goederenlijn/uittrekspoor helemaal niet erg. Zo druk zal het daar ook wel niet zijn zeker?

PS: en wat de inspiratie was? Jarenlang 100-den zo niet 1000-den baanplannen en stationsontwerpen bekijken, en vooral, zelf veel ontwerpen en goed weten wat ik wil ;)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
De strip versie  ;)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
De stripversie - part 2
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Zo te zien kan het allemaal, Anton.
Je zegt geen modelbouwer te zijn, en vooral een soort showcase te willen maken voor je rollend materieel. Als ik je tenminste goed  begrepen heb.
Maar dit ontwerp is goed gepland om er leuk en vrij realistisch treinbedrijf mee te kunnen doen.
Wel blijft het BW aan de grote kant en is het vanuit het station niet super goed bereikbaar. Dat heb je al onderkend en is voor jou geen issue.
Toch wil ik nog opmerken dat je de kopspoortjes links van het BW en onder het station als fake kop-einde van het station kan ontwerpen met een verborgen verbinding naar het spoor dat naar je schaduwstation gaat. Het zichtbare deel van je station blijft als kopstation bruikbaar maar over de onderste sporen kunnen losse locs rijden maar ook hele treinen heen en weer gaan naar het schaduwstation en terug.
Het hele station krijgt meer body, al zie je er maar een stuk van. Het komt meer in balans met het depot en er is nog meer bedrijvigheid mogelijk.
De sporen kun je laten verdwijnen onder een overkapping loopbrug, of eventueel het stationsgebouw dat over de sporen gebouwd kan zijn.
Het is maar een gedachte. Niks hoeft, kwam min of meer spontaan bij mij op.

Groet,

Peter
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Je hebt helemaal gelijk Peter, wat je voorstelt is zeker een meerwaarde voor de baan, maar ik moet dan al een 2de keer het gangpad over steken. Er is al de oversteek voor de goederenlijn en dan komt er nog eentje bij.
Maar misschien kan ik de 2 combineren in een opklapbaar deel tegen de wand ven de werkplaats, als ze als 1 geheel bedienbaar zijn maakt het eigenlijk niet uit.
Het gangpad tussen werkplaats en modelbaan zal tijdens de bediening van de baan toch niet gebruikt worden, ik blijf tussen baan en open schaduwstation.
En als het niet bevalt kan ik het nog altijd weer weghalen en dan val ik terug op hoe het nu is.
Ik ga dat eens intekenen.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Wat daarnet nog een goed idee leek zal moeilijk kunnen gerealiseerd worden, als ik onderaan het station 1 of meerdere kopspoortjes verleng komen ze net uit op de enige plaats waar ik een treinenlift kan plaatsen, die moet tegen een voldoende hoge muur komen en dat is dan de enige plaats die er is, het muurtje tussen modelbaan en werkplaats.
Eigenlijk is een treinenlift niet perse nodig, er zijn al veel opstelsporen, maar aangezien ik de basis er voor al heb zou ik mijn idee van treinenlift toch graag eens uitwerken.
Weer teveel ideeën om ze allemaal toe te passen  :)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Toch nog eens getekend.
Door aan te sluiten op de keerlus zelf blijft er plaats voor een treinenlift, maar hoe je het doorlopend spoor geloofwaardig van de baan laat aflopen is mij een raadsel. Je kunt het spoor wel ergens onderdoor voeren maar dan passeert het open en bloot naast je in het gangpad aan de voorkant van de baan, dat komt de geloofwaardigheid van een kopstation niet echt ten goede vind ik.
Dat wordt het dus wel niet.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Hm. Ik zie je punt... Het enige wat kan om te maskeren dat er stiekem een spoor doorloopt, is een overkapping over het station maken vanaf de helft van de bovenste sporen. Die  trek je ook over de onderste sporen, die dan nog net bedekt worden. Het is tricky en misschien niet alle moeite waard.
Ik zat de denken aan een van de ontwerpen van Wim Douwe (als ik het goed heb, draadje met 'ontwerpen op de achterkant van de harde schijf').  Daar zit er ook een bij van een nepkopstation. Het oogt zo, maar is stiekem een doorgangsstation. Kun je wel leuk mee spelen.
Maar fijn dat je er toch even aan geknutseld hebt om te kijken of het gaat. Is het niks, dan laat je het zoals het is, want dat werkt ook. De compromissen zijn duidelijke keuzes en zeker geen verkeerde. Het gaat om een leuke treinenloop en geloofwaardige scenery. Dat het depot fors uitgevallen is dat is dan maar zo. Gevolg van  selective compression.l die nu eenmaal noodzakelijk is.



Groet,

Peter
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Het BW is inderdaad te groot voor het station. Allez, eigenlijk is het station te klein voor het BW want ik wil het BW echt wel groot hebben, ik ben een loc verzamelaar  ;)
Misschien oogt het allemaal wat overladen en kan ik beter wat loodsen weg laten, maar ik heb ze nu eenmaal, ik was ooit van plan een veel grotere modelbaan te bouwen en alles evenredig downsizen valt mij te zwaar.
Het moet dan ook niet perse een perfecte modelbaan worden maar eerder een showcase voor al mijn locs die nu al jaren in dozen en kasten steken.
Treinen die rijden interesseren mij niet zo erg, beetje over en weer in het BW is mij meer waard dan constant 'er over en er onder' over bruggen en door bergen.
Aankomsten en vertrekken in het station interesseren mij ook meer dan rijden, van daar de keuze voor een kopstation.
Ik denk wel dat dit ontwerp mij wel zal blijven boeien en zo niet, dan herbeginnen we maar. Niet erg, ontwerpen is eigenlijk een hobby binnen de hobby, dat verveelt mij nooit.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Morgen naar de architecte voor de laatste aanpassingen aan ons bouwplan.
'k Ben benieuwd wat er over blijft van mijn plannen, 't wordt 1 man tegen 2 vrouwen, en mij plaats toe eigenen is 1 ding, die daadwerkelijk krijgen is nog iets anders  ;)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Pas op dat je bij het baanontwerp de KISS-methode niet uit het oog verliest. Dat is ook altijd mijn valkuil.

Sterkte bij de architect. Weet dat we achter je staan :D
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
 @citaat

Inderdaad, als 1 (stoot-)blok!
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 02 februari 2021, 23:39:15
Ik zat de denken aan een van de ontwerpen van Wim Douwe (als ik het goed heb, draadje met 'ontwerpen op de achterkant van de harde schijf').

Aangezien mijn naam genoemd wordt  ;) toch maar reageren.

Hallo Anton,

Fijn dat mijn ontwerpje aangehaald wordt maar wat ik hier zie is toch van een ander niveau.
Een elegant ontwerp met een goed verhaal.
Dat grote BW is totaal geen probleem, hier doen ze de revisies die ze op andere BW's niet kunnen  :P
Ik zie ook dat je bij diverse slanke wissels de passtukjes niet gebruikt, dat levert een mooie kleine afstand tussen de sporen op.

Succes bij het verder ontwerpen en het ompraten van de architect.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Een goede architect(e) maakt een ontwerp dat:
a. voldoet aan de wensen van de opdrachtgever(s) en
b. past binnen de regels.voorschriften van de overheid (bestemmingsplan, bouwbesluit)
en dat zonder zijn/haar eigen opvattingen/zin door te drijven.

Ook ik gebruik geen passtukjes 071 bij de slanke wissels; het geeft een mooier verloop en de parallelle hart-op-hart afstand van twee sporen is 53 mm. Vraagt wel enige nauwkeurigheid bij het noodzakelijke zaagwerk;er moet immers een de van de railbedding af.

Cees
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
De architecte zal zeker doen wat de opdrachtgever wil, maar de hoofd opdrachtgever is mijn vrouw, ik mag alles voorstellen maar zij beslist, vandaar 2 vrouwen tegen 1 man  :)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Nog een probeerseltje.
Allemaal R9.
Meer en even lange opstelsporen rond de draaischijf, niet onbelangrijk voor een loc verzamelaar.
BW sluit beter aan, zowel op het kopstation als op ver verwijderd station waar ze geen BW hebben  ;)
Goederenlijn dient nog altijd om op te rangeren, maar kruist nu de hoofdbaan...
Kortere opstelsporen voor personenrijtuigen.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Zo op het oog lijken je stationssporen nu korter, of is dat verbeelding? Je oorspronkelijke ontwerp leek ook natuurlijker, logischer op de één of andere manier. Bovendien hield je BW die bocht mooi uit het zicht. Ondanks R9 is die natuurlijk nog steeds aan de krappe kant...
Maar gewoon doen wat je zelf mooi vindt natuurlijk! :) :thumbup: Ik snap dat je locs kunnen showen ook heel belangrijk voor je is.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
De perronsporen zijn net even lang, het vorige ontwerp is enkel wat verdraaid.
Een R9 bocht bekeken vanaf de binnenkant valt wel goed mee, dat heeft een straal van meer dan 1 meter, op een modelbaan zie je zelden groter.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Anton,

Wellicht overbodig: ik gebruik 2 x 912 (R9) met daartussen 1 x 206. Dat maakt samen 29,9 graden , een te verwaarlozen verschil met een rail van 30 graden van de andere boogstralen.

Cees
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Zie je dan geen knik met dat stukje R2 tussen de R9's? Ik ben daar nogal gevoelig voor  ;)
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Nog een beetje verder aan 't baantje gesleuteld en overgeschakeld naar 2 enkelsporige lijnen die samen komen in het kopstation als spitzkehre  en waarvan 1 lijn verder loopt als goederenspoor.
Nu is er wel een uittrekspoor om personentreinen uit elkaar te halen of samen te stellen.
Re: KP13 - ondanks C-rails toch vloeiende rijwegen - het kan ;-)
Ja, dat kan ook! Het BW oogt zo wel mooier. Enne, ik zou de loodsen laten aansluiten. Niet al die open sporen ertussen. Natuurlijk is het een mooie showcase, maar toch wat ongebruikelijk.
De gedachte dat het depot ook gebruikt wordt voor een ander doel dan dit ene station,  is niet heel gek. Kan prima zelfs.
Ik vond wel het station in de eerdere ontwerpen er mooier bij liggen. De rangeerbewegjngen vond ik daarbij ook leuk. Niet heel praktisch, maar dat kan in de werkelijkheid soms ook zo zijn. Niet altijd is elke planning geweldig. Ik heb wel gekkere voorbeelden gezien.
Even de opties laten bezinken. Wie weet welke ingevingen je nog meer hebt!

Groet,

Peter