Dag GertJan,
Ik sta open voor alle suggesties, maar ik ga inderdaad eerst zelf een aanzet geven

Nu is het aftasten wat ik aan ruimte wil gebruiken en ik moet een goed evenwicht vinden tussen mijn verschillende hobby's.
Ik denk op het zichtbare gedeelte een kopstation aan te leggen en op het schaduwgedeelte zowel doorlopende opstelsporen als kopsporen (voor de vele treinstellen die ik heb) aan te leggen, achteraan afgesloten met een 180° R2 bocht (opdat zeker alles er door geraakt).
Het schaduwstation zal misschien doorlopen naar de 'vuile' werkplaats (maar zal daar uiteraard afgeschermd worden); dat geeft mij dan 10 meter lengte. Daar kan al iets opgesteld worden.
De breedte van het schaduwstation zal 90cm zijn waarvan ik de voorste 70cm ga gebruiken omdat het onder een 45° dak ligt. Op het einde zal het wat breder zijn om de 180° bocht te kunnen leggen.
Onder het schaduwstation komen allemaal kasten, onder het zichtbare gedeelte ook, zelfs aan de 2 kanten.
Opbergen van materiaal zou dus geen probleem mogen zijn

Het open schaduwstation zal dienen om in alle comfort treinsamenstellingen op te bouwen en af te breken.
Alle bedrading moet naar de rand van de baan lopen waar de decoders en terugmelders een plaatsje zullen krijgen.
Niet alleen het nieuwe huis moet aangepast zijn voor onze oude dag, ook de modelbaan

En bovenop het zichtbare gedeelte komt (misschien) een extra baan die er helemaal niet mee verbonden is, zonder schaduwstations, met M-rail baan voor mijn oude Märklin spullen en een spoor 0 baan voor mijn blikken treinen.
Dat zou zo iets moeten worden: